Van Hue naar Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Hue naar Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Hue naar Hoi An

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

05 April 2023 | Vietnam, Hoi An

Dag 18

Ook ik was helaas de pechvogel met een voedselvergiftiging en het was een kort nachtje zeg maar. Moest wel snel opknappen want vandaag stond een lange dag op het programma en gingen we met the family riders op de motor van Hue naar Hoi An. De naam zegt het al...alle drivers horen bij 1 familie. Even was er de vrees dat de reistassen niet mee konden maar ze frommelen alles achterop de motor en op de tank en tussen de benen staan backpacks. [e-1f648]

Eerst gingen we naar een kleine waterval waar we konden zwemmen. Wij hebben het bij pootjebaden gehouden. Was wel even een verfrissende afkoeling want het is nu elke dag behoorlijk warm. Zitten in centraal Vietnam en in het zuiden is t nog warmer.

Vervolgens doorgereden naar een goed seafood restaurant waar Karin heerlijk gegeten heeft. Ze zetten eten op tafel alsof je met zn 20en bent en al een paar weken niet gegeten hebt. Ik heb het nog even bij een kaal wit broodje gehouden om mn maag nog wat rust te geven.

Via de Hoi van Pass verder gereden. Dit zou het hoogtepunt moeten zijn maar wij hebben de Hi Giang Loop al gereden en dan is dit wel overgewaardeerd. Hadden een paar mooie uitkijkpunten en zicht op de zee en een paar mooie stranden. Vietnam heeft ook mooie stranden. ( morgen dagje relaxen op het strand ). En alles is weer groen hier.

Het was al best wel laat maar we gingen nog even Marble Mountains bezoeken. We reden door Dang Na en dat is een mega grote moderne stad. Even buiten de stad vind je 1000en beelden die buiten staan. Mega groot en ook mega zwaar. Hoe krijg je die in je tuin [e-1f914]. Bijna alles is op het boeddhisme georïenteerd. Voor het eerst deze vakantie zagen we weer de ons bekende boeddha's die we o.a in Thailand veel gezien hebben.

Marble Mountains is een cluster van vijf heuvels van marmer en kalksteen. Ze vertegenwoordigen de 5 elementen en hebben allemaal een andere naam. Gelukkig konden we met een lift naar boven. Eenmaal boven verbaasden we ons wat er allemaal te zien was. Een soort van park met allemaal grotten, pagoda's, boeddha beelden die uit het steen gehouwen waren enz. Wel mooi om te zien. Inmiddels was de energie wel een beetje op en waren we gelukkig dichtbij Hoi An. Dat is DE stad van de kleermakers en je kan hier heel goedkoop iets laten maken. Heel toevallig is het morgen volle maan en is er een lantaren/lampionnen festival en dat wisten we niet maar leuk om morgen mee te maken. Ook lekker even genieten van een dagje strand [e-1f60e][e-1f3d6][e-1f379]

Dag 19

Heerlijk een relax stranddagje tussendoor. Na het late ontbijt de fietsen gepakt en in 20 minuten naar het An Bang strand gefietst. Ineens ben je dan toch in een andere wereld. Het strand zou in ieder land kunnen liggen. Het was goed warm maar met een stevige wind was het goed uit te houden. Laat in de middag doorgefietst naar het centrum waar het lantern festival werd gehouden. Dat is 1x per maand en heeft met de volle maan te maken dus steeds op een andere datum. In ieder geval trekt het een hoop publiek aan maar alles is verkeersvrij gelukkig! Nadat de zon onder was gegaan, zag je heel veel bootjes op de rivier met allemaal gekleurde lampionnen. En je kon een kartonnen bootje met een kaarsje in de rivier zetten en een wens doen. Ook in de straten hangen veel lampionnen met vrolijke kleuren. Sowieso is Hoi An een stad met een heel leuk centrum en een tof strand dus wij snappen wel dat mensen hier langer verblijven.

Wij hebben morgen wederom een fietstour en dat gaat vast weer leuke dingen brengen [e-1f6b2][e-1f31e]

Dag 20

Vroeg op en met een taxi naar de touroperator voor de fietstoer. Inmiddels was het al 30 graden en liep het zweet van ons af zonder 1 meter getrapt te hebben...lang leve de vochtigheid in Azië.

Op pad met Mark en Sonja uit Engeland en waar je ook bent je gaat het altijd hebben over hoe dingen in hun land of ons land geregeld zijn bijv qua ziektekosten, studiekosten, belastingen enz.

Met een boot eerst stuk gevaren en we werden gedropt op een eiland waar alles een beetje terug in de tijd ging. Heel veel is gewoon ouderwets handwerk en zij kennen de luxe van een machine niet. Als je iets wilt koken of bakken dan gaje hout of rijst verbranden zodat je een vuurtje hebt.

De 1e stop was bij een vrouw die elke dag vanaf 02.00 uur noodles en rijstecrackers maakt. Hard werken voor weinig en dat gaat ook naar de locale markt. Een rijstecracker geprobeerd en die waren erg lekker.

Onze gids was een leuke meid van 28 die goed Engels sprak. Zij had vooruit gedacht en flessen water ingevroren dus de hele dag kregen we gekoeld water [e-1f44d] en dat was hard nodig. Vervolgens naar een echtpaar van in de 70 jaar die zelf matjes weven. Zij kopen het gekleurde "riet". Ergens anders hadden wij al gezien van welke plant dat is en her en der ligt het ook te drogen. Zij slapen dus op deze matjes. Zij kennen geen matrassen. Matje is denk ik 3 mm dik [e-1f633].Onze gids slaapt ook niet op een matras en als zij dat wel 1 nacht doet als zij ergens anders is, heeft zij rugpijn [e-1f648].

Via de rijstvelden, maisvelden en pindavelden kwamen we uit bij iemand die zelf rijstewijn oftewel happy water maakt. Is maar 60% alcohol dus valt best mee. Dat kregen wij in het noorden bij het eten pffff. Die jongelui gooien dat in 1 teug naar binnen.

We hadden een heerlijke lunch met de beste gemarineerde kip die wij deze reis hebben gegeten en uiteraard geserveerd met rijst. [e-1f92a]

Soms was het een uitdaging om over de "paden" te fietsen...heel erg bumpy!! Wij hebben het thuis goed voor elkaar met onze fietspaden.

De zon scheen hard dus smeren, drinken, smeren en drinken. Op weg naar sexy lady. Zou dat een beeld of iets zijn? Nee hoor, dat betrof een vrouwtje van 71 die zo gek als een deur was haha. We kregen uitleg over de ronde, van bamboo gemaakte, bootjes waar ze mee gaan vissen. Speciale manier van peddelen in dat ding. Voor haar uiteraard niet en als een jonge hinde sprong zij in de boot en draaide zij ermee rond...wat een figuur zeg. Wij mochten het ook proberen maar wij hadden geen droge kleding bij ons haha dus we hebben het bij kijken gehouden. Het einde van de dag naderde en toen reed onze gids lek [e-1f648] maar met hulp van Mark had zij binnen no time de binnenband verwisseld. Was een leuke dag maar door de warmte was de energie aan het einde wel op. Snel een crepe met banaan en nutella gegeten en terug naar de homestay. Morgenavond vliegen we naar Cambodja voor een weekje en gaan we daar o.a de vreselijke geschiedenis van dictator Pol Pot ervaren.

• 05 April 2023 - 18:22

Marjo Den Hartigh :

Leuk hè om gekke oude mensen te zien leven.. het klinkt allemaal super mooi en interessant. Blijkt dat de organisator goed naar jullie wensen heeft geluisterd. Sterkte met opknappen!! [e-1f618]