Van Sydney naar the Outback en verder naar Cairns - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Sydney naar the Outback en verder naar Cairns - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Sydney naar the Outback en verder naar Cairns

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

09 Oktober 2017 | Australië, Alice Springs

Sydney inmiddels al enige dagen geleden verlaten en aangekomen in de Outback (the red center).
Leuke vlucht gehad want toen de steward wist dat wij uit Holland kwamen, kwam hij vertellen dat de piloot Michelle Holland heette maar zij geen dutch bloed had. En hij was erg geïnteresseerd in ons kleine landje en wij in het zijne natuurlijk. En of we nu champagne wilde drinken? Uh nee, erg lief maar dank u wel. ( het was 10u en dat was voor Kaar toch ook echt iets te vroeg haha ) Als je met Australiers in gesprek raakt, willen ze altijd weten welke route je gaat reizen en hoe lang je blijft.
Vervolgens kregen we een overheerlijke kaas/pastrami sandwich van een stewardess die vroeg of wij die Dutch girls waren en waar wij precies vandaan kwamen. Aangezien niemand Zoetermeer kent, zeggen wij altijd dat wij uit the Haque komen haha. Nou dat kende zij wel. Haar zoon had vorig jaar in Rotterdam aan de kampioenschappen roeien meegedaan en hadden zij een klein rondje NL gedaan. Beautiful country with very friendly people. Zekers maar dat vinden wij ook van de Australiers. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en ze zijn gewoon heel relaxed! En aan het einde van de vlucht kwam ze weer naar ons toe om ons een hele fijne vakantie te wensen om vervolgens 4 flesjes rode wijn aan ons te geven. Wij voelden de ogen van de andere passagiers prikken en zich afvragen wat wij toch voor speciaals hadden haha.
Aangezien we lekker vroeg in ons hotel in Alice Springs aankwamen ( het is hier weer 1 1/2u vroeger dan in Sydney ) zijn we naar het centrum gelopen en alvast wat tussendoortjes voor onze 3 daagse trip ingeslagen. We weten niet zo goed wat we ervan kunnen verwachten behalve dat het volgens de verhalen erg heet en stoffig moet zijn. We hebben er wel heel veel zin in na alle toffe verhalen die we de afgelopen tijd hierover hebben gehoord.
Nog even kort de hitte van 37gr getrotseerd en van de zon genoten. De wekker gaat om 05.15u want we worden vroeg opgehaald.

Mooi op tijd werden we opgehaald in een soort van truck waar we 3 dgn in gaan rondtoeren. Vervolgens de rest van de groep opgehaald. Natuurlijk zit de truck nu bomvol met Aziatische toeristen haha ( dat is onze straf )  en nog 1 Amerikaans meisje en een stel uit Engeland. Onze gids Oscar vertelde ons dat het heet kan gaan worden en we allemaal verplicht extra water moesten meenemen om niet uit te drogen. Mmm die 2 liter die wij nog extra hadden, waren dus niet genoeg dus nog even 6 liter gekocht. Ze hebben wel water bij zich maar of het genoeg was voor iedereen? Van Nederlanders hadden we gehoord dat je 's-avonds gezellig samen gaat koken echter wij werden voorgesteld aan Peggy die voor ons gaat koken. Heel vervelend haha zodat wij ( lees Karin ) konden gaan zitten met een wijntje en niks hoefden te doen. Prima touroperator dat Adventure tours! We wisten dat we 5 uur lang moesten rijden om bij Uluru ( Ayers Rock ) te komen. Geleidelijk betrok de lucht en werd het best donker. Okeeeee waar wees dit op? Oscar vertelde dat het vanavond wel eens kon gaan stormen!! Het had nl de afgelopen dgn veel geregend en dat was vrij uniek hier in de desert. Dat wordt lachen in ons tentje dan. Ach alles moet je een keer ervaren toch?Heet is het nu zeker niet en we hebben ons shirt met lange mouwen maar uit ons dagkoffertje gehaald want ik had het zelfs koud. ( ervaren koukleum dat dan weer wel )  Hadden we nu toch maar ons vest meegenomen maar iedereen vertelde ons dat het daar bloedheet was ( de weerapp trouwens ook ) en dat de avonden warm waren. Volgens Oscar gingen wij iets unieks meemaken want er waren nu meer dan 100 kleine watervalletjes op Uluru en die zag je eigenlijk nooit.
Hoe dichterbij we kwamen hoe groter Uluru werd. Echt bizar om te zien dat je meer dan 400km rijdt zonder iets groters dan 1 meter tegen te komen en ineens ligt daar een grote oranje/rode stenen "rots" van wel 348m hoog. Omdat het zoveel geregend had , waren sommige wandelpaden bijna onbegaanbaar. Tijdens onze wandeling  van 2 km om Uluru heen, haalde menigeen natte voeten incl wijzelf. Wel echt bijzonder om Uluru/ Ayers rock in het echt te zien.
Natuurlijk zit er een bijzonder verhaal aanvast maar het belangrijkste is dat Uluru weer is teruggegeven aan de Aboriginals. Oscar liet ons rotstekeningen zien die heel lang geleden door de aboriginals zijn gemaakt zodat ze met elkaar konden communiceren.
Na de wandeling naar de locatie gereden waar je een mooie plek had voor een foto van de zonsondergang. Uhhh welke zon bedoelde je? Maar het ongelofelijke gebeurde....de zon brak toch nog door en kleurde Uluru mooi oranje en kort daarna zag je Uluru steeds van kleur veranderen totdat ie bijna zwart was. Oscar toverde uit de truck een paar flessen champagne en allemaal lekkere snacks. Superleuk geregeld zo en we lustten ook wel wat na deze lange dag!
Bij de camping aangekomen had Peggy goed gekookt en aten we emoe en kangaroo van de bbq. Lekker hoor.
Vervolgens vertelde Oscar ons dat we om 04.20u gingen opstaan en dat we na het ontbijt om 05.20u gingen rijden naar een ander park alwaar we Kata Tjuta ( de Olga's met 36 gezichten/rotsformaties ) zouden gaan bezoeken. Hopelijk wordt t morgen beter weer maar de kans op regen blijft groot. Voorlopig is het nu al even droog en blijft de storm nog even weg! Voor nu lekker slapen in een opgemaakt bed in de tent. Een beetje luxe mag natuurlijk wel haha.

Na een korte onstuimige nacht met regen en onweer en een ontbijtje met een warm croissantje weer op pad. Van Oscar hadden we een dure regenjas gekregen te weten een Komo zak waar we 3 gaten in maakten...prima oplossing om straks droog te blijven want koud was het gelukkig niet!
Helaas geen zonsopkomst bij Kata Tjuta vanwege de bewolking en om 06.55u begon onze wandeling van 3 uur. Dat was best pittig daar er geen normale paden waren en wij moesten klimmen en klauteren over stenen en gladde steile hellingen. Het was gelukkig gestopt met regenen en in de vallei ( valley of the wind) was het schitterend met al die rotsen om je heen. Het riviertje in de vallei stroomde en volgens Oscar hadden we weer geluk want niemand ziet dat ooit. Nee, dat snappen wij als het hier nooit regent haha! Toen we terugliepen, trok de lucht open en werd het zonnig. Dat was een kadootje want ze voorspelden nog steeds regen en storm. Als lunch had Peggy broodjes hamburger gemaakt en die waren top. Daarna een korte wandeling gemaakt naar een uitkijkpunt waar je Uluru en Kata Tjuta samen kon zien. Aangezien de zon nu scheen, was het inderdaad supermooi om ze samen in de zon te zien.
In de middag richting Kings Canyon gereden ( 4 uur rijden ) alwaar we wederom de nacht doorbrachten in een tent. Morgen gaan we rond 05.20u naar Kings Canyon voor een pittige wandeling van 3 uur. Hopelijk zijn de weergoden lief voor ons! En die 6 liter water was nu niet meer nodig. 1 liter pp was genoeg aangezien het ander weer is dan men verwacht had!

Nou de storm die ons beloofd was, kregen we ook. In de nacht ging het ff los zeg zodat we bijna de tent uitwaaiden! Ik verwachtte eigenlijk ieder moment de stem van Oscar dat we in de bus moesten gaan slapen. Na ong 1 uur stopte de regen en werd het windstil en toen was het bijna 04.15u dus tijd om op te staan pfff.
Vanochtend op pad om de wandeling langs/door Kings Canyon te maken. Nou ja wandelen! Wederom was het het betere klim- en klauterwerk maar dat werd beloond met mooie uitzichten en natuur. Leek een heel klein beetje op de Grand Canyon zeg maar. De wolken hadden al gauw plaats gemaakt voor de zon en het was goed dat wij om 06.00u al waren gaan klimmen. Wat een bloedhitte zeg en nu snappen wij die 3 liter water p.p wel als je later op de dag gaat starten en het nog warmer is. Na de wandeling terug naar ons kamp en daar had Peggy overheerlijke wraps met gehakt en groente gemaakt. Hebben 3 dagen echt heerlijk gegeten! Terwijl ik dit schrijf, zitten we in de bus weer terug op weg naar Alice Springs ( 6 uur rijden ) en ligt iedereen naast en achter mij te snurken haha watjes!. Waren intensieve dagen maar het was een hele toffe trip waarin we mooie bijzondere natuurverschijnselen hebben gezien. Hierna wordt t tijd voor ons om de camper op te gaan halen en voor onszelf te gaan zorgen. Maandagavond vliegen we naar Cairns en dinsdagochtend halen we de camper op en gaan we de regenwouden in Daintree en Cape Tribulation bezoeken, paardrijden en relaxen op het strand...superveel zin in om met zn 2en verder te reizen.

Tot later X

• 09 Oktober 2017 - 11:59

Ina Vd Gtaaf:

Een vermoeide maar mooie dagen zeg.ik word al moe van het lezen!Ben jaloers!!

• 09 Oktober 2017 - 17:22

Frederike:

Super leuk weer! Spannend zeg, zo in de storm.
    Goede reis verder en tot het volgende reisverslag!!

• 09 Oktober 2017 - 17:36

Danny:

Waar zouden jullie zijn zonder Peggy :-))

• 09 Oktober 2017 - 22:57

Maschja:

Wat een super reis verslag!! Zo bijzonder wat jullie meemaken!! Begint al in het vliegtuig, goed gedaan!! En dan al die extreme weer types! Jullie maken veel mee! Maar gelukkig is er altijd Peggy en champagne!! Goede combi! Have fun in jullie camper!!

• 10 Oktober 2017 - 00:20

Daisy:

Wat een verhaal weer! Man man wat een tijden. Gaat snel zeg. Nog maar 5 weken

• 10 Oktober 2017 - 19:30

Rinus:

Hoi meiden,

Het begint afgezaagd te worden, maar goed, ik ben jaloers! Niet zozeer op de reis die jullie maken, maar op het feit dat jullie de reis maken. Het is echt niets voor mij, maar als ik dan lees waar jullie komen en wat jullie zien en meemaken, dan geniet ik met jullie mee, down under . . . .
    Geniet en ik lees graag verder,

x Rinus