Laatste dagen op Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Laatste dagen op Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Laatste dagen op Borneo

Blijf op de hoogte en volg Diane

23 September 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Dag 5
Vandaag de tocht over de Kinabatangan rivier gedaan. Omdat we pas om 11.30 uur werden opgehaald, hebben we nog even bij het zwembad van de zon genoten. Daarna een lange rit in een minivan naar de rivier toe. De rivier is 560 km lang en loopt door Sabah. Daar aangekomen werden we gebrieft maar eigenlijk was dat niet echt voor ons maar voor de mensen die 2 nachten daar zouden verblijven. Het is daar een echte survival. Kleine kamers om in te slapen en buiten naar de wc en douchen. Toen wij dat eenmaal hadden bekeken, waren wij blij dat we ’s-avonds weer terug naar ons hotel zouden gaan. We kwamen daar 3 Nederlandse meiden tegen en die zaten ook bij ons op de boot. Werd een gezellige trip maar we gingen voor de pigmee olifant, de neusaap en de hornbill ( een hele beroemde vogel op Borneo ). Het was al behoorlijk bewolkt maar de temperatuur is altijd rond de 32 graden dus dat was perfect. Het 1e halfuur zagen we niet veel dieren behalve een hornbill in de lucht maar dat was lastig fotograferen. Daarna hoorde we de gids opgetogen roepen: “look, the elephant “. En ja hoor…..4 pigmee olifanten die aan de waterkant aan het eten waren en we konden super dichtbij komen dus dat was top!! Mooie foto’s kunnen maken. Vervolgens nog 1 ½ uur over de rivier gevaren en gelukkig zagen we mooie hornbills van dichtbij en verschillende neusapen. Dat zijn echt hele aparte apen. Net of ze niet echt zijn en een mens een carnavalspak heeft aangetrokken. Vooral die neuzen haha maar daarom zijn het ook de neusapen. Bijna bij het kamp aangekomen, begon het toch te regenen. Maar goed voorbereid als wij zijn, trokken we snel een regenponcho aan en dan kom je gewoon droog aan 
Daarna genoten van rijst met beef redang en toen konden wij weer naar de overkant om de reis terug te beginnen naar ons hotel. 1 van die Nl meiden had graag meegegaan haha maar die moest nog een avondwandeling doen in de regen!!! Voor ons was het een geslaagde dag gezien het feit dat we al die dieren hadden gezien.

Dag 6
Dit was de dag dat we gingen verkassen van Sandakan naar de hoofdstad van Sabah nl Kota Kinabalu. Omdat we pas in de middag vlogen, hebben we nog even bij het zwembad gelegen en om 14.30u zaten we in het vliegtuig om vervolgens nog geen 35 min later alweer te landen. Dat scheelde wel mooi 6 uur in een bus zitten. De taxi’s naar de hotels zijn hier goed geregeld. Gewoon een kaartje kopen bij een ticketcounter en het zijn allemaal vaste prijzen dus niet het gevoel hebben dat je opgelicht wordt!! Het hotel ligt midden in het centrum en we zitten op loopafstand van de shoppingmalls en de restaurantjes dus dat is fijn. ’s-Avonds lekker een pizza gegeten want ook al vinden we de rijst, nasi enz heerlijk…..een pizza ging er ook wel in. Bij de pizzeria 2 Engelsen ontmoet, Kate en David en zij zijn al 6 maanden op reis en hebben nog 2 maanden te gaan. Die leiden nu een mooi onbezorgd leven. Een hele tijd mee zitten kletsen en mogelijk gaan ze zaterdag gezellig mee snorkelen. Ook hebben we een tour voor morgen geregeld en dus zijn we de hele dag op pad. Om 07.30u worden we al opgehaald dus op tijd naar bed.

Dag 7 Park Kinabalu
Vandaag de tour gedaan. Om 07.00u al ontbeten en daarna weg. We waren de enigen vandaag dus de hele minivan voor ons alleen en de gids ook. Als we ergens een foto wilden maken dan stopte hij en alles wat wij wilden, gebeurde dus dat was makkelijk 
Eerst naar de beroemde berg, de Mount Kinabalu, gereden en omdat het erg mooi weer was, konden we mooie foto’s maken. De berg is bijna 4100 meter hoor en kan je beklimmen. Je bent dan 2 dagen en 1 nacht op pad met een gids. We spraken een Nederlandse vrouw die de berg had beklommen. Een mooie maar zware ervaring en erg erg koud op de berg maar een schitterende zonsopkomst. Wij hebben bij het beginpunt gestaan en zagen daar meerdere mannetjes met zware gastankjes op hun rug naar boven klimmen. Respect hoor!! Daarna door het park gereden en de natuur is schitterend hier. Groen, groener, groenst. Het is voor ons een mix van Bali en Thailand. Tussendoor maak je wat stops en kan je spulletjes kopen of vers fruit. Handwerk zoals in Thailand of Zuid-Afrika kennen ze hier dus niet!! Na de lunch zijn we naar de hot springs gereden en dat is een complex met meerdere natuurbaden en erg heet water wat naar zwavel ruikt en wat een helende werking zou moeten hebben. Eerst maar de canopywalk gedaan. Dat is een soort van parcours hoog in de bomen. We zaten 450m hoog en dan loop je over een touwladder. Lekker wiebelig maar leuk om een keer te doen. Ik bedenk mij net dat we dat straks in Maleisie in de Taman Negara ook nog een keer gaan doen. Vervolgens even met ons benen in de zwavel en hopelijk morgen dus geen spierpijn want het was een behoorlijke beklimming om boven te komen. Was behoorlijk zweten zeg maar. Om 16.00u terug gereden naar het hotel maar door de bergen terug met veel verkeer dus uiteindelijk pas om 18.30u terug. Was een lange maar leuke dag. Morgen gaan we naar een bountyeiland om te gaan snorkelen. Schijnt erg mooi daar te zijn dus dat willen wij zelf ook wel even zien!!!

Dag 8 Snorkelen eiland Sapi
Helaas allebei niet best geslapen want we hebben keelpijn en zijn verkouden. Wij wijten dat aan de airco in de winkels en taxi’s en het grote verschil met de buitentemperatuur. De airco’s staan op vrieskisttemperatuur en buiten is het altijd zo rond de 32 a 33 graden. Dus even wat pillen en neusdruppels gehaald en het gaat vanzelf wel weer over! Bij de bakker beneden een heerlijk donkerbruin brood gekocht en in het hotel opgegeten met eigen Calve pindakaas….heerlijk!!! En lekker hollands een lunchpakketje gemaakt want we gingen snorkelen en om nou ’s-middags ook weer nasi op het eiland te eten….nee daar hadden we even geen zin in. Hier in Borneo kan je enorm goed snorkelen. Er liggen heel veel mooie eilandjes met dat waanzinnig blauwe water en dat witte zand. Mochten er mensen naar expeditie Robinson kijken dan weten jullie wat het voor eilandjes zijn. Even een ticket kopen en dan de boot op voor een overtocht van een kleine 20 minuten. Vervolgens aangekomen, hebben we een rustig stukje strand opgezocht en zijn we gaan snorkelen. Grappig om dan al die chinezen en japanners met lange broeken en lange mouwen en een zwemvest te zien snorkelen haha. We hebben prachtig mooie vissen gezien en ook enorm veel verschillende soorten vissen. En het zeewater was echt heerlijk warm, zelfs heet soms. Het was echt de moeite waard. Het snorkelen hebben we nog een paar keer herhaald en om half 4 weer met de boot terug. Wij wilden naar de beroemde nightmarkt dus wij op pad. Was eerst moeilijk te vinden en toen we daar aankwamen, waren ze de markt nog aan het opbouwen dus eerst maar wat eten. Neergestreken bij een plaatselijk restaurantje waar alleen maar mannen zaten. Maar dat is dan een uitdaging om daar juist als twee vrouwen te gaan zitten  We werden zeer vriendelijk geholpen en hebben wederom genoten van een heerlijke nasi goreng met kip in sojasaus en kip curry met een lekker sambal eitje. Ongelofelijk lekker weer en we mochten wel 5 euro afrekenen! Daarna de markt op. Dat was een domper zeg. Echt alleen maar “troep” dus snel even alles bekeken en dan maar de echte grote shoppingmall in. Die zijn hier 6 verdiepingen hoog met enorm veel winkels en ook merkwinkels. Weet niet of het al genoemd was maar de prijzen liggen hier gelijk of zelfs hoger dus we hebben amper nog wat gekocht. Toch allebei geslaagd voor een shirt voor de aanbiedingsprijs van wel 3 euro !!!!! Nu zojuist de koffer even opnieuw ingepakt want morgenmiddag vliegen we weer terug naar Maleisie en gaat de rondtrip beginnen. Maandag gaan we met de bus van Kuala Lumpur naar de Cameron Highlands. Weer een nieuw avontuur.

• 23 September 2012 - 18:12

Daisy (en Kleintje ;)):

Gaaf hoor! Idd canopy walk in fb, maar die is niet zo hoog hoor! Ch zal iets frisser zijn, kan je huidje even bijkomen ;) ga alles lezen, leuk! Geniet ervan! Xx

• 23 September 2012 - 20:06

Erick:

Dames, ik ben weer aan het genieten van jullie verhalen.
    Doe voorzichtig en nog een potje pindakaas opsturen?
    Grrrrt en zoen Eric

• 23 September 2012 - 20:06

Erick:

Dames, ik ben weer aan het genieten van jullie verhalen.
    Doe voorzichtig en nog een potje pindakaas opsturen?
    Grrrrt en zoen Eric

• 23 September 2012 - 21:26

Rinus:

Nou, ik had gedacht dat jullie het deze keer misschien wat rustiger aan zouden doen, maar de dagen zitten aardig vol. Zoals ik al zei, Eric begint over pindakaas, maar het gaat wel heel vaak om eten. Jullie genieten wel, ik kan me een aantal dingen "gewoon" niet voorstellen, maar dat zie ik dan wel weer op de foto's. Die foto van dat Bounty eiland hebben jullie zeker van een ansichtkaartje gemaakt. . . . . waanzinnig, zal ik aan denken als ik in de herfstvakantie naar Noordwijkerhout ga! Het altijd bruisende Noordwijkerhout, je leest het goed, maar aan de andere kant. jaloezie? Nee! Ik geniet van jullie verhalen en foto's en jullie genieten ook als ik de reisverslagen mag geloven en dat doe ik! Morgen naar Budel en van der Valk in Eindhoven, ik ga heel wat beleven.
    Groet en vergeet niet te genieten, maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen,

x

• 23 September 2012 - 21:26

Rinus:

Groet en vergeet niet te genieten, maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen,

x

• 24 September 2012 - 00:51

Diaan:

Speciaal voor Eric en Rinus......hebben nog wat pindakaas over en dat is voor de gevallen wanneer er alleen jam bij t ontbijt is dus no worry ;-) En eten is n noodzakelijk iets en dus genieten we er hier extra van omdat t zo onwijs lekker is!!! Niet te vergelijken met de chinees of de thai in Nederland!! En wat t bountyeiland betreft......er zijn heeeeel veel van deze eilanden hier maar ja Rinus.....geniet jij dan maar even van onze noordzee en zn prachtige kleuren ;-). Plaatsen wij deze vakantie nog wel n keer zo'n "ansichtkaart" foto . En genieten doen we zeker als we t weer in Nl zien ;-)

• 24 September 2012 - 01:16

Rody Ingram:

De herfst is hier nu écht begonnen dus geniet van t paradijs dames!

• 24 September 2012 - 22:23

Sonja:

En wat voor herfst. Het komt met bakken uit de lucht, takken worden van de bomen geblazen. Geniet maar dubbel nu je dit weet.

• 25 September 2012 - 19:53

Dick:

Hallo duifjes,
    Volg jullie verhalen, geweldig.................
    Fijn dat jullie er volop van genieten. Ik wacht nog even.
    Geniet er lekker van en ik blijf jullie volgen. x