Naar la Paz en de zoutvlakte van Uyuni - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Diane Feron - WaarBenJij.nu Naar la Paz en de zoutvlakte van Uyuni - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Naar la Paz en de zoutvlakte van Uyuni

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

12 Oktober 2018 | Bolivia, La Paz

Naar la Paz
En weer een ochtend kunnen uitslapen omdat we pas om 18u naar la Paz vertrekken. Vannacht mega geregend en het was bewolkt dus makkie an gedaan. Al bijna 2 weken zien we reizigers in kleurrijke truien en vesten lopen waarin alpaca wol is gebruikt. Vandaag ons laten verleiden om ook een vest te kopen en we moesten wel 9 euro per vest betalen!! Nu snappen we waarom bijna iedereen daarin loopt haha.
Er was markt dus we hebben weer onze ogen uitgekeken hoe men hier hun waren aan de man brengt. De keuringsdienst zou hier zn hart ophalen. Hier hebben ze weinig regels mbt hygiëne denk ik. En weer stiekum een aantal foto's gemaakt van de bevolking. Sommige doen snel hun hand of hoedje voor hun gezicht. Ach....en we snappen dat ook wel hoor. Het zijn natuurlijk mensen en geen attracties maar wij vinden ze leuk en uniek om te zien.
Elke dag rond 13u breekt de lucht open en wordt t lekker warm in de zon. Omdat we al hadden uitgecheckt, hebben we een restaurant met dakterras en ligstoelen uitgekozen en de hele middag in de zon vertoeft met uitzicht op het Titicacameer. Even helemaal niks...heerlijk! Om 18u naar la Paz vertrokken. Je moet 1x een stukje van het meer oversteken dus de bus gaat apart op een soort van trekschuit omdat het met mensen erin te zwaar wordt en wij gingen met een bootje naar de overkant. De gids zette een film op ( zoooo slecht ) en even een tip....ga nooit onder een box zitten pfff. De gids vond dat bij een film popcorn hoorde dus kregen we allemaal een zak popcorn haha!
Om half 11 aangekomen in de grote stad en we werden weer netjes afgezet bij ons hostel. Wat een leven nog op straat zeg. Morgen om 11u gaan we een 3 uur durende wandeltocht met een gids doen om zo een klein stukje van la Paz te leren kennen. Hopelijk is deze leuker dan die in Arequipa!
La Paz ligt op 3600m boven zeespiegel en is gebouwd in een vallei en dus liggen de huizen tegen en op de berg. Het heeft maar 2 miljoen inwoners waar Lima er 11 miljoen heeft maar la Paz lijkt groter en drukker. La Paz is trouwens niet de hoofdstad want dat is Sucre.
Onze kamer kijkt uit op de berg, kabelbaan en het beroemde San Franciscoplein. Hostel ligt midden in het centrum dus top! Maar ja...de straten zijn best steil en naar beneden gaat uiteraard prima maar dan weer omhoog pffff. Lekker voor je kuiten en je hartslag op 3600 meter!
Vanochtend de wandeltoer met Red Cap gedaan en dat is echt een aanrader. Gids Daniël was een leuke gozer met humor en wist alles in goed engels heel leuk te brengen. We verzamelden bij de gevangenis en daar wist hij veel over te vertellen. Alleen de minder zware criminelen zitten hier. Ze hebben 8 sectoren van rijk naar arm. De vrouwen en kinderen mogen blijven slapen. Coco cola is de hoofdsponsor en binnen is dus alles rood/wit en uiteraard wordt er alleen coca cola gedronken! Geen beveiliging binnen en alles regelt zich vanzelf. Hoe rijker hoe meer luxe uiteraard. Binnen is er veel handel in cocaïne en dat wordt ook naar buiten gesmokkeld. Makkelijk te doen want de politie doet er niks aan hier!
Daarna door het centrum gewandeld en over de markt die alleen in het weekend is. Daar is werkelijk van alles te koop. Daarom zijn hier geen echte supermarkten te vinden. ( dus nog steeds geen pindakaas haha ). En je bouwt een band op met een verkoopster en daar koop je eigenlijk altijd je spullen en je gaat nooit meer naar een ander toe. Ook werd de historie van de bolhoedjes uitgelegd. In 1920 waren de Engelsen hier en die droegen zwarte bolhoedjes. Er werd een zeer grote partij besteld echter dat waren bruine. Dus de Engelsen moesten er vanaf. Iedere dame werd vervolgens een hoedje aangesmeerd en ze vonden ze zo mooi staan dat het bij hun outfit ging horen. En aan de stand van het hoedje op de hoofden kan je zien of ze vrijgezel (scheef) of bezet (recht) is.
Trouwens...de dames na ong 35 jaar oud zijn hier allemaal best stevig cq dik te noemen maar dat hoort zo. Een vrouw telt pas mee als ze grote en gespierde kuiten heeft want dan ben je sterk!! Maar die kuiten moeten wel bedekt worden door die lange rokken die ze dragen!
9Op de beroemde heksenmarkt hingen de dode baby lama's boven je in de deuropening van de winkels. Die zijn op een natuurlijke manier gestorven maar worden als offering gebracht voor pachamama wat hier de moeder van de aarde betekent. Zij is hier de belangrijkste "godin". Hoe meer je offert, hoe meer zij jou beschermt. Vroeger werden zelfs mensen aan haar geofferd en dat waren dan de mensen die niemand miste. Dat waren de alcoholisten en de drugsverslaafden waar toch geen onderzoek naar werd gedaan.
Daarna naar plaza Marillo gelopen waar het regeringsgebouw staat. De gids vertelde veel over hoe het hier met de verkiesbare president gaat en wat voor een puinhoop er de afgelopen jaren van gemaakt is. Ze hadden 1 goeie maar die is ooit van het balkon afgegooid en naakt over straat gesleept en aan een lantarenpaal opgehangen. Later had men daar spijt van en dan maar een standbeeld van de beste man plaatsen voor de lantarenpaal waaraan hij gestorven is. Volgens de gids doet de huidige president wel aardige dingen maar hij is nu aan zn 3e termijn bezig en ze willen er vanaf dus volgend jaar weer verkiezingen.
We sloten af in een restaurant met een drankje en dat betekende het einde van de wandeltocht. Leuk en leerzaam.
Op tripadvisor hadden we nr 1 restaurant, genaamd the Carrot tree, gevonden en laat die nou net 20m naast ons hostel liggen dus inderdaad heerlijke wrap en sandwich gegeten en volgens Kaar had zij na 2 weken eindelijk eens een heerlijke latte caramel! 3x raden waar we vanavond weer gaan eten haha. Niet ver lopen want inmiddels onweert en hagelt het hier dus ff makkie an weer. Genoeg gelopen voor vandaag.

2e dag la Paz
Raar maar waar maar nr 1 restaurant was al om 19u gesloten dus we waren te laat. Dan maar naar nr 2 die 200m verderop lag. Hostel is echt perfect gelegen, zijn we nu wel achter! Heerlijk gegeten en vooral de patat was eindelijk eens te kanen zeg. Men kan zowel in Peru als in Bolivia geen goeie patat bakken.
Bij terugkomst moesten we hard na gaan denken wat we in onze dagrugzakken gaan proppen ( we laten de koffers hier achter ) want morgenavond laat gaan we met de nachtbus van la Paz naar Uyuni alwaar we een 3 daagste tour gaan doen naar en over de grootste zoutvlaktes van de wereld! Dat wordt lekker basic de aankomende dagen want of er een douche is in het zouthotel is de vraag en zo ja...is er wel warm water?
Dus wat neem je mee hè? Sowieso warme kleren want in de avond koelt het af en in de nacht vriest het licht! Maar ook de bikini gaat mee want ergens midden in de zoutwoestijn ligt een warmwaterbron dus eens kijken of we dat aandurven?!
Maar morgenochtend eerst nog een kabelbaantoer doen met een gids. Er lopen hier 7 lijnen over de stad zodat we een mooi uitzicht hebben en hij laat ons nu weer een andere heksenmarkt zien. Leuk want op die markten kijk je echt je ogen uit.

Zoutvlaktes van Uyuni
Helaas liep het allemaal even anders deze maandag. Karin voelde zich gisteravond al niet lekker en was koortsig en had een buikloopje. Gedurende de nacht werd het erger en weer die hoofdpijn erbij. Dus wat pillen bij de apotheek gehaald en de hele dag ziek op bed blijven liggen want we moesten 's-avonds in de bus naar Uyuni toe. We hadden afgesproken dat als 1 van ons ziek zou worden dat de ander dan wel de toer zou gaan doen. Dus ik alleen naar het verzamelpunt gegaan maar vond het waardeloos om Kaar zo achter te laten. Gelukkig begreep de gids mn dillema en nu mogen we de toer vrijdagmiddag doen als we weer terug in la Paz zijn.
Kaar heeft veel geslapen en wat crackertjes gegeten en alle moed bijelkaar geschraapt om naar de bus te gaan. Gelukkig hadden we camaseats gereserveerd en dat zijn hele brede stoelen die bijna plat kunnen. Allebei aardig geslapen en Kaar voelde zich gelukkig na het eten van een banaan ietsjes beter. De 3daagse begon pas om 10u dus we hadden nog even 2 uur de tijd voor onszelf. Theetje gedronken en weer wat water en crackers ingeslagen en de telefoons opgeladen. Mochten we ook geen stroom hebben dan kunnen we foto's maken met de telefoons!
Na uitleg hoe de aankomende 3 dgn eruit zouden zien en dat we idd de laatste dag niet konden douchen en alles basic is, de jeeps in. We zijn met 17 toeristen, 3 jeeps, 3 chauffeurs en 1 gids genaamd Daniël. De gidsen gooiden de bagage en de slaapzakken en krukjes op het dak en karren maar. We zaten met een ander NL stel en een stel uit Ierland in de jeep. Eerst naar de treinbegraafplaats geweest. Hier liggen oude Engelse treinen en locomotiefs al heel lang te verroesten. Ooit gebruikt tussen Bolivia en Chili.
Daarna de enorme zoutvlakte op. Ik geloof dat het 12000 m2 is en het is een meter diep. Er ligt voor 10 miljard ton aan zout!! Nog steeds wordt er zout afgeschraapt en verkocht als consumptiezout maar er worden ook o.a huizen van gebouwd. De lucht was strakblauw en met die witte zoutvloer gaf dat een mooi effect. Omdat er geen perspectief is, kan je hele grappige foto's maken wat iedereen dus ook deed. Daarna doorgereden naar 1 van de 27 "eilandjes" die op de zoutvlakte liggen. Dit is een eiland met heel veel cactussen waarvan er een aantal 12 meter hoog zijn. Deze cactussen zijn al 1000en jaren oud. Heel gaaf om te zien op een gehele witte zoutvlakte.
Inmiddels was het 18u en werd het ook wel fris buiten. Helaas kreeg 1 van de 3 jeeps pech dus die moest gesleept worden en komt er morgenochtend een andere jeep voor.
We sliepen dus in een zouthotel wat vrij nieuw was. Er waren maar 6 kamers waarvan er 5 kamers met 3 bedden waren. Vrij raar want dan moeten er stellen opsplitsen en bij 2 vreemden op de kamer slapen. Er was 1 kamer voor 2 personen en Kaar was zo snel om die in te pikken haha. Maar er kwamen veel klachten dus de gids heeft geregeld dat koppels ook in een ander hotel hier 10 min vandaan konden slapen. Morgen sowieso met zn 6en op een kamer in een hotel waar geen stromend water is en waar maar 2 uur per dag stroom is. Gelukkig konden we hier warm douchen en zien we het verder wel. Morgen gaan we andere mooie dingen bekijken want het is niet alleen zout wat hier de klok slaat!

Woestijn en natuur
Na een goeie niet al te koude nacht zijn we om half 8 weer vertrokken en bezochten we als 1e de Galaxias grotten. Deze grotten zijn ontdekt door 2 Bolivianen die ze langzaam zijn gaan uitgraven. Men vond meerdere gaten waarin resten van inca's lagen. Nu wordt er 4x per jaar op specifieke data feest gevierd om het leven te vieren. Onderweg zie je het landschap weer veranderen en kwamen we bij een gedeelte waar enorm veel koraal lag. Ooit was het rif maar nu ligt het uiteraard droog.
Het aparte blijft hier dat je uren kan rijden tussen bergen, heuvels en rotsen en dan ligt er ineens een meertje waarin in dit geval heel veel roze flamingo's stonden. Zij voeden zich met o.a alg.
Inmiddels was het ook tijd om te lunchen en dat wordt door de chauffeurs klaargemaakt. Ze klappen meegebrachte tafels uit, de krukjes worden van de daken gehaald en de tafels worden gedekt.
En ze maken er best iets lekkers van. Vandaag was het koude snitzel met pasta en groente en als toetje een banaan. Dus prima gegeten en mocht het anders zijn dan hebben we altijd de meegenomen crackers nog!
Na het eten op weg naar de "stone tree". Niet echt een versteende boom maar het was een stuk steen dat leek op een boom. Tevens lagen er meerdere stukken rots die iets uitbeelden. En toen kwam het pronkstuk van de dag nl the red lagoon. Erg gaaf om te zien zeg. Een meer dat bijna helemaal rood is en waar een stukje zoutvlakte voor ligt. Alles heeft hier met mineralen te maken. Dat zorgt ervoor dat er zoveel kleur in de meren en bergen zit. Het was inmiddels al aardig afgekoeld en de wind stak op brrr. Heerlijk die winterjas en niet voor niks meegenomen. En dan zijn er altijd van die sufferds die met een korte broek en slippers de jeep instappen. Dat kan overdag bij een graadje of 20 prima maar na half 6 als de zon ondergaat, koelt het rap af.
Vlakbij de hostel lagen de sol de manana geisers. Dat hadden Kaar en ik allebei nog nooit gezien tijdens onze reizen dus een nieuwe leuke ervaring. Je hoorde het onder de grond al en door de gaten kwam het hete stoom naar buiten. Ook het zwavel borrelde hevig in de gaten wat een behoorlijke stank gaf. De zon ging onder wat een mooi plaatje gaf met de stoom van de geisers.
We wisten dat we een basic hostel hadden maar basic was nu ook echt basic. Geen stromend water dus geen douches en geen wc's waar je kon doortrekken. Dus zelf met een emmertje aanklooien!
Geen water om je handen te wassen of je tanden te poetsen. Nou ja....gelukkig maar voor 1 nachtje. En ook een slaapkamer delen met 6 personen. Het was een betonnen ruimte waarin 6 bedden stonden en een peertje aan het plafond. Electriciteit tot 21u dus snel je telefoon of batterij van de camera opladen maar dat is nog niet zo makkelijk met 17 personen en een paar laadpuntjes. Gelukkig altijd een accu bij ons dus dat kwam goed. Inmiddels was het min 8 dus alle meegenomen warme kleding kwam van pas. Ook de gekregen slaapzak maar eens gebruikt en zo moest het toch wel warm genoeg zijn? Een aantal waaghalzen gingen in de warmwaterbron zitten maar wij vonden het echt te koud.
Nog even een aflevering van the Fall kijken zo en dan hopelijk lekker slapen. Trusten!

3e dag toer en terug naar la Paz
Ach ach ach, geen oog dichtgedaan en dat kwam niet door de kou of het gebrek aan luxe. Nee hoor, onze Ierse medereiziger heeft non-stop dikke bomen door liggen zagen. Dus om 6u liepen we al, aangekleed en niet gedoucht, buiten. Tijdens het nachtelijke toiletbezoek was het mucho frio ( heeeel koud ) buiten maar wel een schitterende sterrenhemel gezien met vallende sterren. Wat zijn wij trouwens toch verwend met altijd en overal warm en stromend water. Tandenpoetsen deden we met water uit onze gekochte waterflessen. Heel fijn dat we morgenochtend in la Paz pas kunnen douchen pfff! Alles is nl stoffig en zoutig incl je haar en onze kleding! We begonnen met een zwarte broek en inmiddels is ie echt wit/ grijs dus die is rijp voor een wasje in Copacabana.
Na een lekker ontbijt met pannenkoeken weer op pad. Vandaag stond meer in het teken van terugreizen naar Uyuni dan hele mooie dingen bekijken. Tevens moesten we 5 medereizigers afzetten bij de grens van Chili omdat zij daar weer verder reizen. Salvador Dali heeft blijkbaar ooit een schilderij gemaakt met een afbeelding van meerdere rotsen in de woestijn. Wij hebben dus nu de replica gezien in de woestijn.
De omgeving veranderde ook weer van kleur en de bergen hadden vele kleuren door het mineraal wat erin zit. En ineens is de grond groen en niet meer bruin en zijn bijv de rotsen weg. Bolivia heeft ook wel vele gezichten qua natuur en dat hadden wij eigenlijk niet verwacht. Heeft ook wel veel weg van de woestijn in Namibië.
Vele bergen hebben nog plukjes sneeuw en ijs maar dat is logisch als je op 4400m hoogte zit.
Na Dali doorgereden naar de groene lagoon die vandaag ff niet zo groen was haha. Het blijft apart dat je bijv uren kan rijden en ineens ligt er dan een lagoon met flamingo's. Net alsof ze ingevlogen zijn!!
Vandaag was dus een beetje een reisdag en hadden we weinig stops en hadden we soms "wegen" met veel rotsen en zaten we fijn te stuiteren in de jeep. Onderweg heel veel lama's en vicuna's gezien die dan ineens in een stuk vallei met veel mos en planten stonden te grazen. Blijven koddige beesten en deze moesten nodig geschoren worden want hun wol hing bijna op de grond.
Ineens kom je dan ook hele rode rotsformaties tegen die ons aan Utah in Amerika deden denken. Hoe moeder natuur dat toch "aangelegd" heeft, blijft bijzonder maar mooi om te zien.
Inmiddels waren we al aardig op weg naar Uyuni en snapte de gids gelukkig ook dat vooral de dames na al dat gestuiter in de auto toch ook regelmatig moeten plassen! Even een stop en iedereen snel een ijsje gekocht. Kost hier ook geen drol want 2 soort van sinas splitjes kosten 0.62e.
De wc's varieeren van 0.13e ( 1 bolivianos ) tot 0.65e ( 5 bol ). En met wc bedoel ik dan een stalen hutje met een wcpot! Je krijgt er dan altijd wel een stukje wcpapier bij voor dat geld. Soms kunnen de wc's doorgetrokken worden en soms mag je dus zelf met een emmertje water doorspoelen. Ook dan besef je weer hoe luxe wij het hebben.
Rond 17.30u aangekomen in Uyuni. Afscheid genomen van chauffeur José die ons echt heel veilig en rustig rondgereden heeft en van de groep.
Het NL stel Bas en Telissa reizen vanavond om 20u in dezelfde bus met ons mee terug naar la Paz. Hopelijk slapen we beter dan vannacht!
We gaan dus zaterdag vanaf Copacabana weer terug naar Peru en daar zien we Renate en Willem en trekken we gezellig gezamenlijk door naar o.a de Machu Piccu. Daar kijken we erg naar uit!
Hasta la próxima vez! ( tot de volgende keer )

• 13 Oktober 2018 - 04:48

Erma:

Wat een mooie reis dames. Heel leuk om het reisverslag te lezen en natuurlijk de mooie foto’s te zien. Nog heel veel plezier en doe voorzichtig. X

• 13 Oktober 2018 - 05:12

Frederike:

Helemaal niet erg om zo’n lang verslag te lezen. Koffie erbij en lekker lezen...je schrijft erg prettig. Super leuk weer...!!

• 13 Oktober 2018 - 16:19

Daisy:

Zo, 20 minuten verder. Wat gaaf weer zeg. Die natuur maar ook het gedeelte "Vroeger werden zelfs mensen aan haar geofferd en dat waren dan de mensen die niemand miste. Dat waren de alcoholisten en de drugsverslaafden waar toch geen onderzoek naar werd gedaan."
    Gezelligheid allom hahaha.

Gaat het een beetje met Kaar? Wat klote zeg. En zo lang al. Hopelijk inmiddels opgeknapt.

Ik ben erg benieuwd naar MP! Lijkt me heel gaaf om een keer te zien.

Wat een reis. Super gaaf!

• 14 Oktober 2018 - 14:19

Mas:

JAAAAAAAA ik ben er eindelijk!!!!

• 14 Oktober 2018 - 16:14

Marjoke:

Heeeeee kanjers!!! Even (meer dan een uur) jullie reisverslagen gelezen. Boeiend als altijd. Indrukwekkend, vermoeiend, jammer van de hoogteziekte, bijzonder en weer een onvergetelijke reis om toe te voegen aan jullie avonturen. Geniet nog heerlijk de laatste week en als jullie terug zijn kletsen we weer bij. Big hug, xx

• 24 Oktober 2018 - 08:28

Maschja:

Dit verslag is ook weer zo goed omschreven, wat een back to basic avontuur! Kan me goed voorstellen dat jullie naar een douche verlangden. En Kaar vlug als altijd even snel de kamer inpikken! Het verhaalstukje over de gevangenis, zo dan dat is even heel ander koek dan hier in Nederland. En het verhaal over de bolhoedjes, ook leuk om te lezen! Wat een ervaringen zeg!