Van Cambodja naar Ho Chi Minh City in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Cambodja naar Ho Chi Minh City in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Cambodja naar Ho Chi Minh City in Vietnam

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

12 April 2023 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dag 24

Vandaag een middag reisdag naar Phnom Penh maar eerst nog een floating village in Tonle Sap lake "bezocht". Hier leven dus hele arme mensen op het water zonder electriciteit. Hele armoedig hutjes van golfplaten gemaakt en ze slapen dan in een hangmat. Er is een school en er zijn 2 kerken op het water. Deze mensen worden op geen enkele manier geholpen door de regering. Ze leven voor het grootste gedeelte van de visvangst. We stopten bij een restaurant/shop waar ook een kleine krokodillenfarm was. We hadden nl al gezien dat je in Pubstreet een bbq kon doen waar krokodillenvlees op het menu stond. Die beesten leven in een hele kleine ruimte waar dan nog 2 kleine ruimtes met water in zitten. Beesten in Azië hebben het gewoon heel slecht maar het is vaak voor de mensen overleven want als je geen beesten hebt om te verkopen, ben je best arm. In Vietnam zorgt de regering tenminste nog een beetje voor zn inwoners. Cambodja is meer zoals Thailand qua tuktuks, spulletjes op de markt, de boeddhabeelden enz. Is ook niet zo heel gek want vroeger heeft Thailand de helft van Cambodja ingepikt en Vietnam nam de andere helft van Cambodja. Napoleon is er aan te pas gekomen om ervoor te zorgen dat Cambodja weer wat land terugkreeg. Dus de Thaise invloeden zijn zeker zichtbaar hier. Wij vinden Vietnam mooier en zeker het noorden van Vietnam. We hadden nog wat tijd over en de gids nam ons mee naar een bedrijf die mensen opleidt om hout en steen te bewerken tot alles wat je maar wilt. Dus ze kopen een stuk hout of een steen en enkele weken later heb je bijv een prachtige boeddha of olifant of noem het op. Dat zijn ware kunstenaars en leuk om even het proces te zien.

Geluncht met 1 van de lekkerste kip cashew tot nu toe om vervolgens 6.5 uur in de bus door te brengen naar Phnom Penh. Morgen dan naar de beruchte Killing fields en alles wat ermee samenhangt. Kijk er eigenlijk niet naar uit omdat het zo wreed is maar het hoort wel bij de geschiedenis van Cambodja.

Dag 25

Phnom Penh is een grote stad aan de rivier en wel anders dan de steden in Vietnam. Hebben ook her en der weer tempels en pagoda's door de stad. De koning woont vlakbij ons hotel dus royal palace vandaag bezocht. Die beste man heeft het goed voor elkaar. Mooi complex en ook het parlement vergadert daar. Alles heeft ook weer met tradities te maken en met kleding en beelden. Op het complex ligt ook de as van zijn vader en zusje begraven in de pagoda's op het terrein. Staat ook de zilveren pagoda waar 20 zilveren tegels liggen en een boeddhabeeld met meer dan 9000 diamanten [e-1f633]. Daarna door naar de Russische markt waar je ook weer zoveel kan kopen en wat voor ons allemaal meuk is [e-1f648]. Oké, fruit, groente, noten enz ligt er ook maar ook weer vlees waarvan je denkt....ik begrijp wel waarom wij allebei al een keer voedselvergiftiging hebben gehad!! Het is nl nog steeds 36 graden hier en zonder koeling voor het vlees...tsja [e-1f614].

En toen naar het Tuol Sleng Genocidemuseum wat ook bekend staat als S-21. Was een school maar door de rode Khmer omgebouwd tot gevangenis met hele kleine ruimtes. Daar zaten de gevangenen aan 1 been vastgeketend en hadden ze een klein doosje om hun behoefte te doen. Douchen mocht 1x per 3 maanden. En dan al die gruwelijkheden die zij moesten ondergaan! Van de 1 op andere dag werd de bevolking uit de stad verdreven naar het platteland en daar moest iedereen gaan werken, ook de jonge kinderen. De hele slimme mensen werden al gelijk vermoord en de mensen die minder waren opgeleid, moesten dus gaan werken op het land. De rode Khmer had ook jongeren tussen de 12 jaar en 17 jaar geworven en gehersenspoeld zodat zij zonder enig gevoel mensen konden vermoorden.

S-21 was dus 1 gevangenis maar zo waren er nog bijna 200. Er werden ong 20000 mensen gevangen gehouden en er zijn er maar 12 bekend die het overleefd hebben. De gruwelijkheden zal ik een ieder besparen want als je het visueel gaat maken dan word je kotsmisselijk en kunnen wij niet begrijpen hoe de soldaten van de rode Khmer tot zulke dingen in staat waren. Op het plein zat een 93-jarige man en hij is 1 van de 7 mannen die het overleefd heeft en alleen maar omdat hij een ingenieur was die een typemachine kon maken en nog meer klusjes kon doen. Dat is zn redding geweest.

Lunch was een welkome onderbreking en vervolgens nog een beroemde tempel bezocht. De mensen hier bidden voor alles. En overal wordt geld neergelegd. De beelden hangen vol met geld maar ook staat er water, bier, fruit, koekjes enz. Het geloof wordt hier heel anders beleefd, heel intens. Ik denk ook dat wij er te nuchter voor zijn [e-1f914]. Over 4 dagen is het hier Nieuwjaar en dit jaar is het jaar van het konijn en de stad en alles wordt versierd en het is dan 3 dgn groot feest. Wij zitten dan alweer in Vietnam want morgenmiddag gaan we met de bus de grens over en gaan we naar Ho Chi Minh City wat vroeger bekend stond als Saigon.

Dag 26

Vandaag met de bus naar Ho Chi Minh City dus we zijn weer terug in Vietnam. Reis duurde langer dan gepland want ze zijn niet zo vlot bij de immigratiedienst. We knepen m sws wel een beetje want op Kaar haar visum stond maar 1 voornaam ipv 3 voornamen en we hadden al gelezen dat dat een probleem kon zijn. Maar uiteindelijk hebben we er niks over gehoord.

Wat een grote stad is hcmc maar wel een leuke sfeer. Ons hotel ligt om de hoek van een beroemde straat waar je 1x een drankje gedronken moet hebben. Gekkenhuis daar zeg [e-1f92a]. Wat een herrie doordat alle tenten hun eigen muziek op standje doof hebben staan. Geen gesprek meer te voeren [e-1f648] dus wij gingen natuurlijk helemaal los met de happy hour [e-1f923].

Wederom alleen maar scooters overal en hoe ze zich in het verkeer manouvreren...bijzonder maar en gebeuren nauwelijks ongelukken. Om 22u zie je gerust nog een gezin met een kind onder de 1 jaar op de scooter. Papa en mama met een helm en het kind niet...echt bizar [e-1f633]. Morgen op de motor met een student als gids de stad een beetje verkennen want het is zo groot. Er zijn hier meerdere "bezienswaardigheden" dus we zijn weer benieuwd!

Dag 27

Na het ontbijt naar de Russchische markt gelopen en het leuke is dat je onderweg dan ook weer veel ziet en we ons soms nog verbazen wat je op straat ziet qua mensen en handel en eten enz. Op die markt ook weer van alles te krijgen dus een paar leuke shirts gekocht ( kost geen drol hier ) en made in Vietnam haha. De kwaliteit voelt goed aan want als we in onze eigen sportkleding kijken, staat er 9 van de 10 keer made in Vietnam dus die fabrieken maken overuren [e-1f648].

Geluncht met een vers krokant stokbroodje met Nutella...heeeeeerlijk. Als we thuis zijn weer een lekkere donkerbruine boterham met kaas en pindakaas [e-2764]️.

Even in de airco op de kamer gerelaxed want de temperatuur is de afgelopen tijd nog niet onder de 35 graden geweest met die gevoelstemp van boven de 40 graden [e-1f62b].

Om klokslag 13u stonden er twee jonge studenten ons op te wachten en reden we naar een verzamelplaats waar we met 6 scooters op pad gingen. We begonnen bij het beeld van ik denk de beroemdste monnik van Vietnam. Deze monnik stak zichzelf in juni 1963 in brand. Hij stond in de brand en zat zonder te bewegen op de kruising en overleed pas na 15 minuten. Men zegt dat zijn ziel al uit zijn lichaam was en hij daardoor geen pijn voelde [e-1f62a]. Hij deed deze wanhoopsdaad omdat de katholieken het boeddishme verboden en de monniken onderdrukt werden. Kort na zijn overlijden, mocht een ieder zn eigen geloof hebben!

We zijn de bloemenmarkt over gegaan en ik dacht dat het import was maar Vietnam heeft 2 gebieden waar ze zelf de bloemen kweken. Daar eindelijk de sugarcane juice uitgeprobeerd maar wat een zoete zooi is dat zeg. De naam zegt het natuurlijk al hè [e-1f648]. De student legde in goed Engels uit dat het oudste appartementenblok uit 1968 stamt en dat je voor de begane grond zonder keuken en maar 27m2 100000 euro betaalt wat voor hier enorm veel geld is. Hoe hoger je zit, hoe goedkoper het wordt. Omdat als je op de bg zit je dus je ruimte kan gebruiken voor je eigen handel of je verhuurt het. Je hebt dan een stukje grond erbij en dat verhuren ze aan de scooterrijders omdat je anders elke dag je scooter 4 hoog de trap mag opslepen. En hoe hoger je zit, hoe warmer het is.

Daarna een chinese tempel bezocht en inderdaad heeft nagenoeg ieder land in de wereld een chinatown. De chinezen zijn tijdens hun oorlog massaal gevlucht en ze hebben zich over de hele wereld verdeeld.

Ook de fransen hebben zich negatief laten gelden in Vietnam en hebben eind 18e eeuw de boel hier overgenomen. Dus dan laat je de notre dame hier nabouwen en je maakt gebouwen zoals het postkantoor in de franse stijl.Want de soldaten konden dan naar hun eigen kerk en in het postkantoor met het thuisfront contact hebben.

Middagje scooteren was leuk en zo zie je weet iets van de stad ook al is het een klein gedeelte.

Morgenvroeg het wekkertje want we gaan met de bus naar de Mekong Delta waar we in de middag het eea gaan doen o.a fietsen, inkopen doen voor het diner bij de gids thuis en ook bij hem thuis slapen. Weer even wat anders dan de grote steden!

• 12 April 2023 - 16:04

Jolanda Van Geijn:

Wat jullie allemaal zien, horen en proeven is bijna niet te bevatten. Heel bijzonder.

Dapper dat jullie ook de gruwelijkheden van de Rode Khmer hebben gezien en aangehoord; zo weinig overlevenden. Verschrikkelijk.

Ik kan mij zo voorstellen dat je in je slaap veel indrukken verwerkt en veel droomt.

Dankjewel Diane voor je toffe verslagen. Ik kijk er iedere keer naar uit en verslind ze.

Take care!

• 12 April 2023 - 16:06

Diane Feron:

Lief Jo en het is inderdaad niet te bevatten wat de rode Khmer gedaan heeft. Heb de gruwelijke details maar weg gelaten [e-1f62a]

• 16 April 2023 - 10:37

Rinus:

Hallo dan dames,

Vandaag "even" bijgelezen, nou "even" is bijna niet te doen. Diaan, ik heb het al eerder gezegd, je schrijft zo beeldend, ik ben er bijna bij geweest.

Overigens als je wat verslagen achter elkaar leest, komt de kip-cashew wel vaak voorbij, ik heb niet geteld, maar geloof me, vaak!

Wat een geweldige ervaringen doen jullie op en dat wij als volgers dan een stukje geschiedenisles krijgen, is goed voor ons! Ik schiet er wel wat mee op natuurlijk.

Blijf geniete, dat kost kennelijk geen moeite en ik blijf meegaan.