Laatste week is helaas begonnen (nu in Botswana) - Reisverslag uit Gweta, Botswana van Diane Feron - WaarBenJij.nu Laatste week is helaas begonnen (nu in Botswana) - Reisverslag uit Gweta, Botswana van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Laatste week is helaas begonnen (nu in Botswana)

Blijf op de hoogte en volg Diane

12 Oktober 2016 | Botswana, Gweta

Dag 15 camp Kwando
Wederom een reisdag en we zijn bijna in Botswana. Inmiddels hebben we er al ruim 3100 km opzitten in 2 weken tijd! Vandaag onderweg ook weer veel armoede gezien. Mensen die in kleine rieten hutjes wonen en daar geen water en electriciteit hebben. We hebben gister gezien dat mensen zichzelf en hun was wassen in de rivier die echt niet altijd even schoon is. Verder zitten zij de hele dag bij dat hutje en niet alle kinderen gaan naar school want een school kan wel pas 200km verderop zijn!! Langs de kant van de weg staan ze ook te vragen om geld of eten. We hadden nog een brood maar eerlijk is eerlijk...die was niet supervers meer. Dus ipv van weg te gooien maar aan een paar kids gegeven die er blij mee waren. Snoep hadden we helaas niet anders hadden we dat ook weg kunnen geven. In de volgende supermarkt maar extra snoepjes inslaan. Vanmiddag aangekomen op onze nieuwe campsite en we hebben lekker veel schaduw. Want de temp is erg hoog en de zomer is hier echt begonnen pffff. Dat wordt nog wat met slapen want het koelt ook niet meer af in de avonden. Slaapzak niet meer echt hard nodig. Vanmiddag een boottocht over de rivier gedaan en voor het eerst deze vakantie zagen we de hippo's alias nijlpaarden. Echter 1 was zeer agressief en die kwam achter de boot aan haha. Megabeesten zijn het en die verplaatsen aardig wat water! Onderweg nog 7 stuks gezien en een babykrokodil maar de grote krokodillen lieten zich niet zien. Er zitten hier ook onwijs veel verschillende soorten vogels waar wij echt de namen niet van weten. Sommige lui op de boot wel en die zoeken ze zelfs op in hun meegebrachte vogelboek. Daar zijn wij niet zo van! Hoeveel mensen er ook niet in hun camouflage afritsbroeken zitten en daarop een bijpassend camouflage shirt. We zagen het al voor ons...een reis naar Afrika geboekt en vervolgens naar een Bever sport gereden en zich daar allemaal dure kleding laten aansmeren haha. Ook daar zijn wij niet zo van! Na het eten een vuurtje gemaakt maar het was braaihout dus dat bleef wel even branden. Toen dachten we ineens...we leggen het rooster erop en zetten een pannetje op het vuur en we zien wel hoe ver we komen. En ja hoor...2 eitjes gekookt dus die zijn voor het ontbijt. Wie nu nog zegt dat ik geen kampeerder ben. Morgenmiddag hebben we een gamedrive en dat zal niet zo spectaculair worden als in Etosha maaaar misschien zien we hier wel de buffel en dan is the big five compleet!!!

Dag 16 camp Kwando
Omdat we hier 2 nachten blijven ,hoefden we vandaag de tent niet af te breken. Slecht geslapen vanwege de hitte in de tent en 1 of ander ondefinieerbaar geluid. Dus rustig aangedaan en aangezien we pas om 14.00u een kleine gamedrive gingen doen, paar uurtjes van de zon genoten. Het was een beetje bewolkt toen we weggingen en er kwam een aardig donkere lucht aan. Regen? Zou fijn zijn na 9 mnd geen regen gehad te hebben in Namibië. We gingen een klein park in en we wisten al dat we niet superveel dieren zouden zien. Maar het was relaxed om rondgereden te worden en de ranger legde onderweg ook het eea uit. Maar we hebben the big five compleet gemaakt omdat we de buffel nu van dichterbij hebben gezien. En inderdaad ging het onderweg regenen maar dat was van hele korte duur. Daarna hapje eten in het restaurant en ineens zagen we de ranger met flinke pas met iets wits om zijn arm gewikkeld weglopen. Dat was toch geen slang zeker? Uh ja hoor...zeker wel! Een phyton van ong 3 meter lang maar hij was niet gevaarlijk hoor. Fijn dat we daar nu ook maar iets beter op gaan lettem .Nu liggen we voor pampus in wederom een snikhete tent. Gister was het hier 40.5 graad heb ik mij laten vertellen dus in de avond koelt het echt niet meer af! Nog even een hoofdstuk lezen en een spelletje rummikub op de telefoon en dan hopelijk beetje goed slapen. Morgenmiddag zijn we in Botswana en we zijn allebei erg benieuwd of er een groot verschil tussen deze 2 landen is. Gelijk een gamedrive boeken voordat alles vol is want we gaan toch maar niet zelf rijden in Chobe np. Geen zin in om vast te komen zitten dus we laten ons weer rijden! Op naar Botswana!

Dag 17 Kubu lodge Botswana
Zo we zijn in Botswana en blijven 3 nachten op de camping van Kubu lodge. Na wederom een slechte nacht door die hitte en 4 muggen in een tent van 1.20m bij 2m ( tot bloedens toe vermoord natuurlijk) maar vroeg opgestaan. Ontbeten in de lodge en op pad. Wat een gedoe bij die grens weer. 100x een formulier invullen en onthou gelijk vanaf dag 1 je kenteken want die vul je denk ik zo'n 50x in in 4 weken tijd! Maar goed...we hebben een aardige campsite met een goed doucheblok met lekker warm water en stroom dus dat is altijd handig hier. Jammer dat je die paal met 2 stroompunten moet delen met 7 campsites. Maar hij staat op ons terrein dus wij vonden dat wij de 1e rechten hadden haha. Dus al onze stekkers erin en alles is weer opgeladen!! Gelijk ook de excursie naar de Victoria Falls in Zimbabwe voor morgen geboekt en een gamedrive in Chobe np voor dinsdagmiddag. Spraken net een jongen uit NL en die is wel zelf gaan rijden maar ook de verkeerde bandenspanning dus die kon ook gaan graven. Daar hebben wij ff geen zin in dus wij laten ons weer rijden. Een nadeel is dat je het niet in eigen hand hebt hoe lang je ergens kan blijven staan maar een voordeel is dat de rangers onderling met elkaar in kontakt staan dus als er ergens iets te zien is, zijn we erbij! Maar morgen dus eerst naar de Victoria watervallen die 1.7km breedzijn ( als ik het goed onthouden heb) Gaan we weer een grens over dus weer al die formaliteiten. En even een visum voor 1 dag kopen twv 50e pp!! Ze weten wel de toeristen uit te kleden hier zeg maar ja....we zijn er nu toch en willen het graag zien. Wordt vervolgd...

Dag 18 Lion walk en Victoria falls
Tot op vanochtend wisten we niks van the Lion walk totdat ik de NL overbuurman tegenkwam en met hem aan de praat raakte. Zij gingen "wandelen" met de leeuwen en wij wilden wel mee. Dat zou gaan gebeuren voor het bezoek aan de Vic falls. Dus bij de receptie gevraagd en we konden nog mee! Dus op weg naar Zimbabwe. Weeeeer een grens over en weer lang wachten en 7 stempels rijker in ons paspoort eerst naar een afgelegen plek gereden waar we een uitleg kregen over wat zij als soort van stichting deden voor de leeuwenpopulatie. Hoe je het ook went of keert, het is toch ook toeristisch. Maar er waren 2 "jonkies" van 11 mnd oud en die konden we benaderen en rustig aaien. Wel zijn die oppassers op hun hoede en staat er 1 met een wapen voor het geval dat!! Daarna gaan de leeuwen aan de wandel en jij loopt er achter/naast. Zij lopen naar een plek en daar krijg je weer een uitleg wat ze doen en kan je vragen stellen. Leuk om een keer van zo dichtbij mee te maken maar het voelde toch wel een beetje onnatuurlijk. Na afloop een hapje en een drankje en op weg naar de Vic Falls. Staat op de Unescolijst en is 1 vd 7 wereldwonderen. Als ik het goed heb dan zijn ze 1.7 km lang en zijn ze ontstaan uit de Zambezi rivier. Je hebt een kant aan Zambia en een kant aan Zimbabwe. Vanaf ong februari zijn ze op zn mooist en volledig maar door de deken van druppels/mist zie je dan minder. Nu stonden hele stukken droog maar wat er was, was gaaf om te zien. In ieder geval de langste en grootste waterval die wij ooit gezien hebben. Daarna weer terug naar de grens....weer tig stempels in je paspoort en Botswana weer in. Ff snel een broodje gemaakt en de avond makkie an gedaan. Morgen nog 1 dag op deze camping en gaan we vanaf 3 uur de gamedrive doen. We zijn benieuwd naar het wild in Botswana.

Dag 19 Kubu lodge/ gamedrive
Het was om 06.00u alweer een drukte op de campsite met mensen die vertrekken of een gamedrive gaan doen dus wederom vroeg wakker. Dan heb je een lange dag en de gamedrive van ons startte pas om 15.00u. Dus paar uurtjes bij t zwembad gelegen. Mocht eigenlijk niet want was alleen voor de mensen in de lodges. Mooie jongen die ons zou wegsturen haha. De lodge kreeg bezoek van wel 30 apen (baboons) met jonkies die de mangobomen kwamen leegtrekken. Zijn ze hier niet blij mee want
ze komen ook relaxed op je terras zitten en stelen de boel leeg. Wij vonden t wel een mooi schouwspel. En toen begon de middag met de beste gamedrive ever. We waren maar met zn 2en dus dat begon al goed. Gids Brave had er ook zin in en was bloedfanatiek om voor ons de beste plek te pakken te krijgen als we iets moois zagen. Wij dachten dat Etosha in Namibië al top was maar Chobe overtrof alles. De kleuren zijn prachtig en heel veel bomen met veel groen icm met dat oranje zand en alle dieren die kriskras overal doorheen banjeren...prachtig! De olifanten trekken met hele families naar de rivier en spelen daar in de modder. We hadden er nog niet zoveel bijelkaar gezien. We hebben heel veel nijlpaarden gezien die ook op de kant liepen. Maar we hadden tegen Brave gezegd...vind het luipaard en het liefst in de boom haha. Nou en we werden op onze wenken bediend. We zagen een luipaard die op gepaste afstand van haar gedode impala bleef liggen. En daar stonden we nu zelf met de jeep tussen nog 8 jeeps en iedereen wil de beste plek natuurlijk. Toen we onze foto's hadden, vond Brave het wel even goed en zei dat we gewoon later terug kwamen en misschien was ze dan wel aan haar maaltijd begonnen. Toen kwamen we nog een paar leeuwen tegen en 1 liep op open terrein vanaf de Chobe rivier naar de bush. Normaal tref je ze liggend in een schaduwplek. Hebben echt veel gezien en waren al helemaal hieper ivm het luipaard. Langzaam reed iedereen naar de uitgang want het park ging sluiten maar Brave niet. Hij vroeg of we nog terug wilden naar de plek waar we het luipaard hadden gezien. Wat denk jij? Waar wacht je op...gassen maar! En ja hoor....in de boom hoog op een dikke tak lag het jong. Niet heel klein maar wel een jonkie. Wauw...hoe bijzonder zeg. Brave moest de auto anders neerzetten en toen klom zij naar beneden en liep ze naar de dode impala om er vervolgens even gezellig mee te gaan spelen. Helaas was de impala voor ons redelijk uit beeld door de takken maar we konden zien dat ze ermee aan het spelen was. En we keken naar rechts en daar lag moeders. Rustig op een grote dikke boomstronk en Brave zette de auto op 1.5. meter neer. We werden echt gek in die auto haha. Helemaal lyrisch zeg. Wat hebben wij onwijs mooie foto's kunnen maken en kunnen genieten van het mooiste dier wat wij hebben gezien. Echt te gek. Helaas werd het donker en sloot het park bijna dus we moesten terug. En zelfs op de terugweg kwamen we bij de rivier een mannetjes luipaard tegen waarvan hij dacht dat hij bij de moeder met jong hoorde. Dit was ons mooiste moment van de vakantie en we waren er echt een tijd stil van. Brave beloont met een goeie fooi want als hij niet was teruggegaan.... Morgen gaan we helaas weer door en slapen we wel weer een nachtje in een normaal bed. (heel blij mee haha) Botswana is wat ons betreft mooier dan Namibië. Anders qua natuur en veel minder droog en dor dan Namibië en de kleuren zijn ook warmer. Onze laatste week is ingegaan...nog maar even keihard genieten dan!

Dag 20 Gweta lodge/ Makgadikgadi zoutpannen
Reisdag van 4 uur gehad en voor 400km draaien we onze handen niet meer om. Aangekomen in Gweta waar het momenteel 46 graden is volgens de eigenaresse. Dus we gaan even helemaal niks doen behalve lezen, zwemmen en beetje het nieuws bijlezen! En vannacht heerlijk slapen in ons kingsize bed!
Morgen gaan we met zn 2en de zoutpannen in en de meerkatten alias stokstaartjes bezoeken en dan slapen we in de zoutpannen op een matras onder de sterrenhemel….als het tenminste niet bewolkt is die nacht! Er gaat in ieder geval een gids mee en die zal denk ik ook als kok fungeren want we krijgen een bbq en de volgende ochtend een klein ontbijtje dus we zijn zeer benieuwd. Heel apart om de enige mensen daar te zijn. Er is daar verder niks dus plassen achter een paar zand/zoutkorrels denk ik haha.
De laatste week is ingegaan en het gaat allemaal veel te hard. We hebben nauwelijks aan ons werk gedacht en er zo min mogelijk over gesproken. Dat kan over een kleine 2 weken wel weer als het moet. Hierna gaan we naar de omgeving van Moremi np en als dat net zo gaaf is als Chobe zijn we echt 2 gelukkige meiden! Tot later!

• 12 Oktober 2016 - 21:08

Marc:

Hallo dames, zag via FB de link en heb net met veel plezier alle reisverslagen gelezen. Leuk om zo iets van jullie prachtige reis mee te krijgen. Nog veel plezier. Grtn

• 13 Oktober 2016 - 18:50

Kees:

Wat een mooie reis en verslag dames. Lekker blijven schrijven en genieten.
    Groetjes Kees en Ellis

• 13 Oktober 2016 - 21:40

Rinus:

Hallo dan meisjes,

Nou ben ik al niet zo'n reiziger (heb net gezegd dat ik niet meega naar Bonaire volgende week), maar zo'n tripje naar de Caribean is natuurlijk niets vergeleken bij wat jullie meemaken!
    Het meest ben ik onder de indruk van het bloeddorstige verhaal van vier muggen (wel hele grote), maar toch. . .
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's, natuurlijk zal er wel een boek komen, ik kan niet wachten!
    Ik vind het ook wel weer leuk als jullie terug zijn, natuurlijk lees ik hier de belevenissen, maar ik hoor ze liever uit de eerste hand, dus uit jullie mond!
    Als er nog iets te volgen is, dan doe ik dat, geniet nog een weekje en ik blijf alert!

X

• 15 Oktober 2016 - 17:17

Marjoke:

Hey superkanjers. Vanmiddag eindelijk jullie reisverslagen gelezen. Indrukwekkend en op en top Karin en Diane!! Ik wens jullie nog een mooie tijd daar. Volgens mij gaat dat zeker lukken. Geen big five van mij, wel een big hug XX