Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: karinendiane

Blijf op de hoogte en volg Diane

26 November 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 20 Stellenbosch

Vanochtend bij het ontbijt gesproken met de eigenaresse van dit wijnhuis en zij heeft ons het een en ander uitgelegd. Wij wilden hier graag een rondleiding en dat wilde zij met alle liefde doen echter zij gaf aan dat zij nu niet in bedrijf zijn omdat de druifjes heel klein zijn en zij pas in februari 2012 gaan oogsten. De wijn van eerdere oogsten ligt nu lekker te rijpen in de houten vaten. Zij vertelde ons dat wij naar het wijnhuis Bergkelder moesten gaan voor een rondleiding en het wijnproeven. Er zijn hier trouwens in de omgeving meer dan 200 wijnhuizen dus keuze genoeg!! Na het ontbijt eerst een kleine wandeling door deze wijnvelden gemaakt onder het genot van een klein regenbuitje. Het zijn behoorlijk grote velden met heel veel druivenplanten. Vervolgens het centrum van Stellenbosch incl de winkel van oom Samie bezocht. Het is een winkel vol met allerlei spullen en je kan het zo gek niet bedenken of zij hebben het. Lekker chaotisch was het daar!! Daarna geluncht zodat Karin een bodempje kon leggen voor de wijn die zij zou gaan proeven. :) Wijnhuis Bergkelder is volgens hen een van de grootste van Zuid-Afrika. Eerst kregen we een video te zien van het proces en daarna kon er wijn worden geproefd. De wijnen worden bewaard in een soort van grot en op dit moment lagen er 2 miljoen flessen wijn !!!!! Karin heeft eerst 2 witte wijnen en toen 2 rode wijnen geproefd en er werd afgesloten met een witte desertwijn. Persoonlijk vond zij de Cabernet Sauvignon het lekkerst. Daarna nog een korte rondleiding over het terrein en zagen we enorme tanks die 46000 liter wijn per tank bevatte. En dit is dan nog maar 1 wijnhuis van het gebied dus er ligt in dit gebied heel wat wijn opgeslagen. Na het wijnproeven terug gegaan naar het hotel want de zon was gaan schijnen en hebben we even lekker gerelaxed in de tuin om vervolgens van een heerlijke Thaise maaltijd te genieten!! Morgen op tijd vertrekken want dan gaan we naar Kaapstad !!!!
Dag 21 Kaapstad
We waren al vroeg aangekomen in Kaapstad en aangezien het enorm mooi weer was en de Tafelberg in zijn geheel goed zichtbaar was, besloten wij gelijk naar de Tafelberg te rijden. Onderaan de gondel aangekomen, spraken we een man die ons vertelde dat de kabelbaan gesloten was vanwege de wind!!!!! Huh…welke wind???. Het was zonnig en warm maar op 1700 meter was teveel wind. Daar baalden we wel een beetje van want het uitzicht over Kaapstad was nu supermooi en helder. Maar de Tafelberg was ook een halte van de hop on en hop off bus die door Kaapstad reed dus wij zijn opgestapt en hebben al rijdende een groot stuk van de stad en de bijzonderheden gezien!! En lekker verkleurd in de open bus. Tijdens de toer zagen we ineens de gondel de Tafelberg op gaan dus dat betekende dat ie open was. We hebben de toer afgemaakt en vervolgens in de gondel gestapt. Je hebt boven echt een fantastisch uitzicht over de stad, de stranden, het voetbalstadion van het WK, de haven enz. We hadden gelukkig truien aangedaan want we waren al gewaarschuwd dat het fris was op de berg en dat was het ook.!! Daar een klein uurtje rondgelopen en toen naar het hotel gereden. We zitten op zo’n 10 min. lopen van het beroemde Victoria en Alfred Waterfront af en als we de straat uitlopen, lopen we tegen het grote voetbalstadion aan. Lekker centraal dus!

Dag 22 Kaapstad

Vandaag de bekende route genaamd Chapman Peak’s gereden. Omdat het bewolkt was, hebben we m op advies van de eigenaresse andersom gereden zodat als het mooi weer zou worden wij langs de kust zouden rijden. We zijn in alle bekende plaatsen even gestopt om het eea te bekijken. De gekleurde strandhuisjes van Muizenberg staan ook weer op de foto net zoals de pinguins op Boulder beach. Apart hoor, met 22 graden naast de pinguins staan. Het is broedtijd want de dames lagen lekker op hun nest en de heren kwamen af en toe wat gras brengen om hun vrouwtje toe te dekken!!! Vervolgens doorgereden naar Kaap de goede hoop en Kaappunt en daar lekker geluncht. Kaap de goede hoop moet het zuidelijkste puntje van ZA zijn maar anderen beweren dat dat niet zo is. Wij hebben het niet nagerekend en dat zal allemaal wel!! De zee was daar enorm ruig en gelukkig scheen de zon alweer. In de middag de kustroute gereden via Kommetje, Noordhoek, Houtbay, Campsbay en zo weer terug naar Kaapstad zelf. Zo rij je nog in de natuur en zo zit je weer in de drukke stad!!! ’s-Avonds in het beroemde V&A waterfront gegeten en rustig terug gewandeld naar ons hotel. ( zo’n 15 min lopen ) Wat we heel de vakantie nog niet hadden meegemaakt, gebeurd hier best veel. Er wordt veel gebedeld op straat. Aan de ene kant heb je de winkels van Gucci, Louis Vutton, Prada enz omdat er veel geld in Kaapstad zit en aan de andere kant bedelaars en zwervers die op straat liggen te slapen!!!

Dag 23

Niet zo heel veel te melden behalve dat we een heerlijk stranddagje hebben gehad op 1 van de mooiste stranden van deze kust! Het ligt in een baai en het water was ijskoud hahaha!!! Aan deze kant liggen heel veel mooie baaien dus vermoedelijk gaan we nog wel een keer van het mooie strand en de uitzicht genieten!!

Dag 24

Eindelijk hebben we dan Robbeneiland bezocht. Om 11 uur met een grote boot met heel veel toeristen naar het eiland gevaren. Daar aangekomen, werden we in bussen verdeeld en een stukje over het eiland gereden. De gids in de bus vertelde dan het eea over de plekjes waar we stopten. Zo ook bijv bij een stuk grond waar veel mensen lagen begraven die overleden waren aan lepra en andere ziektes. De man kon heel levendig vertellen en had enorm veel humor. Vroeg aan sommigen in de bus waar ze vandaan kwamen en wist dan iets over het land icm Zuid-Afrika te vertellen. Of het nou over voetbal of de geschiedenis ging! Wij Nederlanders kwamen ook nog aan de beurt. Hij was wel eens in NL geweest en vond het een mooi land maar waar hij gek van werd was….’s-ochtends kaas, ’s-middags kaas en ’s-avonds kaas!!! Hij kende mister Nelson Mandela( zo noemt iedereen hier Mandela ) ook persoonlijk en vertelde het eea over hem. Daarna kwamen we bij de gevangenis aan en daar stond een ex-gevangene op ons te wachten en nam ons mee voor een rondleiding. Ook in de gevangenis werd er gediscrimineerd want er was verschil in wat een blanke of een zwarte te eten kreeg!! De gevangenen moesten van 7 tot 3 werken in een steengroeve waar ze geen bescherming tegen de zon droegen. Dus de meesten van hen zijn nu blind of bijna blind. Dan om 4 uur de cel in tot de volgende ochtend. Op zaterdag mochten ze sporten en ze hadden onderling een voetbalcompetitie opgezet. Het ene cellenblok tegen het andere cellenblok. Op zondag moesten ze de hele dag in de cel blijven. De politieke gevangenen zaten bij elkaar en de echte criminelen ook. Onderling hebben ze elkaar dingen geleerd. Er kwamen mannen de gevangenis binnen die analfabeet waren en er geleerd weer uitkwamen. Hun motto was…..each one, teach one!!! Deze man heeft 7 jaar gezeten tot aan 1991 toen de gevangenen met een politieke voorkeur werden vrijgelaten. Je wilt niet bedenken wat deze mensen hebben moeten doorstaan enkel omdat zij anders durfden te denken!!!! Deze man woont nog steeds op Robbeneiland omdat het rondleiden zijn werk is. Ook wonen er nog een aantal mensen met hun gezinnen die het eiland intakt houden enz. Het moeilijkste vond de man nog dat hij nu op 1 eiland leeft met oa de bewaarder die hem vreselijke dingen heeft aangedaan!! We mochten vrij rondlopen in het cellenblok en uiteraard de cel van Mandela bekijken. Nou ik zal je vertellen….onze badkamer is groter. In het begin sliepen ze op een deken en later kregen ze een bed met een matras. In sommige cellen hingen plakaten op de muur met een tekst wat de gevangenen in hun cel hadden opgeschreven. Triest maar helaas waar. Mandela is nu 93 jaar oud en is de laatste 7 jaar niet meer op het eiland geweest en wil ook nooit meer terugkomen. Voorheen kwam hij nog wel met belangrijke gasten maar zijn gezondheid is ook slecht en heeft afstand genomen van dat stuk leven!! Nadat we alles bekeken hadden, was het weer tijd om naar de boot te gaan.
In de haven staat alles nu in het teken van de Volvo ocean race. Dat is de grootste zeilwedstrijd die er bestaat en dat is om de 3 jaar. Men zeilt dan voor zo’n 8 mnd rond de wereld en toevallig komen ze dit weekend in Kaapstad aan. Morgen, zondag is er een groot feest in de haven want dan verwacht men dat iedereen binnen is. Dan zeilen ze over een dag of 16 weer verder naar Abu Dhabi. Dus daar gaan wij natuurlijk even kijken wat dat is een groot evenement met optredens enz.

Dit is tevens ons laatste verslag, wel wat lang maar is van bijna 1 week :). We gaan de laatste 2 dgn lekker luieren op het strand, slenteren door de stad, genieten van het eten en het lekkere weer en dan vertrekken we maandag om 15.00u richting Johannesburg om daar de vlucht richting Nl te nemen.

We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties op wat voor een manier dan ook. Wij hebben een fantastisch mooie vakantie gehad waarbij we van tevoren wat vraagtekens hadden maar nu niet meer!! Het is een land waar je makkelijk door heen kan reizen, de mensen zijn super vriendelijk en de natuur is wonderschoon!! Maar helaas…..de plicht roept weer!!

Grx Karin en Diaan

• 26 November 2011 - 08:27

Sigrid:

Jeetje..robbeneiland! Mooi dat je dat op die manier bekeken hebt! Geniet van de laatste dagen! Jammer dat jullie al bijna terug gaan! Vond het leuk zo jullie avonturen mee te beleven! Have fun

• 26 November 2011 - 10:02

Wil:

Ook wij vonden het heel erg leuk om jullie vakantie op deze manier mee te beleven.Mooie foto's en leuke verhalen...Helaas gaat het allemaal wel snel voorbij he!Hopelijk hebben jullie nog een paar hele fijne dagen.
    Alvast een goede reis terug naar ons koude kikkerlandje(maar ook best mooi toch?)

• 26 November 2011 - 18:37

Poca:

Diaan er is een schrijfster aan je verloren gegaan! De verslagen zijn echt typisch jij. Dat van die pinguïns zal ik Wim ff laten lezen. Hoewel....ik heb geen klagen. Ben blij dat jullie zo genoten hebben van jullie reis. Het is jullie gegund en zo maken de 'minder bedeelden' ook een verre reis :-) c u soon!

• 27 November 2011 - 08:36

Gerard En Jan:

Hallo Karin en Diane.
    Wat hebben jullie een leuke vakantie gehad. We hebben genoten van de prachtige verslagen en foto´s.
    Dit was echt een vakantie om nooit te vergeten lijkt ons.
    Tot spoedig in Nederland terug. Gerard en Jan.

• 28 November 2011 - 12:15

Petra, Gouda:

Waarschijnlijk lezen jullie mijn reactie pas als jullie weer thuis zijn in ons kikkerlandje.
    Ik wilde jullie even bedanken voor de prachtige verslagen en foto's die jullie hebben gemaakt.
    Aan alles is op te maken dat jullie een fantastisch mooie vakantie hebben gehad en wij hebben daar ook nog een stukje van mee mogen genieten!
    Geweldig!!
    Ik wens jullie een hele goede vlucht en reis naar huis en suc6 met jullie plicht als deze weer roept ;-)

XxX

• 28 November 2011 - 13:45

Robbie W:

Jullie moeten wel enorm genoten hebben en als ik het zo allemaal lees ben ik wel jaloers. Moet meteen terugdenken aan mijn reis.
    Groetjes Rob

• 29 November 2011 - 22:42

Randolf:

Genoeg tekst.....Ik hoor graag de rest tijdens de spareribs!!

• 30 November 2011 - 17:39

Rinus:

Hoi meisjes,

Ik heb even wat "rust" gehad in Marokko (ook Afrika toch??), maar ik ben er weer. Lekker wijntje Kaar? Ze zullen voor Diaan toch wel een goed frisje hebben gehad! Ik geniet nog steeds van jullie reisverslagen. Het gaat nu aardig opschieten, sterker nog, ik denk dat jullie onderweg zijn! Ik ga je wel proberen te bellen, er gebeurt genoeg, dus er is zat uit te wisselen. De zuurkool staat klaar, maar jullie mogen nog kiezen!
    Ben benieuwd naar alle foto's, goede reis en ik hoor jullie,

x