Dag 1, 2 en 3 van onze reis - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu Dag 1, 2 en 3 van onze reis - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Dag 1, 2 en 3 van onze reis

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

19 Maart 2023 | Vietnam, Hanoi

Dag 1 en 2

Op schiphol verliep alles heel vlotjes. Security en douane duurde een half uurtje dus lang leve het niet hoeven reizen in een kindervakantie. Even een bakkie bij Starbucks en vervolgens na 19 uur, met een tussenstop op Singapore, stonden we in Hanoi. Waren dit keer 19 lange uren want met een dagvlucht slapen we niet dus beetje tijd doden met spelletje Qwixx spelen en series kijken. Redelijk vermoeid waren we wel.

Was fijn dat er iemand stond met een bord met je naam erop. Klein ritje naar het hotel, opfrissen en langs Eric van GetupenGoVietnam die samen met ons een hele mooie reis heeft uitgedokterd. Eric had een mooi roadbook gemaakt zodat we niks kunnen vergeten. Daarna door de stad geslenterd ondanks de vermoeidheid. We moeten op zien te blijven tot vanavond en dan gelijk het ritme in maar inmiddels zijn we al ruim 30 uur wakker!! Dat slenteren door de straten viel nog niet mee want allemachtig zeg, dat leken wel tig pogingen tot zelfdoding als je wilde oversteken [e-1f648]Wat een verkeer maar wel een gecontroleerde chaos want men is wel sociaal en geeft elkaar bijna altijd de ruimte. Op de scooters zitten hele gezinnen met 1 of 2 kleine kids tussen de bestuurder en een andere volwassen in en kijk niet gek op als er bijv een tweepersoons matras achterop wordt meegenomen. Overal op straat weer dat leuke straatbeeld wat we herkennen van de landen in Azië. Overal eettentjes waar je op lage plastic stoeltjes een hernia kweekt, fruit stalletjes voor een verse fruitsmoothie, dames op een fiets afgeladen met verschillende soortjes nootjes enz enz. Alles kan en mag hier! Nog even naar het Hoan Kien meer gelopen waarin de Ngoc Son tempel ligt en de beroemde rode Huc brug. Morgen gaan we daar binnen kijken want het was best druk en wij waren best moe. Daarna heerlijke rijst met kip en cashewnoten gegeten. Aan de prijzen voor het eten en drinken kunnen we wel wennen. Voor 13 euro totaal 2 maaltijden en een drankje...ik reken m goed. Je hebt hier al een biertje voor 40 cent en een fruitsmoothie voor iets meer dan 1 euro. Nu op tijd naar bed want we zijn gesloopt en dankzij de jetlag zullen we wel lekker op tijd wakker zijn.

Morgen een fietstrip om Hanoi te verkennen en het blijft op de fiets toch een mooie manier om veel te zien in een korte tijd!

Dag 3 Hanoi

Vietnam is een lang smal uitgerekt land en van Noord naar Zuid is het 1800 km lang dus te vergelijken met de route van Zoetermeer naar Valencia in Spanje dus best lang. Het grenst aan China, Laos, Thailand en Cambodja. Hanoi is nu de hoofdstad van Vietnam en vroeger was dat Saigon dat overigens nu Ho Chi Minh City heet.

Vanochtend heel rustig aan gedaan want de jetlag hakte er lekker in. We zijn tenslotte ook de jongsten niet meer haha [e-1f609]. De fietstour door Hanoi langs de bezienswaardigheden was weer leuk om te doen en soms lees vaak een uitdaging in het verkeer. Als je naar de andere kant van de straat wilt dan steek je je hand uit en dan wacht je even dat men je ziet en heel langzaam schuif je op zodat de scooters om je heen kunnen. We waren wel de enige fietsers...heel gek ook [e-1f923]. Af en toe werd mn achterband aangetikt maar omdat je niet hard fietst, val je niet. Her en der maakten we een stop en Kaar dronk de beroemde egg koffie. Espresso op de bodem en een soort van creme, gemaakt van een eierdooier en gezoete gecondenseerde melk, er bovenop. Nog een klus om dat te maken en lekker zoet en je drinkt het niet maar je lepelt het uit! Heel veel dynamiek in deze stad maar verder geen hele bijzondere stad qua gebouwen enz. Trainstreet was grappig om te zien. Een smalle straat met aan weerszijden huizen en terrasjes waar de trein doorheen rijdt. Als de trein eraan komt, 5 x per dag, dan worden snel alle terrassen aan de kant geschoven anders word je geraakt door de trein. Na het fietsen snel opgefrist want met 29 graden en een hoge luchtvochtigheid is het best zweten!

In de avond deden we een streetfoodtour wat inhield dat we lopend naar 6 a 7 verschillende eettentjes gingen en steeds wat anders te eten kregen. Dat zijn families die al generatie op generatie koken en op de authentieke manier. Uiteraard noodles met kip gegeten, een kippesoepje maar ook een beefsalad en een loempiaatje ( onwijs lekker en zeker beter dan bij ons thuis ) en bahmi. En nee dat is geen bami maar een gevuld broodje. Als toetje cocosijs met sticky rice voor Kaar en daarna nog een verse fruitsmoothie en toen hadden we ook meer dan genoeg gegeten. Voor de deur van het hotel stond de beroemde weekend avondmarkt dus nog even de markt over gelopen met heel veel kleding en dingetjes die je echt niet nodig hebt of hebben wilt haha. Zelfs Kaar wist zich te bedwingen om iets te kopen dus dat zegt wel wat [e-1f604]. Morgen nog een relaxte dag in Hanoi en morgenavond gaan we met de nachtbus naar Sapa ( mooie natuur helemaal in het Noorden vlakbij de grens met China ) om een tweedaagse trekking te doen van 15 km per dag o.a langs de rijstvelden en authentieke dorpjes. Weg van de drukte van de stad en de natuur in [e-1f44d]

• 19 Maart 2023 - 18:37

Rinus Segboer:

Vietnam, wat bijzonder, niet een prachtig land zijn. Een collega van Elly heeft het land doorkruist op de fiets en zijn verhalen waren indrukwekkend!

zials altijd volg ik jullie graag, via een beeldscherm, geniet en weet dat ik meelees.

[e-1f60a]

• 19 Maart 2023 - 18:38

Jolanda Van Geijn:

Ik volg jullie!

Heel leuk om verslagen te lezen.

Veel plezier en smul ze!

X Jo

• 19 Maart 2023 - 18:56

Berma:

Hoi hoi, wat leuk om de verslagen mee te lezen. Heel veel plezier in Vietnam. Groetjes Berma

• 19 Maart 2023 - 19:16

Petra Greve:

Echt tof om jullie weer te mogen volgen!!

Leuk geschreven!

Geniet ervan en wij genieten mee!

• 19 Maart 2023 - 19:33

Marjoleine Den Hartigh :

Hallo lieve dames,

ik lees mee.. en ik denk beeld te hebben. Jullie als enige op de fiets door de drukte.. haha! Have fun. Xx

• 19 Maart 2023 - 19:40

André Nievaart:

Heel mooi om dit avontuur mee te kunnen lezen. Heel veel plezier.

• 19 Maart 2023 - 20:21

Dick Kemner :

Met plezier jullie verslag gelezen en heb er wel beeld bij.

Een hele mooie reis gewenst en blijf jullie volgen.

XX

• 19 Maart 2023 - 22:11

Frederike:

Leuk om weer mee te lezen!! Njoy samen!!

• 19 Maart 2023 - 23:05

Theo Van Beek :

Veel plezier en mooie herinneringen maken.

Lees met plezier jullie reisactiviteiten.

• 20 Maart 2023 - 08:45

Carmen Van Den Bogaert :

Wat leuk om weer mee te lezen !

• 20 Maart 2023 - 13:19

Willem:

super mooie reis maken jullie.

Lekker genieten samen !!!!!

• 20 Maart 2023 - 13:27

John Spaapen:

Diana en Karin, het is weer een beleving jullie reis te volgen. Net of ik zelf meereis.

Ga je ook de tunnels nog doen. Een vriend van ons heeft dat gedaan. Tunnels van VC waren ondertussen wel wat groter gemaakt voor de toeristen.

Op naar het volgende verslag.

grtz. John

• 20 Maart 2023 - 15:00

Ellen De Looff:

Diaan en Karin, leuk om weer mee te reizen!! Geniet van jullue trip!

• 20 Maart 2023 - 16:50

Petra Van Kampen:

leuk om mee te lezen met deze bijzondere reis! Veel plezier

• 20 Maart 2023 - 19:53

John Kijkuit:

klinkt allemaal erg leuk. Geniet ervan!

• 21 Maart 2023 - 15:15

Patrick Van Scheijndel :

Fijne vakantie en geniet van en met elkaar!