Halverwege het Noordereiland, nog 1 week genieten! - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Diane Feron - WaarBenJij.nu Halverwege het Noordereiland, nog 1 week genieten! - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Halverwege het Noordereiland, nog 1 week genieten!

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

22 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Hot Water Beach

Dag 30 lake Taupo
De ochtend maar eens sportief begonnen daar de camping een kleine fitness had en we proberen een beetje fit te blijven.
We hoefden maar 2 uurtjes te rijden maar het weer was slecht onderweg want dit gebied heeft te maken met een staartje van de cycloon Gretel die uit Australië komt. Heel veel wind, 8 graden en regen onderweg dus in de bergen moeite om ons karretje goed op de weg te houden. Bij aankomst in Taupo was het gelukkig alweer droog en 18gr dus prima!
Onderweg gestopt bij het Wairakei Park om de Huka Falls en de Craters of the Moon te zien.
De Huka-watervallen zijn een reeks watervallen aan de Waikato-rivier die Lake Taupo in Nieuw-Zeeland afvoeren. Een paar honderd meter stroomopwaarts van de Huka-watervallen versmalt de Waikato-rivier van ongeveer 100 meter breed in een kloof van slechts 15 meter breed. Het water dendert er doorheen met 200.000 liter per minuut en daarmee schijn je 5 Olympische zwembaden te kunnen vullen!. Prachtig blauw water weer trouwens.
Craters of the Moon is een gebied met geothermische activiteit. (aardwarmte) en je ziet er kraters met mooie kleuren en stoompluimen die uit de grond komen. Dit gebied van het Noordereiland staat erom bekend en in Rotorua waar we donderdag naartoe gaan, is dat helemaal mooi om te zien.
We hadden al wat wandelingen achter de rug en hadden het voornemen om langs lake Taupo te gaan wandelen. Maar we hebben eens even fijn helemaal niks gedaan behalve het nieuws bijlezen en een serietje kijken....ook dat is vakantie.
Op de camping voor het eerst ons paspoort moeten laten zien. Men gaat nu checken of de arriverende toeristen wel langer dan 2 weken in NZ zijn. Zo niet dan mag je de camping niet op en moet je ergens anders 2 weken in quarantaine!!
Morgen naar het Tongariro np waar je de bekende track van 19km kan lopen. Wij passen even want dat gaat ons net te ver. Dus we zoeken de wat kortere wandelingen op. Als het goed is, schijnt de zon en wordt het 20gr dus goed wandelweer!

Dag 31 Tongariro NP
Het was best fris vannacht want zelfs de Nutella was keihard brrrr. Je merkt nu wel dat het herfst is hier maar zolang we amper regen hebben...prima! En we hebben 2 dekbedden dus lekker warm!
Vandaag rondgewandeld in het Tongariro national park. Dat is het oudste national psrk van NZ. We zijn naar 2 verschillende watervallen gelopen en onze stappenteller was weer blij met ons...the only way is up haha.
Het was gelukkig prachtig weer en dan ziet alles er net even mooier uit. Ik dacht dat het een grauw en grijs park zou zijn ivm het vulkanisch gebied waar we inzitten maar zeker niet. Heel veel kleuren groen en we waren blij dat we weer in de natuur zaten en niet in de stad.
We zagen een vulkaan waar aan de bovenzijde blijkbaar nog asresten aanwezig waren. We zijn er nog niet uit welke vulkaan dit was want er zijn er hier meer.
Na het wandelen naar het meer gereden...stoeltjes eruit...een zak chips en drinken mee en genieten maar. Met als gevolg dat we een beetje verbrand zijn. Zelfs na 1 mnd kan dat nog gebeuren.
Je merkt nu wel dat het Coronavirus ervoor zorgt dat er nauwelijks nieuwe toeristen bijkomen. De Aziaten waren er al nauwelijks ( helemaal niet erg haha ) en nu is het behoorlijk stil op de camping. Een camping is nl geen plek om in self isolation ( quarantaine ) te gaan/mogen dus alle nieuwe toeristen komen 2 weken de campings niet op! Lekker rustig in de keuken en bij het douchen...dat is dan het enige "voordeel". Overal hangen nu wel pamfletten over het virus en wat je moet doen enz. Wij laten ons er maar niet door leiden en willen het er niet steeds over hebben want we kunnen er niks aan veranderen en de kans dat we hier ziek worden is heel klein. En we komen gewoon de 31e terug en daar geloven wij in!

Dag 32 Rotorua
Op weg naar Rotorua, de stad die bekend staat om de hoge mate van geothermische activiteiten.
Vlak ervoor liggen meerdere parken zoals Wai O Tapu die bekend staat om o.a haar felgekleurde meren, stoom, sinkholes, grotten met kleuren, waarvan dat alles de meest bekende de Champagne Pool is.
Er is hier ook een geiser te vinden, de Lady Knox geiser die elke dag stoom spuit. Overal ruik je de geur van zwavel en het is interessant om te zien hoe verschillend alles is en hoe dit toch zo heeft kunnen ontstaan. Ook hebben we in Waimangu Volcanic Valley rondgewandeld en dat is echt meer een park met aan het eind een meer. Ook hier weer wonderbaarlijk gekleurde poeltjes, borrelend modder, stoombaden enz gezien. Overal komt stoom uit de grond, muren, rotsen enz. Dit geothermisch gebied is 250 km lang en dus zie je overal langs de wegen stoom omhoog komen!
Na 20000 stappen waren we er ff klaar mee voor vandaag en langs onze favoriete winkel de PaknSave voor een paar boodschappen. Blijkbaar heeft het Corona hamstervirus hier ook toegeslagen want het was mega mega druk en karren vol en overal lag wcpapier in! Vooralsnog gaat het leven hier gewoon door en kunnen wij gelukkig nog steeds doen wat wij willen. Maar hoe lang dat nog zo is? We zullen het wel zien en we zitten hier beter en rustiger dan in NL denken wij dus so far so good.!

Dag 33 Rotorua dag 2
Vakantie hebben is ook beetje makkie an doen dus rustig opgestart en alle "huishoudelijke taken" weer gedaan en heerlijk van de zon genoten. Later op de dag een rondje gaan rijden zonder plan en hebben we wat meren bekeken en vervolgens richting the Redwood Forest gegaan. Dat is een bos met Californische Redwoods, familie van de Sequoia. Die bomen zijn hoog ( tussen de 65 en 80m ) en de omvang is ook megagroot.
Er zijn verschillende wandelingen maar vandaag vonden we een uurtje wel even genoeg.
Het Coronavirus heeft nu echt zn intrede gedaan. Overal hangen aanplakbiljetten wat te doen en vooral je handen vaak wassen enz. In de supermarkt werd omgeroepen dat als je je niet lekker voelt dat je dan vooral naar huis moet gaan. En om het hamsteren tegen te gaan, mogen mensen van sommige producten zoals wcpapier, zeep, handsanitizer enz maar 2 stuks kopen. Maar ach....mensen gaan hun spullen in de auto leggen en komen weer terug of laten de kinderen apart gaan! Ook hier worden ze egoïstisch. Wat een verschil met een week geleden. NZ heeft nu gelukkig pas 39 gevallen en door de grens te sluiten voor inkomende reizigers hopen ze zo de olievlek van besmettingen te stoppen! Wij proberen onze vakantie niet teveel te laten beïnvloeden. En zolang wij niet terug hoeven en de vluchten nog steeds gaan ( kontakt met reisorganisatie en BuZa gehad ) zitten wij hier denk ik beter dan in Nl. Het houdt ons zeker bezig ( soms teveel ) en we krijgen veel berichtjes uit Nl maar als het goed is, maken we deze fantastische vakantie af tot het einde!

Dag 34 Coromandel Peninsula
Vandaag via de Coromandel Peninsula naar het strandplaatsje Whitianga gereden. Was weer een mooie bochtenroute om te rijden. In de ochtend bewolkt en 21gr maar in de middag trok het open en werd het 25gr. Het Noordereiland is duidelijk warmer deze tijd vh jaar dan het Zuidereiland. Op het Zuidereiland is het her en der in de nacht al rond het vriespunt!!
Bakkie gedaan in het plaatsje Coromandel zelf en voor het eerst moesten wij ons registreren bij de koffiebar. Want als later zou blijken dat iemand van de gasten Corona zou hebben dan kon men ons daarvan op de hoogte brengen.!!
Onderweg gestopt om naar New Chum beach te lopen wat erg mooi moest zijn. Maar ik had niet gelezen dat het 1e stuk over rotsen en grote keien klauteren was. Maar het was zeker de moeite waard want je komt op een bijna verlaten strand met hoge rotswanden en veel bomen. Dit zou in een filmset niet misstaan.
Ik had de camping al gebeld omdat via internet reserveren niet meer gaat. Je moet nu overal gaan bewijzen dat je al langer dan 2 weken in NZ bent. Sommige excursies worden nu ook afgezegd en het zal denk ik niet lang meer duren voordat hier het sociale leven ook op slot gaat. Dan zijn wij waarschijnlijk alweer thuis maar in NL is het uiteraard niet beter!

Dag 35 Cathedral Cove/ Hot water beach
Al vroeg was het best warm buiten dus eindelijk weer eens buiten kunnen ontbijten. Vandaag hoefden we niet ver te rijden dus eerst naar Cathedral Cove gereden. Althans...naar een centrale parkeerplaats want naar de cove zelf loop je ong een half uur...uiteraard weer heuvel op en af! Het was nog best redelijk druk ondanks dat we steeds minder campers op de weg zien. Tijdens de wandeling naar de cove heb je prachtige uitzichten en het deed ons denken aan de great ocean road in Australië qua kliffen en rotspartijen in de zee.
De cove is ook al tig jaar oud en uitgesleten door de golven. Het is 1 van de meest gefotografeerde "bogen" in NZ. Omdat je hier rekening moet houden met eb en vloedtijden op tijd doorgereden naar hot water beach. Hier kan je een gat scheppen op het strand en omdat er warmwaterbronnen onder liggen, komt er heet water omhoog en maak je je eigen hot water pool. Wij hadden geen schep en vonden het ook niet echt nodig om er 1 te huren...kuilen genoeg van onze voorgangers haha. Wij vonden het water maar koud eigenlijk in die kuil. Misschien is het alleen heet water als het omhoog komt? Omdat het warm was en redelijk zonnig, hebben we nog een uurtje op het strand gelegen...de 1e keer van deze vakantie! Verder geluierd op de camping waar we al tijden niemand naast ons hebben staan. Het virus heeft hier ook echt toegeslagen nu.
Gelukkig kreeg ik vanochtend van de reisorganisatie weer de bevestiging dat onze vluchten bevestigd blijven en SA tm 31 maart blijft vliegen. Dat is echt fijn zodat we gewoon naar huis kunnen. De vliegtuigen zullen nu ramvol zitten dus 1.5m afstand houden gaat m niet worden en van 2 x 12 uur vliegen worden wij dan ook niet vrolijk maar ja...het kan niet anders helaas! Business class wordt een beetje te duur!

• 22 Maart 2020 - 10:13

Kees:

Gelukkig kunnen jullie je vakantie afmaken. Mooie verhalen weer van je Diane. Met veel plezier gelezen. Jammer dat jullie in je vakantie geconfronteerd worden met het nieuws over de corona virus. En nu ook al een beetje de gevolgen zien. Probeer nog even te genieten van jullie vakantie. Wees ook blij dat jullie ook nu op vakantie zijn. Onze vrees is dat wij dit jaar geen vakantie in het buitenland gaan mee maken. Het is echt bizar. Geen bakkie doen, geen restaurant, elysium enz. Dit doet toch wat met ons en we zijn pas een week onderweg. Nou genoeg gesproken over de gevolgen. Lieverds veel plezier daar en doe voorzichtig.

• 22 Maart 2020 - 15:17

Rinus:

Hallo dan,

Ja, ik lees jullie reisverhaal met veel genoegen, maar er zit iets in ons, in mij dat maakt dat het allemaal zo surrealistisch is.
    Jullie genieten en wij genieten van jullie verhalen en hier in Nederland is de toestand bizar, onwerkelijk.
    Uiteraard worden jullie natuurlijk op de hoogte gehouden, daar ga ik zomaar van uit en jullie volgen het nieuws ook van alle kanten, maar als je er echt midden inzit, beleef je (wij dus) het toch allemaal wat anders.
    Ik hoop dat jullie nog een geweldige tijd voor de boeg hebben en gezien het programma, komt dat ook wel uit en houd er rekening mee dat je hier wordt overvallen door alles wat met het virus te maken heeft, ik zei het al, onwerkelijk.

geniet en wanneer we elkaar weer fysiek zullen zien, is nog even onbestemd!

x

• 25 Maart 2020 - 07:58

Frederike:

Wat fijn om even mee te genieten met jullie reis.
    Hopelijk voor jullie nog een ontspannen en mooie week daar.
    Take care...