3 daagse Ha Giangloop - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu 3 daagse Ha Giangloop - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Diane Feron - WaarBenJij.nu

3 daagse Ha Giangloop

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

26 Maart 2023 | Vietnam, Hà Giang

Dag 7 Ha Giangloop

Gelukkig hadden we een goeie nachtrust en knapte Kaar goed op. We denken nu aan een voedselvergiftiging omdat het 2 dgn geduurd heeft [e-1f914]. We hoeven nooit zo vroeg op dus dat is lekker. Vanochtend verse warme gebakken witte broodjes en uiteraard 2 gebakken eieren. Dat is echt het enige beleg wat je krijgt. Men kent hier geen zoetigheid of vleeswaren dus na 5 weken kunnen wij geen wit brood met eieren meer zien, denk ik. [e-1f648]

Om 9 uur kennisgemaakt met onze chauffeurs en kregen we bescherming voor de ellebogen en knieen omgehangen! Uhh we gaan niet skaten toch en we hebben ook geen MEinzet! En een helm in onze maat was ook lastig dus nu rijden we met een roze helm met oortjes op...kindermaatje gok ik [e-1f923]. Rugzak achterop gebonden, even tanken en crossen maar. De jongens rijden heel relaxed en zeker niet hard. Regelmatig een stop onderweg en het enige wat wij doen is zitten, relaxen, rondkijken en genieten [e-1f44d]. De natuur is hier prachtig. Veel heuvels van allerlei formaten, veel rijstvelden en rijstterrassen en alles is groen, groener, groenst.

Voor de lunch een grot bezocht die 400 miljoen jaar oud is. Echt bizar hoe zoiets kan ontstaan. Toen bestond dit gebied alleen uit de zee. De lunch was dit keer geen rijst maar noedels met kip. Beetje varieren kan geen kwaad [e-1f92a].

Onderweg zagen we weer van alles. Het is dat we weten dat de cultuur hier heel anders is en we het allemaal niet zielig mogen vinden maar 3 varkens in drie kleine stalen manden achterop de motor...tsja [e-1f614].

Na ong 100 km gereden te hebben, aangekomen bij de homestay en kregen we een grote kamer wat verder weg ligt van de drukte van de jeugd. Deze motorrit wordt natuurlijk niet alleen door ons gedaan en de leeftijd van de toeristen is denk ik tussen de 18 jaar en 26 jaar. Wij zijn steeds by far de oudsten [e-1f604] maar zo voelen wij ons natuurlijk niet haha ( meestal dan [e-1f648] ) We zeggen vaak tegen elkaar dat het superfijn is dat we dit nog kunnen en mogen doen samen. En zolang het kan, zullen we nog proberen zoveel mogelijk van de wereld te zien [e-1f618].

Dag 8 Ha Giangloop

Vandaag weer 100 km op de motor van Yen Minh via Dong Van naar Meo Vac. De disco/karaoke gisteravond hield gelukkig om 23u op zodat we een goeie nachtrust hadden.

Het ontbijt...je raadt al...bestond uit een vers wit broodje met een gebakken omelet en wat fruit. Thee hadden ze niet maar koffie wel. En dat maken we nu vaker mee in de homestays. Ergens las ik dat Vietnam het land van de groene thee was [e-1f914]. Niet in dit gebied dan. Het was alweer 28 graden toen we wegreden en de zon wisselde de bewolking af. Sowieso hangt er in de heuvels altijd wel iets van nevel.

We hebben weer een mooie rit gemaakt en het landschap wisselde zich ook af. Dit keer ook hele hoge bergen en naaldbomen. Het blijft prachtig en het straalt zoveel rust uit. We zitten echt in het noorden van Vietnam dus de gids reed naar een gedeelte waar een rivier stroomt en aan de andere kant van de rivier ligt China. Het grappige was dat ik op mijn telefoon een smsje kreeg van de provider met welkom in China en mijn horloge gaf ineens een uur later aan. Maar we stonden nog in Vietnam [e-1f633].

De wegen zijn niet altijd even best maar die gasten rijden prima en zeker niet te hard. Andere groepen komen ons vaak voorbij gesjeesd maar ze doen maar lekker. Veiligheid voor alles want je zit ook gewoon in een shirt en korte broek op die motor [e-1f648].

Na de lunch naar een rivier gereden waar we een boottocht van een uur hadden. Was geinig om even om te doen maar had evt geskipt kunnen worden maar zat nu eenmaal in het totaalpakket. Hadden bijna niet gegaan want er waren wat rotsblokken naar beneden gevallen die de gehele weg blokkeerde dus er moest een shovel komen om alles van de weg te halen. Wij stonden gelukkig in de staart en hoefden niet zo lang te wachten tot die sjovel klaar was.

We zien onderweg heel veel kinderen tussen de 1 en ong 6 jaar oud. Lopen op blote voetjes en zien er onverzorgd uit. Volgens onze chauffeur zijn de ouders dan aan het werk en of zijn bijv ergens bladeren aan het verzamelen om de beesten te kunnen voeren. In ieder geval hebben deze kids geen toekomst en dat is best zielig met de wetenschap hoe het bij ons is. De ouderen werken hier ook nog. Je ziet vrouwen, van wij schatten tussen 70 en 80, ook nog sjouwen met een mand op hun rug. Vaak met takken of groene bladeren erin. Ze lopen ook allemaal krom maar dat is niet zo gek als je dit al vanaf je jonge jaren doet. Pensioen en ziektekosten enz kennen ze hier niet. Als je ziek wordt, heb je pech en zeker als je niet in de buurt van een soort van ziekenhuis woont.

We zitten weer een nachtje in een leuke homestay en morgen maken we onze laatste kilometers op de motor terug naar Ha Giang en morgenmiddag met de bus weer naar Hanoi. En dan vervolgen we onze weg naar het zuiden van Vietnam.

Maar nu eerst de dag afsluiten met een heerlijke massage [e-1f44d]

Dag 9 Ha Giangloop, terug naar Hanoi

Ja ja geen wit broodje met eieren maar pannenkoeken met banaan als ontbijt en dat smaakte prima.

3e en laatste dag van de loop en terug naar Ha Giang. Was bewolkt en er dreigde regen aan te komen dus gestart met onze regenjassen...better safe than sorry! Maar de driver had een vervelende mededeling. De weg er naartoe was slecht/geblokkeerd/afgesloten enz enz. Dus geen aanrader om die kant op te rijden. Dus toen zat er niks anders op dan de route terug te rijden. Werden wel wat meer kms dan gepland [e-1f648]. Dat vonden ons zitbeentjes niet altijd grappig! Gelukkig bleef de regen weg. Degene die vandaag starten met de loop hebben niet veel zicht dus die 2 mooie dagen neemt niemand ons meer af [e-1f609].

Als je de route de andere kant oprijdt, zie je net weer iets anders. Mensen kijken blijft ook altijd leuk en de kinderen onderweg zwaaien altijd. We hebben weer van alles voorbij zie komen achterop die motoren. Een koelkast en tafel is ook heel normaal hier.

Aangekomen in Ha Giang even snel alles in orde maken voor de busreis naar Hanoi. Morgen naar Halong Bay en hebben we 1 nacht op een luxe Vietnamese cruiseboot ( niet te verwarren met onze cruiseschepen haha ) en hopen we dat het weer meezit en de regen wegblijft. Hier is het altijd veranderlijk [e-1f648].

• 26 Maart 2023 - 11:28

Rinus:

Hallo dan, Karin gelukkig weer opgeknapt en jullie hebben toch kunnen doen, wat jullie hadden gepland. Even Diaan, wat een gave verslagen schrijf jij, ik kan het bijna zien wat jullie doen, echt heel gaaf.

Nou ik blijf jullie volgen, geniet en x

Rinus

• 26 Maart 2023 - 12:18

Jolanda Van Geijn:

In een woord: WAUW!

Ik begrijp wel heel goed jullie gevoelens bij het zien van de kinderen en de wijze waarop er met dieren wordt om gegaan.

Verdrietig.

Ik kijk uit naar het volgende verslag en de foto's op de socials. Take care.

• 27 Maart 2023 - 19:03

Eric:

Heerlijk om jullie reisverslagen te lezen…..

Ik lees het met enige jaloezie…….[e-1f609]

Heerlijk land, mooi weer en geniet van elkaar!

Groet, Eric [e-1f973]

• 28 Maart 2023 - 14:59

Tanja Blekkink :

Karin en Diane, nog een goede voortzetting van jullie reis en take care! Groeten, Tanja [e-1f44b]

• 28 Maart 2023 - 15:04

Diane:

Hi Tanja, Karin gebruikt Polarsteps en kort de verslagen wat in [e-1f609]

• 28 Maart 2023 - 20:05

Renate Weijers :

Zo gaaf om jullie belevenissen te lezen. Is allemaal top geregeld. Geniet er lekker van met z’n twee.