Van Areauipa naar Copacabana ( Bolivia ) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Areauipa naar Copacabana ( Bolivia ) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Areauipa naar Copacabana ( Bolivia )

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

05 Oktober 2018 | Peru, Arequipa

Laatste ochtend Arequipa/Colca Canyon
Na het douchen hoorden we buiten een hoop lawaai komen uit de kant van de Plaza de Armas. 1 blik uit het raam was genoeg om heel snel de kleren aan te doen en het fototoestel mee naar buiten te nemen. Het hele plein stond vol met mensen want er was een processie aan de gang. Half 7 's-ochtends hè koekoek! Heel veel mannen in paarse kleding die een baar droegen met daarop een afbeelding van een heilige. Daarvoor liepen een aantal vrouwen achterwaarts te zingen en nog heeeel veel mensen die de processie volgden. Nu is dit in Peru heel normaal maar wij zagen het voor het eerst en vonden het bijzonder! Daarna snel ontbeten want we werden om half 8 opgehaald om richting de Colca Canyon te gaan. Als tussenstop sliepen we in Chivay op 3800m hoogte. Onderweg zagen we voor het eerst vicunas die behoren tot de kameelachtigen. Een vicuna mag niet gegeten worden in Peru en is een soort van heilig. Daarintegen eet men hier wel lama en alpaca. Ook die kwamen we onderweg tegen en konden we ze van dichtbij bekijken. Ik wilde even aan zn vacht voelen maar dat vond hij minder geslaagd. En voordat je in je gezicht wordt gespuugd haha. We kwamen steeds hoger en hoger en we stopten op 5000 meter. Als voorbeeld...de Mont Blanc is 4810 m hoog. De gids wilde weten hoe iedereen zich voelde. Nouuuu het hakte er bij ons ff in zeg. Bizar wat dat met je lijf doet. We gingen uit de bus omdat we mooi uitzicht hadden op de vulkanen. Maar je werd echt kortademig, duizelig, misselijk en je voelde de hoofdpijn weer opkomen. Snel de bus weer in en even de ogen sluiten en onze rust pakken. Daarna zakten we weer naar 4000m en voelden we al goed het verschil. Alleen de hoofdpijn bleef hangen maar daar hebben ze aspirines voor uitgevonden!
Geluncht in een buffetrestaurant wat oke was maar niet bijzonder en door naar onze hostel. Spullen op de kamer gezet en naar het centrale plein gegaan. Nu hadden we echt het idee dat we in een authentiek stukje Peru waren. De vrouwen lopen bijna allemaal in "klederdracht". Allemaal mooie kleuren zoals we ze kennen uit de reisgidsen. Veel dragen een kind in een doek op hun rug of ze dragen hun boodschappen erin. Alle dames hebben mooi zwart haar wat in 1 of 2 vlechten wordt gedragen. Niemand is hier groter dan 1.60m dus ik ben een keer niet de kleinste haha.
Vervolgens naar de markt gegaan en we hadden aardig wat bekijks. Nagenoeg geen toeristen en dan loop je daar als 2 blanke vrouwen rond. We voelden ons een beetje als indringers. Vriendelijk zeiden we de mensen gedag...hola buenas tardes maar weinig respons. Maar dit is wel een stukje Peru wat we superleuk vonden met de karakteristieke mensen en hun kleding. Op de markt veel groente, fruit, rijstsoorten en kleding in bonte kleuren. Ook lagen daar complete ongewassen alpaca vachten die gewogen en verkocht werden.
Hier spreken ze ook Quechua...de inkataal en daar is niks van te maken. We zien wel veel Quechua want het staat op onze rugzakken en op wat kleding! Dat is nl het merk wat Decathlon verkoopt en dat zit blijkbaar over heel de wereld want met een voorzichtige gok denk ik dat 70% van de reizigers dit merk gebruikt!

Vanavond maar weer eens uiteten, doe eens gek! Na 8 dgn zijn we dat al een heel klein beetje zat. Echte goed gevulde salades kennen ze hier niet maar wel veel soorten vlees met friet en rijst en pizza's/pasta's enz. Dus varieeren is best lastig maar goed...we moeten toch eten hè.
Wat superlekker is, zijn de verse fruitshakes die je echt in veel smaken kan krijgen. Ook bij het ontbijt krijgen we iedere dag verse juice dus top. Bruin brood kennen ze eigenlijk niet en overal zijn het dezelfde witte broodjes met ei en jam. Helaas geen pindakaas in de supermarkt gevonden dus we doen het er maar mee!
Inmiddels is het 20u en liggen we lekker in bed. Even tot rust komen want we zijn momenteel een beetje kortademig met een behoorlijke hoofdpijn. Even ontspannend een serie ( the fall...een aanrader ) kijken en op tijd slapen weer. Morgenochtend om half 7 gaan we naar de Colca Canyon waar we hopelijk de grootste condors met een spanwijdte van 3.2 meter gaan zien.

Colca Canyon
Wat een waardeloze nacht zeg. Kaar behoorlijk beroerd en ik een klein beetje. Allebei ook verkouden helaas dus we hadden even geen Zwitser leven gevoel. Maar weer een paar aspirines erin gegooid en op naar de condors.
Onderweg nog een paar keer gestopt voor prachtige uitzichten en de natuur.
Je ziet van die "terrassen" die je ook in bijv Azië ziet alleen hierop wordt niks verbouwd.
Onderweg stopte de bus omdat er babycondors vlogen. Deze zijn bruin en niet zwart/wit zoals de Andean condor. Wel gaaf als ze zo dichtbij over je heen vliegen.
Rond 09u kwamen we aan bij het punt waar de condors normaliter vliegen. Voor 09u zijn ze er niet want dan is het te koud. Gelukkig hebben we er een paar gezien en mooie foto's kunnen maken. Vandaag was het weer prachtig weer. Vanaf morgen gaan we het koeler krijgen!
Na de condors weer langzaam terug richting Arequipa gereden. Onderweg wederom gestopt bij mooie uitzichtpunten waar natuurlijk ook de dames op de grond zitten om hun spulletjes te verkopen. Ze zijn gelukkig niet opdringerig hier. Nee is nee en dan lopen ze niet achter je aan. De lama's en de Alpaca's liggen hier te pas en te onpas verspreid haha. Wij laten onze hond uit en zij hun kameelachtige!
Terug naar Arequipa betekende ook weer naar dat punt van 5000m. Pfff Kaar werd toch weer beroerd. De gids had een goedje wat je in je handen smeert en dan een paar keer goed moest inademen. Je bronchiën gaan openstaan en het moest helpen tegen de hoofdpijn. Het verlichtte wel wat maar de hoofdpijn bleef. Totdat we weer op 2300m in ons hostel zaten en toen knapte Kaar weer op. Raar fenomeen dat hoogteziekte. Morgen gaan we naar Puno wat op 3850m ligt dus we hopen dat ons lijf er toch al wat aan gewend is nu. En anders nemen we weer wat aspirines in. Nog nooit zoveel daarvan geslikt als de afgelopen paar dagen!! Over 2 dgn zitten we in Bolivia dus daar zijn we ook weer benieuwd naar!

Puno
Reizen met PeruHop betekent ook dat je nu regelmatig dezelfde mensen tegenkomt en je ff een praatje maakt. Zo ook 2 vriendinnen Jennifer en Marlene uit Canada. Beide dames dik in de 60 maar gewoon backpackend door Peru en Jennifer vervolgt haar reis nog even naar Equador. Respect hoor en hopelijk doen wij dat over 15 jaar ook nog! Vandaag niet zo lang gereisd en vanmiddag door de straatjes van Puno gestruind. Hier dragen de dames sowieso allemaal een gekleurde wijde rok en nu zagen we voor het eerst ook dames met een bolhoedje. Karin Paparazzi maakt zoveel mogelijk foto's van de diversiteit van de geklede dames. Het is alleen al leuk om mensen te kijken haha.
Overal op straat staan mensen hun etenswaren te verkopen. De Peruanen schijnen verslaafd te zijn aan suiker en inderdaad je kan een hoop zoete zooi kopen.
Ze staan achter een karretje of gewoon zittend op de grond. Het valt op dat het ook veel ouderen zijn. Misschien kennen ze hier geen pensioenstelsel?!

Puno is een uitvalsbasis voor de Uros rieteilanden in het Titicacameer maar wij hebben besloten Isla del Sol in het meer te bezoeken en dat ligt in Bolivia dus daar gaan we morgen naartoe. Eens even kijken hoe dat bij de grens gaat en hoe lang dat duurt! Dan reizen we verder met BoliviaHop wat natuurlijk een zusje is van PeruHop.
Op 7 oktober zijn de verkiezingen voor iets in het district en propaganda maken kunnen ze hier wel zeg. Het hele plein stond weer vol met mensen die allemaal enthousiast staan te zwaaien met een vlag en een groot podium met sprekers. Daarna trekken ze de stad in onder dikke politiebegeleiding. We hebben al veel politie gezien en er zijn verschillende uniformen maar waar het allemaal van is?. Ook niet iedereen is bewapend.
Het is nu trouwens ook een stuk koeler dan aan de westkant dus nu komt de winterjas 's-avonds wel van pas.
Vandaag was het hoogste punt op 4468m en helaas nog steeds last van die waardeloze hoogteziekte. Het gaat wel steeds beter maar we zijn blij als die zeurende hoofdpijn weg is.
Morgen kunnen we wel tot 7u uitslapen dus dat is top en ik gok op een ontbijtje met.....witte broodjes met ei en jam haha.

Copacabana ( Bolivia )
Vandaag de grens over naar Bolivia. Dit keer dus reizen met BoliviaHop ipv Peruhop. We hebben inmiddels een soort van taktiek. Iedereen is eerst druk met zn koffer in te laden en zoekt dan pas een plekje in de bus. Omdat er veel mensen alleen reizen, is de kans altijd aanwezig dat wij niet naast elkaar kunnen zitten. Dus Kaar neemt de 2 rugzakken mee de bus in en ik doe de koffers zodat wij vaak als 1 van de eerste in de bus zitten.! Onderin de dubbeldekker van BoliviaHop heb je bredere stoelen die behoorlijk plat kunnen en veel beenruimte hebben. Het zijn er maar 12!! Deze stoelen moeten we 14 oktober echt hebben als we van Copacabana naar Cusco (Peru) reizen. ( nachtbus van 14 uur ) dus hopelijk werkt de taktiek dan ook haha.

Copacabana ligt aan het Titicacameer wat het hoogste meer van Zuid-Amerika is en wat op 3800m boven zeespiegel ligt. Mijn hoogteziekte is over maar Kaar blijft helaas last houden van hoofdpijn. Hopelijk elke dag beter nu we constant op 3800m zitten. Ons hotel ligt aan het meer en vanmiddag heerlijk op ons balkon van de zon genoten. Lekker weer een beetje mensen kijken ook. Vervolgens rondgeslenterd in de straatjes en Bolivianen zijn niet heel anders dan de Peruanen. Wij vinden ze wel wat vriendelijker. De vrouwelijke Peruanen hebben trouwens hele oude donkergebruinde gezichten. Enorm veel groeven en rimpels erin ook en lastig in te schatten hoe oud ze zijn. Dat is bij de Boliviaanse eigenlijk niet heel anders. Hier dragen ze dan allemaal bolhoedjes en altijd wel die kleurrijke kleding! Copacabana is klein maar knus en echt een plaatsje voor backpackers. De prijzen liggen hier lager dan in Peru en Peru was al niet duur. Hier heb je een 3 gangen menuutje voor 20 bol...dat is wel 5 hele euro's!! Hoe ze dat kunnen doen, is ons een raadsel.
Morgen eens even uitslapen en dan gaan we om 13u een toer doen naar Isla del Sol...eiland van de zon. Verder hoeven we aankomende 2 dgn niet veel dus heerlijk relaxen!

Dag 2 Copacabana
Heel fijn als je even niet hoeft te haasten en kan uitslapen. Ja ja tot 07.15u haha. Bij het ontbijt hadden we bruine boterhammen en kaas yeah dus goed ontbeten. Daarna even een kleine was weggebracht en langs het meer gewandeld. Om 13u op de boot naar Isla de Sol. Volgens de inca's is daar zonnegod Inti geboren en daarmee ook de inka beschaving. Vanochtend bewolkt maar op de boot heerlijk in de zon gezeten en zelfs een beetje verbrand!
Op het eiland hadden we niet superveel tijd en het was een flinke klim naar het uirltzichtpunt. Als je op bijna 4000m loopt dan gaat je hartdlag rap omhoog ook al is je conditie prima!
Heel mooi uitzicht over het Titicacameer en de natuur er omheen. Bolivia is wat groener en heeft meer heuvels dan Peru. Al schrijvend op het balkon genieten we nog even van de zon die om half 7 ondergaat. Morgenavond een korte busreis van 5 uur naar la Paz. Supergrote stad waar je over de weg nauwelijks vooruit komt dus hebben ze meerdere kabelbanen aangelegd om van A naar B te reizen. Grappig en daar zullen wij dus ook gebruik van gaan maken. Tot later weer!

• 06 Oktober 2018 - 04:58

Cynt:

Wederom gave verhalen! Ik ben blij dat je een keer kaas hebt gekregen aangezien ze geen pindakaas hebben.. Dat moet afzien zijn geweest..

• 06 Oktober 2018 - 08:49

Petra Prinsen-Greve:

Wow! Wat een prachtige ervaringen allemaal! Ik ben benieuwd naar de foto's !
    En had je niet stiekem een pot pindakaas in je koffer gedaan, Diaan?
    Veel plezier weer met jullie verdere reis! X

• 06 Oktober 2018 - 10:50

Frederike:

Wat een mooie ervaring weer. Jammer dat er zoveel aspirines nodig zijn.
    Njoy daar, en we zien de foto’s wel weer verschijnen.

• 06 Oktober 2018 - 17:08

John:

Weer met met volle teugen zitten te genieten van jullie ervaringen. Jammer dat Karin zo’n last van hoogte ziekte houdt. Hopelijk gaat het straks beter. Kijk weer uit naar jullie volgende verslag.
    Veel reisplezier.

• 07 Oktober 2018 - 11:35

Daisy:

Zo gaat het ineens snel als je alweer in een ander land zit! Lekker wel die hoogte ziekte.
    Had zo'n alpaca meegenomen als er toch genoeg waren, leuk voor in de tuin! :)