Hiken in Sapa en op weg naar Ha Giang - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu Hiken in Sapa en op weg naar Ha Giang - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Hiken in Sapa en op weg naar Ha Giang

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

22 Maart 2023 | Vietnam, Hà Giang

Dag 4 Hanoi en op weg naar Sapa

Laatste dag in Hanoi en dat is goed want we zijn wel toe aan wat anders dan deze drukke stad. Dit was 1 van de laatste ochtenden van deze reis dat we makkie an konden doen en niet heel vroeg iets "moeten".

Vandaag wilden we naar en langs het Hoan Kien meer lopen en naar de Ngoc Son tempel die in het meer ligt. We dachten dat we nu de weg wel wisten. Niet dus. We liepen naar een meer ja...verkeerde natuurlijk. Onderweg wel weer genoeg dingen gezien en we worden steeds beter in het zonder letsel oversteken[e-1f44d]. We zagen onderweg helaas ook een bbq waar duidelijk honden op lagen. Liet niks aan de verbeelding over [e-1f621].Dan word je echt spontaan misselijk. Eigenlijk mag dat hier niet meer sinds 2021 maar de oudere generatie eet nog wel hond. Onze jonge gids vertelde gisteravond al dat hij dat nooit zou doen maar zn opa en oma wel. Vreselijk!!! Sommige dingen zijn dus niet tof hier!

We hadden geen zin om helemaal terug te lopen dus een taxi genomen naar het juiste meer want we gaan aankomende dagen al genoeg wandelen [e-1f648]. Boeddistische tempel bezocht en hier in Vietnam heeft 70% van de bevolking geen geloof. Dat is wel anders in sommige buurlanden. Dus je wordt hier niet overladen met tempels. Misschien komt dat nog in het zuiden. De man met de hamer kwam ineens langs ( lang leve die jetlag [e-1f621] ) dus besloten om op een rooftop te gaan zitten met uitzicht over het meer en even rustig aan te doen. Beetje koffie/theedrinken en internetten . Je wordt hier doodgegooid met massagesalons dus we hebben ons heerlijk een uurtje laten masseren. Alhoewel de masseuse waarschijnlijk haar sportmomentje nog niet had gehad en haar 10 km over mn rug liep en daarna haar drumlesuurtje op mijn kuiten uitprobeerde maar we hebben ervan genoten. Ontspannen de bus in. Nog even wat eten en dan gaan we zo vertrekken met de nachtbus naar Sapa. Komen daar rond 04.00u aan dus er is een kamer geregeld zodat we nog even paar uurtjes kunnen slapen/rusten om na het ontbijt aan de 15 km durende trekking te gaan beginnen. De rust opzoeken in de natuur ( duimen dat het niet mistig en bewolkt is ) en daar hebben we na deze drukke dagen heel veel zin in [e-1f618].

Dag 5 Sapa

Gisteravond dus met de bus naar Sapa en we waren blij toen we zagen dat het een cabinsleeper was. We hebben al veel met de bus gereisd maar dit is ideaal. Oplaadpunten, wifi, dekentje en een stoel van 1 meter breed die bijna plat kon. Helaas weer niet veel geslapen ( wallen zijn inmiddels aanwezig ) en rond 04 uur aangekomen in Sapa en er lag bij de receptie een briefje en een kamersleutel dus nog paar uurtjes geslapen.

Vanochtend om 9u kennisgemaakt met Mai, onze gids voor 2 dagen. Zij was traditioneel gekleed en behoort bij een stam hier. Ze leek 21 maar is 30 en sprak best goed Engels voor iemand die dat niet geleerd heeft op school. Learning by the job!

Eerst even naar de markt om wat fruit, groente en kip te halen want zij zou de lunch zelf klaarmaken. Later bleek dat zij dat mag doen in een plaatselijk restaurantje. Dus wij op pad. Nouuuuu dat was wat. Vantevoren een keer niet de hele reis met alle foto's van Vietnam al 100x bekeken dus redelijk onwetend op pad en 15 km wandelen zou ons wel lukken natuurlijk! Nergens had ik dus gelezen dat het heuvel op en af was [e-1f648]. Zo steil dat een fietser het niet zou redden! En de heuvels waren zeker in het begin soms wat glad met zand/modder en rotsondergrond met overal gaten enz.

Maar de uitzichten waren prachtig. Hele mooie groene natuur en heel leuk om de rijstterrassen weer zo te zien. En om uit die drukke stad weg te zijn!In april gaan de stekjes pas de grond in dus geen volle terrassen. De zon scheen gelukkig en het was behoorlijk warm ook. Gisteren hadden ze mist en regen dus we hadden mazzel. 3 weken geleden vroor het hier 's-nachts nog [e-1f914].

Er liepen vanuit het dorp nog 2 lokale dames met ons mee en zij droegen een mand met handwerkspulletjes erin. Wij dachten nog heel naïef dat zij toevallig dezelfde kant op moesten en ons daarom af en toe hielpen met een handje als we dreigden uit te glijden. Zij liepen trouwens op plastic open slippers [e-1f633] en ik op goeie wandelschoenen en Kaar op haar Teva's. En zij hielpen dus ons...okee!

Na 2.5 uur/ 7km wandelen aangekomen bij het restaurant en daar ging Mai de lunch klaarmaken. En je raadt het al....daar kwamen onze ijverige helpsters en de mand ging open en of wij ze even van de voorraad af wilden helpen. En we reizen veel dus hebben al veel "troep" zeg maar. Maar goed, wij weten wat ze hier verdienen en dat het toerisme de afgelopen Covidjaren heel slecht was dus we hebben de dames maar gesponsord. Waarschijnlijk ook weer een beetje opgelicht maar dat hoort erbij. We hebben nu gezegd dat we er klaar mee zijn maar of dat ook zo is [e-1f614].

Na de heerlijke lunch, die bestond uit rijst, kip, groente en een omelet, zouden we de langere route nemen maar daar kwamen we op terug. Onze knieen en kuiten protesteerden hevig dus de korte route genomen en daar leek al geen eind aan te komen.

Onderweg kwamen we langs een paar kleine "dorpjes". Her en der zitten de dames achter een naaimachine en ze maken hier veel kleding zelf. Iedere stam heeft zn eigen kleding. Van bepaalde planten maken ze een draad en die wordt dan in een verfbad gedaan zodat het een bepaalde kleur krijgt. In grote getale lopen kippen en hanen rond en die zijn allemaal om zelf op te eten. Koeien en varkens zie je overigens niet.

Rond 16u kwamen we aan bij de homestay waar we 1 nachtje slapen. Mijn horloge gaf toch 15 km aan en onze lijven gaven dat ook wel aan [e-1f923].

Straks gezamelijk met iedereen eten hier en op tijd naar bed en hopen dat we nu eindelijk eens een nacht doorslapen want slapen is helaas nog een drama. Morgen een iets kortere hike en eens zien met hoeveel spierpijn we morgen opstaan [e-1f648].

Dag 6 Sapa - ha Giang

Helaas kwam de 2e dag hiken er niet en moesten we deze dag aan ons voorbij laten gaan [e-1f614]! Karin kreeg gisteravond koorts en alles kwam eruit. Dus dat was flink balen natuurlijk. ( onze kuiten waren wel blij dat ze rust kregen [e-1f648] ).We zijn allebei al vanaf de dag na vertrek uit Nl verkouden dus mogelijk gewoon de griep. Maar we moesten vandaag wel verkassen naar Ha Giang omdat we morgen een 3daagse motortrip gaan doen, de beroemde Ha Giangloop met de "easyriders". Dus tot 15u heeft Kaar op bed gelegen en ik heb ergens wat crackers en bananen gehaald en gingerthee want wel proberen iets lichts te eten. Eric van de reisorganisatie had ik geappt dat we niet gingen hiken en hij was super meedenkend en heeft geregeld dat we niet met de bus naar Ha Giang hoefden maar hij heeft een privéchauffeur met een SUV geregeld. Superlief en scheelde en paar uur reizen !! Mocht je ooit naar Vietnam willen, check zijn organisatie GetupandgoVietnam.

Inmiddels knapt Kaar ( dankzij de mix van paracetemol en ibuprofen ) een beetje op en hopelijk na een goeie nachtrust klaar om morgen op de motor te stappen. Dit is namelijk 1 van de hoogtepunten van onze reis en moet qua natuur en ervaring heel tof zijn.

Een kleine rugzak ingepakt met de hoognodige dingen voor 3 dagen want die koffer gaat niet mee op de motor natuurlijk. Over 3 dagen zijn we hier weer terug en dan terug naar Hanoi om vanaf daar de route verder te vervolgen. Het weer zit in ieder geval enorm mee en het wordt morgen 33 graden met veel zon dus met de rijwind van de motor is dat goed te doen!

• 22 Maart 2023 - 16:32

Sandra :

Hopen dat jullie beiden niet meer ziek worden!

heerlijk genieten van jullie mooie reis! Super om het zo mee te mogen beleven!

• 22 Maart 2023 - 18:58

Dick Kemner :

Doen jullie niet een beetje veel [e-1f602]

Snel beter worden en genieten

Xx

• 22 Maart 2023 - 19:14

Jolanda Van Geijn:

Mooie belevenissen en ziek zijn is dan rot. Veel beterschap voor Karin.

Lang leve de paracetamol! Pas goed op (elkaar) x

• 22 Maart 2023 - 19:18

Petra Greve:

Hopelijk konden jullie de motortocht gaan doen!

Beterschap voor Karin en heel veel plezier!

• 22 Maart 2023 - 19:37

Carmen :

Hoop dat Karin zich snel beter voelt zodat de motor tocht alleen maar genieten wordt !

liefs en beterschap [e-2764]️‍

• 22 Maart 2023 - 20:12

Berma:

Mooie belevenissen weer. Voor Kaar en jou ook heel veel beterschap. Groetjes [e-1f618]

• 22 Maart 2023 - 21:00

Daisy :

Nee joh! Wat kut dat Kaar zich zo voelt. Hopelijk nu weer wat beter! Geniet en doe toch maar rustig aan. Dan maar in een zijspan [e-1f609]