9 dagen gereisd door een waanzinnig mooi Tasmanië - Reisverslag uit Hobart, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu 9 dagen gereisd door een waanzinnig mooi Tasmanië - Reisverslag uit Hobart, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

9 dagen gereisd door een waanzinnig mooi Tasmanië

Blijf op de hoogte en volg Diane

01 November 2017 | Australië, Hobart

Ik zeg het nu alvast maar bij het begin...het is een verslag van 9 dagen en het is mij wederom niet gelukt om het kort te houden dus weet waar je aan begint met lezen....

Van Brisbane naar Tasmanië
De camper inleveren ging lekker vlot. Ik had bij het achteruit inparkeren een hele kleine schade gereden maar daar heb ik niks over gehoord dus houden zo! Wederom de Ubertaxi app gebruikt en binnen no time staat er een taxi voor je neus. Wij kunnen het iedereen aanbevelen. In NL heeft Uber een slechte naam maar in Australië werkt het prima en ze zijn 40% goedkoper dus dan is de keuze snel gemaakt.
Op tijd in het hotel dus nog tijd over om te winkelen en Kaar heeft eindelijk haar felbegeerde UGG sloffen met flinke korting op de kop getikt haha. Ze liep er al weken op te azen en nu ging er nog eens 20% extra vanaf dus inladen maar. Heerlijk gegeten bij Vapiano ( ja ja die kennen ze hier ook ) en de dag was alweer voorbij.

Dinsdag stonden er 2 vluchten gepland te weten van Brisbane naar Melbourne en gelijk door van Melbourne naar Hobart. ( rechtstreeks is onmogelijk )
De 1e vlucht ging wederom prima met Qantas en zelfs op een vlucht van 2 uurtjes krijg je wat te drinken en een snack. De 2e vlucht verliep minder en beter gezegd....hij ging helemaal niet! Nog steeds geen idee want niemand vertelde ons iets. Eerst flink vertraagd en toen was het vluchtnr ineens helemaal van het bord af en was de vlucht gecancelled en moesten we omgeboekt worden. Om een lang verhaal kort te maken...kregen 50dollar pp om te eten en te drinken. Geslapen in een top hotel en aangezien daar een fitness was ook maar gelijk even een uurtje gesport. Vroeg ontbeten ( super uitgebreid ontbijt ) en om 08.00u alweer het vliegtuig in. Dus allemaal goed geregeld en Qantas kunnen we aanraden en nee...deze aandelen heb ik toevallig niet haha.
In Hobart is het weer een uurtje later dus in al die tijd zijn we alweer 3x van tijd veranderd!
Nu konden we wel gelijk doorlopen naar Britz om de camper op te halen. Niet zo'n nieuwe als de 1e maar alles zit er weer op en aan en het is fijn om weer op deze manier verder te reizen.
In Hobart weer een Coles opgezocht en wederom met een volle kar naar buiten maar gelijk voor 8 dgn alles gehaald. Wij hebben het idee dat het hier lastiger boodschappen doen is en dat we ook moeten gaan tanken wanneer het kan.
Vervolgens doorgereden naar Mount Wellington. Je zag de temp teruglopen en ineens was het nog maar 13gr. Trui aan en de borden volgen naar de wandelingen. We hebben er een paar gedaan en we voelen onze benen nog. Dit is even andere koek zeg qua steilheid en oneffen rotsachtige paden maar het was de moeite waard. Wat een waanzinnig uitzicht. Wat een mooie natuur. We hadden het al vanuit het vliegtuig gezien maar het is echt erg mooi hier. Alles is zo groen en het water is mooi blauw. Na afloop opgewarmd met een theetje bij een soort van bruine kroeg. Die werd gerund door een man die een beetje NL sprak want hij had 4 jr in Amsterdam gewoond. Zij noemen ons hier de Dutchies haha.
Vervolgens naar Mount Field national park gereden. Wat een onwijs mooie route. De natuur is hier nog mooier dan in Australië. Zoveel verschillende kleuren bomen, alles staat in bloei en heeft tig verschillende kleuren groen. De heuvels en valleien vol met schapen en koeien en het gras is groener dan groen. Aangekomen in het nationale park waar 1 camping was en daar was nog genoeg plek. Er is geen bemande receptie ofzo. Je zoekt een plek uit, vult een formuliertje in, doet geld in de envelop en klaar ben je. Gaat blijkbaar op basis van goed vertrouwen.
De wraps waren de 1e weken goed bevallen dus weer makkelijk gekookt. En we wilden nu weleens de wallabys zien en we werden op onze wenken bediend. Bij schemer huppelden ze 1 voor 1 de camping op...te leuk. Ze zijn wel klein maar kangaroos schijnen hier niet voor te komen. Ze scharrelen tussen de campers rond dus echt lachen dat gehuppel. Eindelijk zien we ze in het wild haha.
Morgen gaan we weer een aantal tracks lopen naar een paar watervallen die de moeite waard zijn. Nu vallen de luiken dicht na een lange dag vanuit Melbourne!

Wat is Tasmanië waanzinnig mooi. Nu snappen we waarom de Aussies steeds zeiden dat ze jaloers waren of als ze wel geweest waren dat het beautiful beautiful beautiful was. De natuur is zo veelzijdig. In Hobart hebben we vanaf Mt Wellington gezien hoe blauw het water was en hoe mooi de bergen waren. Vervolgens rij je langs prachtige weilanden, heuvels en bergen en is alles groener dan groen en grazen 100en schapen en koeien in de weilanden. Dan rij je ineens door een woud van bomen en langs een rivier om vervolgens tegen een berg aan te kijken met op de toppen sneeuw! Het is niet uit te leggen hoe mooi de natuur hier is! Onze foto's zijn best weer goed gelukt maar dan nog zeggen ze niet wat wij gezien hebben!
We hebben al veel gezien op onze reizen maar dit is denk ik qua natuur wel het mooiste wat we tot nu toe gezien hebben!
Vandaag o.a ook weer een paar wandelingen gemaakt naar een aantal watervallen. Wandelaars kunnen hier hun hart ophalen. Overal zijn tracks uitgezet van 20 min tot 6 a 7 dagen! Nu zijn we in Cradle Mountain/ lake st Clair national park. Lake st Clair is het diepste meer van Australië. En hier start ook de Overlandtrack ( 85 km en duurt 6 dgn ) wat wandelaars van over heel de wereld aantrekt omdat ie zo beroemd is. Hier leeft ook de beroemde padlypus. Wat een raar beest is dat. De snavel van een eend maar dan groter. Het lijf van een zeehond en de voeten van een bever.
Vanmiddag toen we onderweg aan het picknicken waren bij een meer hoorden we geluid op het water. We zagen 1 of ander raar beest naar de overkant peddelen. Foto's gemaakt maar konden het niet plaatsen wat het voor beest was. Totdat we hier op de camping kwamen en een afbeelding zagen. Megaberoemd hier haha en wij weten het vanaf nu ook!
Het weer is hier een stuk kouder dan aan de Oostkust maar tot nu toe veel zon en in de middag warmt het op naar 21 graden. Alleen na het eten dan koelt het af naar een graad of 10. Dus lekker op tijd ons knusse huisje in en het dekbed is lekker warm haha.
Morgen wederom een stuk wandelen langs lake st Clair en daarna rijden we naar Strahan wat aan de Gordon river ligt en wat een leuke haven heeft. De reis naar Tasmanië kan voor ons nu al niet meer stuk!

Van Lake st Clair naar Strahan
Het was blijkbaar zo koud vannacht in de camper dat het water buiten de koelkast net zo koud was als erin! Maar het dekbedje doet zn werk prima en we slapen heel goed hier. Rustig aan gedaan en de wandeling van 6 km gedaan in de omgeving van het meer. Het was strakblauw en de zon warmde ons goed op. Na de wandeling richting Strahan gereden. Op papier maar 135km maar wel met tig haarspeldbochten en flink door de bergen dus daar doe je toch wel even over! Superblij met de automaat!
Onderweg kwamen we nog een waterval tegen die maar 20 min wandelen ( return ) was dus die ga je dan ook even bekijken. Goed geregeld dat ze overal bij zetten hoeveel minuten het heen en terug wandelen is en hoe zwaar de wandeling is! Omdat het zulk mooi weer was, hebben we lekker buiten in de zon geluncht. Ideaal als je alles bij je hebt en zo uit je koelkastje kan pakken!
We kwamen uit de central highlands die supergroen waren met onwijs veel bomen en onderweg veranderde de natuur enorm. Het werd bruiner van kleur en droger ook en meer bergen ipv heuvels. Nu zitten we aan de westkant van het eiland zodat we morgen naar een ander national park te weten Cradle Mountain kunnen rijden. Ook daar moeten weer prachtige wandelingen zijn dus we laten ons maar weer verrassen. Bewust niet zoveel op internet opgezocht anders is het niet "nieuw" meer!
Tijdens het wassen van de kleding werden we aangesproken door een mevr die het zo leuk vond dat ze ons Nederlands hoorde praten. Bleek dat zij 57jr geleden op 8 jarige leeftijd naar Australië was geemigreerd. Ze was geboren in de Schilderswijk en was vorig jaar pas voor het eerst weer teruggegaan naar de Schilderswijk. Ze vond het best veranderd hahaha. Her en der kom je toch in gesprek met mensen die roots in ons landje hebben. Nou we zouden op zich hier ook best kunnen wonen maar emigreren gaat toch net 1 stap te ver!

Mount Cradle en wombats
Gelukkig rijden we hier dagelijks maar 2 1/2 uur en dat is goed te doen ondanks het wegdek dat regelmatig zeer slecht is. In Zuid-Afrika hebben ze potholes in de weg maar dat zijn maar gaatjes vergeleken bij hier.
Vandaag dus naar het noorden van Cradle mountain National Park. Ook weer een park met heel veel wandelingen. Wij houden het er meestal bij 2 en niet langer dan 3 uur. Zulke fanatieke wandelaars zijn we nu ook weer niet! Rondje van 6km rondom Dove lake gelopen waar je goed zicht had op Cradle Mountain waar nog wat sneeuw op lag. Die 6km zijn uiteraard niet vlak maar vaker steil en hobbelig door de keien. Het was droog en regelmatig zonnig dus je merkt dan niet dat het maar 10gr was. Prima wandelweer juist! Rond half 4 gingen we terug met de shuttlebus naar de ingang van het park toen we ineens wombats zagen in het gras. Wat!!! Die wilden we nog zo graag in het wild zien. Oké, dus bij de volgende halte eruit en teruglopen dus! Na 1.5km zagen we er 2 maar iets te ver weg naar onze zin. Meerdere wandelaars vertelden ons dat zij er veel meer dichtbij hadden gezien bij Ronnys Creek. Prima...dan lopen we daar nog even naartoe ook al waren we best moe! En inderdaad...we hebben er denk ik zo'n 15 gezien en wat zijn ze schattig met een hoog knuffelgehalte. Sommige kwamen zo dichtbij het wandelpad dat je ze kon aaien. Wat ik dus ook gedaan heb en ze keken niet op of om dus of ze zijn het gewend of ze zijn gewoon heel relaxed. Mooie dag was het dus weer.
Snel een camping gezocht en dat was niet echt moeilijk want er is er hier maar 1 en gelukkig nog plek. Weliswaar zonder stroom maar met een hele grote luxe campkitchen zodat we daar eten en thee konden maken en alles konden opladen!
Daar ontmoet je ook weer mensen zo ook een stel van 54 en 60 uit Engeland die hun pensioen naar voren hebben getrokken en al 10 mnd aan het reizen zijn en nog 16 mnd te gaan hebben. Zij hebben hun inmiddels afbetaalde huis verhuurd en genieten volop. Die hebben het goed gedaan zeg!
Omdat je vanwege de kou ( ik schat een graad of 5 brrr ) niet meer buiten kon zitten maar snel onder ons dekbedje gekropen. Maar wat was het koud zeg en Kaar heeft nog extra kleding aangetrokken. We wisten dat Tasmanië in de lente  kouder was maar zo koud!!

Launceston
Lekker relaxed daggie vandaag. 2 uurtjes rijden naar Launceston, een grote stad noordelijk gelegen. Eerst de Cataract Gorge bezocht dat in een mooi groot bloemrijk park ligt. Daar vind je bijv ook een zwembad, een kleine open stoeltjeslift over de rivier heen en wat wandelpaden.
Daarna naar een ander park wat midden in het centrum ligt. Goed aangelegd en je vindt er een soort van apenrots met Japanse makaken. Wel afgeschermd zodat ze niet het park in kunnen vluchten! Het weer was prima en we gingen van koud in de bergen naar 21gr dus daar werden we blij van. Kaar dr voeten warmden eindelijk op haha.
Omdat het zondag was, waren niet alle winkels open maar genoeg winkels om een leuke hoodie te scoren. Liggend in het gras even van de zon genoten en toen de Big4 camping maar eens opgezocht. Dat zijn perfecte campings met goed en schoon sanitair en altijd een campkitchen met gas, bbq, waterkoker, magnetron enz dus hoef je niet in je campertje aan te klooien hoewel dat ook prima te doen is hoor!
Morgen reizen we weer door naar het mooiste park aan de Oostkust te weten Freycinet NP ( als we de Aussies moeten geloven ). Daar liggen hele mooie stranden en kan je goed wandelen naar Wineglass Bay wat zeer beroemd is. Langzaam komen we weer terug in Hobart wat betekent dat Melbourne ook weer in zicht komt!

Oostkust Tasmanië
Omdat volgens velen de Oostkust "het mooiste gedeelte" van Tasmanië is ( en we hebben al zoveels moois gezien), zijn we vandaag vroeg weg gegaan en na een flink stuk rijden zijn we begonnen in Binalong in de bay of fires. Gelukkig werkte het weer mee en trok het open en werd het zonnig. Niks teveel gezegd want wat is het water weer turquoise en het zand spierwit. Je kan overal eindeloze strandwandelingen maken. Ook troffen we hier een baai met rotsen die bedekt zijn met oranje mos. Heel apart om te zien. Her en der hebben we een stop gemaakt en genoten van het uitzicht.  Toen wij bij friendly beaches kwamen en het strand op wilden lopen, troffen wij een zonnebadende skippy aan die uiteraard weer als fotomodel fungeerde. In Tasmanië hebben we ze veel meer gezien dan in Australië!
Aangekomen in het Freycinet NP maar weer een Big4 camping opgezocht want die bevallen ons prima en het was ook weer de enige camping die we op dat moment tegenkwamen.
Morgen gaan we naar de beroemde Wineglass lookout en bay wandelen,  waar je een waanzinnig uitzicht moet hebben en waar je van het mooie strand kan genieten. Dat schijnt een pittige track met veel klimmetjes/traptredes te zijn waar we wel zo'n 3 uur zoet mee zijn. Het houdt ons gezond zullen we maar zeggen haha. Rugzak volgepropt met eten en drinken en dan redden wij ons wel!

Wineglass Bay en skippys
Wat een waanzinnige topdag was het vandaag. En waarom? Door de prachtige natuur, de uitzichten en de skippys die we gezien hebben! De Oostkust is echt supermooi en de Aussies hebben weer niet gelogen! De klim naar het uitkijkpunt van Wineglass Bay was pittig maar het absoluut waard. Het water in de baai was prachtig turquoise en het zand spierwit. In de verte lagen Hazard beach en Cooks beach maar dat is 6 a 7 uur lopen dus die wij hebben even gepast!
We wilden ook graag het strand op dus een heel stuk naar beneden gelopen met ik gok wel meer dan 300 tredes/keien. En wat je naar beneden loopt, moet je later ook weer omhoog hè. Op het strand heerlijk uit de wind in de zon gelegen en toen dat stuk weer omhoog. Ook dat was natuurlijk pittig en de hamstrings en kuiten voelden we goed zeg maar. Bij de camper aangekomen, zat tot onze verbazing skippy naast onze camper de wacht te houden. Trots rechtop met de pootjes naast elkaar haha. En zij had een baby in haar buidel die met zn koppie naar buiten kwam. Te lief weer. Ik heb een flesje water gepakt en ben op mn hurken gaan zitten en toen kwam ze aangehupt. Heel voorzichtig water in mn hand gedaan en ze dronk het rustig op. Zo gaaf want het zijn toch wilde dieren ook al zijn ze waarschijnlijk daar wel veel mensen gewend. We hadden banaan in de auto maar bewust niet gegeven daar overal staat dat je de wilde dieren niet moet voeren! Ook skippy 2 kwam aangehupt en had blijkbaar ook dorst want die dronk gewoon even lekker uit het flesje! Vervolgens doorgereden naar Honeymoon Bay ( neeee er komt geen feestje haha ) en dat was ook weer prachtig. Ik val echt in herhaling I know maar je verbaast je elke keer weet wat je aan mooie natuur hier ziet. Ik denk dat Freycinet NP het mooiste park is wat we gezien hebben deze vakantie maar de Great Ocean Road komt er ook nog aan. Het houdt maar niet op! Rond half 8 nog even een zonsondergang meegepakt en toen snel de camper in want dan koelt het ook goed af. Vannacht was het ook maar 8 graden en vannacht wordt t niet veel warmer denk ik brrrrr. Snel onder ons dekbedje dan maar haha.

Walvissen spotten en op naar Melbourne
We werden gewekt door de zon dus de hardloopschoenen aangetrokken en een stuk over het strand gejogd. Laatste dag in Freycinet NP dus nog wat dingen bekeken. Er was een mooi uitzicht bij de vuurtoren en terwijl we kwamen aanlopen, zag ik "iets" glinsteren in de zee. Inmiddels met een klein beetje ervaring hoopten wij dat het walvissen zouden zijn! En ja hoor...meerdere walvissen op doortocht en ook een kleintje erbij. Die had het goed naar zn zin want die bleef omhoog springen uit het water. Mazzel weer dat we precies daar waren en het goed konden zien.
Omdat het heerlijk weer was nog even Sleepy Bay bezocht en van de zon genoten met wederom een top uitzicht. Tasmanië heeft echt vele gezichten en heeft ons steeds weer verrast qua schoonheid. Echt een aanrader en helaas een vergeten eiland denk ik. Ik gok erop dat van de 10 toeristen er misschien maar 2 naar Tasmanië gaan en dat is best jammer!
Daarna nog de laatste 200km naar Hobart gereden waar we op 2 km van het vliegveld staan dus morgen een makkie met rijden. Snel de camper afgeven en weer door naar Melbourne en de Great Ocean Road. Zin in!

Groetjes van ons

• 01 November 2017 - 12:45

Maschja:

Wat een reis!!!! Wat super beschreven!!! ik leef helemaal met jullie mee. Net alsof ik het hier allemaal voor me zie! geweldig, ik heb er geen andere woorden voor.
    Maar idd emigreren dat gaat een stap te ver!!!!!!

• 01 November 2017 - 15:52

Rinus:

Hallo dan,

Ik krijg de indrukken die jullie hebben, aardig mee door je manier van schrijven. Echt heel leuk om jullie te volgen en complimenten voor je verslagen, ik geniet echt mee.
    Wat een land, je kunt op de kaart kijken, je realiseren hoe groot en mooi het is, maar jullie beleven het, zien het, ruiken het en voelen het, geweldig.
    Nog steeds niet jaloers dat jullie er zijn en ik niet, maar ik kijk wel uit naar de volgende verslagen!

x

• 01 November 2017 - 23:03

Ina Vd Graaf:

Wat een verhaal weer!Prachtig verwoord van wat jullie zien en meemaken.en wat een mooie foto's!weer een goede reis naar australie, enne alvast gefe.iciteerd met je 17 jarige nichtje !

• 02 November 2017 - 10:03

Eric:

Hoi meiden,

Wat en geweldige verhalen en reisverslagen.
    Ik ben jaloers!

deze reis staat op de to do lijst van Ylse en mij.
    Veel plezier, blijf schrijven n tot gauw!
    Groet,

Eric

• 04 November 2017 - 08:56

John:

Leest makkelijk weg Diaantje. Heb je nou al een duikje gemaakt? Of komt dat nog? Voorlopig heb je dit weer in de pocket. prachtig. Nog reisplezier en wij leesplezier. Haha.

• 04 November 2017 - 09:47

Diane Feron:

Hey Spaapie...ja ik heb al 2x gedoken maar dat is helaas alweer even geleden. Nu geen duiken meer maar ga zeker vaker duiken. Als je foto's wilt zien op FB...vraag het even aan Suus of Juud of Manon! Tot over 2 weken weer. Gr Diaan