Van het Zuidereiland naar het Noordereiland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van het Zuidereiland naar het Noordereiland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van het Zuidereiland naar het Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Diane

16 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Napier

Dag 25
Bewolkt, droog en 19 graden dus de ideale omstandigheden voor een sportief dagje in het park. Om 9u werden we met de watertaxi naar Torrent Bay gebracht. Eerst nog even langs Apple split rock gevaren. Een ronde rots die in 2en is geklieft. De natuur doet rare dingen. En langs Adele island gevaren waar we heel verrassend zeehonden zagen. Iedereen in de taxi helemaal enthousiast haha en onze reactie....leuk maar wij hoeven geen foto's meer!!
Oh ja trouwens...de 1e taxi's/bootjes worden inclusief de mensen al zittend in de boot op een trailer met een tractor over een stuk zand het water ingereden en daar losgekoppeld....heel apart zeg maar. De taxi brengt de mensen naar verschillende baaien en dan loop je terug of je gaat eerst lopen en pakt verderop de taxi terug...ideaal dus. Wij hebben 7 km gelopen door een soort van regenwoud dus goed te doen ondanks de klimmetjes. Daarna onze lunch genuttigd op het strand en daar ontmoette we onze gids Christine, met koffie en koekjes, die met ons en nog 2 koppels ging kayakken. Spullen in de waterdichte tassen, zwemvest aan en pedellen maar. We hebben weleens gepeddeld op rustig water maar hier op zee was het wel even andere koek. Pfff je hebt het gevoel niet vooruit te komen en met die golven was het behoorlijk pittig. Gelukkig kwamen we ook lagoones tegen en daar konden we rustig in varen. Echt heel tof om te zien en het water is groen en de strandjes zijn inderdaad goudkleurig. Soms staat er een onwijs mooi huis en dat mag nu niet meer. Maar die mensen woonden er al voordat het een nationaal park werd dus die hebben heel erg mazzel!
Het laatste stukje zeilden we terug. 4 kayakken naast elkaar en dan 2 mensen achter op de hoeken hielden met hun peddel het stuk doek omhoog en de mensen voor met hun hand. Wind vangen en zeilen maar en met 6 km per uur kwamen we aan op het strand. Wachten op de taxi en we namen gelijk alle kayakken mee op de boot en moe maar voldaan waren we rond 17u weer terug. Snel douchen voordat de hele camping wil gaan douchen. Tot nu toe gaat het op alle campings prima en hebben we nog niet hoeven wachten op een douche. Een heerlijk kipcurry met rijst gemaakt en tot laat buiten kunnen zitten. Morgen het park weer uit en gaan we naar Picton. Weer wat stops onderweg en rijden we de Queen Charlotte drive door de Marlborough sound. Bijna naar het Noordereiland!

Dag 26
Tuurlijk hebben we het nieuws, als we goeie wifi hadden, gelezen mbt het Coronavirus maar vanochtend beseften wij ons echt welke vormen het in Nl gaat aannemen of al heeft gedaan...bizar! Wij merken er hier werkelijk helemaal niks van. Als we geen internet zouden hebben, weten wij er niks van. Geen idee hoeveel besmettingen NZ heeft. De gebieden zijn hier zo groot en alleen met excursies ben je met meerdere mensen op 1 plek. De meesten zijn al langer dan 2 weken op reis dus de incubatietijd is dan al voorbij. Geen idee of het voor ons over 2.5 week consequenties gaat hebben als we naar huis vliegen! Voorlopig kunnen we Singapore nog in en anders worden we wel omgeleid via een ander land. Wij hoeven ons nu nergens druk om te maken, vergeleken bij jullie thuis!
En omdat hier alles wel gewoon doorgaat, hebben we vandaag op weg naar Picton ( morgen vertrek met de ferry naar het Noordereiland) een prachtige route door een stuk van de Marlborough Sounds gereden. Beetje te vergelijken met de Doubtful Sound maar dit is echt een sound en geen fjord. Uitgestrekt, onwijs groen en supermooi blauw water. Maar de weg! Megaveel haarspeldbochten en lekker smal dus het was inspannend rijden voor mij vandaag. Je rijdt gerust 1 uur over 35 km en de benzinemeter zie je bij iedere bocht zakken. Gelukkig tank je in dit gedeelte van NZ voor 1.10e een liter!
Onderweg gepicknickt aan het water op 1 van de mooiste plekjes tot nu toe.
Vanavond eindelijk een fish and chips gegeten ( gewoon een soort lekkerbek met patat haha ) maar dat hoort bij dit land. Morgenochtend vroeg een halve dagtrip en hopen we met de dolfijnen te kunnen zwemmen. Het is in ieder geval heerlijk zonnig weer dus dat zit alvast goed!

Dag 27
Snel even een vers brood bij wederom een Nl bakker gehaald en op tijd verzameld voor de dolfijnentrip. Iedereen hees zich in het uiterst charmante niet lekker zittende wetsuit en hop naar de boot. De mist hing bijna in het water dus we waren wat sceptisch. Volgens de schipper waren er vanochtend vroeg meerdere dolfijnen gezien dus varen maar! En ja hoor...na 35 min varen de 1e dolfijnen die lekker aan het spelen waren. Snel snel snel de zee in ( koud dat het even was ) en zingen maar met zn allen door de snorkel whahaha. Dan komen ze nl op onze geluiden af want ze zijn reuze nieuwsgierig. Onwijs gaaf zeg. Ze zwemmen kriskras onder je door en keren soms nog even om. Daarna zwemmen ze weer door want het zijn travellers. En hup de boot weer in en zoeken waar ze zijn. Dit herhaalde zich 3x en we hebben ze echt van zo dichtbij gezien...zo gaaf en bijzonder om mee te maken!
De mist was weg en de zon scheen uitbundig. Na het zwemmen nog op de boot gezeten en de dolfijnen zwommen nog een tijdje met de boot mee en daarna waren ze weg. Wat een super ochtend was dit voor ons.
Daarna was het tijd om ons klaar te maken voor de overtocht naar het Noordereiland. We hadden wat tijd over dus een kleine picknick op het gras met uitzicht op de haven! En toen de ferry op.Megagroot natuurlijk...onwijs veel campers erop en na 3.5 uur waren we in Wellington op het Noordereiland. Snel naar de camping want daar moesten we voor 19u zijn. Heel relaxt...6 staanplaatsen maar en met uitzicht op zee. Morgenavond staan we alleen. Speciaal voor ons heeft hij het goedgekeurd dat wij er staan tm maandag. Hij is zelf voetballen en blokt dan de camping voor een dag....okeeee top en lekker rustig met douchen ook haha. Morgen een dagje Wellington verkennen en een stad bezoeken, is ook weer een leuke afwisseling!
Vanmiddag is hier nu ook bekend geworden dat NZ alle inkomende toeristen gaat verplichten om 2 weken in self quarantaine te gaan. Campers mogen niet verhuurd worden en je moet je registreren. Pffff wij zijn blij dat we er al 24 dgn zijn. Hopelijk komen we gewoon thuis 31 maart maar dat komt allemaal wel goed.

We wilden met de lokale bus naar de stad dus camper in de buurt van de bushalte geparkeerd maar de bus gemist. Oke dan toch maar met de camper de stad in. We waren de enige haha! Geen idee of je daar niet mag rijden maar waarschijnlijk komt het vanwege het parkeren. Op straat is alles maar 60 of 90 minuten. We zijn 1 garage ingereden en dat ging 1 bocht goed en toen...bordje dat het maar 2 meter hoog is en ons karretje is 2.65m pffff. Oke weg uit de stad dan maar. Navraag gedaan waar we konden staan en dat bleek een plek op 20 min lopen te zijn. Nou dan maar weer terug richting de plek waar we vanochtend al stonden. Bus was op tijd en 2 uur later waren we een keer in de stad!! Naar de red cable car gegaan die je een stuk de berg op rijdt en waar je een uitzicht hebt op o.a de haven. Terug naar beneden via de botanische tuin alleen dat is iets anders dan bij ons. Gewoon een soort van bosachtig iets. We liepen de 2 bekende winkelstraten af en Kaar kan geen land verlaten zonder iets te kopen haha dus die heeft weer een mooie Levis broek en een trui gescoord. Omdat het zulk lekker zonnig weer was maar een terrasje gepakt. Je moet wat hè. Daarna naar het grote gratis museum met o.a veel historie over het ontstaan van NZ, de uitgestorven dieren en de Maori cultuur. Na 1.5 uur hadden we dat wel gezien. We zijn niet echt museummensen! En van al dat geslenter kregen we stalpoten en honger dus we wilden een leuk terras zoeken om te eten. Nou dat kennen ze hier niet echt of wij konden de juiste plek niet vinden. Heel veel Aziatische tentjes en fastfood dus het werd een snelle maaltijd want we waren te moe om al lopend verder te zoeken. Het is een relatief grote stad maar wij vonden het niet bijzonder ofzo. Morgen trekken we verder naar Napier en gaan we zien hoe de omgeving op het Noordereiland is!

Dag 29
Vandaag een halve reisdag naar Napier. Onze 1e kennismaking met de natuur vh Noordereiland is dat hier veel meer mensen wonen, er veel minder schapen en koeien zijn en de natuur tot nu toe veel minder ruig is. Meer heuvels en geen bergen maar dat wisten we wel maar zien t nu zelf. De dorpjes volgen elkaar ook sneller op. Aangekomen in Napier snel de camper op zn plek gezet en gaan wandelen naar het centrum. Het is een art deco stad dus leuke gebouwen, winkels en huizen in die stijl. Door het centrum geslenterd en om 17u wilden we een bakkie gaan doen bij de Starbucks....alles dicht hier. Dat is bijna overal in NZ. Dan maar een Corona biertje voor Kaar ( geen geintje ) en een bak thee voor mijzelf. Het Coronanieuws een beetje bijgelezen en het Corona woord valt hier nu iets vaker maar nog merk je er weinig van. Ik wilde voor de zekerheid eens kijken of je hier mondkapjes kon vinden maar die zijn er niet of niet meer. Het probleem is dat die dingen geimporteerd worden uit China en China heeft zelf niks meer. Dat geldt ook voor de handsanitizer dus niks te krijgen.
Ik las net nog een stuk in de krant van NZ dat ze de backpackers streng gaan aanpakken want die lappen de regels van 2 weken in self isolation gaan aan de bekende laars. Ze zijn straks niet meer welkom in hostels enz dus het gaat nu langzaam komen hier. Hopelijk zo langzaam dat wij over 2 weken gewoon naar huis kunnen vliegen. We verwachten geen problemen en laten onze vakantie niet leiden door het virus. Wel hebben we veel contact met Nl want wij beseffen ons heel goed wat voor impact het momenteel voor jullie heeft en wij beseffen ons ook heel goed dat we mazzel hebben en hier goed zitten! Dus laten wij dan nog maar 2 weken genieten en daarna de hektiek in NL gaan ervaren!!

• 16 Maart 2020 - 17:05

Ina Vd Graaf:

Het is hier heeeel stil ;geen vliegverkeer weinig mensen en auto’s.maar jullie genieten maar lekker nog een week,,

• 21 Maart 2020 - 18:53

Danny:

Weer een mooi verslag en gelukkig hebben jullie nog niet zoveel last van het Corona virus. Weet niet wat jullie nu weten mbt de Corona maar op dit moment 136 doden en ruim 3600 besmet. Ik maak me er niet zo druk om. Denk wel dat er aan het einde van de week een totale lockdown maar dat is een vermoeden. Veel winkels sluiten zelf al de deuren zoals Ikea, H&M, Sara, WE. Ikzelf vind het op dit moment een beetje een schijnveiligheid want de markt staat er gewoon en zo zijn er nog wel meer dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet.
    Op het werk is het iig rustig. Alleen de nodige collega's zijn op het bureau en de rest werkt thuis. Ook de VVC. Ik heb ook een thuiswerkplek en als ik niet nodig ben kan ik thuis wat doen. Maar ik heb niets te doen dus heb dan gewoon een vrije dag op kosten van de baas. Verder draait de IA 8 uurs diensten.
    Hoop dat er geen gekke dingen gebeuren en jullie gewoon naar huis kunnen. En anders is het pech gehad en overmacht.
    Doe het rustig aan en geniet er nog maar even van.

Groetjes van ons.