Yosemite en San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu Yosemite en San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Yosemite en San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Diane

23 September 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

De reis via Death Valley naar Bishop ging even iets anders dan wij hadden gepland. Op tijd vertrokken uit het hotel in Las Vegas omdat we nog even wilden winkelen want we hadden nog niet genoeg 
Goed geslaagd en nu zitten de koffers echt best wel vol dus gaan we er mee stoppen ( denken we nu haha) Daarna op weg naar Death Valley. Hoe het precies kan weten we niet maar dat we verkeerd reden, weten we nu wel. We hadden er in totaal 5 uur over moeten doen volgens de tomtom maar het werden er bijna 9!! Gelukkig uiteindelijk nog wel een stuk van Death Valley gezien en we zijn gestopt bij Badwater ( een zoutvlakte waar het maar 44 graden was ) en bij de mooie zandduinen ( sand dunes) Wij dachten ook dat Death Valley vlak, dor en saai zou zijn maar dat was het absoluut niet! Nog een flink stuk door de bergen gereden met een ondergaande zon. En onderweg stond er doodleuk een coyote op de weg dus die konden we mooi even op de foto zetten. Gelukkig waren we bijna bij Bishop want na 9 uur in de auto gezeten te hebben, waren we het goed zat! Niks van Bishop gezien dus.

Wat echt een uitvinding is, is de piepschuimen koelbox. Iedere dag vullen we die met ijsblokjes die worden verstrekt in de hotels en daar gaan veel flesjes water in en ons fruit en een broodje of iets anders. Het blijft werkelijk minimaal 24 uur koud dus dat werkt goed! En zeker met zo’n dag als vandaag waar je niet veel tegenkomt aan eetgelegenheden, is het handig als je alles bij je hebt.

De volgende dag besloten we dat we maar even van de zon moesten genieten bij het zwembad om nog wat uit te rusten om vervolgens om 12 uur te gaan rijden richting Yosemite. We kwamen het nationale park binnen via de bekende Tioga road en het was helaas een beetje heiig zodat sommige rotsen en vergezichten er niet supermooi uitkwamen. Vervolgens via het rijden door de bergen incl de haarspeldbochten aangekomen in Curry Village. We wilden graag in het park slapen dus dan moet je kamperen in een tent want iets anders kennen ze hier niet!! Mmmm nu weet ik weer dat ik niet echt een kampeerder ben. Ook Kaar is het wel een beetje verleerd haha. Een tent met alleen een bed en een lamp aan het plafond en dat was het. En dat voor 100 euro per nacht  Hey maar je zit wel in het park natuurlijk 
Alle spullen waar een luchtje aanzat, moesten we in een speciale berenbox buiten plaatsen want er zouden beren kunnen zitten en die slopen heel je tent inclusief de kampeerders op zoek naar eten als ze dat ruiken! Allebei niet best geslapen want alle geluiden hoor je heeeeel goed in een tent en de mensen die het nodig vonden om tot 00.00u lekker buiten te blijven kletsen en de snurkers hoor je dus ook goed.
Dus eenmaal vroeg wakker besloten we een stukje te gaan hardlopen omdat de zon scheen, de lucht strakblauw was en het hier gewoon heel mooi is. Tijdens het hardlopen een ree met een jong gezien en hele mooie uitzichten. Na het lopen heerlijk gedoucht in een cabine waar al heel veel mensen hadden gedoucht en die nog niet was schoongemaakt. Pffffff maar goed ….we zijn aan het kamperen natuurlijk dus moeten we maar niet teveel klagen. Daarna in de auto gestapt en naar het beroemde Glacier point gereden. Vanaf daar zie je de bekende rots halfdome heel goed. Deze rots wordt ook beklommen en daar mogen maar 400 mensen per dag op (of was het per week/maand? ) en je moet een speciale permit krijgen daarvoor.
Onderweg zie je echt heel veel mooie natuur en er waren weer een aantal “WAUW’momentjes. Hopelijk laten de foto’s zien wat wij gezien hebben. We hebben ook stukken park gezien waar geen bomen meer stonden en waar alleen wat zwarte stokken staan wat voor de brand waarschijnlijk bomen waren geweest. Je ruikt de brand ook goed op sommige plekken van het park want ergens schijnt het nog steeds te branden maar is ver van ons tentje af gelukkig.

Yosemite is echt weer een heel mooi en uniek park met zoveel verschillende soorten natuur. Onderweg kom je meertjes en meren tegen met heel veel groen en mooie bomen en superhoge rotswanden. Je kan hier normaal gesproken ook een aantal mooie watervallen zien maar die staan droog in september helaas. Het park is erg leuk voor ervaren wandelaars want de wandelingen zijn gem zo’n 10 km. Dus die slaan wij maar even over dit keer.
Morgen rijden we in 3 uur naar San Francisco en zijn we klaar met alle nationale parken en rijden we de aankomende 12 dagen langzaam via SF langs de kust naar Los Angeles waar we nog 5 dagen blijven. Weer een heel ander stukje Amerika om te bekijken!

Gisteren (zondag) iets later dan gepland aangekomen in SF want onderweg reden we weer tegen een outlet aan dus moesten we even stoppen natuurlijk haha. En de koffer wordt steeds voller want we kwamen weer met gevulde tassen naar buiten. Ik weet het, ik weet het….we doen het allemaal zelf maar je wordt hier gewoon hebberig omdat er echt veel dingen veel goedkoper zijn dan in Nl en we het echt niet konden laten liggen (vonden wij) want een shirt dat in Nl bijv 40 euro kost en nu maar 12 euro tsja…..dat moet mee natuurlijk 
Nu zitten we in een hotel dat erg centraal ligt en we kunnen prima naar het centrum lopen. Ook de beroemde cablecar rijdt hier en ons hotel ligt aan zo’n lange steile bekende weg van SF. Goed voor de kuitspieren als we terug moet lopen haha. SF is een leuke stad maar we kunnen maar een klein gedeelte zien en gaan de bekende hotspots af. Wat je ook veel ziet, zijn zwervers en bedelaars. Maar ze zijn niet vervelend ofzo en geven ook geen angstig gevoel.

‘s-avonds de avondtoer naar Alcatraz gedaan en was leuk om te zien en te horen hoe het er daar vroeger aan toe ging. Daar hadden ze pas kleine cellen en een strak regime. De gevangenis is alweer flink wat jaren dicht en heeft een beschermde status. ( moeten binnenkort de film weer eens gaan bekijken)

Vandaag (maandag dus ) met de hop off/on bus de stad een beetje verkend en we hebben weer hele stukken gelopen. Naar pier 39 geweest waar normaal gesproken honderden zeeleeuwen liggen te stinken maar om een bepaalde reden zijn ze een paar maanden geleden gevlucht en er liggen er nu misschien nog 50 tot 70! Maar we hebben ze gezien gelukkig. Daarna geluncht bij de Fisherman’s warf en Kaar heeft een beroemd broodje soep gegeten bij Bourdin. Men bakt daar het brood zelf en maken een soort van Italiaanse bol en hollen m uit en vullen het met soep. Apart maar erg lekker! De rest van de middag geslenterd door de stad en weer lekker Thais gegeten. SF heeft meer dan 8500 restaurants dus keuze zat maar wij genieten graag van het Thaise eten. Beter dan die hamburgers met patat.
Morgen gaan we de hele dag fietsen en gaan we over de Golden gate bridge naar Sausolito fietsen.

Zo gezegd, zo gedaan dus. Vandaag al vroeg de fietsen gehaald en naar Lombard street gereden waar de bochtigste straat van de wereld ligt. Het is een klein heel steil stukje straat met 8 haarspeldbochten en hopelijk komt dat er op de foto goed uit. Vervolgens via de kustlijn naar de Golden Gate brug gefietst en gelukkig was het nog net redelijk weer want de brug ligt erg vaak in de mist. Daarna naar het plaatsje Sausolito gefietst en geluncht en Kaar weer lekker naar de Starbucks . Het was prachtig weer daar ( geen mist meer ) en we besloten nog een stukje verder te fietsen naar Tiburon. In totaal zo’n 45 km gefietst, Daar wonen denk ik de rijken van San Fr. Wat een huizen zeg en onderweg even de Ferrari dealer en de Maserati dealer bezocht. Staat er gewoon een Ferrari 458 Spider buiten in de zon te glimmen met nog een leuk modelletje ernaast. In de showroom nog een paar dikke Ferrari’s dus er stond denk ik wel voor een 3 miljoen aan auto’s. Lekker op ons gemakkie langs het water naar de boot gefietst die ons weer terugbracht naar de overkant want om die 45 km weer terug te fietsen, ging ons iets te ver!
Heerlijke dag gehad en tot nu toe boffen wij enorm met het weer. Veel zon, goeie temp en nagenoeg geen regen. Morgen gaan we weer door naar Monterey en hopelijk gaan we donderdagochtend veel walvissen, dolfijnen etc zien!
Ik geloof dat het een behoorlijk lang verslag is geworden maar het is ook van bijna een week dus sorry 

• 25 September 2014 - 02:47

Mike:

Wat zijn die natuurparken prachtig zeg!!! Fijn dat alles nog zo goed gaat met jullie, geniet ervan!

• 25 September 2014 - 15:50

Daisy:

eindelijk vanaf de computer lezen en foto 's bekijken :)
    Nog even genieten!

• 25 September 2014 - 21:33

Rinus:

Hé meisjes, ik ga morgen naar het Westerpark. . . . . zal wel ff anders zijn dan de parken die jullie bezoeken! Wat een mooie foto's, het is dat ik denk dat jullie (Karin?) ze zelf hebben gemaakt, anders zou ik zweren dat ze uit een souvenirshop komen! Jullie zien wel heel veel deze reis en SF moet heel bijzonder zijn, in elk geval werd het bijzonder toen Scott Mkenzie erover zong in eh eh in mijn jonge jaren, 1967, ik heb het even opgezocht, een doorbraak! Als ik dan lees hoe jullie naar die stad kijken en wat een prachtige en bijzondere dingen er te zien zijn, ben ik bijna jaloers, bijna dus!
    Ik geniet nog even na van de foto's en weet dat ik jullie volg,

x