Inmiddels twee weken op pad - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Inmiddels twee weken op pad - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Inmiddels twee weken op pad

Blijf op de hoogte en volg Diane

06 Oktober 2016 | Namibië, Rundu

Het is een verslag van 9 dagen dus het is een beetje een lang verslag geworden dus jullie zijn gewaarschuwd want het is erg veel lezen!

Dag 6 van Swakopmund naar Mowani mountain camp

Na afscheid genomen te hebben van een heerlijk bed hebben we de Spar leeggekocht en zijn we op weg gegaan naar een nieuwe kampeerplek. Deze behoort bij een luxe lodge waar de toeristen 200 euro p.p. per nacht betalen. U begrijpt waarom wij gaan kamperen! Wij hebben een plekkie voor ons alleen zonder electriciteit maar met een houtgestookte douche, de zgn donkey! En we douchen en toiletteren buiten.
De weg naar deze plek was pittig. Weer hele lange stukken waar je werkelijk niks en niemand tegenkomt. Nu begrijpen we waarom Namibië maar 2 miljoen inwoners heeft in een land dat geloof ik 8x zo groot is als Nl. Wij hebben ze nog nauwelijks gezien. Het is zo enorm uitgestrekt dat je in niemandsland verdwijnt. De landschappen wisselen elkaar af en de wegen ook. Van asfalt naar goed gravel naar slecht gravel naar slecht gravel met gaten en naar zand. Onderweg gestopt in Uis om o.a een zak hout te kopen voor ons vuurtje vanavond. En heerlijk geluncht bij Coffee and Cactus. Echt een aanrader. Even op de wifi naar huis geappt en Kaar weer een paar leuke foto's van Lukas gekregen!
Onderweg kwamen we zowaar een paar kraampjes tegen met dames in gekleurde kleding. Toch maar eens gestopt om te kijken wat ze nou voor waar verkopen. Uit een hutje kwamen 5 kids in de leeftijd van 2 tot 4 jaar en die begonnen gelijk te springen en te dansen. Er was een klein meisje van 2 die om mijn nek ging hangen en niet meer losliet. De kleintjes een beetje zakgeld gegeven en toen weer verder.
Via Khorixas naar Petrified forest gereden. Daar liggen bomen althans boomstammen die miljoenen jaren oud zijn en van hout veranderd zijn in steen. Was leuk om even een stop te hebben en dit gezien te hebben maar als je het niet ziet, is het geen ramp! Laatste stuk naar de campsite was echt stuiter de stuiter en gelukkig houden de banden het nog goed. We willen er even niet aan denken dat we een lekke band krijgen pffff.
Tentje stond binnen 10 minuten en toen lekker op ons eigen plekkie ons boek gepakt en relaxen maar. Er is helaas iets met ons gasfles want wederom duurt een koppie thee zetten 40 min dus zodra we in een "stad" zijn er even naar laten kijken! Nu gaat het kampvuur aan, eten we een heerlijk vers broodje en gaat de zon bijna onder. Hopelijk slapen we een beetje beter in de tent dan de afgelopen keren.

Dag 7 Twijfelfontein
Voor het eerst redelijk geslapen in de tent. Of we waren zo moe of we raken eraan gewend. Het is doodstil hier dus dat is heerlijk. Was wel koud vannacht trouwens. Vanochtend echt rustig aan gedaan en voor het eerst buiten in de zon ontbeten. Ons gezelschap was een aantal Namibische koeien die de schaarse droge struikjes als ontbijt hadden. De temperatuur is hier al vroeg standje sauna en we zijn vandaag dus ook redelijk verkleurd/verbrand. Om half 10 in de auto op weg naar de zeer oude rotstekeningen van de San. Eerst even langs de organ pipes en burned mountain gereden.
Daarna onder begeleiding van een gids naar de rotstekeningen die al 8000jr oud zijn. Getekend door de San stam. Op die rotsen staan tekeningen van allerlei beesten en ook legden ze aan hun kinderen uit middels een tekening waar het gevaar zat en waar de waterputten waren. Mooi hoe dat bewaard is gebleven! Toen waren we klaar voor vandaag maar ja...het was pas 1 uur en wat doe je de rest vd dag? Het was inmiddels tegen de 35gr dus in de zon zitten,was ook geen optie. En er is geen dorp of stad in de buurten om even gezellig te gaan winkelen. Dus we zijn een stukje gaan wandelen in de hoop dat we de woestijnolifanten zouden zien. Wel verse poep aangetroffen en een kudde geiten met de hoeder maar geen olifanten. Dat komt over een paar dagen in Etosha wel! Het is nu half 5 en we hebben ons tentje alvast opgezet. En aangezien we hier helemaal gek worden vd vliegen, zijn we de tent ook in gevlucht. Na 6 uur schijnen ze weg te zijn. Straks een tonijnsalade klaarmaken en in Palmwag onze gasfles na laten kijken want een burgertje of pannenkoeken bakken lukt nu ook niet helaas. Ach we komen niet om van de honger ofzo alleen eten we een beetje eenzijdig nu. Als het goed is kunnen we morgen in Palmwag wel in de lodge eten dus dan maken we dat wel weer goed! Aankomende 2 dgn rijden we weinig kms gelukkig en gaan we niet veel doen. Daarna naar Etosha en daar hebben we onwijs veel zin in.!!

Dag 8 Palmwag lodge
Blijkbaar zijn we nu gewend aan de tent want we hebben goed en best lang geslapen. Iedereen ligt hier rond half 10 op 1 oor want sommige gaan om half 7 alweer rijden. Wij konden rustig aandoen omdat we maar 110 km hoefden te rijden. Maar het waren wel 110 pittige kms zeg. Wat zijn sommige wegen toch echt super slecht. Dus harder dan 60 kon vandaag echt niet. Onderweg kwamen we ineens 2 giraffen tegen dus dat was een verrassing daar we alleen maar gravel en zand hadden gezien. Palmwag is niet meer dan een paar huizen en een lodge/campsite dus helaas de gasfles moet nog even wachten tot de volgende "stad". Gelijk weer getankt want je kan echt zo maar 400 km rijden zonder een tankstation te zien. En soms hebben ze geen benzine meer dus tanken wanneer je tanken kan!! Auto rijdt gem 1 op 6 a 7 en zelfs met 140 liter in de auto gaat het hard. De campsite is echt top. We hebben een zeer ruime plek met water en electriciteit en op 30 m van het zwembad en de poolbar! Hier in de omgeving is verder niet veel te doen/zien dus we gaan 2 dgn relaxen. Beetje hangen bij het zwembad met onze Ereader. Ik reken m goed! Vanaf zondag 4 dgn in Etosha en we horen van veel reizigers dat er veeeel wildlife is en daar kijken we erg naar uit! Namibië heeft schitterende zonsondergangen en een prachtige sterrenhemel dus daar gaan we nog even van genieten en het is bijna 9 uur dus tijd om naar bed te gaan.

Dag 9
1 voordeel van ergens 2 nachten blijven, is dat de tent niet afgebroken hoefde te worden. "Uitgeslapen" tot 7 uur want daarna is er volop leven op de camping. In de ochtend wat huishoudelijke taken gedaan. Paar handwasjes en de auto beetje uitgesopt en heringericht. Echt overal ligt zand en stof. Het komt door alle kieren en gaten zeg. Heb je net schone kleren aan gedaan en leun je even ergens tegenaan...helaas. En als je denkt ooit schone voeten te hebben dan heb je ook pech!
Het is fijn om in die hitte een schaduwplek van een boom te hebben maar minder fijn is het dat er vogels in de bomen zitten. En dat die hun behoefte doen op onze tent, auto, tafeltje en stoelen.Dus weer alles schoongemaakt en gelijk in de auto gezet. Morgenochtend gaan we toch vroeg op weg naar Olifantsrus. Onze 1e campsite binnen Etosha. Vandaag klein voorproefje gehad. We lagen heerlijk in de zon bij het zwembad en iemand riep: "elephants". Dus wij sprongen op en Kaar rende naar de auto om het fototoestel te pakken. Echter er is enige bossage in dit droge gebied dus het duurde nog een uurtje voordat ze in de buurt van het uitzichtpunt waren. Het waren er 6 met 2 kleintjes en 1 hele kleine. Die bleek pas 3 weken oud te zijn. Echt schattig weer. Dit is voor ons Afrika. Door een heli die overvloog !!!, liepen ze hard weg helaas. Maar wij zijn niet van gisteren natuurlijk. Naar de achterzijde vd campsite gelopen en ja hoor...op hun gemakkie stonden ze daar gras te eten. Dus rustig de groep kunnen bekijken. Tof dat we de aank 4 dgn in Etosha zijn. We verheugen ons enorm op alle dieren die we gaan zien. Nu gaan we genieten van onze spaghetti bolognese...ciao.

Dag 10 Olifantsrus Etosha
Op de navigatie gezien dat er in Kamanjab 2 supermarkten waren dus dat was fijn daar we aardig door onze voorraad heen zijn. Het slechte nieuws dat we te horen kregen, was dat het vandaag zondag was en er dan geen winkeltjes open zijn! Pffff goed verhaal weer. Dus we gaan even beetje op rantsoen en hopelijk kunnen we ergens in de campen in Etosha iets kopen. Gelukkig hebben we nog redelijk wat waterflessen staan. Om half 11 reden we de gate binnen en na een permit voor 4 dgn gekocht te hebben, gingen we vol goede moed op pad. En we werden niet teleurgesteld zeg. We hebben onderweg naar onze campsite( ong 75 km) alle waterplekken afgereden en echt veel wildlife gezien. Hier volgt een opsomming: warthogs, oryxen, kudu's, springbokkies,impala's, veel giraffen, veel zebra's, wildebeesten, veel olifanten, 2 witte neushoorns, 2 apen, struisvogels, 1 leeuwin en 3 jakhalzen. Dus van the big five kunnen we er al 3 afstrepen! De leeuwin was echt apart. Kaar stond net te douchen en ik wilde gaan douchen toen iemand riep: " a lion bij the waterhole". En wij zitten bijna op de waterhole dus ik als een speer naar de auto gehold en de camera gepakt. En inderdaad...je hoorde haar al brullen en daar lag ze. Echt gaaf! Sowieso konden we sommige beesten vandaag bijna aanraken en steken ze vlak voor de auto over. Veel dieren staan of liggen onder een boom vanwege de hitte want het is gem. hier 35 gr. En als de zon ondergaat, koelt het goed af en soms moet je zelfs een vest aan. Morgenochtend vroeg nog even bij de waterhole kijken en dan gaan we 175 km rijden naar de volgende campsite Okaukuejo en hopelijk zien we weer veel wildlife ( en graag de luipaard dit keer!)

Dag 11 Okaukuejo
Wat een nacht weer! We hebben fantastisch mooi weer overdag maar de nachten kunnen spoken. We hebben weer een storm overleefd zeg maar. Rustig aan gedaan en gelukkig konden we ontbijten want de voorraad slinkt snel en nergens zijn winkels helaas. Om 9 uur gaan rijden richting onze volgende campsite Okaukuejo. Dat is de grootste en meest toeristische! We hebben onderweg veel waterplaatsen aan gedaan en wederom veel gezien. Maar nog geen nieuwe dieren. Onderweg ook veel zandstormen gehad en dan is alles wit incl de lucht. Halverwege stonden er 3 auto's stil en opzeker dat er dan iets te zien is. En ja hoor...een leeuw en leeuwin onder een boom langs de weg. Supergaaf om zo dichtbij te staan en te kunnen kijken/fotograferen. Onderweg wederom onder een boom 4 leeuwen maar die waren redelijk ver weg en door die zandstorm zag je ze slecht helaas. Na bijna 5 uur gereden te hebben, waren we er wel voor even klaar mee en zijn we gaan inchecken. En gelukkig was er een klein winkeltje dus de beroemde rusk koekjes (biscuit en beschuit ineen zeg maar) en wat chips ingeslagen en weer wat water en lekkere biertjes voor Kaar. Over 2 dgn komen we bij een grotere stad en voordat we Botswana ingaan, is de koelkast hopelijk weer gevuld. Onze campsite is een stukkie kleiner en de buren staan redelijk dichtbij. Maar wederom stroom en de douche in de buurt en dat is wel fijn. Vanavond heerlijk in het restaurant van het buffet gegeten incl eland en dat was erg goed! Op de campsite is een verlichte waterhole en we zaten nog geen 5 minuten toen er 2 neushoorns kwamen aangewandeld. Ze namen vlak voor ons hun bad dus helemaal top. This is Afrika!
Morgenochtend gaan we al rond half 6 hier kijken en wie weet welke dieren er in bad zitten of aan het drinken zijn. Hopelijk geen storm vannacht!

Dag 12 Halali
Nou half 6 opstaan,werd half 3! We konden al niet lekker slapen en de hele tijd hoorde je het gebrul van een leeuw of meerdere leeuwen. Dus om half 3 keken we elkaar aan...kom op...we lopen naar de waterplaats en wie weet zit ie daar wel!. Helaas geen leeuw te bekennen maar wel 2 olifanten, 5 giraffen en 3 neushoorns die aan het drinken en badderen waren. Dus tot half 4 gezeten en daarna geprobeerd nog wat te slapen. 6 uur weer richting de waterplaats echter 0,0 dieren dus daarna alles op ons gemakkie gedaan. Nog steeds geen gemaakte gasfles dus in het restaurant gevraagd of we heet water konden kopen want thee hebben we zelf wel. No problem...hier heb je een thermosfles (onze eigen hoor) heet water...service vd zaak. Na het ontbijt gaan rijden richting camp Halali. Wederom slechte wegen en weinig wildlife. Uiteraard de zebra's, oryxen, kudus, springbokkoes, wilde beasts, giraffen en olifanten maar daar rijden we nu al aan voorbij haha. Wel langzaam natuurlijk . We zijn verwend de afgelopen dgn. Luipaard gaan we hier niet zien vermoed ik dus nieuwe kansen in Botswana. Om half 1 waren we er klaar mee voor vandaag en mochten we een eigen campsite uitzoeken dus 1 dichtbij de waterplaats genomen. Eens kijken hoe laat we hier weer te vinden zijn! Nu lekker afkoelen in het zwembad ( in die bloedhitte) en straks genieten van het buffet. We laten ons lekker verwennen...niks koken zonder werkende gasfles maar lekker uiteten! Het is vakantie tenslotte! Morgen nog 1 dag wildlife in Namibië en dan zakken we langzaam af naar Botswana. Heel veel zin in!

Dag 13 Namutoni
It was our lucky day. Sowieso omdat de gasfles gemaakt is en we nu binnen 4 min gekookt theewater hebben ipv binnen 3 kwartier. We hebben 2 NL mannen ontmoet die 5 mnd door Afrika trekken en 1 van die mannen was erg handig en wilde die 2 arme dames wel helpen! Iets met een filtertje en verschillende soorten gas. Het zal wel maar hij doet t weer! Wederom rustig aangedaan want we hoefden vandaag maar rond de 90 km te rijden naar campsite Numatoni. En we wilden zoooo graag nu een luipaard van ons lijstje afstrepen. En we kregen een luipaard te zien. En hoe!! Liggend onder een boom op 3 meter van de weg af. Zo gaaf en met de verrekijker kon ik zn snorharen tellen. (niet gedaan hoor ) Dus onze dag kon niet meer stuk maar het werd nog veel gaver. De hele dag door super veel dieren gezien en nu ook de olifanten in een waterbad van heel dichtbij. Ik gok zeker zo'n 50 giraffen gedurende de dag en dan ook gewoon op 2 meter van de auto! Alles liep dichtbij vandaag....echt top! Na 5 uur in de auto gezeten te hebben, vonden we het wel mooi voor vandaag. Er waren nog ligbedden bij het zwembad dus weer even een kleurtje opgedaan. Om half 5 ging het toch weer kriebelen en we besloten toch nog even een klein rondje langs de waterplaatsen te maken. We kozen een route die we nog niet gehad hadden. En bingo. Ik spotte ineens een leeuw onder een boom. In de remmen en langs de kant van de weg gaan staan. Toen ik de bosjes in keek, zag ik een aangevreten bebloede zebra liggen. Het zou toch niet....
En ja hoor...daar kwam leeuw nr 2 aangesjokt en samen liepen ze naar de zebra. Hop de tanden erin en sleuren met die zebra. Echt hoe gaaf was dat! We stonden 1e rij en al die mensen die 50e hadden betaald voor een georganiseerde gamedrive stonden in de rij achter ons. Die stonden daar voor ons wel even goed haha. Na ong 100 foto's te hebben geschoten, besloten we die mensen ook een kans te geven om een foto te maken. Wij weer verder en op nog geen 100 meter leeuw nr 3 met zijn vacht en bek onder het bloed. Al hijgend lag hij bijna aan de kant van de weg. Zelfs zo dichtbij dat Kaar al fotograferend haar raam half moest sluiten voor als hij ineens een jump zou nemen. Wederom sloten de gamedrivers achter ons aan. Achter ons liep een beest wat we nog niet gezien hadden. Het bleek een hyena te zijn. Die zie je ook niet overal dus wat een topdag vandaag. Hier worden wij echt heel blij van!! En toen moesten we ineens opschieten en hard doorrijden want de gate ging om 18.54u dicht (tijdstip zonsondergang) en als je dan niet binnen bent, heb je gewoon dikke pech. Net op tijd binnen en snel een koppie soep met een vers broodje gemaakt. Morgen weer een nachtje in een gewoon bed met een normaal ontbijt...heerlijk.
Nu liggen we weg te zweten in de tent want waar we het in de 1e week soms koud hadden, is het nu echt zomer hier en lopen de temp overdag op tot boven de 35gr! Morgen vroeg eruit want we moeten 450km rijden. Als de navigatie ons niet in de steek laat, is het gelukkig grotendeels over de snelweg en dan schiet het wel op. Op naar de Caprivistrip!

Dag 14 Kaisosi river lodge
Vandaag een reisdagje en we legden 430 km af. Gelukkig bijna alles over het asfalt. De natuur veranderde en nu al veel meer groen/gele kleuren. Gelukkig zijn we nu uit het stoffige gravelgedeelte van Namibië. Het laatste stukje was best spannend daar de weg was afgezet en de navi niet echt haar best deed voor een andere route. Toen kwamen we ineens in het zand te rijden en de bandenspanning was juist omhoog gezet ivm het asfalt. Maar om nu de auto uit te gaan en te gaan lopen klooien om lucht uit de banden te laten lopen. Dus versnelling in lowgear en al slippend en ploegend reden we door het zand. Maar waar naartoe pffff. Ineens pakte de navi het weer op en redden we het tot aan de lodge. Nu lekker een kamer met grote bedden en een ontbijtje wat morgen voor ons klaarstaat....heerlijk!
Vanavond een sunset bootcruise gedaan maar laat t nu uitgerekend vandaag best bewolkt zijn met 38 graden pfff! Toch wat mooie foto's van de lucht kunnen maken.

• 06 Oktober 2016 - 22:34

Rinus:

Hallo meiden,

dieren dus, dieren, warmte, zand- en gewone stormen, slapen op het dak van een auto, zuinig leven omdat je niet weet of je morgen weer wat kunt kopen, kapotte gasfles, gebietst water voor de thee, veel rijden over niet al te beste wegen, snorharen tellen, raam dicht want er zit een leeuw met een bebloede bek, of misschien een neushoorn die ff komt douchen. . . . ik ben blijven hangen bij het zwembad met een paar vrije bedjes en een koud biertje!
    Maar aan de andere kant, wat gaaf, wat een avontuur, nee ik wil nog steeds niet ruilen, maar lees hier met veel plezier de ontberingen daar!
    Ik zal Elly vragen om op Facebook even te kijken, eventueel naar foto's, misschien open ik binnenkort ook wel zo'n Facebook account, tijd genoeg toch?
    Geniet en ik vind het geweldig om jullie ervaringen op deze manier te mogen delen.

x

• 06 Oktober 2016 - 23:43

Ina Vdgraaf:

Wat een prachtige belevenis;het lijkt wel een boek!Maar toch meer luxe dan ik verwacht had,,

• 07 Oktober 2016 - 22:09

Peter Van Spelde:

Weer eens wat anders dan ooievaars in de polder hier.... Leuk om te lezen!

• 08 Oktober 2016 - 14:21

Suus:

Heej Diaan & Karin, wat ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen! Wat doen jullie geweldig mooie ervaringen op zeg. Ook knap dat er nog tijd gevonden wordt om een reisverslag te schrijven! Geniet nog van jullie vakantie. Grtz Suus X

• 09 Oktober 2016 - 22:40

Cynt:

Weer heeeel gaaf om te lezen! Jullie vermaken je wel en soms maken jullie het gewoon een beetje spannend! ;) hahaha
    Wel tof, al verhalen!

Geniet ervan! Xx

• 11 Oktober 2016 - 00:09

Daisy :

Te vet allemaal! Heb een half uur zitten lezen in bed