Mekong Delta en chillen op het eiland Phu Quoc - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu Mekong Delta en chillen op het eiland Phu Quoc - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Mekong Delta en chillen op het eiland Phu Quoc

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

17 April 2023 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Dag 29

Op tijd eruit omdat we vroeg moesten vertrekken naar de homestay in de Mekong Delta. Dat is een heel groen gebied in het zuid-westen van Vietnam waar de rivier Mekong doorheen loopt.

Gedoe om bij de juiste bus te komen. Het kantoor was verhuisd en stond niet op onze voucher. Gelukkig is daar dan Eric die zn Vietnamese vrouw het eea daar telefonisch laat oplossen en de taxichauffeur die snapte dat wij haast hadden. Echt net net net op tijd bij de bus gedropt pffff. 1e stressmomentje van de vakantie.

We zitten in een homestay in een klein dorpje en dat is bij de gids "thuis". Niet echt in zn huis maar ernaast in een behoorlijk basic kamer maar we hebben een groot bed, een muskietennet, airco en een warme douche dus helemaal prima. We zijn hier met Alyssa en haar zoon en dochter uit Engeland dus prima gezelschap. Nick ( is makkelijker uit te spreken [e-1f923] ) is onze gids en na de lunch die bestond uit....jawel rijst, vlees en groente op de fiets gestapt en door de groene natuur gefietst. Eindelijk zagen we weer een rijstveld want die hadden we al even niet meer gezien [e-1f609]. We zijn er wel achter dat we ons beter voelen in de natuur dan in de grote stad. We kwamen langs een eendenfarm met 500 eenden. We zeiden al...binnenkort liggen deze op iemand zn bord maar nee...ze leggen elke dag 400 eieren en die worden voor 8 eurocent per stuk verkocht op de markt.

Onderweg gestopt bij een echtpaar dat wierookstokjes maakt. Dit keer met een machine want in Hue was het met de hand. 5000 stokjes per dag en het levert 1 dollar per kilo op dus dat is ook niet bijster veel!

Je ziet ook weer veel fruit en groente dat hier lukraak groeit en ineens stonden we bij een enorm tempelcomplex dat bij een dorp hoort met maar 2000 inwoners. En op het complex leven nog 15 monniken. We mochten vrij rondkijken en het was best mooi om te zien. De oudste tempel is 350 jaar oud en het jongste boeddhabeeld pas 7 jaar. Ze bouwen het complex om de zoveel jaar een beetje voller. Ook stond er een soort van crematorium. Gister was er nog een crematie van een dorpsgenoot maar de botten waren al opgeruimd [e-1f648] De as gaat in een urn naar een klein tempeltje en na 1 mnd wordt het in een andere tempel bijgezet. Daarna op de fiets naar de markt om onze eigen eten voor vanavond te kopen. We moesten met zn 5en beslissen wat het werd. We zijn op safe gegaan haha en het wordt noodles met groente en kip en uiteraard een paar loempiaatjes erbij [e-1f923]. We mogen ( moeten [e-1f601] ) het zelf klaarmaken onder de bezielende leiding van zn zus. Ik vermoed dat Nick gewoon geen zin had om voor zoveel mensen te koken [e-1f92a].

Uiteindelijk hebben wij zelf de loempiaatjes gemaakt ( echt heel lekker ) en een lila goedje op een blad gesmeerd wat gestoomd werd en wat je met kokospap moest eten. Minder lekker haha.

Na een lekkere maaltijd gegeten te hebben en een spelletje Qwixx ( verslaafd en bijna geen scoreblok meer [e-1f62a] ) gespeeld te hebben vroeg naar bed want de wekker staat op 05u omdat we om 05.30u de Mekong opgaan. Gaan ontbijten bij de floating market en nog een aantal dingen bezichtigen. Daarna de speedboot naar het eiland Phu Quoc en gaan we 4 dgn waarschijnlijk helemaal niks doen [e-1f60e][e-1f31e][e-1f3d6][e-1f379].

Dag 30

Het was nog donker toen we vertrokken vanochtend. Alle bagage mee want vanaf de Mekong werden we naar de speedboot gebracht. We hadden een privé bootje dus prima geregeld weer. Stuk over de Mekong gevaren en toen kwamen we bij de drijvende markt ook wel de floating market genoemd. Voorop de boot staat een lange bamboostok en in de top hangen de groentes en fruit die verkocht worden op die bewuste boot. Restaurants komen ook hier inkopen doen en vaak in zakken van 10 kilo. Dus kleine bootjes komen aan de zijkant en kopen wat ze nodig hebben. De grotere boten liggen vol met meloenen, ananas, zoete aardappels, uien enz enz. En je kan ook een maaltijd kopen op het water. Wij gingen om half 7 ontbijten in de boot. Kaar was zo dapper om soep met noodles en groente te nemen en ik hield het bij een baguette met gebakken ei. Daarvoor gingen we weer naar een ander bootje. Van Eric hadden we al gehoord dat als de bevolking niet heeft ontbeten met soep met noodles dan hebben ze niet echt gegeten. In de hotels zagen we natuurlijk ook dat de Aziaten begonnen met soep of rijst met groente en vlees ( brrrrr [e-1f633] )

Onze gids Nick had ons ook al volgestopt met kleine banaantjes en een soort van Bapao broodje en als toetje nog een halve ananas. En dat allemaal voor half 8 [e-1f648].

Vervolgens naar een noodle fabriek. Nou ja fabriek. Een ruimte waarin men met de hand alles maakt en om de noodles te snijden gebruiken ze een kleine machine. De kleuren van de noodles worden gemaakt door een groente te gebruiken dus oranje door een wortelextract en paars door een soort van biet en zo nog wat kleuren. Daarna de smalle kanalen/zijtakken van de Mekong in. Dat is net zoals wij het ons hadden voorgesteld. We bezochten nog een cacaofarm. Proces van A tot Z dus van boontje in de plant, drogen van de boontjes en tot malen in een machine totdat de 100% cacao eruit loopt. 100% is niet te eten zo bitter. We dronken koude chocoladewater!! Toen ik zei dat wij dat met melk doen, zagen ze water branden [e-1f92a]. En we kregen een stukje chocola van 75% en dat was lekker en vers gemaakt.

Ons vervoer stond alweer klaar en met 2 uur rijden stonden we bij de speedboot. Grote boot waar denk ik wel 160 mensen op konden. Paar uur varen en nu zijn we in onze eigen grote bungalow op het eiland Phu Quoc en gaan we heerlijk een paar dagen relaxen en waarschijnlijk niks doen behalve beetje zonnen, boek lezen en muziek luisteren.

Dag 31 tm dag 33

We hebben een mooie ruime bungalow en het zwembad elke dag voor ons alleen. Lang leve het laagseizoen dus lekker rustig hier!

We hebben eigenlijk niet heel veel gedaan. Beetje in de zon geluierd, gelezen, podcast en muziek geluisterd en spelletjes gedaan.

Vandaag, de laatste dag, hebben we een scooter ( lichte motor [e-1f648] ) gehuurd en ondanks dat we allebei ons rijbewijs niet bij ons hadden, kregen we m gewoon mee. Eerst naar Lang beach gereden. We kwamen uit bij het luxe Mövenpick hotel en daar hun privéstrand opgelopen. Heel mooi strand met palmbomen en zacht zand. Niemand die iets doorhad [e-1f92a]. Het betrok een beetje dus gelijk maar de zee in. Dat water was echt heel warm. En toen begon het te regenen en wij lagen met zn 2en in het warme water te dobberen....heerlijk [e-1f923]. Na regen komt zonneschijn en dat was nu ook zo. Stonden genoeg bedjes op het strand dus illegaal neergeploft en niemand die ook maar iets zag of zei. Uberhaupt niemand gezien haha.

In de avond nog even naar de stad Duong Dong gereden en nu reden wij zelf in het drukke verkeer. Gewoon niet te hard en rechts blijven rijden en dan komt alles goed. De avondmarkt was vooral georiënteerd op eten dus beetje rond geslenterd en wat gegeten en daarna was het toch echt tijd om de koffer weer een beetje te ordenen. Morgen om half 12 de taxi naar het vliegveld en door naar Ho Chi Minh City. Vanaf daar naar Singapore en dan naar huis.

We hebben bijna 5 weken rondgereisd en het was wederom een mooie ervaring en we hebben weer veel gezien. We realiseren ons dat niks vanzelfsprekend is en we dankbaar zijn dat we dit kunnen doen en dat we het heel goed hebben en best verwend zijn!!

Helaas moeten we weer aan de slag. Maar het fijne is dat het camperseizoen gaat beginnen en we de camper van de week uit de stalling gaan halen en op een andere manier weer gaan genieten. En dat is ook heel leuk....zin in [e-1f618]

• 17 April 2023 - 16:31

Jolanda Van Geijn:

Met recht veel beleefd tijdens deze bijzondere reis. Jullie komen weer verrijkt terug.

Dank Diaan voor de verslagen. Ik heb ze met plezier gelezen en een indruk gekregen.

Kom veilig thuis en ik zie je snel!

Groetjes, Jo

• 17 April 2023 - 20:18

John Spaapen:

Leuk dat ik met jullie mee mocht reizen. Ik heb genoten van jullie verhalen. Prachtig om te beleven. Een hele goeie reis terug.

Tot ziens.