Van Copacabana met tussenstops terug naar Lima - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Copacabana met tussenstops terug naar Lima - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Copacabana met tussenstops terug naar Lima

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

18 Oktober 2018 | Peru, Cuzco

Laatste dag la Paz
Wat heerlijk dat we na de nachtrit naar la Paz gelijk al om 06.00u onze kamer in konden en heerlijk warm konden douchen en schone kleren aan konden trekken! Eigenlijk hadden we geen recht op een ontbijt maar omdat we morgen al vroeg weggaan, hebben we het ontbijt geruild zeg maar. Het beste ontbijt van de afgelopen weken. Heel veel vers fruit, verse sappies, een gebakken ei ( uiteraard ) maar ook vers stokbrood met....jam haha.
De ochtend rustig doorgebracht met foto's uitzoeken en overzetten en het reisverslag bijwerken. Daarna lekker rondgeslenterd in de stad en wederom geluncht bij the Carrot Tree wat echt een aanrader is! Om 15u stond de kabelbaantoer op het programma. Die konden we afgelopen maandag niet doen omdat Kaar toen ziek was. We waren met een stel uit Engeland die op huwelijksreis zijn en 4 maanden door Zuid-Amerika rondreizen. Uiteraard zijn de kabelbanen aangelegd door een Oostenrijks bedrijf en er liggen nu 11 lijnen. Verkeer over de grond is werkelijk niet te doen in la Paz. We gingen als 1e naar el Alto. Wij dachten dat dat een buitenwijk van la Paz was maar het is een zelfstandig stadje. Daar leven wel de armere mensen in kleine huisjes die vaak half af zijn en tegen de berg op zijn gebouwd. Maria, onze gids, nam ons mee naar een plaats waar de "heksen" werken. Allemaal kleine huisjes/cabines naast elkaar waarin zijn werken. Deze vrouwen zijn erg belangrijk voor de bevolking. Zij voorspellen jouw toekomst en zij zijn een soort van psychiater voor de mensen. Natuurlijk kom je onderweg vele marktjes tegen. Je moet het niet meer zien als marktjes want hier doen de mensen gewoon hun boodschappen dus eigenlijk wat bij ons de supermarkten zijn! Lopend naar de volgende kleur kabelbaan want het verkeer stond muurvast. Je ziet een hoop vanuit de lucht. Ook de grootste begraafplaats van la Paz waar de kisten niet de grond ingaan maar in een gat in een grote muur worden geschoven. Toevallig was er een begrafenis gaande en zagen we nog net de bruin gelakte kist de muur ingaan. La Paz heeft ook een district waar een soort van wolkenkrabbers staan en waar omheen de rijkeren wonen. Maar zo hebben we al hoppend de stad van boven gezien en rond 18u waren we weer terug op het centrale plein. Kaar wilde graag nog even wat leuks kopen want dat had ze nog niet gedaan haha. ( mn neus groeit ) Dus weer een beetje rondgestruind en daarna een heerlijke spaghetti kip cajun gegeten. We voelden wel dat we een nachtrit hadden gehad dus nu gewoon op tijd naar bed zeker omdat we morgenochtend om half 7 worden opgehaald om naar Copacabana te reizen. Daar zijn we vorige week al 2 dgn geweest maar het is een mooie tussenstop op weg naar Cusco ( Peru )
We hopen op een zonnetje zodat we weer kunnen relaxen op het ons bekende dakterras!

Dagje terug in Copacabana
Wauw wat slapen we in een waanzinnig gaaf hotel. Zou zo uit een sprookje kunnen komen. Een soort van Gaudi huisje voor onszelf met een tuintje met 2 hangmatjes en ligstoelen en met een mooi uitzicht over het Titicacameer. Jammer dat het maar voor 1 nachtje is. Ergens beneden in de gezamelijke tuin liepen 2 alpaca's te grazen, lachen zeg! Even snel wat boodschappen gehaald en toen we terugkwamen, stonden de alpaca's in ons tuintje te grazen haha. De rest van de dag relaxed in de hangmat gelegen. Copacabana kenden wij al dus we hoefden ook even niks! Van Christina uit Miami moesten we in la Cupula gaan eten. Lag naast ons hotel dus niet ver lopen gelukkig. Heerlijke chicken curry gegeten dus het was een goeie tip!
's-Nachts mega hard geregend maar gelukkig scheen de zon rond een uur of 10 en zijn we na het uitchecken lekker in de gezamenlijke tuin gaan relaxen. De bus naar Cusco ging toch pas om 17u dus we hadden de tijd voor onszelf! Ik lag een beetje te doezelen en ineens hing er een alpaca over mij heen haha. De eigenaar had ze even fijn in de tuin gezet om te kunnen grazen. Kort daarna kwam hij met zakjes popcorn die wij mochten voeren en ze aten gretig uit onze hand. Om 5u op weg naar de grens met Peru wat maar 20 min rijden was. Stempel halen dat je wel echt Bolivia uit bent en stempel halen in Peru zodat je niet illegaal binnen bent. Wij wilden persé in de nachtbus die brede stoelen beneden hebben dus onze taktiek werkte weer goed zodat we languit konden liggen voor een rit van 13 uur naar Cusco. In Puno zijn we een uurtje gestopt en hebben we een pizza gegeten en weer door! Op naar de Machu Picchu.

Op weg naar de Machu Picchu
Pfffff blij dat we veilig aangekomen zijn na een soort van horrorrit naar Cusco. Wij hadden het idee dat de bus regelmatig door de bocht drifte en dat de chauffeur veel te hard reed en af en toe een noodstop maakte. We waren om 05.00u al in Cusco en door PeruHop werd er netjes een taxi geregeld naar het hotel vanaf waar we om 10.00u zouden vertrekken naar Aquas Calientes, het voorstadje van de Machu Picchu. Renate en Willem lagen nog lekker te slapen dus wat zouden we gaan doen? Gelukkig kregen we een kamer aangeboden om te mogen gebruiken tot half 10 dus wat een goeie service. We komen tenslotte morgen pas terug naar het hotel. We mochten ook ontbijten dus gezellig met zn viertjes ontbeten en verhalen uitgewisseld over de afgelopen weken. Daarna met een klein busje naar het plaatje Ollantambay gereden alwaar we de trein namen naar Aquas Calientes. We hadden de trein met de ramen in het dak. Wat een prachtige natuur hebben we onderweg gezien. Zoveel groen, bergen en heuvels hadden we nog niet gezien in Peru!
Rond half 3 aangekomen en er stond al iemand van het hotel, met onze namen op een bordje, te wachten. Onze dagrugzak gedropt in het hotel en gelijk bustickets gekocht voor morgenochtend. Vanaf 05.30u rijden er busjes naar de entree van de MP en vanaf 04.30u staat er blijkbaar al een rij met mensen. Wij gaan dus morgen rond 04.15u lopen naar de busjes en zien wel hoe groot de rij is en hoe laat we naar boven gaan.
Het plaatsje zelf stikt van de hotels en restaurants en een grote overdekte markt waar je uiteraard weer de nodige souvenirs, truien, kleden enz kan kopen. Om 19u zou de gids komen om alvast het eea uit te leggen over morgen maar er kwam niemand. Toen degene gebeld bij wie we geboekt hadden en na 10 min stond Jimmy de gids op de stoep. Hij adviseerde Renate en Willem morgenochtend niet omhoog te gaan lopen maar mee te gaan met de busjes want om 04u zie je niks buiten en het is veel klimmen. Zij zijn dus nog snel bij de ticketoffice ook bustickets gaan kopen. De wekker staat op 04.00u en we hopen dat de rij niet te lang is en we uiterlijk 06.00u boven zijn. De gids is er dan ook en die gaat ons eerst 2 uur rondleiden en daarna hebben we nog 4 uur de tijd om zelf rond te gaan struinen. Hopen dat het weer meewerkt en we weer mooie foto's kunnen maken!

Machu Picchu
Goeiemorgen....04.00u is best vroeg zeg. Beneden stond er een ontbijtpakket klaar dus dat was supergoed geregeld. Om 04.15u naar de busjes gelopen en er was al genoeg leven op straat. In de verte zagen we de rij al staan, zitten en liggen en ik schat in dat we zo'n 200 a 250 mensen voor ons hadden. Om half 6 kwamen de 1e busjes aangereden en konden we met de 1e shift mee omhoog. Gids Jimmy stond al met zn vlaggetje te wapperen en om 06.20u konden we gaan lopen. Vanaf de 1e meters was het al klimmen en klauteren en de originele stenen liggen natuurlijk schots en scheef. Ineens kwamen er weer lama's aangewandeld en graasden gewoon tussen de wandelaars door. Jimmy vertelde hoe we zouden gaan lopen en dat de heenweg ook de terugweg was en dat we eerst richting de sungate zouden wandelen en als je eenmaal beneden liep je niet meer naar boven mocht. Hij zou op een hoger plateau het eea gaan vertellen over de geschiedenis van de MP. Echter dat plateau hebben wij nooit bereikt...oeps. We waren ff druk met de lama's en we dachten dat de groep rechtdoor omhoog was gelopen. Dus wij ook rustig aan naar boven gelopen. Maar na een paar 100m was het toch best raar dat we de enigen waren. Uhm...waar was onze groep?? Oke...kwijt dus. Wat nu? Lekker zelf doorlopen naar de sungate en dan komt de rest vanzelf wel omhoog. De historie van de MP moeten we dan maar even googlen!! Het was nog steeds mistig maar Jimmy had ons al beloofd dat het echt zou opentrekken. Hopelijk was dat zo want de afgelopen dagen had het geregend! Richting de top van de sungate kwamen we een groep tegen met een gids en ik hoorde die gids zeggen dat de mist zou optrekken en we de MP zouden gaan zien. Dat zou top zijn want we waren al aardig hoog en hadden sowieso een prachtig uitzicht op de groene bergen en heuvels. En ja hoor...heel langzaam schoof de mist van rechts naar links en daar was ze dan...de Machu Picchu!!! Wauw wat onwijs gaaf zeg. Altijd op de tv en van plaatjes gezien maar nu in het echie. Maar de mist trok weer over en weg was de MP. Maar we moesten nog helemaal terug dus we wisten dat we dit tafereel nog een paar keer gingen zien. Echt heel bijzonder dit. Langzaam aan naar boven geklommen en er zaten wel pittige stukken bij dus af en toe even op adem komen. Eenmaal boven op bijna 2800m hadden we een supertof uitzicht op de MP en de omgeving. Het is echt heel bijzonder dat je hoge bergen hebt en ergens ver weg beneden een rivier en daartussen ligt dan de MP. Als de mist er is en die is er sowieso elke dag dan zie je het niet liggen. En zo is het ook verstopt gebleven voor de Spanjaarden!
Vanaf verschillende niveaus de MP bekeken en uiteindelijk kwamen we beneden en hebben we een paar uur er doorheen gelopen. Het was bloedheet en redelijk druk. Per dagdeel mogen er maar 2500 mensen in. Maar wat een belevenis. We kunnen m afstrepen van onze bucketlist. Rond 12 uur was het wel klaar voor ons want het klimmen was best vermoeiend en we hadden al een dag achter de rug. Willem en Renate gingen heel dapper teruglopen naar het dorp maar wij hadden een retour voor de bus en hebben daar ook gebruik van gemaakt! Op een terras wat gedronken en de beentjes gestrekt omdat we op hun moesten wachten. Inmiddels was het lunchtijd en de trein ging om 18.00u pas terug naar Cusco. Karin had nog niet genoeg geshopt dus toch nog maar even de markt op met als resultaat dat er weer een extra trui de koffer in kan. Helaas was het al donker toen we weggingen zodat we niet meer van de schitterende natuur konden genieten. Eenmaal aangekomen in het hotel stonden onze koffers al op onze kamer ( super service hier ) en waren we moe genoeg om direct in slaap te vallen.

Vrije dag in Cusco
Heerlijk uitgeslapen en na een goed ontbijt zijn we met zn viertjes het stadje in gegaan. We moesten eerst even langs het kantoor van Peruhop om ons hopster tshirt op te halen die alle reizigers aan het einde krijgen. Helaas waren niet alle maten en kleuren voorradig zodat Karin en Willem in Lima nog even langs het kantoor moeten. Renate en ik hebben een leuke blauwe gescoord!
Peruhop ligt in het kunstenaarswijkje San Blas dus dat kwam mooi uit. Heerlijk door de straatjes geslenterd en wat een leuke stad is Cusco zeg. Hele fijne sfeer en mooi met alle stegen en pleinen. Soms zit er achter een grote deur een binnenplaats waar je dan wat kan eten of drinken. De gevels zijn authentiek en sommige hebben van die oude balkonnetjes.
Vervolgens hebben we voor morgen de alternatieve rainbow mountain geboekt. Bij deze hoeven we maar een uurtje te lopen en bij de "echte" wel 5 uur. Nou is wandelen niet zo erg maar op 4800m is het andere koek. We hopen maar dat er niemand weer last krijgt van hoogteziekte. En gelukkig pas om 07.00 ophalen ipv 03.00u!!
Nadat alles geregeld was, liepen we het beroemde Plaza de Armas van Cusco op. We hebben in alle steden de plaza's gezien maar dit is verreweg de mooiste en de leukste. Om het plein liggen heel veel restaurants met van die leuke balkonnetjes waar je kan eten. En uiteraard staat er een kathedraal op. Maar wat een mooie oude gebouwen zeg. Inmiddels gaf onze maag aan dat er gegeten moest worden dus zagen we nog een plaatsje op het balkon bij Bagdad restaurant. De kaart zag er veelbelovend uit dus inderdaad heerlijke club sandwich en een salade met kip gegeten. Gelijk maar voor vanavond gereserveerd met zicht op het plein.
Toen maar eens bij de katedraal gaan kijken en normaal is de entree gratis maar hier was het 25 soles pp. De grootste kathedraal die we ooit gezien hebben en heel imposant. Helaas mochten we geen foto's maken maar het was de moeite waard.
We waren best moe dus even gerelaxed op de kamer en gelijk de foto's van de afgelopen dagen uitgezocht en dat waren er veel. De rest van de mooie gebouwen en leuke straatjes gaan we vrijdagochtend nog even bekijken voordat we naar het vliegveld gaan. Nu slapen want de wekker staat op 06u!

Dagje rainbow mountain
6 uur ging het wekkertje...nou ja eigenlijk 5 uur want Kaar had de wekker verkeerd gezet! Was fijn dat we om half 7 al konden ontbijten want om 7 uur zouden we worden opgehaald. Inmiddels hebben we wel geleerd dat je er dan gerust wat tijd bij op kan tellen. Maar om 07.20u nog geen busje. En daar kwam de jongen van het kantoortje aangelopen. Hij was even vergeten te zeggen dat we op de Plaza moesten verzamelen. Met zn 16en op weg naar de rainbow mountain. We wisten dat het een stukkie rijden was en na 2 uur hadden we een koffie/plaspauze en kon je over de aldaar gelegen incabrug lopen. Blijkbaar is het nog een originele brug en redelijk gammel. Vervolgens nog 1.5u verder gereden en de weg werd steeds smaller en kronkeliger. Onze gids/chauffeur Freddy bleef toeteren om de mensen, honden en wat alpaca's te waarschuwen. De natuur veranderde ook en we reden tussen de bergen en valleien door. Als je deze vakantie nog geen lama of alpaca had gezien dan kon je nu je hart ophalen. Sommige hebben een gekleurd touwtje in hun oor en dan behoren ze bij een boer. En de niet geoormerkten zouden dan in het wild moeten leven!
Het weer veranderde ook want van zonnig en warm gingen we naar regenachtig en fris maar ja...inmiddels zaten we ruim boven de 4000 meter!
Rond 12 uur kwamen we boven aan en mn horloge gaf aan dat we op 4800 meter zaten. Snel alle warme kleding aan en het regenjasje er overheen want in de verte onweerde het al.
Bij het uitstappen zag je de gekleurde bergen al. Wat een mooi gezicht is dat weer. Sowieso was de natuur prachtig, zelfs met bewolking. Daarna zijn we naar de 2e berg gelopen. Gelukkig hadden we alle 4 geen last van hoogteziekte en je moet gewoon je tempo aanpassen en met kleinere stapjes omhoog lopen. Ook deze berg had prachtige kleuren ondanks dat het begon te regenen en de lucht helemaal dichttrok en het onweer dichterbij kwam. Gelukkig waren we goed aangekleed en hadden we alleen koude handen. Langzaam weer wat hoger gelopen naar de 3e berg en waar je niet hoger kon komen. Inmiddels stonden we bijna op 5000 meter! Het onweer brak hevig los en de gids vertelde ons dat we de laatste foto's moesten maken. Hij wilde geen risico lopen en we moesten weer terug naar beneden. Maar dat was sowieso nog minimaal 20 min lopen en inmiddels was het ook aan het hagelen. Dus alles werd wit om ons heen. Dat was een aparte ervaring zeg want de bergen hadden nu hun kleuren verloren. En het onweer hing nu boven ons hoofd in een open vlakte dus even een tempootje erbij en zo snel mogelijk het busje weer in. Iedereen weer veilig in het busje dat al heel snel besloeg met al die natte kleding. Op naar de lunch want het was inmiddels al half 2 en we lusten wel wat. Heerlijk geluncht bij een vrouw thuis, wat achteraf familie van de gids was. En wij snappen dat wel want zo help je je familie ook wat te verdienen.
Toen nog " even " 2.5 uur terug rijden naar de plaza waar we ook maar gelijk gebleven zijn. Wederom bij Bagdad gegeten. De eigenaar is een Peruaan die op zn 20e naar NL is gegaan en in Utrecht chef-kok was. Dat heeft hij 20 jaar gedaan en hij is nu alweer 5 jaar terug in Cusco. Maar de huur is erg hoog voor zn restaurant en hij gaat volgend jaar zn geluk beproeven in Brazilië. Maar het eten is erg goed en je hebt er een prima uitzicht. Wij hadden niet echt veel honger na de late lunch en hebben wat kleins gegeten.
Bij terugkomst de koffers weer opnieuw ingepakt want morgenmiddag vliegen we naar Lima alwaar we nog 2 dagen blijven. Hopelijk mooi weer want we hebben een appartementje met een zwembad dus dan kunnen we even relaxen en de afgelopen 4 weken laten bezinken. Want wat was het weer een toffe reis. Het was soms een redelijk hoog reistempo en het reizen met de bus was prima te doen. We hebben weer veel mooie dingen gezien en genoten van de bevolking. Voor het eerst in Zuid-Amerika en het is ons goed bevallen.
Dit zal het laatste reisverslag zijn gok ik dus bedankt voor het meelezen en de leuke reacties. Tot in 2019 maar weer!!

• 19 Oktober 2018 - 06:30

Cynt:

Wat een verhalen weer (en bijna drie kwartier verder als je twee reisverslagen achter elkaar leest

• 19 Oktober 2018 - 07:07

Frederike:

Goede reis terug, en bedankt voor het delen van de mooie uitgebreide verslagen.
    Alsof ik er zelf bij ben, super leuk! Klinkt ook echt als een prachtige en onvergetelijke reis.

• 19 Oktober 2018 - 17:51

John:

Jaantje. Ik heb weer genoten van je reisverslagen. ik kon alleen geen foto’s vinden/openen. Die zie ik nog wel als je weer terug bent. Wel leuk dat je Renate hebt ontmoet met haar man.
    Een hele goeie reis terug en hoop je snel te spreken.

• 21 Oktober 2018 - 11:56

Daisy:

Nou wat een gave verhalen weer. Heel bijzonder dit stuk van de wereld.
    Wat zal jullie reis volgend jaar tegenvallen

• 24 Oktober 2018 - 08:10

Mas:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa geweldig geschreven weer!!! Het is idd net alsof ik er zelf bij ben! Ik zag MP voor me, proef het eten, zie de lama's en da alpaca's en ruik de geuren van de markt, en dat allemaal zonder heeeeeeel vroeg op te staan! ( sla alleen de horrorrit in het busje even over) Wat een prachtige reis!