St. Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu St. Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu

St. Lucia

Door: karinendiane

Blijf op de hoogte en volg Diane

10 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag 7 Swaziland- St.Lucia

Eigenlijk waren we te kort in Swaziland maar we hebben nog even een kunstmarktje bezocht. Daar werden o.a kaarsen in de vorm van de dieren van de Big Five gemaakt en veel houtsnijwerken. Vervolgens 330 km richting St.Lucia gereden. Onderweg weer even de grensformaliteiten gehad en weer twee stempels rijker in ons paspoort. Je komt onderweg ook zoveel dingen tegen. De mensen hebben hier nauwelijks vervoer en doen alles per voet.!!! Ze lopen ook gewoon op de vluchtstrook, soms met hun dieren. In Swaziland zagen we kindertjes van 5 a 6 jaar oud met hun uniformpje vanaf school de berg oplopen terwijl er voor heel veel kilometers geen huizen waren. De manager van ons hotel vertelde dat een gezin vaak 5 a 6 kinderen heeft. Er is eigenlijk geen geld voor school want alles moet zelf betaald worden. De boeken en het uniform en de schoenen gaan dus naar het slimste kind en als er misschien nog een kind naar school mag dan krijgt hij de afdankers van zijn broer of zus!!! De koning is heel rijk maar doet niks voor zijn volk en er is dus ook geen schoolbus. De mensen zijn dus ook laag geschoold of helemaal niet!
Wat ook zo apart is, is dat het vandaag zo’n 35 graden was en wij weten steeds niet hoe snel we de auto met airco in moeten duiken, Maar de meesten lopen hier met een lange broek, een trui soms nog met een jas aan en een mutsje op hun hoofd. Pffffffff. We hebben ons trouwens nog geen seconde onveilig gevoeld. Iedereen is heel vriendelijk en praat over het algemeen goed Engels.
Uiteindelijk om half 5 aangekomen bij onze lodge genaamd Elephant coast guesthouse. Wat een fantastische lodge. We blijven hier gelukkig 3 dgn. We hebben een zeer ruime kamer met een jacuzzi haha en de NL eigenaren Rene en Gonny zijn zeer vriendelijk. In de tuin komt regelmatig een beest wat eten en de luipaard…..jawel echt waar….de luipaard komt af en toe voorbij dus wie weet ook deze dagen. St.Lucia is een leuke plaats met verschillende winkeltjes en restaurantjes en is wat toeristischer dan de rest wat we gezien hebben. We zijn naar een restaurant geweest waar de hippo’s voor de deur zwemmen. Morgen gaan we paardrijden langs het strand. ( tsja Erick…. ze kon het niet laten :) ) En ’s-middags met onze auto het park Isimangaliso wetlandpark in om nog meer van de natuur en de dieren te genieten. Eerst maar even een ochtend uitslapen want dat is er nog niet echt van gekomen!!

Dag 8

Om 10.00 uur zo’n 5 kwartier paardgereden langs het strand en het meer. Was leuk om te doen. Paarden zijn dit gewend dus sjokken lekker achter elkaar aan ;-).Daarna gelucht en vervolgens met de auto het park in. Dit is weer iets heel anders dan bijv het Krugerpark maar we hebben toch weer de zebra’s, de neushoorns, de hippo’s, de kudu’s, de schildpadden en de apen met jonkies gezien. Daarna doorgereden naar het eind waar Cape Vidal ligt. Dat is een mooi wit strand met een soort van palmbomen. Daar even geluierd en weer richting de lodge. Eerst nog even bij de Spar wat boodschappen gedaan want we hebben een koelkastje dus dat is altijd makkelijk. Vanavond in het centrum een pizza gegeten en morgen gaan we als er nog plek is een boottocht doen over het meer en dan zullen we dichterbij de hippo’s en de krokodillen kunnen komen. Vinden het fantastisch hier!!

Dag 9

Vanochtend een boottochtje over het grootste meer van Zuid-Afrika gemaakt. In dit meer leven heel veel hippo’s en we hebben ze dus ook in grote getale gezien.Dit keer ook met hun jonkies.Het blijft fascinerend om ze zo in het water te zien. Omdat het bewolkt was, hebben we rustig aangedaan en lekker bij de lodge geluncht.Dit wordt gerund door Rene en Gonnie, een gezellig echtpaar uit Den Bosch. Wat een leuke mensen waar we al heel wat gesprekken hebben gevoerd. Later op de middag even de winkelstraat door gewandeld maar op een paar leuke winkels na stelt het niet zoveel voor. We hadden de was weggebracht en die kwam keurig gestreken terug dus alles is weer lekker schoon!! Hier is het normaal dat als je je auto ergens parkeert er een jongetje naar je toekomt die dan vraagt of hij op je auto mag passen. Die geef je dan wat randen en dan is hij ook blij. Vandaag vroeg hij of hij onze auto mocht wassen. Die was behoorlijk stoffig door het rijden door de parken dus die is ook weer schoon. Vanavond lekker bij een grillrestaurant gegeten en toen wij wilden afrekenen, was er een hoop rumoer en iedereen stoof naar 1 kant. Wat bleek??? Er liep een hippo door de straat en liep op zijn gemakkie naar een grasveld om daar te gaan grazen. Hoe bizar is dat???? Te donker om een goede foto te maken maar bijzonder om mee te maken!! Nu even de koffer opnieuw inpakken en dan gaan we morgenvroeg rijden naar Champage Valley dat aan de bekende Drakensbergen ligt. Weer een ander stukje natuur!!

Aangezien we toch wat “opmerkingen” krijgen over de foto’s………nee ze zijn niet gepikt van internet en nee…..het zijn ook geen ansichtkaarten ;-). Karin kan gewoon heel goed foto’s maken!!!!

En we willen hierbij Mathilde nogmaals feliciteren met haar verjaardag en ook alvast Maschja feliciteren die morgen jarig is!!

Kus van ons

• 11 November 2011 - 11:08

Maschja:

Diaan, Kaar,

ik weet niet hoe ik kan omschrijven hoe MOOI!!!! dit alllemaal is om te zien en te lezen. Echt Wauw!!

• 11 November 2011 - 19:01

Rinus:

Ik zal geen opmerkingen meer maken over ansichtkaarten, ik durf niet meer. Een hippo door de straat . . . .ja hoor, tuurlijk, maar een hippo is toch ook een soort paard? Goed er staat 'nijl' voor, maar toch. Ik heb geen foto's gezien dat jullie op dat paard hebben gereden.
    Zonder gekheid, wat een leuke reisverslagen en wat maken jullie veel mee, zeker als je als niet reiziger de verslagen volgt.
    Geniet en ik kijk uit naar het volgende verslag,

x

• 12 November 2011 - 16:42

Daisy:

Wat super gaaf allemaal!! Ik heb aan Daan maar voorgesteld dat we volgend jaar naar Afrika gaan ipv Amerika ;)
    Maar hij vind het weer duur :p
    We hebben geld zat toch ;)
    Nou snel afspreken na je vakantie, al denk ik dat we elkaar zien op mijn vrijgezellenfeest!!
    Veel plezier en geniet! X