Inmiddels aangekomen aan de Westkust - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu Inmiddels aangekomen aan de Westkust - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Inmiddels aangekomen aan de Westkust

Blijf op de hoogte en volg Diane

03 Juni 2019 | Verenigde Staten, Crystal River

Dag 9 Great Smokey Mountain naar Asheville

Een week geleden werden we uit onszelf wel om 6u wakker maar nu moesten we echt het wekkertje zetten. Hop hop...even een boterham smeren en een thermosbeker thee zetten en op naar de fietsverhuur. Die ging om half 7 open en wij waren er om 06.50u en hadden verwacht 1 van de eersten te zijn. Jammer joh...achteraan aansluiten. Rond 07.15u op pad voor 19 km Cades Cove loop en niemand had verteld dat het geen vlakke route was. Gelijk onze training voor de dag wel gehad met al die hellingen. Onderweg kwamen we o.a een aantal huisjes van vroeger tegen en een aantal kerkjes en dan praat je over 1830 en rondom de kerkjes liggen ook hele oude graven uit die tijd.
Het is een vallei dat werd bewoond door kolonisten en in die tijd woonden er maar 217 mensen. Onderweg hoopten we natuurlijk een beer te zien maar vandaag waren we te laat helaas en zagen we ze niet dus gisteren was een gelukstreffer. De natuur is mooi daar en alles is groen, groener, groenst! Rond half 10 waren we uitgefietst en snel terug naar het hotel waar we tot 10u konden ontbijten. Op het nieuws zagen we dat in een aantal staten verderop alles verwoest is door tornado's en dat er veel regen is. Hier in Tennessee snakken ze naar regen.
Vervolgens door de mountains naar Clingmans dome gereden en je merkte dat we aan het stijgen waren. Mn horloge gaf 2030m aan dus dat verklaarde misschien onze hoofdpijn? We dachten een wandelingetje te gaan maken naar een uitzichtpunt maar dat was een behoorlijk klim van 700m zeg, normaal lopen ging echt niet! Genoeg exercise voor vandaag haha. Laten we maar op weg naar Asheville ( North-Carolina ) gaan want dat is nog een stukkie rijden door het park. We hebben een stukje van de "beroemde" Blueridge Parkway gereden waar je een paar mooie uitzichten had. De kleuren van de bergen in de verte veranderden en werden blauw/grijzig en dat is dus waar Smokey voor staat. Het is trouwens het meest bezochte park want ieder jaar komen er zo'n 9 miljoen mensen!!
Redelijk op tijd bij het hotel en omdat het nog zo warm was , hebben we een uurtje gerelaxed bij het zwembad. Vanavond maar eens Mexicaans gegeten en dat was ook weer een etentje zeg. Er zat buiten 1 vrouw aan een tafel te bellen en naast haar kwamen 4 jongens zitten waarvan er 1 jarig was. Die jongens waren een beetje aan het dollen en hard aan het lachen. Ging die vrouw tekeer dat ze zachter moesten doen omdat zij niet kon bellen. Uhhh dan ga je lekker ergens anders zitten bellen. Zij ging die jongens even de les lezen zeg. En die gasten hadden er lak aan haha. Dus zij liet haar eten inpakken en ging weg. Nou ja...ging ze maar weg. Steeds kwam ze terug en begon ze te zeiken tegen die gasten. Een ander stel op het terras zei daar iets van en toen ging ze tegen dat stel tekeer. Alleen die vrouw van dat stel pikte dat niet dus die stond op om wij denken te gaan vechten. Oke toen ging mn politiehart spreken en heb ik haar vastgepakt en gezegd dat ze zich niet moest laten uitlokken en lekker verder moest gaan eten. Dat deed ze toen ook en de bewuste vrouw ging binnen bij het personeel nog even verhaal halen en toen was ze weg. Ach ach ach, een mens maakt wat mee hier!!
Morgen trekken we door naar Charleston ( 400 km verderop in South-Carolina ) alwaar vroeger de slavernij bekend stond. We gaan ook de Boone Hall plantation bezoeken die misschien de ouderen onder ons nog wel kennen uit de serie North en South met die imposante oprijlaan met de oude eiken. Dus op naar een langs reisdag!

Dag 10 naar Charleston

Voor het ontbijt even een uurtje gesport want het hotel had een kleine sportruimte. Lunchpakketje gesmeerd en op pad. Inmiddels hebben we goeie lekkere bruine broodjes gevonden bij de Walmart dus we maken gewoon onze eigen lunch klaar want anders zit je 2x per dag te eten bij een fastfoodketen of pizzeria of whatever. Leuk voor die dikke Amerikanen maar zeker niet voor ons! Dat doen die Amerikanen overigens wel goed als je op zoek bent naar een eetgelegenheid. Grote borden langs de snelweg waarop staat aangegeven bij welke afrit je bepaalde restaurants kan vinden en het volgende bord is waar en bij wie je kan tanken. Tanken is hier trouwens bijna een feestje zeg. Benzine is behoorlijk goedkoop en omgerekend ben je gemiddeld 80 eurocent per liter kwijt. Wij hebben al 2000 km gereden en zijn pas ong 70e aan benzine kwijt!!
De rest is minder goedkoop hier want een maaltijdsalade kennen ze al amper ( waarom zou je ook gezond eten hè ) en als het er al is, is het 2x zo duur als in Nl. En een halfje bruin kost gewoon ff bijna 3 dollar dus bijna 3 euro tegenwoordig. Ze willen hier gewoon graag ongezond leven denk ik.!!
In de auto hebben we een grote koelbox en ieder hotel heeft een ijsblokjesmachine. Dus altijd koud water bij ons en het fruit, kwark en de broodjes blijven ook goed koel.
Na een redelijk lange reis vandaag besloten we om gelijk door te rijden naar de Boone Hall plantation zodat we dat morgen niet meer hoeven te doen en rustig de tijd hebben om alle mooie dingen in het historisch centrum te gaan bekijken!
Boone Hall is 1 vd bekendste voormalige slavenplantages waar men officieel iets meer dan 200 slaven had. Dat was zo rond 1763.  Het waren er waarschijnlijk meer dan 500 maar dan hoefde de eigenaar van de plantage minder tax te betalen. Je reed eerst de beroemde laan op met die grote eiken. Op het terrein zagen we 9 huisjes van steen waar de slaven vroeger in woonden. Ook 1 huisje was ingericht als kerk en daar kwamen ze bijeen om te zingen wat eigenlijk niet mocht. Er waren vroeger ook heel veel houten huisjes waarin zij woonden maar die zijn in de loop van bijna 200 jaar kapot gegaan oa door houtworm en de orkanen. De slaven werkten op de katoenplantages maar ook op het land waar alles zelf werd verbouwd. Tevens maakten zij zelf stenen en die werden heel belangrijk voor de economie om het eea op te bouwen. Het mooie landhuis van de familie Boone is gebouwd met de stenen gemaakt door de slaven.
De slaven werden uit Afrika gehaald en verkocht op de markt. Er is een boodschappenlijstje gevonden van de familie Boone waar bovenaan stond...1 negro girl en vervolgens thee, koffie, suiker, melk enz. Bizar toch?? Ff naar de markt en doet u mij maar 1 slaaf!! In 1864 werd de slavernij afgeschaft en waren ze vrije mensen. Nou ja...vrij?? Toen kreeg je dus het racisme. De blanken konden en mochten alles en de zwarten werden behandeld als vuil en mochten niks en werden mishandeld en soms vermoord.
Wij vonden het erg interessant vandaag. Morgen gaan we het historische centrum bekijken met o.a allemaal oude huizen uit de 17e eeuw nog en er is ook een museum wat over de slavernij gaat en die gaan we zeker bezoeken.

Dag 11 Charleston

Redelijk goed geslapen in onze airbnb. Prima ruimte met alles erop en eraan en ontbijt maken we zelf wel klaar! Toch maar met de auto naar het centrum want met de bus duurde t te lang. Het was alweer bloedheet en gelukkig half bewolkt want het zweet loopt na een paar minuten alweer naar beneden en met een rugzak op je rug kan je na een half uur je tshirt uitwringen! We konden een wandeltoer met een gids doen maar we hadden een plattegrond dus op ons gemakkie zelf langs alle bijzondere panden gelopen. Het is een mooie stad en het ademt geschiedenis uit. Heel veel nog vanaf 1750 wat soms wel en soms niet gerestaureerd is. Mooie stijl van bouwen in die tijd al! Vervolgens naar het slavenmuseum gelopen. Maakte weer veel indruk. Het museum is gelegen in een bewaard stuk van een soort van loods waarin gehandeld werd. De slaven werden tot 1856 gewoon op straat verhandeld maar dat vond men op een gegeven moment toch een verstoring van het straatbeeld en alles moest toen achter gesloten deuren. Wat niet weet wat niet deert! De slaven kwamen via schepen aan in de haven van Charleston en werden dan vaak in de gevangenis gegooid om opgeknapt te worden na een lange reis van een paar maanden. Niet iedereen overleefde die lange reis. Waarom men slaven uit Afrika wilden, is o.a omdat zij zo goed als immuun waren voor bepaalde ziektes. Ze kregen bij aankomst goed te eten en nieuwe kleren zodat ze er beter uitzagen en meer zouden opbrengen. Er waren verschillende klasses en een sterke jongen van 20jr kostte toen al 900 dollar. Dat was dan ook gelijk de duurste. Een vrouw van 65 jr kostte maar 50 dollar.
Hele gezinnen werden uitelkaar gehaald en het lag er ook aan wat je specialiteit was zoals koken, kleermaker, kapper, boer enz. en ook dat bepaalde je waarde. Eenmaal door een eigenaar gekocht dan bleef je op zijn plantage. Als je een sterke kracht was dan werd je weleens doorverkocht zodat er winst op de slaaf gemaakt kon worden. Soms kreeg de eigenaar een goeie band met een slaaf en werd de slaaf vrijgelaten. Er waren slaven die met elkaar trouwden en kinderen kregen en als die kinderen ouder werden, konden ze evt worden verkocht. Het was wederom weer leerzaam en indrukwekkend en onvoorstelbaar wat er in die tijd allemaal gebeurde en dat de slaverij zo lang heeft stand gehouden...meer dan 100 jaar!!
Inmiddels kwamen er een hoop donkere wolken aan en eindelijk begon het te onweren en gelijk goed te regenen. Ze hebben hier al 4 weken geen druppel gehad dus het was hard nodig. Het is gebruikelijk dat het dan weer opklaart en dat er na een uur al niet eens meer te zien is dat het geregend heeft!!
Morgen trekken we door naar st Augustine en dat is de laatste lange reisdag en vanaf daar naar Crystal River en via de westkust richting de Keys en Miami. Geen cultuur meer maar gewoon af en toe luieren op het strand...heerlijk!

Dag 12 st Augustine

Vandaag de laatste echte lange reisdag, nog 1x 4 uur rijden en dus op tijd vertrokken want we gingen naar de oudste plaats van Amerika nl st. Augustine. Dit dateert al uit 1556 en hier staat dus ook de oudste houten school, oudste houten huis en hier ligt de oudste straat van Amerika. De Spanjaarden hebben ergens in de 17e eeuw veel plat gebrand maar er is gelukkig veel behouden gebleven. Aangekomen bij het hotel gelijk 2 fietsen geleend van het hotel want het was wederom 40gr. Aangezien wij enorm sloom worden van dit weer hadden we geen zin om te gaan wandelen. Op ons gemakkie eerst naar fort San Marcos gegaan maar leek ons niet super interessant om naar binnen te gaan dus om de buitenkant gelopen en gezien!!
Vervolgens naar de beroemde st George street gelopen en dat is echt een gezellig straatje. Alles hier straalt oudheid uit en dat kan kloppen want het dateert uit de 17e eeuw en overal kon je wel een ijsje eten of fudge kopen. En inderdaad...superlekker ijs! Nadat we alles gezien hadden teruggefietst naar het hotel en in de buurt een Thais restaurant gezocht ( ons favoriete eten ) en supergoed gegeten. Maar als je eet, moet je toch echt betalen. "Heb jij de portemonnee?" " Uh nee, die had jij toch uit de tas gehaald?". " Nee, ikke niet". " Nou, ikke ook niet". Oke top....snel teruggereden naar het hotel en Kaar had even wat extra tijd om haar favoriete spelletje Candy Crush te spelen haha. Na het eten eindelijk weer eens een serietje gekeken en morgen gaan we via Silver Springs state park ( kanoën ) naar Crystal River alwaar we hopen dat er nog een kans is om met de manatees ( soort zeekoe ) te zwemmen aangezien die beesten alleen van november tm maart hier overwinteren!

Dag 13 Crystal River

Vroeg wakker dus zullen we even gaan sporten dan? Zo gezegd zo gedaan en daarna het beste ontbijtje van deze vakantie gegeten. Heerlijk gebakken ei met kaas en ham, pannenkoekjes en vers fruit dus goed begin van de dag!
Vandaag stond Silver Springs op de route omdat je daar mooi kan kanoën en je mogelijk rhesusaapjes en alligators kan tegenkomen. We begonnen met prachtig weer en uiteraard alweer goed warm met een hoge vochtigheidsgraad. Bij aankomst eerst even lunchen in het park met ons lekkere bruine brood met kip en toen wilden we gaan kanoën maar de lucht werd donker en daar was onze 1e echte goeie bui zoals ze bekend staan in Florida. Dan maar schuilen in de auto. Knapt altijd weer snel op dus een tandemkano gehuurd voor 2 uurtjes en hop het park in. Wat een helder water zeg. De vissen en de schildpadden zwommen naast en onder de kano door. Erg mooie omgeving en onderweg kwamen we ook mooie vogels tegen. Rustig pendellend kwamen we bij de rivier uit en daar lagen een aantal kano's stil en mensen maakten foto's dus dan is er wat te zien natuurlijk. En inderdaad...een aantal rhesusaapjes die in de bomen aan het spelen waren. Niet te dichtbij komen want had gelezen dat ze in de kano springen. Even wat foto's maken en weer door. De lucht werd weer donker en na een korte tijd begon het toch te regenen. We waren tot op ons ondergoed zeiknat geregend. We hadden gelukkig met de kleding al rekening gehouden dus sneldrogende sportkleding aangetrokken. De temp was natuurlijk goed dus we drogen wel een keer op hoor. Na 2 uur kanoën en een protesterende schouder weer terug naar de verhuur. Hè wat zwemt daar langs de kant dan? Is het nou een alligator? Jazeker wel. Dus in onze enthousiasme er hard op af gepeddeld maar remmen is best lastig met zo'n kano. Uhhh wat doet zo'n beest als je in de buurt komt? Heel erg in de buurt komt? Ze zijn toch geen kampioen in het bootje springen toch? Maar hij of zij zwom rustig verder dus top dat we dat beest ook nog even hebben gezien.
Even snel een boodschap gedaan bij de Walmart en we wilden voor 18u in Crystal River zijn zodat we konden navragen of er nog een toer is morgenochtend om de manatees te gaan zoeken en met ze te gaan zwemmen. Helaas....alle bedrijven dicht al. Ze kunnen zich dat blijkbaar permitteren!! Mmm de 1e tour vertrekt om 06.00u dus hoe gaan we nog een toer regelen dan? Ik heb een bedrijf gevonden die ook een toer om 10u doet en op 400m van ons hotel zit. Dus morgenochtend vroeg even naartoe lopen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Wie weet hebben we mazzel!!

• 03 Juni 2019 - 17:20

Kees:

Mooie verhalen weer. Wat een beleving voor jullie een avontuur. Veel plezier nog en die rustig aan met je schouder.

• 03 Juni 2019 - 17:32

Frederike:

Mooi verslag weer! Leuk hoe je ook over de geschiedenis schrijft!

• 04 Juni 2019 - 05:00

Carmen:

Leuk om te lezen, gave reis hoor xx

• 04 Juni 2019 - 11:07

• 04 Juni 2019 - 11:12