Windhoek, Sesriem en Swakopsmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Windhoek, Sesriem en Swakopsmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Windhoek, Sesriem en Swakopsmund

Blijf op de hoogte en volg Diane

27 September 2016 | Namibië, Swakopmund

Dag 1
Na een redelijk snelle vlucht kwamen we om 6 uur op Windhoek aan. Daar moesten we onze Nissan 4x4 ophalen. Jammer dat t verhuurbedrijf pas om 8 uur openging! Vervolgens paar uur lang bezig geweest met formulieren invullen en nog meer formulieren invullen. En uiteindelijk moeten we nog betalen als we schade rijden maar goed. Vervolgens een uur lang uitleg over de auto, de daktent, de compressor enz enz en een inventarischeck. Of we het morgen nog weten? Vast niet! Zal wel even stoeien worden met dat pakketje op het dak en hopelijk staat de tent snel en degelijk. En toen begon het links rijden weer. Maar in Zuid-Afrika was het goed gekomen dus hier ging dat ook wel goed komen! Toch?? Nou dat half uurtje naar de B&B was toch wel even zweten weer. Als je de auto voor je kan volgen, is er geen probleem maar als je zelf even richting moet kiezen dan is het andere koek!! Maar vanaf morgen gaan we van de snelwegen en autowegen af en gaan we gravel en zand rijden en dan volg je gewoon de sporen.
Kaar dacht vandaag haar "oude" gewoonte van dokters bezoeken tijdens de vakantie maar weer eens op te pakken dus zaten we vanmiddag om 3 uur bij de tandarts. Stukje kies incl gehele vulling afgebroken. Maar de gok niet genomen om er niks aan te laten doen want met een ontsteking ergens in de woestijn staan, is niet slim! Maar super geholpen door een jonge vrouwelijke tandarts en zonder pijn en 80 euro lichter de deur weer uit! Uiteraard zoals een goede toerist betaamt, zijn we bij Joe's beerhouse gaan eten (nr 1 tripadvisor) en inderdaad...hele leuke tent met goed eten. Kaar had een mixgrill van kudu, oryx en springbok en die was erg lekker! Vanavond maar op tijd gaan slapen want het slapen in het vliegtuig was niet echt goed gelukt en morgen gaan we al vroeg op weg naar Sesriem. Is zo'n 6 uur rijden in totaal. Het zit m niet in de kilometers (340 km) maar over gravel en zand kan je nu eenmaal geen 120 rijden. Maken een stop in het beroemde plaatsje Solitaire voor de al even beroemde appeltaart.
Sesriem is beroemd om de Sossusvlei met zn mooie zonsopgangen en ondergangen, deadvlei en o.a dune 45. Die gaan we zondagochtend heeeeel vroeg (half 6) beklimmen om dan bovenop de duin een mooie zonsopgang te zien. Foto's zijn denk ik dan al op FB geplaatst maar dit verslag komt pas later. Zo dit was m dan voor vandaag en wij gaan tukken...trusten!

Dag 2
Een ietswat lange reisdag gehad door een bijna uitgestorven gebied. Hele stukken gereden waar we niemand tegenkwamen. Namibië is tig keer zo groot als NL maar er wonen maar 2 miljoen mensen. Gravel is goed te berijden als je maar je snelheid aanpast. Dus gem 70 km per uur gereden. Onderweg de stop in Solitaire en dat is bekend uit het boek van Ton vd Lee. Heerlijke appeltaart gegeten en helaas kennen ze hier geen slagroom. Maandag op de weg naar Swakopmund komen we er weer langs dus dan even iets anders proberen uit de bakkerij. Zag er allemaal te lekker uit. Rond 4 uur aangekomen op de campsite Sesriem en het was bloedheet. Zitten natuurlijk ook midden in de woestijn. We wilden gaan zwemmen maar aangezien de hele camping in dat bad van 4 x 4m lag maar besloten om vroeg de tent op te zetten. Mooie grote plek met schaduw van een enorme boom en een waterkraantje en electriciteit dus dit is luxe kamperen haha. Spannend die 1e keer want wat had die meneer gisteren ook alweer allemaal uitgelegd? Maar samen kwamen we er best goed uit. Na 15 min stond de tent wel en viel ons de ruimte aan de binnenkant reuze mee. Omdat het zo warm was, besloten wij de ruimte aan onze hoofdzijde ook open te zetten. Even lekker doortochten. Daar kreeg ik 's-nachts wel spijt van zeg! Vervolgens tafel en stoelen uitgeklapt maar rustig zitten met een drankje was er nog even niet bij! Toen begon het...weet jij waar de lucifers liggen om straks te koken? Waar hebben we de theedoek opgeborgen? Zullen we alvast de kleding voor morgenochtend uit de koffer halen omdat het pikdonker is als we wegrijden? Wat is handig om klaar te leggen? M.a.w.....het was enorm zoeken naar waar wat lag en hoe we het beste dingen konden doen. Daarna "gekookt". Ik ging alvast even de eieren koken voor morgen. Nouuu laat dat even maar weg. Ik denk dat het zeker een half uur duurde voor het water een keer ging koken. Maar inmiddels was het al 6 uur en moesten de hamburgers ook nog gebakken worden maar om 7 uur gaat de zon onder en is het echt pikkedonker. Dus "snel" de hamburgers daarna bakken. Duurde ook onwijs lang natuurlijk. Inmiddels was de salade al klaar en werd het langzaam donker. Dus snel gegeten. Moest ook wel want inmiddels waaide het zo hard dat alles van de tafel waaide!! Dus al met al heb ik als beginnend kampeerder wel geleerd dat niks even snel gaat en je de beestjes op je bord en in je glas maar voor lief moet nemen. En alles wat uit de boom op je neervalt ook maar dan. Toen die tent in om te slapen. Nou slapen was best even lastig zeg maar. Er lopen hier van die herten (nog even opzoeken hoe die heten) en die scharrelen rond de auto. Het klinkt alsof er 5 volwassenen om je auto heenstampen. En toen kwam de wind opzetten en daarom spijt dat alles tegen elkaar openstond. Het koelt nl goed af hier en dan met die wind door je tent. Gelukkig was de slaapzak lekker warm maar als we een stijve nek hebben opgelopen weten we waarvan het is! Al met al niet veel geslapen en nu ik dit schrijf,is het 5 uur en gaan we opstaan...snel opfrissen...tent inklappen in het pikkedonker en rijden maar. Ontbijten doen we wel in de auto op weg naar Sossusvlei.

Dag 3
De receptioniste had gezegd dat we om 6 uur op weg naar de Sossusvlei mochten. Omdat wij in het park kamperen, mochten wij al 1 uur voor zonsopgang gaan rijden. Slaap je buiten het park dan mag je pas om 7u gaan rijden en mis je altijd de zonsopgang. Wij reden in een stoet van auto's en de snelheden werden aardig opgevoerd. Gelukkig lag er asfalt ipv gravel/zand. Om half 7 liepen we de beroemde duin 45 op. Die heet zo omdat de duin precies 45km van de ingang ligt. Toen een aardig klimmetje omhoog en je zag de zon al opkomen. En het klopt wat er gezegd en geschreven wordt want dit is echt onwijs mooi om te zien. Dat dieporanje zand en de kleuren die bewerkt worden door de stand van de zon. Echt top! Hopelijk komt t ook zo over op de vele foto's die we gemaakt hebben. Daarna op weg naar deadvlei. De laatste 5 km is alleen maar zand en aangezien wij geen zin hadden om vast te komen zitten, hebben we de pendeljeep genomen. Bijna iedereen doet dat trouwens ook al hebben we allemaal een 4x4 bij ons. In deadvlei staan wat bomen/takken die al eeuwen oud zijn. Eerst weer een flink stuk lopen en klimmen en toen lag het er ineens. Ook weer echt prachtig om te zien! Je blijft je verbazen over de kleuren en de schaduwen op de duinen. Super om gezien te hebben.
Omdat we best moe waren,zijn we terug gegaan naar de campsite. Maar onderweg toch nog even doorgereden naar Sesriem canyon zodat we daarna even konden genieten van de zon (35gr). Canyon vonden wij niet echt bijzonder dus gauw weer weg. Even bij het zwembad gelegen en daarna op ons gemakkie de tent opzetten. Ging alweer stukkie sneller dan gisteren natuurlijk. Vandaag besloten om niet weer 3 uur over het koken te doen dus het werd gewoon simpel een boterham met kaas en een bakkie noodles. Prima voor een keer! Morgenavond weer in de stad dus dan lekker uiteten.
Nu is het 8 uur en is het flink afgekoeld en liggen we in de tent te schudden. Er is een enorme wind opgestoken dus alles op dat dak gaat heen en weer haha. Zal wel weer een best nachtje worden op deze manier. Gelukkig slapen we de aankomende 2 nachten in een B&B in Swakopmund wat aan de kust ligt. Dus beetje bijslapen en daarna weer 8 nachten het dak op. Tot later!

Dag 4
Ach ach ach...wat een hel was dat vannacht! Dat waaien ging over in stormen en we hebben overwogen om in de auto te gaan zitten. Die tent klapperde voor ons gevoel bijna vh dak af. Maar hij heeft het gehouden dus gebroken opgestaan. Gelukkig vanavond weer een echt bed. Hoe je dan een simpel iets als een bed gaat waarderen.
De reis naar Swakopmund was lang en saai. Weinig zinnigs over te vermelden. Onderweg in Solitaire weer gestopt. Niet voor de appeltaart dit keer maar een heerlijk warm vers brood gehaald en nog wat verse koeken voor de aankomende week als we 8 dgn gaan kamperen! Gelijk ons tafeltje laten maken en werden super geholpen door die ventjes daar. Vinden ze ook leuk om te helpen en men verbaast zich steeds dat wij, 2 vrouwen dus, alleen deze reis maken. Nee de Namibische vrouwen mogen niet alleen op pad. Gelukkig wonen wij in Nl en niet hier!
Wilden ook de gasfles laten vullen maar dat kon daar niet. Dan maar in Swakopmund proberen. 1 gasfles leeg in 4 dgn waarvan 3 keer gebruikt. Handig hoor eieren koken en daar 3 kwartier over doen! Vanavond heerlijk gegeten in the Tug. Zit altijd maanden van tevoren vol maar lang leve tripadvisor dus ik had vanuit Nl al een reservering gemaakt. Soms komt dat planmatige van mij best van pas haha.
Morgenvroeg een boottocht en hopelijk gaan we dolfijnen en pelikanen zien en in de middag nog 2 uurtjes rondcrossen op een quad in de woestijn. Nu lekker vroeg ons mandje in en lekker bijslapen en morgen aanschuiven bij het ontbijt. Dat is toch iets meer mijn stijl.

Dag 5
Lekker geslapen en op tijd ontbeten en weer op pad. Om 9 uur de boot op en de zon brak al door de bewolking. Toch kwamen de fleecetruien goed van pas want aan de kust is het fris! De gids vertelde dat ze gisteren een walvis hadden gezien. Nou dat zou een kadootje zijn natuurlijk. En we kregen dat kadootje. Via de boordradio hoorde hij dat er een walvis gespot was. En ineens was hij daar. We hebben ze al in Amerika en Canada gezien maar het blijft fantastisch om te zien. Gedurende een uur is hij 5 keer boven gekomen dus we hadden echt geluk.
De dolfijnen hadden er minder zin in maar toch liet eentje zich zien en zwom hij met de boot mee. Kort daarvoor was de "huispelikaan" al aan boord gearriveerd en ging even lekker zitten poseren voor ons. Mooi beest met een behoorlijke spanwijdte! Aan het einde vd tour werd er geproost met champagne, oesters en hapjes. Kaar heeft voor het eerst van haar leven een oester gegeten en ze is geslaagd voor de test! Even snel lunchen toen we terugkwamen om vervolgens naar de Namib woestijn te gaan om daar 2 uur op een quad rond te crossen.
Met een stel uit Botswana en 2 gidsen de woestijn in na een korte uitleg hoe zo'n quad werkt. Allebei nog nooit quad gereden maar hé....iedereen kan gas geven en remmen toch? De woestijn op zichzelf was al mooi om te zien maar om heuvel op en af te crossen was nog veel gaver. Gas erop en een beetje driften...echt gaaf! Onderweg stoppen voor een fotomomentje om vervolgens tot aan je bilnaad onder het zand terug te rijden. Omdat we de aankomende 8 dgn de rimboe in gaan en weer op onszelf zijn aangewezen (ook weer zelf koken ) nog even heerlijk een dikke schnitzel met friet gegeten. Het is hier natuurlijk hartstikke Duits dus een schnitzel vonden wij wel op zn plaats :-).
Morgen eerst even de koelkast tot aan de nok vullen want boodschappen doen kunnen we voorlopig niet! Daarna weer een aardig lange reisdag voor de boeg. Over 4 dagen gaan we naar het beroemde Etosha en daar gaan we hopelijk the big five weer zien! Weer een ander stukje van Namibië ervaren. Tot over 8 dagen....

• 29 September 2016 - 08:35

Cynt:

Jeetje! Nu al een hele ervaring! ;) Maar je vergeet het nooit meer, hoor! Hoop alleen dat jullie gastank niet midden in de woestijn weer leeg gaat en jullie 8 dagen alleen water en brood kunnen eten ;) Daar word je dan wel iets minder gelukkig van.. Haha Ben benieuwd naar de verhalen als jullie weer in de bewoonde wereld zijn! :) kus!

• 02 Oktober 2016 - 21:02

Daisy:

Gaaf verhaal! haha die Kaar doet ook maar alles wat jij regelt he ;)
    Ben zo benieuwd naar het komende verhaal. Echt even overleven.
    Jou kennende heb je genoeg repen bij je dus met eten komt het wel goed.
    Anders een rauw eitje joh.
    Hebben ze daar geen grouponnetjes dan? ;)

• 03 Oktober 2016 - 21:37

Marjoke:

Heeeeee stoere meiden!! Net jullie eerste verhalen gelezen. Zooo coool! Ik zit dan toch wel heel erg luxe bij trudy in Turkije!! :-) enjoy!!! Xx

• 05 Oktober 2016 - 07:21

Rinus:

Goedemorgen meisjes,

Ik heb het gevonden! Jullie zijn er weer, of ben ik er weer, maakt niet uit, ik hoop dat jullie dit lezen.
    Eerder heb ik in reisverslagen naar jullie gereageerd dat ik jaloers ben, niet om de reis die jullie maken, dat is echt niet mijn ding, maar om de geweldige ervaringen. Het is schitterend om te lezen hoe jullie daar "je ding" doen, hier verwend met goede bedden en af en toe een mug, daar een tent op het dak van een auto met stormen en beesten, die niet in een normale slaapkamer passen! Dus jaloers? Nou eigenlijk niet, maar om het verslag te lezen en daardoor een beetje mee te gaan, is echt heel leuk!
    Ik weet niet of jullie benieuwd zijn naar hoe " het" hier gaat, nou niks bijzonders, het gaat hier gewoon door, werken, eten slapen en geen hoogtepunten in het werk.
    Aftellen, niet naar jullie thuiskomst, maar dat begrepen jullie al!
    Ik lees dus nog met plezier en straks misschien met wat meer tijd!
    Geniet, doe niet veel zand op en blijf uit de buurt van enge beesten,

X

• 06 Oktober 2016 - 20:01

Petra En Michel:

Nou meiden, wat een avonturen beleven jullie!!
    Echt helemaal geweldig om de foto's te zien en de reisverslagen te lezen!
    En helemaal stoer hoe jullie je daar vermaken, zonder enige vorm van luxe ;-)
    Nog heel veel plezier en geniet van al die prachtige momenten!!
    Lieve groetjes van ons!!