Kuala Lumpur en Borneo - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur en Borneo - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur en Borneo

Blijf op de hoogte en volg Diane

18 September 2012 | Maleisië, Sandakan

Hallo allemaal,

hier dan ons 1e reisverslag. Het is een verzameling van meerdere dagen want aangezien de wifi niet overal even goed is, plaatsen we om de zoveel dagen een verslag.

Dag 1 Kuala Lumpur
Zo we zijn er !! Het was al met al een lange reis maar wel een voorspoedige reis. Helaas allebei niet veel geslapen dus dan maar films kijken,muziek luisteren en een boek lezen. Even een snelle tussenstop op Hong Kong en weer door. Wij hadden de pech dat onze televisie niet werkte op de 2e vlucht maar aan het einde van de vlucht werd dat goedgemaakt met voor allebei een kadobon van 50 USdollars dus op de terugweg naar NL maar even een lekker luchtje uitzoeken op kosten van Cathay Pacific!!!! Daarna met de trein naar centraal station en toen nog even 10 minuten met de taxi en dat was allemaal prima. Een lekkere overgang van regen met 16 graden in NL naar zon en 33 graden hier. Even wennen weer. Om niet in slaap te vallen, hebben we de koffers op de kamer gezet en zijn we China Town in gelopen. De achterzijde van ons hotel komt daarop uit dus helemaal super. Allemaal winkeltjes en kraampjes en eettentjes. Veel tentjes met nasi, miehoen, loempia’s, roti enz en veel soorten sate!! Vervolgens op de trein gestapt om de batu caves te bekijken. Voor de grot staat een gouden beeld van 42 meter hoog. Men zegt dat de grotten 400 miljoen jaar oud zijn. Om de grot binnen te kunnen,moesten we eerst even wat trappen beklimmen met maar 272 tredes !!!! En dat met ruim 30 graden en meer dan 30 uur niet geslapen….best vermoeiend zeg maar. Daarna weer met de trein terug. Voor de treinrit van ruim 20 min betaalden we wel 50 eurocent per persoon!!! Niet normaal he. ’s-Avonds hebben we nasi goreng en roti kip gegeten en ook toen moesten we het grote bedrag van wel 2.50 euro betalen. Aan deze prijzen zijn we al snel gewend 
Nu maar proberen te slapen….een jetlag zal morgen wel aan de orde zijn. Morgen gaan we lekker de hele dag op de hop on en hop off bus zitten dus veel zien en ons lekker laten rijden 

Dag 2
Na goed geslapen en ontbeten te hebben,zijn we vandaag met de hop on en of bus op pad gegaan. Gelukkig hadden wij de halte voor het hotel dus dat scheelde een stuk lopen. De kaartjesverkoper heeft tevens een taxiservice en aangezien dat goedkoper is dan met de trein en de bus morgen naar het vliegveld te gaan ook maar alvast de taxi geregeld. Het was vandaag weer bloedje heet dus de airco in de bus was steeds weer een verademing. De hele dag hebben we de bezienswaardigheden van Kuala Lumpur bekeken en ook de verschillende winkelcentra. Je kan hier echt ontzettend goed shoppen maar de prijzen zijn gelijk aan die van ons of soms nog hoger. Dus voor Karin een linnen broek en een shirt and that’s it. Is maar beter ook want de koffers hadden al het maximale gewicht bereikt toen we uit Nl vertrokken. Aan het einde van de vakantie komen we hier weer terug en dan nog maar eens kijken. Uiteraard de Petronas Towers bekeken maar dan vanaf de KL Tower. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht op de towers en je staat een stuk hoger. Je hebt een fraai uitzicht over de stad en het verbaasde ons hoeveel groen de stad heeft. Omdat we toevallig tijdens lunchtijd bij de Mac liepen, hebben we daar maar geluncht. Voor vanavond stond er nasi met sate op het menu dus daarom mocht de Mac wel even . Uiteindelijk waren we pas om half 8 terug in het hotel en zijn we gelijk gaan eten. Het was weer heerlijk en nogmaals…..het is hier allemaal zeer goed te betalen. Geeindigd met een caramel macchiato bij de Starbucks en nu maar hopen dat we zo kunnen slapen. Het is inmiddels 23.30 uur maar we zijn klaarwakker. Last van een jetlag???? Morgen vliegen we voor een weekje naar Borneo en gaan we gelukkig weinig hoogbouw zien maar veel jungle en verschillende soorten dieren. We hebben er enorm veel zin in.

Dag 3 en dag 4 Borneo
Gisteren aangekomen op Borneo. Vanuit het vliegtuig zag je al hoeveel groen Borneo heeft en hoe weinig bebouwing…gelukkig. We hebben een enorm goed hotel,grote kamer, zwembad en erg lekker eten. Elke dag kijken we al uit naar het avondeten want voor al die lekkere nasi’s, noodles, curry’s enz kan je ons wakker maken 
Gisteren niet veel gedaan en we zijn even met de taxi naar het centrum van Sandakan gegaan maar dat is wel een oude zooi. Nu is er net een modern shoppingcentrum met een Mac en KFC geopend maar er is verder niet zoveel te doen. Aan de haven weer een lekker e maaltijd gegeten. Aan het eten geven we geen geld uit des te meer aan de taxi’s. Er rijden wel bussen maar hoe laat en waar ze wel en niet stoppen is niet echt duidelijk dus alles maar met de taxi. Gelukkig liggen de prijzen hier wel een stukkie lager dan in Nl. Voor een half uur in de taxi betaal je zo rond de 8 euro ! Vandaag zijn we naar het Sepilok Orangoetan Rehabilitation center geweest. Daar worden jonge orang oetans opgevangen en verzorgd en meestal na een jaar of 4 worden ze in het regenwoud uitgezet zodat ze zelfstandig kunnen leven. Wij hebben ze gezien tijdens het voederen. 1 voor 1 komen ze uit het woud en slingeren ze via de touwen naar het platform waar eten voor ze ligt. Er was een moeder met een kleintje dus dat was erg leuk. We zullen straks ook wat foto’s erbij plaatsen. Na ongeveer 45 min hadden ze blijkbaar genoeg gegeten en verdwenen ze weer het woud in. Wij bleven nog even staan kletsen met een Nl echtpaar en ineens kwamen daar de brutale makaken aangebanjerd. Die hebben wij in Bali en Thailand ook al meegemaakt en dan moet je even goed op je spullen letten. Ook daar waren een aantal moeders met kleintjes en die voerden een show op. Was ook weer erg leuk om te zien. ’s-Middags lekker geluierd en gelezen bij het zwembad. We hebben toch nog wel een beetje last van een jetlag dus nog niet echt super uitgerust maar we zijn ook pas 4 dgn weg dus dat komt nog wel. Morgen gaan we de rivier de Kinabatang op en dan zijn we de hele dag weg. Hopelijk zien we dan de beroemde neusapen en de Pigmee olifanten maar dan schijn je wel mazzel te hebben als je die ziet!!! Wordt dus vervolgd

Groetjes en liefs van Karin en Diaan

• 18 September 2012 - 19:29

Maayke:

Hoi mam en Diane,

Klinkt super allemaal!
    Haha mama was zeker heel blij met die makaken! ;)
    Heel veel plezier daar samen!

Dikke kus xxx

• 19 September 2012 - 09:29

Sonja PiNO:

Tja zo kan je nog eens decadent een taxi pakken he? Wij hebben ook wat ritjes gemaakt voor 0,20 per persoon. Daar ga je in die hitte geen blaren op je voeten voor lopen.
    Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie foto's.

• 19 September 2012 - 13:19

Maschja:

Vind jullie reisverslag weer ontzettend leuk! Wat een belevenis toch iedere keer weer! En een paar mooie foto's erbij! Weer een heel bijzondere kant van de aarde die jullie aan het ontdekken zijn. En als het zo beeldend wordt beschreven, is het net of ik het zelf ook een beetje mee maak! Geniet ervan!

dikke kus
    Mas

• 19 September 2012 - 16:49

Cattleya:

Hola. Weer helemaal bij....leuk weer jullie verslag. Een stukje ver weg dichtbij. Wacht op volgende berichten.

• 20 September 2012 - 17:27

Simoon:

Ha Borneogangers,

kom bij toeval op jullie site omdat ik blogs over Borneo volg om een beetje in vakantiesferen te blijven.
    Lees dat jullie in Sandakan zitten; van daar uit is het heel eenvoudig de oversteek te maken naar een schilpaddeneiland. tis echt waanzinnig om op de knietjes achter een enorme schildpad te zitten en te kijken hoe zij tig eieren als ping pong ballen uitpoept. als jullie tijd hebben is het ook prachtig om orang oetangs in het wild in de jungle te spotten, je bent wel op Borneo! goede optie Dannum Valley en uncle tan. Nog een laatste tip vanuit kota kinabalu moet je eigenlijk, als je een beetje sportief bent, de Mnt Kinabalu beklimmen. Tickets zijn in principe beperkt maar je hotel of hostel kan vaak wel wat regelen. Tocht is echt prachtig en afwisselend. Laat je niet verleiden om naar de hotsprings/baden te gaan. Klinkt heel mooi maar tis een oude vieze bende. Fijne vakantie.
    PS: Sipadan is de mooiste plek op de wereld om te duiken/snorkelen. Hoe geweldig is het als je in heerlijk warm water naar de mooiste vissen kijkt en er ook nog eens tig schildpadden om je heen zweven. Ilang Ilang voor de kust van Kota Kinabalu is ook een goede optie.

• 20 September 2012 - 23:54

Rinus:

Nou, ik ben weer een beetje op de hoogte. Fantastische foto's en een leuk reisverslag. Ik lees veel over eten en eten . . . . .vandaar die nieuwe linnen broek . . . .! Hier is de herfst begonnen, de temperaturen worden lager (vannacht mogelijk vorst aan de grond) en regen, heel veel regen, niets bijzonders dus. Die jetlag kan behoorlijk vervelend zijn, als je niet verder komst dan de Veluwe, valt het mee, maar ik kan me voorstellen dat jullie je ritme nog niet hebben gevonden.
    Wel gaaf met die orangs in de jungle, zielig ook als je weet hoe die beesten "wees" worden en hoeveel (weinig) er nog over zijn, maar goed, er wordt wel voor ze gezorgd.
    Dat treinstel spreekt me wel aan, moeten we het hier ook maar eens over hebben! Misschien iets voor het nieuwe kabinet.
    Ik geniet van jullie reisverslag dat van mij over mijn reis naar de Efteling zaterdag houden jullie nog tegoed, ik blijf jullie volgen, geniet!

x

• 22 September 2012 - 18:32

Rob:

Als ik jullie verhaal lees komen alle herinneringen weer terug. Heel veel plezier!

Groetjes
    Rob

• 24 September 2012 - 01:00

Rody Ingram:

Met de taxi ipv de bus, mij iets te decadent, hahaha. Veel plezier!