Van Queenstown naar Franz Josef gletsjer - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Queenstown naar Franz Josef gletsjer - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Queenstown naar Franz Josef gletsjer

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

06 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Dag 15
Queenstown ligt aan het grote blauwe Wakatipu meer en wat was het weer een mooie rit er naartoe. Vlakke stukken maar ook weer haarspeldbochten door de bergen en de natuur zie je steeds veranderen. Het is erg relaxed rijden hier. Spotify lijst aan...cruise control aan...airco aan...bakkie thee erbij en karren maar! Op de meeste wegen mag je gewoon 100 en dat trekt ons karretje prima. Snel boodschappen gedaan want de eerstvolgende PaknSave komen we pas over 8 dgn weer tegen. Echt een walhalla die winkel met o.a tig soorten zelfschep nootjes maar ook snoepjes enz. Noem het op en ze verkopen het. Vervolgens bij het meer in de zon geluncht en doorgereden naar Glenorchy wat aan de top van het meer ligt. Had gelezen dat de weg er naartoe mooi was dus de moeite waard en dat was het zeker. Veel kronkelwegen en haarspeldbochten maar wat een uitzichten weer. We kwamen steeds dichterbij de hoge bergen waarop nog sneeuw ligt. Bakkie thee gedaan bij een schattig tentje en terug naar de camping. Je komt richting Queenstown relatief veel verkeer tegen en naarmate we QT naderde, werd het drukker en drukker. Wat een dorp zeg. Wel heel gezellig en best groot. Heeeeel veel eettentjes en winkels waar je outdoorkleding enz kan kopen. Over een paar mnd begint hier het skiseizoen weer. De camping ligt ook vlakbij de gondel. Op aanraden van veel mensen hebben we een burger gehaald bij Fergburger en er stond al een behoorlijke rij rond half 6. Maar ik snap wel waarom! Dit was de beste burger ever en met 2 handen niet vast te houden...zo groot haha. Aan het meer vertoonden straatartiesten hun kunsten en het was een gezellige sfeer.
We hadden een fietstocht willen boeken voor morgen maar zoals het er nu uitziet, komt er vannacht regen en dat houdt morgen waarschijnlijk pas in de middag op. Dus dat betekent uitslapen....heerlijk haha. En een was draaien, vooruit koken zodat we aank dgn een makkie hebben en onze serie afkijken. We maken van de nood een deugd!

Dag 16
En de weersvoorspelling kwam deels uit. Rond 06.00u begon de regen en het was een herrie op het dak van ons karretje. In ieder geval langer geslapen dan normaal. De fietstocht kon dus niet doorgaan maar nu gaan we donderdag fietsen in Wanaka! Rond half 11 werd het alweer droog en zijn we samen stukkie gaan hardlopen rond het grote meer en op ons gemakkie o.a de nodige was gedaan. Het werd zelfs zonnig en warm dus op naar Arrowtown...een oud goudmijn dorpje. Er staan nog wat historische huisjes van de Chinezen die hier ergens in 1800 zoveel massaal hun geluk kwamen beproeven. De hoofdstraat is een oud straatje met oudere huizen en winkeltjes. Geinig om even te zien en maar weer even op een terras van de zon genoten nu het nog kan. Het weer lijkt na vrijdag onbestendig te worden maar vandaag had men het ook maar deels goed! We hadden nog curry en rijst over dus een makkie vandaag. We hadden geen zin meer om naar het centrum te lopen dus heerlijk gelezen en serietje gekeken. Morgen op weg naar Wanaka en als er nog 2 plekjes vrij zijn dan gaan we ergens onderweg nog even 2 uurtjes paardrijden.

Dag 17
En er was plek voor ons om te rijden dus een hele leuke en ontspannen rit gehad bij Moonlight stables en dat is echt een aanrader. Je hoeft niet perse achter elkaar te lopen en ook al ben je een beginner en je durft het aan om een stukje te draven of galopperen dan mag dat. Je loopt door een vallei met uiteraard prachtige uitzichten want dat is hier niet anders. Alles is mooi, waar je ook bent! Morgen wel spierpijn gokken we haha.
Op weg naar Wanaka kwamen we langs de brug waar al die waaghalzen aan het bungee jumpen zijn. We hebben elkaar even aangekeken...gaan we? Durf jij?? Uhhh nee...we slaan deze keer even over. Vlak voor Wanaka ligt de Mount Iron track. Is maar 4 km heen en terug maar ja...wel weer tig meter omhoog klauteren hè. Je krijgt er een geweldig 360gr uitzicht voor terug en een betere conditie hopen we ook haha. Doorgereden naar Codrona waar een speciaal hek is waar 100en bh's hangen wat speciaal voor de vrouwen is die vechten tegen borstkanker. Voor mn collega die momenteel ook met die klote ziekte te maken heeft, hebben we een bh opgehangen.!
Daarna gelijk langs de meest gefotografeerde boom van NZ gereden, that Wanaka lonely tree. 1 boom die in het meer staat...heel apart.
Op de camping snel een grote pan macaroni klaargemaakt zodat we weer wat porties in kunnen vriezen. Morgenochtend gaan we ergens gedropt worden met de mountainbikes en fietsen we langs lake Hawea en lake Wanaka weer terug. Wordt weer prachtig weer dus nog steeds geen klagen wat dat betreft!

Dag 18
Brrr wat was het koud vanochtend. Je merkt wel dat de herfst is begonnen en dat we aan de westkant zitten. Met nog 2 Nederlandse zussen werden we ergens bij lake Hawea gedropt en kregen we een uitleg dmv foto's hoe de route ongeveer gevolgd moest worden! Degene die ons bracht maakte zich geen zorgen want de Dutchies zijn op de fiets geboren volgens hem! Ieder ging zn eigen weg en op ons gemakkie de weg gevolgd. Nou ja weg?! Een pad met keien...boomstronken...wat gaten enz. Maar de bikes konden dat makkelijk aan net zoals de bestuursters haha. Eerst een stuk langs de rivier en toen langs de meren. Het zal niemand verbazen als ik zeg dat we wederom een prachtig uitzicht en route hadden. Het water is hier ook weer mooi blauw en met o.a de besneeuwde bergen en de heuvels op de achtergrond...mooi! In een klein dorpje Albertown gestopt bij een bakkerij voor een goeie lunch met uiteraard een hartig taartje. Vervolgens langzaam met vele stops terug gefietst naar Wanaka. Uiteindelijk 30 km gefietst en er 4 uur over gedaan. In de middag bij het meer gehangen en van de zon genoten. We schijnen echt mazzel te hebben want normaal regent het hier veel meer. De helihike van zaterdag zal zoals het er nu uitziet zeer waarschijnlijk niet doorgaan vanwege het weer wat eraan komt maar zeker weten doen we dat pas als we in de heli zitten. Morgen via mooie wandelstops en watertjes naar Franz Josef waar de gletsjer ligt.

Dag 19
Vandaag een lange dag naar de westkust en de gletsjers. Het was op zich maar 260km maar dat is niet recht toe en recht aan zeg maar. Als de navi zegt dat we over 25 km zo'n 28 min doen dan weet ik het al...bochten en steile weg! Langs de "highway" 6 liggen mooie stops zoals de Blue Pools. De naam verraadt het al...heeeeel blauw water! We hebben vele stops gemaakt en veel gewandeld...28000 stappen dus genoeg voor vandaag! We vertrokken met een blauwe lucht maar in de buurt van de gletsjers kwam er laaghangende bewolking dus de toppen van de gletsjers waren niet zichtbaar. Ook lake Matheson lag in de bewolking. Je kan niet altijd mazzel hebben natuurlijk. Al 10 dgn geen druppel regen...top!
Wat een weg om te rijden zeg. Ik heb de bochten niet geteld maar niet normaal. Wel heel mooi met die hoge groene rotswanden.
Al 2 weken zien we onderweg veel doodgereden possums liggen. Dat zijn uit de kluiten gewassen knaagdieren met een mooie donkerbruine vacht en een dikke staart. Ooit had men hier bedacht dat deze possums mooi al het ongedierte zoals slangen konden opeten. Echter...je vindt hier nagenoeg geen insect, spin, slang of whatelse. Dus die possums slopen nu de natuur zeg maar en eten de eieren van de zeldzame vogels op en daar zijn ze hier niet blij mee natuurlijk. Die beesten moeten zsm dood dus hebben ze een uitroeiprogramma op touw gezet en in 2050 moet het knaagdiervrij zijn...ook de miljoenen konijnen. Succes ermee!!
Laat bij de camping aangekomen dus even makkelijk een soepje met een tosti.
Morgen een helihike geboekt op de Franz Josef gletsjer.
De Franz Josefgletsjer is een 12 km lange gletsjer in het Nationaal park Westland aan de westkust van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. De gletsjer ligt 20 km van de Foxgletsjer. De gletsjers zijn de laatste jaren enorm teruggetrokken door de opwarming van de aarde.
Als het weer het toelaat en de piloot met de heli weg kan dan gaan we afgezet worden op de gletsjer en 2 uur wandelen met van die speciale spikes onder je schoenen....gaaf! Als het doorgaat dan dus duimen!

• 06 Maart 2020 - 09:33

Rinus Segboer:

Ja hallo dan,

Ik volg jullie natuurlijk nog steeds. Jullie zullen wel op de hoogte zijn van het hier rondwarende corona virus, volgens mij heb ik er een staartje van meegekregen, ik zit al een week thuis met koorts en vreselijk hoesten. Ik word er niet op getest, voldoe niet aan alledrie de voorwaarden, maar heb inmiddels wel een antibiotica kuur.
    Ala ik jullie ervaringen lees en daar kan ik eindelijk weer 's op reageren, besef ik me dat er ook delen ion de wereld zijn, waar het "gewoon" om mooi gaat en fijn.
    Wat een trip maken jullie weer en Diaan, wat schrijf je het allemaal leesbaar op. Het is net of ik erbij ben, hoewel jullie weten dat ik. . . . . .nou ja, laat maar, al vaak genoeg gezegd.
    Ik ga weer even onderuit, hoop snel weer op te knappen, maar dat doe ik zeker van jullie reisverhaal!

x

• 08 Maart 2020 - 15:01

Maschja:

Wat een goed verslag weer!!!! Wist serieus niet dat jij kon paardrijden!!!
    Toen je schreef over het bungee jumpen dacht ik heel even................ neeeee die gaan ze niet doen......... en idd die hebben jullie maar even over geslagen. Wat is het mooi daar he. Ik geniet echt van jullie foto's. Super fijn om te lezen dat jullie zo genieten!!!! xxxxx

• 10 Maart 2020 - 09:06

Frederike:

Zo lekker meeleven en reizen met jullie!
    Super gave reis en ik ben onder de indruk van de mooie foto’s.
    Veel plezier samen...