Addo en Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu Addo en Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Addo en Knysna

Door: karinendiane

Blijf op de hoogte en volg Diane

17 November 2011 | Zuid-Afrika, Knysna

Dag 14 Addo, dag 15 en 16 Knysna

Het inleveren van de auto op het vliegveld van Durban ging heel erg snel. Auto neerzetten en een mannetje van Herz loopt erom heen en binnen 1 minuut ben je klaar!Dus we waren ruim op tijd met inchecken. Na een uurtje vliegen, stonden we op Port Elizabeth en wederom geen Chevrolet Spark maar nu een witte Fiat Punto met alles erop en eraan. Fijn hoor!!Vervolgens gelijk doorgereden naar het Addo Elephant park en daar hebben we een halve dag rond gereden met onze auto. We hebben in vergelijking met de andere parken niet zoveel dieren gezien maar het mooiste was wel een kudde van zo’n 100 a 150 olifanten bij een waterplaats. Er waren ook heel veel kleintjes bij. Het was zo’n mooi schouwspel om naar te kijken. Ik denk dat we daar wel 45 min hebben gestaan om te blijven kijken en Karin maar foto’s schieten :). Daarna doorgereden naar onze Bed en Breakfast. We reden eerst langs een ghetto en dan zie je echt goed het verschil tussen arm en rijk hier. Hele kleine huisjes, schots en scheef. Soms met een dak en soms niet. Iedereen leeft buiten tussen de was en de troep. We waren de ghetto nog niet voorbij en zagen een bordje met de naam van onze B&B. Oke….uhm zitten we hier dan??? Maar onze B&B lag gelukkig ietsjes verderop. Het betrof een omgebouwde oude boerderij en een NL echtpaar is daar nog praktiserend boer en doen er 4 kamers bij voor de gasten. Wederom een hele leuke stek om een nachtje te verblijven. De volgende dag stond de rit naar Knysna op het programma en dat wilden we via het Tsitsikamma natuurpark doen. Dat is een enorm groot park waar je o.a mooie wandelingen kan maken en waar de zee enorm ruig is. We wilden geen grote wandeling doen vanwege de tijd dus kozen we voor een wandeling van 1 km. Jaja wel 1 km. Maaaaaar dat was geen vlakke wandeling natuurlijk. Soms moest je een stap nemen van wel een halve meter tussen de bomen door en over de wortels heen enz. Dus dat was klimmen en klauteren en na een paar 100 meter waren de bovenbenen als lekker verzuurd. Zijn niet veel meer gewend . Nadat we het park weer verlaten hadden, zijn we naar plettenberg bay gereden. Daar moest een mooi strand in een mooie baai liggen. Nou daar lag niet alleen een mooi strand. Dat is vast het st.Tropez van deze streek. Wat een huizen zeg en wat een leuk centrum met leuke winkels. Omwille van de tijd alleen de spar bezocht haha om wat drinken en wat lekkers te kopen en toen doorgereden naar onze B&B. Op nog geen 500 meter van alle luxe kwamen we weer een ghetto tegen en wat is het kontrast dan groot zeg. Je ziet dan een klein jongetje langs de autobaan lopen met een zelf gemaakte auto die hij kan voortduwen. Je beseft je dan maar weer al te goed hoe goed wij het allemaal hebben. Onze B&B ligt nagenoeg in het centrum dus dat is perfect want Knysna heeft een heel erg leuk centrum met allemaal restaurants, pubs, boetiekjes en een grote shoppingmail :) dus die gaan we natuurlijk nog even wat dichterbij bekijken!!! ’s-Avonds heerlijk gegeten bij een Thais vrouwtje die een klein restaurantje runt en wat een herinnering aan vorig jaar toen wij in Thailand waren. Het eten was erg erg lekker. Het eten in Zuid-Afrika is namelijk helemaal niet bijzonder en dat is het enige wat ons een beetje tegenvalt. Men probeert het zoveel mogelijk westers te maken dus overal een pizza, een steak met patat enz. Maar dat is dan niet van hele goeie kwaliteit helaas. Dus wij waren blij met deze Thaise vrouw. Vanavond wordt het weer thais!!!! We gaan nu de spullen inpakken voor een boottocht over de lagune van Knysna en we hebben halverwege een wandeltocht met een gids en daarna een lunch. Volgens de mensen die we onderweg hebben gesproken en die dit al gedaan hebben, moet het erg mooi zijn!!
Inmiddels zijn we terug van de boottocht en de hiking. De boottocht was korter dan we gedacht hadden maar wel met een prachtig uitzicht over de baai. We werden ergens halverwege met een soort van auto treintje naar boven een berg opgebracht en daar had je echt een fantastisch uitzicht. Vervolgens mocht je zelf die 2,5 km terug wandelen. Aangezien de wandeling van gisteren nog in onze benen zat, voelden we iedere stap die we zetten. Na de wandeling kregen we een lunch in een buffetvorm en dat was erg goed! Op de boot in gesprek geraakt met een ouder echtpaar die de reis precies andersom doen nl van Kaapstad naar Johannesburg en die gaan alle mooie dingen die wij al gezien hebben nog meemaken. Dus een aantal leuke tips meegegeven. Dit echtpaar Hans en Alie runnen een B&B in Frankrijk en hun dochter Karin geeft les op de politieacedemie in Apeldoorn. Klein wereldje weer!! Na de boottrip even gewinkeld in de shoppingmall maar onze benen willen even niet meer dus luieren we nu even lekker in de tuin en straks gaan we wederom eten bij het Thaise restaurant van gisteravond. Dat was nl te goed bevallen. Morgen vertrekken we hier weer en reizen we via George naar Oudshoorn waar we op een struisvogelfarm slapen. Wordt vast weer erg leuk!!!

GrX Karin en Diaan

• 17 November 2011 - 16:52

Rody Ingram:

Lkkr he, dat Thais eten, ik geef jullie groot gelijk! Ik ben ook aan het genieten! Alleen zat ik op een olifant, net als jullie vorig jaar! :-)
    Jullie ook in korte broek? ;-)

• 17 November 2011 - 16:54

Diaan:

@Rody....dat is beter dan 700km rijden en je hebt nog wat aan je dag.Is alweer een paar dgn geleden hoor!!!

• 17 November 2011 - 20:32

Sonja:

Gek he dat ik me dat eten niet meer kan herinneren en de big 5 wel....

• 18 November 2011 - 09:30

Erick:

Wat een geweldige verhalen en wat een mooie foto's erbij.
    De 'film' glijdt voorbij en lees uit jullie riesverslagen dat juliie het erg naar je zin hebben.
    Blijf vooral genieten, hier is de winter zachtjes aan het invallen en is het krabben geblazen.......
    Vanuit een plaats ergens in de wereld.... Grrrrrrrrrrr Erick

• 18 November 2011 - 10:55

Simone:

kom toevallig op jullie dagboek. heerlijk om zo weer even terug te zijn in SA. Als jullie in Little Karoo zijn dan moeten jullie zeker een ritje op een struisvogel maken (is weer eens wat anders dan een paard of een olifant) en die biefstukjes zijn ook heeeeel errug lekker.

• 18 November 2011 - 11:05

Maschja:

Hee lieverds,

goed begin toch: EEN FIAT!!!! haha.
    wat een mooie fotot's weer. Het is voor mij maar moeilijk te beseffen dat jullie het ECHT meemaken en dat het geen foto's/verhalen uit een reisfolder zijn. Als jullie terug zijn, dan maar een foto' avond organiseren?
    dikke kus

• 20 November 2011 - 14:17

Rinus:

Hallo dan meisjes,

Ik ben "even" uit de lucht geweest en dat is niet zo moeilijk hier! Op dit moment is de lucht zo dat je nauwelijks iets kunt zien. Ik vertrek, als het goed is, vanavond naar Marokko, maar gezien de weersomstandigheden, heb ik mij twijfels, maar we gaan het zien. Jullie genieten zo te lezen en dat is je gegund. Ik zei het al eerder, het is me te ver weg, maar ik geniet van jullie verslagen en foto's.
    Als ik terug kom, met de nadruk op als, hebben jullie nog even tegoed.
    Als jullie terug zijn, maar dat duurt nog wel even, hebben we tijd om de ervaringen uit te wisselen.
    Geniet en maak er wat van, groet en x

• 24 November 2011 - 09:39

Mona:

klintk geweldig allemaal en jaaa wat triest dan voor die mensen daar in die hutjes he. Je zou hen best wat geld of zo willen geven, maar dan heb je gelijk de hele kudde achter je aan. Maar t lijkt me idd erg zielig.
    Maar goed.. jullie genieten nog steeds zo te lezen!!!
    xxx