Via de westkust langzaam naar the Keys - Reisverslag uit Fort Myers Beach, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu Via de westkust langzaam naar the Keys - Reisverslag uit Fort Myers Beach, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Via de westkust langzaam naar the Keys

Blijf op de hoogte en volg Diane

08 Juni 2019 | Verenigde Staten, Fort Myers Beach

Dag 14 naar Clearwater
Om 8u liep ik al naar Fun2dive om hopelijk een snorkeltoer met de manatees te kunnen doen. Op internet stond dat ze al om 07u open waren. Dus niet....alles donker. Pfff wat nu? Om 9u ging de receptie van het hotel open dus daar vragen of ze konden bellen of er nog plek was voor de toer van 10u. Helaas weer want niemand nam daar op. Dus de eigenaar ging een ander bedrijf bellen om 09.04 uur. En ja hoor...we konden nog mee! Met de toer van 09.15u.!!!! Het bedrijf lag 2 min rijden vh hotel dus een snelle rekenaar weet dat we wel 9 hele min hadden om de koffers te doen en de hotelkamer op te ruimen van onze spullen en de auto vol te laden. Normaal zijn we echt veel langer bezig. Ik weet niet hoe we het gedaan hebben maar precies 09.15u waren we bij dat bedrijf. We konden gelijk doorlopen naar een briefingruimte waar we een kort filmpje te zien kregen wat je vooral niet moet doen met de manatees en wanneer je ze wel mag aanraken. De manatees zijn hele lieve logge "zeekoeien" en hebben geen tanden dus bijten wordt lastig. Die beesten kanen alleen maar planten en nog meer groenvoer wat ze op de bodem kunnen vinden. Je mag ze aanraken als ze jou komen opzoeken want nieuwsgierig zijn ze ook! We wisten al dat de horde manatees al ff verdwenen zijn maar er zitten er een paar die het hele jaar blijven dus met een beetje mazzel...Oke wetsuit aantrekken want het water is het hele jaar door rond de 20gr en dat is niet superwarm en gaan.  Op de boot kregen we een snorkelset en de kapitein ging varen en zoeken. Prima en wij zitten met 35gr lekker warm in onze wetsuit pffff. Maar kapitein Will spotte een manatee dus hop dat water in. Zooo dat moment dat het koude water je wetsuit inloopt....heeerlijk...not! Onderwatercameraatje mee en het water was redelijk helder. En ja hoor...een groot grijs gevaarte zwom op zn gemakkie rond en al knagend bleef hij onder ons zwemmen. Gaaf beest hoor. En een lief koppie ook wel. De kunst was om voor hem te gaan zwemmen zodat als hij omhoog komt je face to face komt. En dat gebeurde ook. Bij Kaar tikte ie met zn snuit tegen haar masker aan....te leuk! De kapitein had gehoord dat er verderop een manatee met een baby was gezien dus die boot weer op en varen maar. Dat werd even zoeken. Het aparte is dat die beesten gewoon tussen de steigers en onder de boten van de rijke stinkerds daar zwemmen. Die hebben als het ware altijd manatees in hun "vijver". Maar uiteindelijk vonden we mama met baby en die waren lekker lui en bleven hangen tussen de steigers. Die kleine die dronk af en toe bij mama en doet dat onder de vin. Helaas was het water daar veel troebeler dus de foto's zijn minder scherp dan van onze 1e vriend! Na 2 uur weer terug en snel omgekleed en op pad naar Clearwater. Dat moest een relaxed strandplaatsje zijn en als je daar een bepaalde weg afrijdt dan kom je wel tientallen mooie stranden tegen. Ons hotel ligt 2e lijns dus de weg oversteken en we zijn op het strand. Leuke boulevard en met 10 minuten zijn we bij pier 60. Lekker op een dakterras gegeten en toen een strandwandeling gemaakt en een prachtige zonsondergang gezien. De hele vakantie slepen we de camera en minimaal 1 telefoon mee voor de foto's maar nu ff niet! Ach morgenavond nog een kans...wat zeg ik...aankomende dagen nog aangezien we de westkust langzaam afzakken. Goed vertoeven hier en een heel ander vakantiegevoel dan de 1e 2 weken....heerlijk!

Dag 15 Clearwater
Vandaag lekker rustig de dag begonnen en we hebben een kitchenette in de kamer dus zelf ons ontbijtje gemaakt. Het was uiteraard weer bloedheet al zo vroeg dus even relaxed bij t zwembad gelegen en op een luchtbed op het water gedobberd. Om 15u hadden we de boottocht geboekt en hoopten we dolfijnen te zien. Het blijft allemaal wildlife dus helaas geen druk op de knop en jump maar ff uit het water met zn allen! Maar we hebben toch een groot aantal dolfijnen gezien alleen hadden ze geen zin om kunstjes te doen lees met de boot mee te zwemmen. In een anderhalf uur tijd ook lekker verknetterd op de boot. Die zon is hier zo sterk dat je je de hele dag wel moet insmeren. Heerlijke combi met het zweten de hele dag!
Op pier 60 vonden we nog een vrij nieuwe Iphone. Tsja...en nu? Laten liggen vonden wij geen optie want er liepen wat jochies rond die m graag zouden willen hebben. Dus op een plattegrond geschreven dat de Iphone bij het informatiecentrum zou worden afgegeven. Dat was het enige wag wij voorhanden hadden. Al lopend daar naartoe ging de telefoon af. Misschien belde de eigenaar wel naar zijn/haar telefoon. Nee,  het was een vriend van Theresa, de eigenaresse van de Iphone. Ik in mn beste engels uitgelegd hoe de vork in de steel zat. En of wij dan de Iphone even naar Ohio wilden sturen waar Theresa woonde. Uh nee....wij zijn op vakantie en brengen m nu weg en zeg maar tegen Theresa dat ze m daar kan halen....toedeloe. ( volgende dag navraag gedaan en Iphone was opgehaald dus ze was er vast blij mee )
Verder eigenlijk niet veel gedaan. Een heerlijke spaghetti gegeten maar we raken een beetje geirriteerd van het fooiensysteem hier. Ze bedelen nog net niet om fooi maar spreken het wel uit en op de bon staat gewoon al even voorgerekend wat 22%, 20% en 18% fooi is. Ze zijn niet goed om te denken dat we op een rekening van 40d even bijna 9d fooi geven....koekoek!!!
Misschien wel typisch Amerikaans.? Wat wel netjes is, is dat je overal een grote beker water met ijsblokjes krijgt bij je eten.
Wat ons ook verbaasd is dat 80% van de motorrijders hier onbeschermd rondrijdt dus in slippers, korte mouw en korte broek...ook op de snelweg! En dan wordt er echt geen 80 km per uur gereden...idioten!
Maar dit even terzijde...Het is in de avond nog onwijs druk op het strand en in de zee. Het zeewater is bizar warm ook. Ik denk voorzichtig ingeschat dat er meer dan 1000 mensen op het strand en in het water waren. Het koelt ook nauwelijks af. Morgen weer doorreizen naar Sarasota  en komen de mooie stranden aan de beurt. Gelukkig reizen we nu maximaal 2 uur per dag dus dat is ook wel lekker!

Dag 16 naar Sarasota
Vandaag maar eens op tijd vertrokken want we wilden via het Myakka state park rijden want daar zouden veel alligators en vogels zijn. Onderweg kwamen we echt spontaan een outlet tegen die aan de snelweg èn dichtbij dat park lag. Ach, even snel kijken kan geen kwaad haha en we vonden tot nu toe overal nog zeer goeie afgeprijsde kleding. 2 uur later toch weer met een paar tasjes naar de auto. Als je goed zoekt in de rekken kan je echt goed slagen! Daarna naar Myakka sp. Werd een beetje een tegenvaller qua alligators. Die hadden waarschijnlijk een atv-dag want we hebben er geen 1 gezien. Wel mooie vogels en we hebben een trail gewandeld. Omdat t nog vroeg was, zijn we gelijk doorgereden naar Siësta Key beach. En inderdaad...gaaf strand met heel zacht sneeuwwit zand wat niet heet wordt. En het zeewater was superwarm. Normaal ben ik geen zee in te krijgen maar nu was het top. Men zegt 29 graden dus dat kan ik wel aan! Heerlijk tot 18u daar gelegen en Doornroosje naast mij lag alweer zachtjes te snurken. Even haar schoonheidsslaapje doen haha.
Daarna reden we toevallig tegen een mega grote begraafplaats aan waar de witte grafstenen allemaal hetzelfde waren en netjes strak in rijen stonden. Onze interesse was gewekt. Het bleek een nationale veteranen begraafplaats te zijn. Heel mooi aangelegd en er was ook een hele grote columbarium. Op de grafstenen stonden de namen, de geboortedatum en sterfdatum en daaronder de rang van de overledene en ik welke oorlog hij of zij gevochten had. Het zag er zeer sereen en respectvol uit. Ze hebben inmiddels meer dan 18000 kistgraven en 7000 bijzettingen. Er is nog plek voor tienduizenden veteranen. De veteranen krijgen een gratis begrafenis of bijzetting. Van het geheel waren we best onder de indruk.
We hadden een hotel geboekt dat gerund wordt door Amish people. Ik "ken" ze alleen van tv via TLC maar ze liepen hier ook rond met dat specifieke mutsje op en die jurken. Maar wat een luxe 4* hotel zeg. Pas 1 jaar oud en onze kamer is even groot als mn woonkamer. Het bed is geloof ik 3 meter breed net zoals de tv. Alles erop en eraan en een mooi zwembad en giga fitnessruimte dus we kunnen ons morgenochtend weer even uitsloven! Er staat thee en koffie met superlekkere koekjes erbij die van de bakkerij der Dutchman komen. Dat ligt naast t hotel en als je van zoet houdt, zit je hier goed!! Na het eten nog even gezwommen en tot 21.30u buiten bij het zwembad gelegen totdat we werden lekgeprikt dus gauw douchen dan maar. Hier zouden we wel een week willen verblijven maar helaas zijn het maar 2 nachten. Voor de anonieme meelezers van onze site....het hotel heet Carlisle Inn!

Dag 17 langs de strandjes
De vorige hotelgast vond blijkbaar 06.00u een mooie tijd om op te staan en dacht...laat ik de wekker gewoon even aanzetten voor de volgende gasten pfff. Dus vroeg wakker en dus dan maar op tijd de fitness ingedoken. Supergoed ontbijt gehad met o.a vers gebakken bananenbrood, allerlei zoete lekkernijen en heerlijke eiergerechten. Daarna op pad en Lido Key beach was niet ver rijden dus daar voor een paar uurtjes neergeploft. Gelukkig was er wat bewolking anders is het echt niet te doen met die zon. Insmeren met factor 30 en nog een beetje verbranden. De zee was weer heerlijk warm ( en nee....we hadden er niet in geplast haha ) en je kan hier echt ver de zee inlopen.
Vervolgens op weg naar Anna Maria Island en dat is het uiterste puntje van het eiland. Onderweg her en der bij strandjes gestopt en het water is mooi blauw en de stranden zijn wit. Er staan ook onwijs mooie en grote huizen aan het water en overal liggen dure boten bij de huizen. Ondertussen was het aardig bewolkt met ook zwarte wolken ertussen. Juni is het begin van het regenseizoen in Florida maar tot nu toe pas 2x een buitje gehad dus prima en is ook wel even lekker. Het is ook echt heel fijn als je je in je auto stapt en gelijk de airco kan aanzetten. Zonder airco in de auto, winkels en restaurants is het echt voor ons te warm. Voor de omgeving zouden we hier zeker willen wonen maar die hitte en de luchtvochtigheid...no way!
Om de hoek van het hotel zat een afhaalchinees dus een heerlijke kipmaaltijd met rijst op de hotelkamer gegeten en gaan uitbuiken bij het zwembad. Heerlijk dat je tot 22u gewoon buiten kan zitten en kan zwemmen, lezen en serietje kan kijken. Compleet anders dan de 1e 2 weken maar dit is wel een top vakantiegevoel zo! Morgen door naar Fort Myers maar eerst naar de beroemde schelpenstranden van Sanibel en Captiva. Als we tenminste een parkeerplaats kunnen vinden voor 5 dollar per uur!!!

Dag 18 Sanibel en Captiva
Na wederom een fantastisch ontbijt moesten we helaas weer weg. Het was behoorlijk bewolkt en het zag er naar uit dat het zou gaan regenen. Overal in de hotels staat de tv aan dus we konden het weerbericht volgen. Er zijn momenteel aardig wat staten die tornado's hebben en waar veel regen valt. Daar is het code donkerrood zeg maar. Duimen dat het in het zuiden van Florida nog even wegblijft. We moesten bijna 200 km rijden dus dan kan het er alweer heel anders uitzien. Onderweg naar de eilanden Sanibel en Captiva die als de mooiste stranden van Florida worden gezien. Onderweg een paar buien gehad maar gelukkig trok het in de middag open dus hadden we mazzel. Gelijk maar doorgereden naar Captiva en daar zijn maar 2 publieke parkeergelegenheden. Wat een huizen staan hier zeg. Hier schijnen veel gepensioneerden miljonairs te wonen en dat geloven wij gelijk. Waarschijnlijk omdat het parkeren 5 dollar per uur kost, blijft iedereen maar 1 a 2 uur dus we hadden een plekkie. Het was wederom een leuk wit strand echter zonder zacht zand maar met veel schelpen of althans delen ervan. De zee was ruw maar lekker warm weer en de golven waren best hoog. Iets gesmokkeld met de tijd en gelukkig geen prent en daarna naar Sanibel gereden. Zelfde laken en pak eigenlijk. Het is maar goed ook dat we overal een uurtje blijven want zelfs van die korte stukjes naar de auto lopen of naar de winkels zijn we toch verbrand dus we moeten onze tere huidjes even wat rust geven. De vraag was of we nog naar Fort Myers beach wilde gaan maar eigenlijk waren we de warmte wel zat. Snel een boodschap gedaan en toen naar ons 2* motel haha. Wat een verschil met de afgelopen 2 dagen zeg maar we hebben een goed bed en een airco dus prima voor dat ene nachtje. Daarna naar het strand gereden want volgens de receptioniste was er een leuk tentje vlakbij de pier waar je op het strand kon eten en we konden daar mooi gelijk gratis parkeren. Een lekkere burger gegeten en op de pier stonden een hoop mensen te vissen. Even daar  gekeken en er werden verschillende haaitjes van ong 30 a 40 cm gevangen.  Fort Myers beach heeft een gezellige kern met winkeltjes, restaurantjes en ijssalons. Echt goed ijs hier moet ik zeggen.
Wederom een relaxte sfeer hier en de mentaliteit aan de westkust van Florida bevalt ons wel.
Morgen gaan we naar Naples en gelukkig hebben we nog een weekie....heerlijk.

• 09 Juni 2019 - 14:53

Maschja:

WAT GAAF!!!!! ZWEMMEN MET DE MANATEE!!!!! super leuk verslag weer!!!!

• 20 Juni 2019 - 05:53

Marjoje:

Zo ik ben weer op de hoogte! Lekker lezen met een kopje koffie erbij. Complimenten voor je schrijfstijl kanjer!!! XX