Van Vietnam naar Cambodja en veel tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Vietnam naar Cambodja en veel tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Vietnam naar Cambodja en veel tempels

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

08 April 2023 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 21

Om 17.20 uur hadden we onze vlucht naar Cambodja waar we een weekje blijven om de highlights te zien. Vietnam heeft na de corona nog maar een single entry 30 dagen visum dus je moet er na max 30 dgn uit! En we wilden sws Cambodja meenemen nu we er toch in de buurt waren.

We hadden dus tijd om nog even van de [e-1f31e] te genieten want door de wind was het goed te doen. Inchecken en immigratie ging zo snel dat we teveel tijd hadden op het vliegveld maar met een ligstoel en een spelletje Phase10 ging dat prima.

Moesten wel in het vliegtuig ons mondkapje op doen? Uhhh welk mondkapje? Die liggen al een tijd in de prullenbak. Dan moeten ze die ons maar verstrekken in het vliegtuig. Nou...niemand zei er iets van en bijna niemand droeg m dus prima!!

We vlogen met CambodiaAngorAir en toen we na een uur vertraging bij het vliegtuig aankwamen, dachten we wel...okeeee spannend! Een klein vliegtuig met van die propellers. Ja hoor, ze bestaan nog. Maar het moment van binnenkomen pffff. Sommige bagagebakken waren dichtgetapet, stoelen helemaal kaal waar het piepschuim doorheen kwam, zittingen doorgezeten en de ventilatiedingen deden het niet. Had er op dat moment niet het Zwitser leven gevoel bij. Leek erop dat ze een antiek stuk uit een hangar hadden getrokken [e-1f648].

En dan nog een vrouw die constant met haar knieen in mijn stoel zat te drukken [e-1f621] zodat ik steeds een zwieper naar voren kreeg dus ik kwam regelmatig even heel hard naar achteren zodat haar knieen hopelijk in haar nek zaten...de groeten!

Maar we kwamen na 2 uur veilig aan, immigratie duurde erg lang ( tip...bewaar je boardingpass [e-1f633] ) en gelukkig stond onze tourguide voor de aankomende dagen er met een bord met mijn naam erop [e-1f44d]

Hotel ziet er top ( luxe ) uit en morgen gaan we de zeer beroemde Angor Wat bezoeken, 1 van de beroemdste bijzonderheden van Cambodja!

Dag 22

Vandaag een dag van de vele tempels en de grootste was Angor Wat en dit is van origine een Hindoe tempel maar transformeerde geleidelijk in een Boeddistische tempel. Het is het symbool van Cambodja en staat ook op de nationale vlag. En het is de grootste religieuze monument ter wereld. Het is een tempel die in de 12e eeuw uiteraard met de hand gemaakt is. Er is 37 jaar aan gewerkt en zonder machines. Alleen met olifanten en sterke mannen die de loodzware stenen moesten sjouwen! Helaas is er de afgelopen 1000 jaar al het eea ingestort, vernield en gestolen. Op de muren zag je vele reliëfs hoe het leven toen was en wie tegen wie vocht. En dan praat je over demonen, apen, draken, krijgers enz. Wat een werk is dat geweest zeg!

Vervolgens door naar Angor Thom ( betekent grote stad ) wat de koning heeft laten bouwen. De koning was een Boeddhist dus dat zie je er ook in terug in de reliëfs in de muren. Het is dus geen tempel maar binnen de muren van de stad vind je meerdere andere tempels. Ben de namen kwijt maar het behoorde allemaal bij het Khmer empire.

En je moet echt goed op de details letten want overal zie je iets in de stenen.

Onze privégids Narong wist veel te vertellen en je moet echt een gids bij je hebben anders sta je misschien naar een stapel stenen te turen waarvan je de geschiedenis niet kent [e-1f648]. De chauffeur had een koelbox in de auto staan en dat was maar goed ook want we moesten megaveel water drinken ivm de extreme hitte. ( gevoelstemp 42 graden !!! )

Na de heerlijke lunch de tempel Ta Prohm nog bezocht en daar is de film Tomb Raider met Angelina Jolie voor een gedeelte opgenomen. Heel bijzonder want er groeien bomen kriskras door de tempel en die wortels zijn mega lang en megadik.

Toen waren we wel een beetje tempelmoe en bijna oververhit [e-1f633] dus afgezet bij het hotel en gelijk het zwembad ingedoken en verder rustig aan gedaan.

Morgen wederom weer een stuk geschiedenis op het programma dus we wachten af waar Narong ons naartoe brengt [e-1f609].

Dag 23

Gisteravond nog even bij de beroemde of beruchte Pubstreet geweest. Die kan je niet missen dus gewoon op het geluid afgaan. Overal keiharde muziek door elkaar.Hele straat met bakken visjes die het lekker vinden om jouw dooie weefsel van je voeten op te eten. 3 dollar voor een uur dat getik aan je voeten. Toch maar niet. Heel veel massagesalons ook. En wij snappen wel waarom de backpackende jeugd hier zit. 1 dollar voor een biertje en 2.5 dollar voor een cocktail en een pizza voor weinig. Wij zijn geen kroegtijgers dus snel weer weg daar.

Vanochtend wederom een aantal tempels uit de 10e eeuw ( Hindoetijd ) en 12 eeuw ( Boeddhismetijd ) bezocht. Ben de lange namen kwijt. Alles lijkt uiteraard wel op elkaar behalve 1 tempel die in het water lag. Ze hadden in die tijd niet heel veel keuze uit verschillende stenen en hoe ze konden bouwen [e-1f601].

Hadden een halve dag en was lang genoeg want we zijn tempelmoe haha en vanwege die bloedhitte. Gevoelstemp vandaag 42 graden!! Daarna weer het zwembad ingedoken en heerlijk geluierd. Van dat warme weer word je echt heel sloom [e-1f648].

Vanavond de nightmarkt maar eens over slenteren en morgen naar Tonle Sap lake en daarna pakken we de bus en rijden we naar Phnom Penh waar een heel stuk van die verschrikkelijke geschiedenis van de rode Khmer ligt.

De vader van onze gids is door de rode Khmer vermoord en zijn opa, oma en tantes en ooms ook. Zelf is hij als 8 jarig jongetje ook regelmatig mishandeld door soldaten van de rode Khmer. Ik zal jullie de details besparen maar ik weet nu al dat de verhalen helaas overmorgen nog veel en veel erger gaan worden [e-1f614] maar toch willen we ook deze geschiedenis leren kennen.