Van Orlando naar Savannah - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Orlando naar Savannah - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Orlando naar Savannah

Blijf op de hoogte en volg Diane

25 Mei 2019 | Verenigde Staten, Savannah

Dag 2 Nu wel naar Orlando?
Na een redelijke nacht geslapen te hebben en een goed ontbijt te hebben gegeten, hadden we nog een paar uurtjes over en zijn we even gaan wandelen langs de rivier de Main. We konden nog lang genoeg zitten vandaag! Taxi was keurig op tijd dus op tijd op het vliegveld. De app gaf aan dat we op tijd weg zouden gaan dus vol vertrouwen wachten bij de gate. Boarden om 13.10u en vertrekken om 13.55u. Nou het boarden begon om 13.30u en toen wisten we al dat we 13.55u niet zouden halen. Ach een half uurtje erbij moet geen probleem zijn na die 24 uur van gisteren! Om 14.10u zat iedereen in zijn stoel en toen kwam de gezagvoerder over de radio....dames en heren we hebben een technisch probleem aan 1 van de motoren dus we worden teruggebracht naar een parkeerplaats waar de monteur zijn werk kan doen. Wtf!!! Nee toch, niet alweer en wat nu?? Gaan we nu weer niet? Hele doemscenario's in ons hoofd en ons stresslevel liep weer lekker op!.Ik zat naast een Amerikaanse man, die gisteren ook niet vloog, en zijn vrouw met enorme vliegangst was er klaar mee en wilde het vliegtuig uit. Uhhh dat ging niet want iedereen moest blijven zitten. Als een vliegtuig stilstaat, gaat de airco uit dus het werd langzaam een sauna! Affijn uiteindelijk kregen we water en een nootje en waren we alweer 2 uur verder. Toen kwam de gezagvoerder met het volgende nieuws...dames en heren het 1e probleem is verholpen maar er is een 2e mankement opgedoken. Pfff we zijn niet bang om te vliegen maar voelden ons niet echt veilig meer en met ons meerdere passagiers! Dus het idee dat we niet meer zouden gaan en weer moesten slapen in Frankfurt werd steeds realistischer en we waren wel even klaar met dat gezeik. We willen weg, we willen in de zon van onze vakantie gaan genieten! Uiteindelijk om 17u het verlossende woord...dames en heren gaat u alsublieft zitten want we gaan zo snel mogelijk vertrekken! Er is geen reden om te denken dat het vliegtuig niet veilig is. Tsja de piloten en de bemanning willen ook graag weer veilig naar huis denk ik dan maar en anders wordt dat risico echt niet genomen. En we zouden een stukkie harder gaan vliegen zodat we 2 uur later zouden aankomen dus rond 20u Amerikaanse tijd.
En inderdaad...om 20.15u geland na een prima vlucht en gelukkig ging de paspoortcontrole en het ophalen van de auto redelijk snel en konden we met een grote Nissan op weg naar het hotel. Mmm even wennen hoe men hier rijdt want wachten voor een rood verkeerslicht is best lastig en als je kan rijden dan ga je gewoon. En als je het linkerbaantje een prettige baan vindt dan schuif je vooral niet op naar rechts! Omdat we nog best redelijk fit waren toch maar even snel doorgereden naar de Walmart ( mega grote supermarkt ) want die zijn hier gewoon 24 uur per dag open...ach waarom niet...het is tenslotte Amerika. En druk dat het was om 23.00u...niet normaal. Maar een paar kassa's open en gewoon 10 a 12 mensen voor je hebben in de rij. Maar de kleine boodschappen waren binnen zodat we morgen tijdens onze lange autorit genoeg water en te eten hebben! Op naar Savannah ( normaal gesproken ruim 4 uur rijden ) dat in de staat Georgia ligt en de oudste stad van Georgia is!

Dag 3 van Orlando naar Savannah
Na een redelijk korte nacht ivm de jetlag het lichaam een boost gegeven door heerlijk een uurtje te gaan sporten en we voelden ons inderdaad fit daarna. Om toch het gevoel te hebben niet helemaal voor niks in Orlando te zijn geweest even een paar uurtjes naar de outlet gegaan maar dat viel een beetje tegen. De euro staat bijna 1 op 1 met de dollar dus echt goedkoop is het niet meer. En ook de sneakers bij Nike en Adidas zijn niet superleuk. Toch wat shirts en een hoodie gescoord en snel op weg naar Savannah want we moesten nog wel ruim 4 uur rijden.  Een tussenstop in Daytona beach gemaakt wat oa bekend is om de autoraces. We wilden even een paar zonnestralen meepakken op het strand maar hadden eigenlijk te weinig tijd en dus de benen gestrekt, wat gegeten en een frisse neus gehaald en weer door. Overigens was het 36 graden dus echt bloedheet en zijn we blij met de airco in de auto en de koelbox met koud water!
Overal zijn ze met de weg bezig dus heel vlot ging het niet en toen kwam het...de highway 95 die in 1 streep naar Savannah gaat, werd gewoon compleet afgesloten vanwege hevige bosbranden die richting de snelweg gingen. En dus enorme rook en stank veroorzaakten maar toen stonden we al in die enorme file en konden we geen kant meer op! Uiteindelijk konden we er ergens af en konden we even snel gaan eten. Een nieuwe route uitgezocht die uiteraard enorm omrijden was maar we moesten toch wat! Maar als wij die route konden bedenken, kon iedereen dat dus ook daar weer enorm in de file. We hebben overwogen om een hotel onderweg te nemen maar dat zou de 2e keer zijn in 3 dagen dat we niet in ons geboekte hotel zouden slapen dus besloten we om toch door te rijden en dan maar heel laat aan te komen. Uiteindelijk kwamen we om 23.30u aan en waren we gesloopt en het voornemen om vroeg te gaan slapen, hadden we even niet gehaald. Morgen hoeven we gelukkig niet te rijden en pakken we de bus naar Savannah en gaan we over alle historische pleinen wandelen en de oudste stad bekijken. Dus lekker makkie an en hopelijk zijn alle hobbels in de weg voorbij!

Dag 4 Savannah
De jetlag deed zijn werk dus weer lekker vroeg wakker. Ach heb je wat aan je dag ook. Omdat de zon al uitbundig scheen, besloten we na het ontbijt eerst even te relaxen bij het zwembad en een klein kleurtje op te doen. Rustig aan gedaan en met de bus naar het historische centrum want parkeren is daar lastig en waarschijnlijk ben je 4 dollar per uur kwijt en dan geven wij dat geld liever aan onszelf uit haha.
Savannah kent 21 historische pleinen en overal zie je de beroemde eikenbomen met het overhangende mos. Om de pleinen heen zie je de oude karakteristieke huizen en alles is sfeervol en voelt prettig aan.
Ergens tussen al die pleinen ligt een hele oude begraafplaats. Heel veel bekende mensen uit Savannah liggen hier begraven en als je uberhaupt de grafstenen nog kon lezen, las je dat veel sterfdata van begin 1800 zijn dus best oud. Blijkbaar werden de kinderen toen ook niet oud want er waren graven met 4 a 5 kinderen van een paar dagen tot een paar jaar oud. Daarna naar de rivier gelopen en daar zag je in de verte de kranen en de containerboten want het is ook een havenstad.
Aan de rivier staan de oude pakhuizen en deze werden vroeger gebruikt voor de handel in katoen. Ook Savannah kende vroeger de slavernij. Heel veel winkeltjes langs de rivier vooral met de verkoop van allerlei zoetigheid en de pecannoten en pinda's zijn hier beroemd en er wordt van alles van gemaakt. Overal mochten we proeven dus winkel in en winkel uit haha zodat de lunch over geslagen kon worden. We moesten vooral veel drinken ( water dan hè ) want het zweet gutste de hele dag langs je heen want wat is het warm en wat is de luchtvochtigheid hoog hier. Ze voorspellen het weekend 40gr maar wij zijn dan al weg en rijden richting the Great Smokey Mountains en daar is het gelukkig minder warm! Althans dat denken we! Later op de dag naar de City Market achter Ellis square gegaan en dat is vooral een heel gezellig straatje met eettentjes, barretjes en muziek. Prima sfeertje daar! Uiteraard een Thais restaurant gezocht om te eten want 24 avonden alleen maar burgers en patat is niet te doen natuurlijk. Waarom ze hier trouwens skinny broeken verkopen, snappen wij ook niet. We verbazen ons er nog steeds over hoeveel dikke mensen je ziet. Mannen en vrouwen en dan vaak de kinderen ook. Op veel menukaarten worden wel de calorieen en de eiwitten aangegeven maar dat maakt denk ik weinig indruk hier!
Eindelijk de 1e avond op tijd in het hotel en konden we lekker even rustig een serietje kijken. Morgen weer een redelijk lange rit naar Atlanta hopelijk zonder files maar Atlanta is vooral een korte overnachtingsstop voor de route naar de Great Smokey Mountains.

• 25 Mei 2019 - 06:08

Rinus:

Hallo dan,

Jullie belevenissen in Duitsland net voor het eerst gelezen. Wie verre reizen maakt, beleeft veel avonturen, dit was er zo één! Met vliegen en autorijden heeft het niet echt meegezeten, ik weet niet of varen op het programma staat, maar elk manier van vervoer geeft op dit moment een uitdaging.
    Geniet en ik volg,

Rinus

• 25 Mei 2019 - 07:47

Frederike:

Zo dan, een trage start maar zo te lezen maken jullie dat helemaal goed. Super leuk om weer met jullie mee te lezen!!

• 25 Mei 2019 - 08:38

Randolf:

Ach.....de tegenvallers heb je nu gehad....nu genieten van de komende periode!!

• 25 Mei 2019 - 09:54

Ina:

Zo pechvogels, meer tegenslag kan niet! Het wordt nu vast alleen maar beter. Veel plezier en genieten. Ik blijf jullie avonturen volgen... Liefs Ina

• 26 Mei 2019 - 08:55

Manon:

Een star met hindernissen kan je wel zeggen. Nu lekker genieten van de reis. Veel plezier

• 26 Mei 2019 - 17:10

Renate:

Kan niet anders dat jullie nu klaar zijn met alle troubles, vanaf nu lekker genieten xx