Eindelijk is het zover!! - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Diane Feron - WaarBenJij.nu Eindelijk is het zover!! - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Eindelijk is het zover!!

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

16 Februari 2020 | Nederland, Zoetermeer

Precies aan de andere kant van de wereld ligt het land waar ons hart sneller van gaat kloppen....Nieuw Zeeland!
En wij mogen van 17 februari tot en met 31 maart over beide eilanden rondreizen en is het wachten eindelijk voorbij! Het is echt naar de andere kant van de wereld met 12 uur tijdsverschil. ( in NZ is het 12 uur later) Morgen vertrekken we en dan zijn we dinsdag in Singapore en woensdagochtend komen we aan in Christchurch Nieuw Zeeland.
Ik heb de reis denk ik redelijk tot in de puntjes voorbereid en we zijn soms alleen afhankelijk van het weer en hopen we dat we vele prachtige hikes kunnen maken. De zomer in NZ is dit jaar anders dan anders en door de vele regen die al gevallen is, zijn er wegen afgesloten en mogelijk plaatsen niet bereikbaar. Maar dat zien we daar wel en dan verzinnen we er ter plaatse wel iets op!
Ik schat zo in dat er nog veel dingen onbekend zijn over Nieuw Zeeland dus ik zal jullie kennis nu alvast wat bijspijkeren haha.

Nieuw Zeeland is in 1642 ontdekt door de Nederlander Abel Tasman en hij voer met zijn schepen langs de westkust van Nieuw Zeeland en vond deze kust zoveel op de kustlijn van onze eigen provincie Zeeland lijken ( oh ja joh ?? ), dat hij zijn ontdekking daarnaar heeft vernoemd. Hij is overigens nooit aan land geweest!

Nieuw Zeeland bestaat uit twee hoofdeilanden, het Noorder- en Zuidereiland, en nog allerlei kleinere eilanden waar de Maori’s (de oorspronkelijke bevolking) en de Kiwi’s ( bevolking Nieuw Zeeland ) vredig leven. Ondanks dat Nieuw Zeeland maar liefst zes keer groter is dan Nederland, zijn er ‘maar’ vier miljoen inwoners voor wie ‘the land of the long white cloud’ hun thuis is. Maar alleen zijn ze niet, er wonen namelijk ook 5 miljoen koeien en meer dan 30 miljoen schapen! Als je in NZ al file hebt dan komt dat niet door het verkeer maar door overstekende of loslopende schapen haha.
Het nationale dier is de Kiwi, een vogel waarvan de vleugels zo kort zijn dat ze niet kunnen vliegen en de kans dat je m ooit ziet, is heel klein dus wie weet, hebben we mazzel.

NZ is ook een land van 4 seizoenen op 1 dag en kent dus wispelturig weer en zeker aan de westkant van het Zuidereiland regent het bijna het hele jaar. Daarintegen is het noorden van het Zuidereiland weer erg zonnig.
Dus we zijn goed voorbereid en hebben van alles in onze koffer gepropt en de regenjas en een warm vest zullen een vaste plek hebben in onze dagrugzak!

NZ heeft zoveel verschillende soorten natuur, noem het op en je kan het zien en van genieten. Men zegt dat al het mooie van de wereld samenkomt in NZ.
Het Zuidereiland is volgens de meeste mensen het mooiste eiland qua natuur zoals besneeuwde bergentoppen, gletsjers, supermooie azuurblauwe meren, valleien, watervallen, fjorden, mooie stranden en natuurparken. En je vindt hier de hoogste berg van NZ nl Mount Cook.

Op het Noordereiland vind je ook mooie stranden en baaien maar ook bossen, watervallen, geisers, warmwaterbronnen en...vulkanen. NZ heeft 18 slapende en actieve vulkanen waarvan de meesten op het Noordereiland liggen en het laatste drama was natuurlijk de uitbarsting in december 2019 op White Island waar 19 mensen zijn overleden.

Het Noordereiland is dus ook heel divers maar heeft een ander karakter en niet echt te vergelijken met het Zuidereiland dus fantastisch dat wij beide eilanden gaan zien.
Ook kan je op het Noordereiland het grootste meer van NZ vinden nl lake Taupo dat is ontstaan duizenden jaren geleden toen vulkaan Taupo uitbarstte. En niet te vergeten... de hoofdstad Wellington ligt ook op het Noordereiland.

75% van de bevolking leeft op het Noordereiland en dan vooral rondom de hoofdstad en de stad Auckland.
Echte snelwegen zijn er niet en als het een highway is dan is dat hier in NL een N-weg en verdwalen zullen we niet want er zijn niet superveel wegen. Beter ook want het zal wel weer even wennen zijn om links te rijden en dan zeker als de wegen door de bergen steil zijn met vele haarspeldbochten!

Nou ik val weer in mn oude patroon als ik een verslag schrijf....weer veel te lang natuurlijk. Ik zeg alvast sorry haha.
De aankomende 6 weken zal ik weer proberen regelmatig onze avonturen met jullie te delen... als we wifi hebben want ook dat is geen zekerheidje in zo'n uitgestrekt land.

Tot horens, tot later weer!!

• 16 Februari 2020 - 22:30

Randolf:

Waar zijn de foto's?

• 16 Februari 2020 - 22:36

Diane Feron:

Haha Ran....wil je een foto van de watertoren in Rokkeveen? Kan hoor :-)

• 16 Februari 2020 - 22:42

Ina Vd Graaf:

Een goede en avontuurlijke reis gewenst Dames!

• 17 Februari 2020 - 08:47

Cees:

hele fijne vakantie gewenst

• 17 Februari 2020 - 10:10

Marcel:

Doen jullie goed. Hele fijne en mooie reis gewenst.

• 17 Februari 2020 - 13:22

Janny Tijl:

Héle fijne reis. Geniet en blijf vooral reisverslagen schrijven. Ik geniet ervan. ;)

• 17 Februari 2020 - 16:27

Tanja Blekkink:

Goede en behouden reis en veel plezier!

• 17 Februari 2020 - 16:56

Frederike:

Zooo dan!! Gave reis! Goede reis, veel plezier en ik lees graag weer mee!!

• 17 Februari 2020 - 19:03

Ina:

Lieve dames, heel veel plezier, super genieten en maak onvergetelijke herinneringen de komende weken

• 17 Februari 2020 - 21:17

Petra Prinsen:

Heel veel plezier met deze gave reis!!
    Geniet en maak veel foto's en schrijf mooie verslagen !

• 19 Februari 2020 - 07:10

Brigitta :

Leukste plekken zijn het freecampen, check wel altijd ff de recensies. Die geven wel een goed beeld. Als je boodschappen gaat doen, haal dan zo’n kortingspas bij de kassa. Dat scheelt altijd. Heerlijk om het weer te herbeleven door jullie ogen.
    Veel plezier