Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands

Blijf op de hoogte en volg Diane

26 September 2012 | Maleisië, Cameron Highlands

Dag 9 tm 11 Van Borneo naar Maleisie
Zondags vertrokken van Borneo naar Maleisie. Was weer leuk om terug te zijn in Kuala Lumpur. In het hotel werden we al herkend haha en we slapen daar de nacht voor onze terugreis naar Nl ook weer. Gelijk even bustickets gehaald voor de reis naar the Cameron Highlands. De Cameron Highlands zijn ontdekt in 1885 door William Cameron dus vandaar de naam. Het ligt op een hoogte van 1500 meter boven zeeniveau dus het is daar een stuk frisser. De highlands worden veelal gebruikt voor de theeplantages. Tot zover een stukje geschiedenis. Maandag met de bus vertrokken en het was een relaxte manier van reizen. Je had een soort van brede zachte fauteuil en die kon bijna plat. Onderweg een stop om te plassen, eten en drinken en na 4 ½ uur kwamen we aan bij onze bed en breakfast. Helaas begon het te regenen en dat stopte ook niet echt. We hielden ons hart vast want we hadden een excursie geboekt voor de hele dinsdag en dat is natuurlijk leuker als het droog is. De hele nacht geregend en bij het opstaan nog steeds regen. Oke…dan de regenponcho ,de paraplu en een warm vest maar mee. We zouden vandaag de beroemde rafflesia bloem gaan zien. Dat is een bloem van bijna 1 meter groot en die groeit in het woud. Maar men weet nooit precies waar die bloem bloeit en hij bloeit maar 5 dagen per jaar dus je moet mazzel hebben wil je m kunnen zien. Maar bij het boeken van de excursie werd ons verteld dat er 2 bloemen zijn van 2 dagen en 3 dagen oud dus dat was perfect. Er is een gids die gaat het woud af om te zoeken naar de bloem. Dus vroeg op pad en gelukkig onderweg klaarde het weer op en ging de zon schijnen. It was our lucky day!!! De gids hield een praatje in het engels en hoorde ik hem nou zeggen dat we 3 ½ uur gingen hiken door het woud!!?? Oeps dat was ons niet verteld maar je moest er dus iets voor over hebben. Vol goede moed op pad maar het was best pittig. Het is geen rechte weg die je er naartoe loopt. Het was klimmen, klauteren en glijden en vooral doorlopen. Maar uiteindelijk was het zeer de moeite waard. We hadden al wat foto’s gezien op internet maar in het echt is ie zoveel mooier en groter. We hebben meerdere bloemen gezien die nog aan het ontwikkelen zijn en dat duurt meer dan 1 jaar. Daarna komen ze uit en dan is het na 5 dagen dus al over met de pret!! Erg bijzonder. Vervolgens moesten we ook weer teruglopen….nou ja vooral weer veel klauteren en glijden maar de hele groep heeft het gered. Even een snelle lunch en daarna door naar de theeplantages. We gingen naar de grootste van dit gebied en het is erg schitterend om te zien. De theeblaadjes groeien aan kleine struikjes van ongeveer 1 meter hoog ( is beter voor de plukkers ) en worden zowel met de hand als met de machine geplukt. Daarna is er een heel proces en uiteindelijk hangen wij een theezakje in onze mok!!! Daarna nog even naar een aardbeienfarm want de aardbeien zijn hier ook beroemd. Het grappige is dat de aardbeienplantjes die ze hier gebruiken gewoon uit ons kikkerlandje komen. Maar bij ons groeien ze maar een aantal maanden en hier door de juiste weersomstandigheden het hele jaar door. Allebei een lekkere wafel met aardbeien en slagroom gegeten want het was inmiddels al 18.00u en vervolgens naar ons hotel voor een heerlijke warme douche. Morgen ( woensdag ) lekker een dag om zelf in te vullen. Mogelijk een beroemde tempel op een heuvel bezoeken en dan een wandeling van ong 2 uur door de natuur om terug te komen bij ons hotel. Dan zit het er hier alweer bijna op. Gaat best snel zo….helaas!!!!!

Dag 12
Heel rustig aangedaan want het was vannacht begonnen met regenen en dat deed het in de ochtend nog steeds. Als je bijv in Oostenrijk op deze hoogte zou zitten dan zou er sneeuw vallen maar hier is het dan wel constant 20 graden. ’s-Middags eerst even geluncht met een roti, dat is een soort pannenkoek en die kan je met veel verschillende soorten vullingen nemen. De verse fruitshakes zijn ook erg lekker. Daarna wilden we naar die tempel gaan en hadden al bedacht om heen met een taxi te gaan en terug te gaan lopen. Afdalen is nu eenmaal leuker dan klimmen!! De tempel was aardig om te zien maar als je de tempels in Thailand en Bali kent dan is het hier in Maleisie echt anders. Sowieso is het niet te vergelijken. Er zal hier vast armoede zijn maar dat zie je niet. Er is duidelijk meer welvaart. De mensen zijn anders en dan bedoel ik dat ze niet opdringerig zijn en ze zijn bijna beledigd als je fooi geeft. Er zijn heel veel invloeden vanuit India en China en alles loopt door elkaar heen qua gebruiken. Veel variatie dus.
Nadat we de tempel bezocht hadden, hadden we echt de intentie om terug te gaan lopen maar het kwam met bakken uit de hemel dus besloten om toch maar weer de taxi te nemen. En het decadente valt ook wel mee want die kost hier zo rond de 1,50 euro. Even snel wat boodschapjes gedaan want morgenochtend om 08.00u vertrekken wel al naar Taman Negara. Taman Negara is het grootste en oudste regenwoud ter wereld.Het park is zo’n 4300 vierkante km groot en er is zo’n 1300 km tropische jungle. In het park heb je dus verschillende lodges, hotels enz. Om daar vanaf hier te komen,moeten we eerst een stuk met een minibusje en dan wordt je afgezet bij een boot waarmee je zo’n 2 ½ uur over de rivier vaart om vervolgens in de buurt van je hotel te worden afgezet. Hier gaan we waarschijnlijk niet veel dieren zien maar het is de natuur die zo prachtig is. Dus weer een nieuwe omgeving. Helemaal goed!!

• 26 September 2012 - 10:25

Dees En Minimie:

Leuk leuk leuk...nog veel.plezier weer!hopen dat je in een huisje zit! kamers in het gebouw moet je de badkamer/wc delen...

• 26 September 2012 - 11:17

Diaan:

Haha nee gelukkig niet Dees. Boeken altijd met een eigen badkamer en wc. Tis maar voor twee nachten want zaterdag gaan we naar ons eigen huisje op t parelwitte strand vd Perhentians!!! Zoveel zin in ;-)

• 26 September 2012 - 11:30

Maschja:

Lieve Globetrotters,
    Nou Diaan, jij doet het theezakje tenminste eer aan........... ik gooi hem er na 5 sec. al uit, haha!
    Prachtig verslag! En klopt het dat die bloem stinkt? Dat heb ik wel eens gehoord.
    Die hike tocht zal idd pittig zijn geweest! Dat eten klinkt allemaal zooooo lekker! Zit ik hier met een boterham met hagelslag. Veel plezier nog dikke kus.

• 26 September 2012 - 18:09

Maayke:

Hoi mam en Diane,

Gaaf hoor!! Haha tropische vruchten thee hadden ze zeker niet daar Diane? ;)
    Veel plezier in taman negara!

Liefs xxx Maayke

• 27 September 2012 - 21:24

Rinus:

Hallo daar meisjes, ik geniet nog steeds van het reisverslag. Behoorlijk vermoeiend om te lezen, dus om al die activiteiten ook nog eens fysiek te ondergaan, petje af! Komt natuurlijk door de sportschool enzo. Jaloers ben ik niet, dat schreef ik al eerder, maar als ik naar buiten kijk hier, dan zou zo'n parelwit strand me ook wel wat lijken, dus een beetje jaloers? Ja!
    Ik blijf jullie volgen, zal maar niets afspreken met eten als jullie terug zijn. . . . . .alweer een nieuwe broek gekocht?

Groet en x Rinus

• 28 September 2012 - 11:18

Dick:

Geweldig dat reizen en genieten van jullie.
    Doen jullie ook nog wat onthaasten????? haha
    Trouwens geslaagd met Shenna, op naar mijn vakantie dus, aftellen is bijna begonnen!!!!!
    x Dick

• 28 September 2012 - 11:24

Diaan:

Misschien denken jullie wel dat we alleen maar op stap zijn maar dat valt best mee. We hebben al 4 boeken gelezen haha. Maar t is zonde als je hier bent dat je niks onderneemt!! Vanaf morgen gaan we naar de bountyeilanden en dan gaat t echte luieren beginnen. We genieten enorm ;-)

• 28 September 2012 - 11:46

Emilie:

Ladiezzzzz,
    Goed te lezen dat jullie samen in Maleisie zitten en genieten.
    Heb met Jeannet jullie dagboek gelezen. Heel leuk en herkenbaar het deel over KL en Borneo omdat wij daar ook geweest zijn. Hebben wel een andere stijl van reizen; minder luxe en georganiseerd maar wel met interesse voor de natuur, cultuur en mensen. Hebben ook dezelfde voorliefde voor de Aziatische keuken en bruin brood (alhoewel J 'sochtends rustig aan de nasi gaat). Dat twee sportieve meiden 3,5 uur hiken pittig vinden valt wel wat tegen...
    Geniet van het mooie land en elkaar natuurlijk.

• 29 September 2012 - 09:26

Vanessa:

He diaan,

ik denk dat ik nu nog een reis op mijn lijstje ga zetten.nou geniet er nog maar van en leuk verhaal. Wel jammer van de regen maar misschien ook wel ff verkoelend. De druppels zijn daar wat groter dan in nederland.

Gr vanessa