Van Airlie beach naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Airlie beach naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Airlie beach naar Brisbane

Blijf op de hoogte en volg Diane

23 Oktober 2017 | Australië, Brisbane

Airlie beach
Vandaag was een behoorlijk stukkie rijden naar Airlie beach omdat de overnachting in Townsville was geskipt! Gelukkig zijn de wegen hier goed en was het 1e stuk een prima route om te rijden.
Als wij de verhalen moesten geloven dan zouden we onderweg veel "skippies" moeten zien zowel levend als dood maar tot nu toe hebben we 3 dooie gezien dus misschien de aankomende weken nog!
Na Townsville was het een stuk saaier rijden qua omgeving en hebben we een stop in Bowen gemaakt voor wat afleiding en hebben we even over het strand gewandeld en nog kort van de zon genoten want we zagen het in de verte behoorlijk donker worden. Vervolgens op weg naar Airlie beach kregen we toch een onweersbui en als er vrachtwagens passeerden dan was t even spannend om de camper recht op de weg te houden!
Aangekomen bij camping Seabreeze werden we weer super vriendelijk geholpen. Echt waar...de mensen hier zijn altijd vriendelijk en behulpzaam. Weer een plekkie met stroom genomen, even snel een wasje gedraaid en daarna wraps met kip en groente klaargemaakt. Achter de campkitchen ligt een supergroot en mooi zwembad met ligbedden maar of we daar gebruik van gaan maken?? Het weer is niet best momenteel hoewel het gelukkig rond de 28gr is. Men heeft hier een te warme winter gehad en zij zijn blij met regen. Wij wat minder zoals u kunt begrijpen! Normaal is oktober een zeer droge maand maar nu even niet. We spraken met een vrouw met een Nederlandse vader uit Alphen ad Rijn en zij vertelde ons dat er meerdere boeren zelfmoord hebben gepleegd omdat de voorgaande jaren veel te droog waren dus wij gunnen hen dan nu dat beetje regen! Maar wij liggen lekker droog in ons campertje en hebben de koelkast, de snoeplade en de waterkoker binnen handbereik dus wij redden ons prima zo. Morgen naar de Whitsundays ( eilandengroep met spierwit zand en felblauw water ) dus hopelijk blijft het droog!

Tripje Whitsundays
Wij hebben de Whitsundays voor nu omgedoopt tot de Wetsundays want helaas was het een bewolkte en soms regenachtige dag. De wandeling naar de Hills inlet waar je de beroemde foto's van het felblauwe water en het spierwitte zand kan maken, deden we in onze regenjas en poncho haha. Is ook weer eens wat anders zeg maar. Gelukkig kon je nog steeds zien hoe mooi het daar is. Als lunch een heerlijke bbq op het strand en toen was het gelukkig droog en hebben we een stukkie over het strand gewandeld en wat gekke foto's gemaakt! Daarna konden mensen gaan snorkelen en Kaar is heel stoer even de zee ingegaan maar ik had wel genoeg water gezien. Terug begon het weer goed te regenen en je zag sommige op de boot 1 voor 1 met een kotszakje zitten daar de zee behoorlijk ruw was. Al met al weer een dag om niet te vergeten!

Daggie helemaal niks
Doordat we nu 1 extra nacht in Airlie beach zijn, hoeven we vandaag even helemaal niks en dat is ook wel even lekker eigenlijk.
Dus zowaar uitgeslapen tot 07u jaja en daarna de hardloopschoenen maar weer eens aangetrokken en over de boardwalk naar Airlie beach centrum gejogd. Ook hier hebben ze weer een openbaar zwembad aan de boulevard waar iedereen gewoon vrij gebruik van mag maken. Sowieso is het overal goed geregeld met gratis toiletten en drinkwater.
Het slechte weer wat voorspeld was, bleef nog even uit en de zon begon te schijnen dus relaxed buiten ontbeten. In de middag even wat boodschappen gedaan, geluncht en toen toch maar even van dat mooie zwembad gebruik gemaakt. Ik raakte aan de praat met Ken, een gepensioneerde Australiër die met zn caravan rondtrok. Zn volwassen zoon was precies 8jr geleden doodgereden en we hebben het o.a over de rechtsystemen van onze landen gehad. Wij zijn soft in het straffen maar hier ook en hier is het weer beter geregeld met de ziektekosten en het pensioen. Ze hebben het hier zeker niet slecht! Hij was electricien geweest en mocht 5 jr geleden zijn ex-vrouw 230000e betalen aan alimentatie en dat vond hij normaal!! Ze was uiteindelijk jaren lang een goede en zorgzame vrouw geweest! Uhhh dat verdienen wij niet eens in 8jr tijd en we hebben het zeker niet op onze spaarrekening staan en hij tikt het even af dus de salarissen liggen hier riant hoger!
Hij praatte heel gepassioneerd over zn land en ik mocht hem alles vragen en hij wilde ons overal bij helpen als dat nodig was. Superlief en behulpzaam weer en zo gaat dat hier steeds!
Toen begon het toch wat te druppelen en zijn we gaan lezen in de camper en wederom wraps met kip gemaakt. Prima te eten weer en makkelijk te maken als je kampeert.
Morgen vertrekken we vroeg naar Yeppoon, ook weer zo'n 450km rijden en langzaam naderen we Brisbane waar we de 23e gaan aankomen en vervolgens de 24e doorvliegen naar Tasmanië. Daar gaan we weer een hele andere kant van Australië zien. Maar zover is het nog niet en we hebben nog even te gaan...helemaal goed!

Het is fijn dat we niet elke dag zulke grote afstanden moeten rijden. De Aussies vinden dit heel normaal en lachen erom dat wij 500km best veel vinden voor 1 dag! Raar idee dat wij vanuit ons landje met 500km ruim in Frankrijk zitten en zij hier net 3 dorpen verderop zijn. Ik geloof dat Australië 130x groter is dan NL en toch "maar" 21 miljoen inwoners heeft. Je rijdt ook stukken waar je niks of niemand ziet. Ja...af en toe een auto die op zn kop ligt in de berm of helemaal in tienen is gereden. Overal ook borden dat je op tijd moet gaan rusten en overal dus van die rustplaatsen met een toilet en een picknickplaats incl bbq. Een leuke slogan die je regelmatig onderweg leest...rest or rest in peace of break the drive, stay alive! De snelweg A1 die naar het zuiden loopt, is ook maar een 1baansweg en om de zoveel km krijg je een extra baan zodat je kan gaan inhalen. Er is ook nergens verlichting en her en der ligt er een platgereden skippy. Dus vandaar de waarschuwing...ga nooit in het donker rijden. Die beesten jumpen ineens de weg op en zitten dan fijn in je koplampen te gluren en ik gok erop dat je auto flink veel schade heeft.

We staan nu op een campsite aan het strand en als we de achterklep openen dan liggen we bijna op het strand...echt gaaf! Het waait nu ook hard dus ons campertje gaat lekker heen en weer. Worden we straks heerlijk in slaap gewiegd haha.
Morgen de laatste keer bijna 500km rijden naar Hervey Bay en dan zijn we van die lange stukken af. In dit gedeelte van de oostkust is er niet zoveel te beleven dus moet je even flink aan de bak om ergens te komen. Ach...ik vind autorijden nog steeds leuk, een goed muziekie aan in het busje, af en toe even stoppen om te eten en te drinken en Kaar die een spelletje candy crush speelt dus we komen de tijd wel door.!

Hervey Bay
Op tijd weg om de laatste lange afstand te rijden naar Hervey Bay. Er was veel werk aan de weg dus we deden er nog ietsjes langer over. Hebben inmiddels wel geleerd om een goeie lunchstop te nemen en het dorpje Gin Gin leende zich daar uitstekend voor.
Gelukkig kwamen we onderweg eindelijk ook een paar levende skippy's tegen anders geloof je nauwelijks dat Australië het land van de skippy's is!
Toen we op de beoogde camping aankwamen, dachten we allebei wat een oud zooitje is het hier. Geen receptie ofzo en ineens stond er een soort van zwerver op het pad die wat tanden miste en hij vroeg of we een staanplaats zochten. Uh nee hoor...tomtom heeft ons verkeerd gestuurd en prettige dag verder. Wegwezen hier! Uiteraard was er een alternatief en die bleek aan het strand te zijn dus helemaal top! De zon scheen weer eens dus heerlijk bij ons campertje gezeten. Toen even bedenken wat we zouden gaan eten dus het werd weer een goedgevulde salade met kip. Makkelijk en lekker!
Hervey Bay is een leuk plaatsje met een lang strand en vele winkeltjes en eettentjes. Via de Esplanade ( zo heet de boulevard hier ) een stuk gewandeld naar de supermarkt en wij kopen bijna altijd bij de Coles. Prima winkel met een enorm assortiment. Soort Appie Heijn zeg maar.
Morgen gaan we een daggie naar Fraser Island en dat is het grootste zandeiland van de wereld ( 125 km van noord naar zuid ) wat op de wereld erfgoedlijst staat. Op de zandduinen zijn zoetwatermeertjes gevormd in de loop der jaaaaaren. Dat is ook uniek in de wereld dus we zijn benieuwd!

Iets minder leuk nieuws dat ik kreeg van Randolf was dat 1 of andere klootzak ( sorry voor het woord en ik hou t nog netjes ) heeft geprobeerd of om mijn auto te jatten of er iets uit te jatten door een ruitje in te slaan!! Randolf is zo lief om thuis alles te regelen zoals aangifte doen en de kontakten te onderhouden enz. Auto staat veilig aan mijn bureau en zal hopelijk zsm gemaakt gaan worden. Het is maar materiaal maar ik baalde behoorlijk en ik ga het nu proberen los te laten. Het komt uiteraard allemaal weer goed! Thanx Ran!

Fraser Island
Waren al zeer vroeg wakker en de zon scheen dus hop het bed uit en even gewandeld over het strand. Als je denkt dat je alleen bent dan heb je het mis. Het was al megadruk om 06.00u! Zouden om 07.10u worden opgehaald maar er kwam maar geen truck om ons te halen. Ik had gemaild naar de organisatie bij welke camping we opgehaald moesten worden. Juist ja! Bij die camping zijn we natuurlijk weggegaan en nooit meer die organisatie gemaild dat we geswitcht waren. Okeeeee en nu? Man vd receptie is gaan bellen en gelukkig werden we om 07.35u opgehaald door een 4WD truck. Dat was dus ook de truck waar we de hele dag in zouden vertoeven. Je mag Fraser Island alleen op in een 4WD omdat er alleen maar zand is en je over kruipdoor en sluipdoor hobbelige zandpaden moeten rijden.
We hebben veel gezien op het eiland. Mooie grote bomen, planten en nog meer groen en zoetwaterkreken waar je doorheen kon waden. Heel groot stuk over t strand gereden waar je 80 km mag. Men ziet dat nl als een soort van snelweg en dit rijdt 100x makkelijker en sneller dan binnendoor over die hobbelige zandpaden!
Op t strand lag een scheepswrak wat er al meer dan 80 jaar ligt. Uiteraard helemaal verroest! We hebben geluncht ergens midden in de rimboe en er waren wraps met kip en ham en koude salades...goed geregeld weer!
Later op de dag naar het beroemde lake McKenzie. Een meer wat ooit is ontstaan boven op een zandduin. Ongelofelijk mooi en heel zacht wit fijn zand en onwijs blauw water. Heerlijk even van de zon genoten en de spieren tot rust laten komen want ik kan je vertellen dat kms lang dat gestuiter in een truck best wat met je spieren doet.
Op weg naar de veerboot ging de truck zelf ook haperen en blijkbaar was er iets met de versnellingen pffff. Gelukkig haalden we t tot de boot en eenmaal aan de overkant moesten we overstappen in een andere truck en werden we weer netjes bij de camping afgezet.
Morgenochtend vroeg gaan we op zoek naar de walvissen en hopelijk zwemmen ze er nog. Het seizoen eindigt eind oktober en dan gaan ze naar warme wateren zwemmen dus fingers crossed!

Walvistrip
Aangezien wij op de camping vaak rond half 10 al op stok gaan, zijn we ook weer vroeg wakker dus is een wandeling op het strand heerlijk in de vroege ochtend. Om 07.10u werden we opgehaald en zo zaten we om 07.45u op de boot al aan de koffie en de thee.
Kregen een hele leuke uitleg over de walvissen en de anatomie en ook hoe een moeder haar kind verzorgd! Ondertussen waren we al een aardig eindje op zee toen de schipper aankondigde dat er dolfijnen waren. Tof zeg want die hebben we op onze reizen nog amper gezien. Ze zwommen met de boot mee dus erg leuk om te zien. En daar kwamen de 1e walvissen. Omdat de zee erg rustig was, waren zij dat ook en zwommen ook zij met de boot mee. Af en toe een staart omhoog en het jonkie wilde wel wat meer spelen en liet zn buik en koppie zien. De schipper voer naar verschillende plekken en we hebben er echt veel gezien. Aan het eind waren de dolfijnen de walvissen aan het uitdagen en zwommen ze mee in de stroom van de walvissen. Was weer een mooie dag en sinds vandaag hebben we gemerkt dat de zon heel sterk is ook door de bewolking heen en zijn we weer aardig verkleurd!
Inmiddels zitten we in Tin Can Bay en gaan we morgenochtend kijken of er dolfijnen in de baai zitten en zo ja...of we ze vis kunnen voeren. Dat schijnt hier best uniek te zijn dus we gaan het weer meemaken of ze willen langskomen in de baai.!

Noosa Heads
Om 07u dachten we als 1 van de 1en in de baai te zijn waar de dolfijnen bijna iedere dag langskomen en vis krijgen. Echter het was al onwijs druk zeg en het 1e gedeelte van de uitleg hoe dat toch ontstaan is dat ze daar al jaren komen, hebben we ook nog gemist. Het wordt gerund door vrijwilligers waarvan de jongste allang de pensioengerechtige leeftijd had behaald! Hup schoenen uit en de baai in waar er 5 dolfijnen, waarvan 1 jonkie van 6 mnd, al rondzwommen. De vrijwilligers weten precies wie wie is en hebben daar dan een verhaal bij. Om 8u mochten we 1 voor 1 een vis aan een dolfijn geven. Aanraken was ten strengste verboden dus heb m ook maar niet even op zn snuit gezoend haha. Het is tenslotte Curacao niet!
Daarna weer rap naar de camper want we wilden naar Noosa Head ( erg leuke badplaats ) om daar een wandeling te maken langs de kustlijn. Er zijn daar 5 routes waarvan wij de Coastal route deden. Was rond de 7 km maar in gradaties dus best pittig ook. Wel weer supermooie kustlijnen enz gezien. Fraai stukje Australië weer. Een hoop mensen slaan dit over maar dat is echt jammer en zeer de moeite waard. Maar ja, we zijn er ook achter dat je keuzes moet maken en je kan echt niet alles doen en zien! Onderweg hebben we nog een uurtje op het strand ( Alexandria beach ) gelegen en via kruipdoor en sluipdoor naar Sunshine beach gelopen waar Kaar nog half haar nek brak over een stuk rots en een beetje een pijnlijke enkel eraan overhield! Maar gewoon dapper doorlopen hoor!
We troffen aan het einde van de wandeling een leuke beachclub waar de rijke stinkerds hun drankje doen en daar kwamen wij in onze korte broek, hempie en gympen haha.
Vervolgens later weer met de bus terug want we hadden geen zin om weer 7 km terug te lopen.
Hadden nog geen camping ( 1e keer deze vakantie ) en bij het infocenter 3 campings gekregen die een beetje in de buurt waren en lukraak naar 1 toe gereden. Bleek een Big4 te zijn en dat zijn hier de luxere campings met o.a een zwembad en goed sanitair.
Wij krijgen ook altijd een plek op struikelafstand van de toiletten en de douches dus dat is echt handig en scheelt weer lopen midden in de nacht!
Jammer dat we hier maar 1 nacht blijven en morgen rond half 4 de camper in Brisbane moeten inleveren. De Oostkust zit er helaas alweer op. We hebben zelf bijna 2500km gereden en nog 1500km in the outback dus alweer bijna 4000km!
Hebben hier 2 toffe weken gehad en gaan nu de natuur van Tasmanië bekijken. 9 van de 10 Aussies is zelf nog nooit in Tasmanië geweest en zeggen dan ook dat ze "jaloers" zijn. Het is maar een paar uur vliegen maar ze reizen toch liever met de caravan of camper rond en komen ook nauwelijks Australië uit. Nu is dit land ook wel zo groot dat je hier jaren 4 weken vakantie kan houden en dan nog niet alles gezien hebben!

Dit is wel een enorm lang verslag geworden maar de wifi is niet al te best of er is geen wifi dus heb ik het maar van meer dan 8 dgn opgespaard! Succes met lezen haha.

• 23 Oktober 2017 - 13:46

Ineke:

weer een leuk verslag dames en nog veel plezier daar verder ..... Tasmanie heb ik niet gedaan hoewel er ook een neef van mij (ons) woont - John Graafland

• 23 Oktober 2017 - 18:12

Frederike:

Helemaal niet erg! Kom maar door met die lange verslagen. Echt super leuk om op deze manier mee te reizen...

• 24 Oktober 2017 - 09:18

Ina:

Geniet ook de 2de helft op Tasmanië.

• 24 Oktober 2017 - 17:06

John:

Goed geschreven dames. Leuk om te lezen en te volgen. Het is net of ik meereis. Ik kijk alweer uit naar het volgende.

• 24 Oktober 2017 - 17:21

Daisy:

Wat een verhaal! Goed dat je laatste zin was “succes met lezen”. Toen was ik al klaar

• 24 Oktober 2017 - 19:24

Rinus:

Hallo dan dames,

Fantastisch reisverslag, alsof ik erbij ben! Echt leuk geschreven, ik geniet!
    Krijgen jullie al vleugeltjes van al die kip. . . . .

Geniet en ik ben nieuwsgierig naar de rest,

x

• 27 Oktober 2017 - 13:14

Cynthia:

Jeetje wat een verhalen weer! Ik zei al tegen Dees dat ik nu weet hoe mensen zich voelen als ik er iets op zet. ;) Hahaha