Elephant day - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Diane Feron - WaarBenJij.nu Elephant day - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Elephant day

Door: karinendiane

Blijf op de hoogte en volg Diane

14 November 2010 | Thailand, Chiang Mai

Elephant day!!

Om 08.30u werden we door de organisatie opgehaald en later bleken we door degene waar we dit geboekt hadden in het verkeerde olifantenkamp gezet te zijn maar achteraf was het prima. Waren met een Nederlandse jongen en zijn Franse vriendin en een jongen uit London dus een klein clubje. Eerst gingen we nog even langs de orchideenfarm en daar werden de verzekeringen voor het kamp geregeld!!?? Om 10.30u aangekomen in Jumbocamp dat echt schitterend gelegen is in de natuur. In een dal met heel veel groen en de olifanten zijn daar nu met z’n vijven omdat er twee ergens verderop aan het bevallen zijn dus dat hebben we helaas gemist!. Wij kregen speciale mahoutkleding aan en vervolgens legde onze gids die ook een mahout ( olifantentrainer ) is aan ons de commando’s uit die wij later moesten gaan gebruiken tijdens onze wandeling met de olifant. Na de uitleg gingen we oefenen op een klein stukje terrein en dat viel niet mee. Wat zijn die olifanten toch enorm!! Ten eerste al hoe je op zo’n groot beest moet klimmen. Hij heeft wel zijn poot omhoog en daar mag jij dan je voet opzetten en vervolgens hou je dat grote oor vast en klauter je omhoog. Dan ga je precies achter zijn oren en tussen zijn schouderbladen zitten en zie dan maar je balans te houden want voor je gevoel val je steeds naar voren. Je krijgt dan zo’n stok met scherpe punt in je handen en die gebruik je tijdens het geven van de commando’s zoals lopen, stoppen, naar achteren en opzij gaan. En dat natuurlijk in het Thais maar het zijn hele korte woorden die onderweg nog wel eens door elkaar werden gehaald hahaha. Na het oefenen, kregen we een lunch van rijst met kip in zoet/zure saus en loempiaatjes en vervolgens ging het echte werk beginnen. Omdat Karin liever achter mij zat en niet voorop, ben ik achter die grote oren gaan zitten en begon de reis door de wildernis en dat hebben wij geweten. 3 olifanten met 5 toeristen op stap en bij iedere olifant een mahout. Maar olifanten eten 500 kilo op 1 dag en hebben dus heel de dag honger en willen heel de dag groene blaadjes en bamboe eten. Laat die ingrediënten nou volop aanwezig zijn op onze rit. Dus ze hadden meer interesse in een groen hapje dan om naar de commando’s te luisteren en als de mahout onze olifant dan corrigeerde met die stok dan was zij het daar niet altijd mee eens en dat liet ze dan of horen door luid te gaan tetteren of ze schudde even fijn met haar hoofd waar ik achter zat dus dan moest je echt goed je balans zien te houden anders lig je eraf!!! Die andere twee die voor ons liepen, hadden ook een luie dag dus de hele tijd hoorde je ons de commando’s schreeuwen maar echt luisteren deden ze niet omdat ze het eten veel belangrijker vonden. Ondertussen deden onze knieen en kuiten best een beetje zeer omdat je continu aan het aanspannen bent om je balans te houden. En degene die voorop zit, moet ook steeds met de voeten tegen de oren “trappen”en dan de commando geven dus de spierpijn is nu al voelbaar :). De olifanten trekken ook met gemak even een bambooboom om dus op het moment dat die grote slurf om zo’n boom heen wordt gedraaid, corrigeert de mahout de olifant anders hebben wij een boom op ons hoofd.
De gids liep de hele tijd mee en maakte foto’s van ons en de groep zodat we straks wat geinige foto’s erop kunnen laten zien. Na het ritje door de wildernis, mochten de olifanten water drinken en hadden wij even een kleine pauze. Daarna was het baddertijd en lagen de olifanten heerlijk in het water/modderpoel en mochten wij de olifanten wassen/schrobben. Tuurlijk vinden ze het dan leuk om je nat te spuiten. Het is echt gaaf om zo dichtbij te kunnen komen. Hun huid is hard en rimpelig en die haren zijn heel hard en stekelig :). De mahout blijft continu op de rug staan om ze onder controle te houden. Na het badderen, werden nog even de laatste foto’s gemaakt en namen we afscheid van de olifanten. Nog even langs een fabriek waar ze de olifantenpoep recyclen, dat is een heel proces en uiteindelijk maken ze daar papier en oa fotolijstjes van dus die hebben we maar aangeschaft om er een leuke foto in te doen als herinnering aan deze leuke dag.
Vandaag ( 14 nov ) gaan we lekker luieren want er staan geen excursies op het programma. Er is hier een mooi park waar iedereen een matje neerlegt en dan gaat “chillen “dus wij nemen ons boek en muziek mee en ga ook lekker luieren dus morgen waarschijnlijk pas weer een verslag want dan gaan we weer een fietstocht doen maar dan ten oosten van Chiang Mai.

Liefs van ons

Ina: van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele leuke dag toegewenst. Lief van je dat je alles uitprint. Samen even kijken, kost minder inkt haha

Mama: morgen gaan we proberen om te bellen oke

Denny: fijn dat jij zo handig bent en ze zijn nooit te oud om te leren toch???

Maayke: je reactie staat er nu wel op maar die andere keren niet…raar he???

Rob W: OXO still alive?? Bangkok is droog zodat je teva’s niet nat worden. Ideale dingen hoor!!

Rinus: 40 jaar??? In your dreams maar die mannetjes hier zijn idd een stukje minder aantrekkelijk dus vandaar dat ze hier hun slag slaan hahaha

Dees: huh geen reactie :)

• 14 November 2010 - 09:22

Piet En Bep:

goede morge hier piet je verslag weer gelezen heelleuk met die olifanten zit nu aan de koffie met een stuk taart van maison kelder groetjes en een fijne dag vandaag piet en bep

• 14 November 2010 - 11:02

Sander:

Yessss ik ben weer helemaal bij!! Gaaf die mahoutkleding. mag je die houden? haha. Ziet er avontuurlijk uit. en mammmmm die foto van jou vind ik zoooo tof ik ga 'm inlijsten!!!!! en mam, niet zo mieten jij. gewoon vooraan zitten op die olifant haha. Echt super vet dit allemaal. Zeker als je nagaat dat het hier elke dag regent en waait en het bij jullie zulk lekker weer is. Kan ik niet een weekje langskomen?
    Sa-wat die!! (typ ik dit goed? haha)

• 14 November 2010 - 11:12

Ruud En Toos:

Goedemorgen, nee het is inmiddels middag. Leuk verslag om te lezen en leuke foto's. Weet er alles van op een olifant te zitten, alleen wij kregen geen kleding dus lekker in mijn korte broek, je hoeft je benen niet meer te scheren of zo want die worden vanzelf glad het lijkt net schuurpapier, maarja dat heb je er voor over!!! als dank hebben we ze twee trossen bananen gegeven want dat lusten ze wel haha. Fijne dag en geniet lekker van de rust en laad de batterij maar weer op voor de fietstocht morgen, groetjes

• 14 November 2010 - 13:43

Dees:

Haha, ik denk dat ik ff niks wist..;)
    Maar lees het wel elke dag hoor!
    Lachen he die beesten.. heb ook nog leuke foto's. En idd het strontfotolijstje ;)
    Je ruikt niks hoor thuis haha
    Nou relaxe, wij zitten in de regen, wederom!
    X

• 14 November 2010 - 16:37

Rody:

Hey jullie! Ziet er onwijs leuk uit, maar is t niet teveel voor de toeristen, uitbuiting??

• 14 November 2010 - 20:06

Rinus:

Kaar en Diaan, ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar als kenner van 'dieren' en jullie weten wat een kenner ik ben, zeg ik:"jullie zitten er prima op, aan elke kant een been, heel belangrijk voor de juiste balans, dus je kan zo naar buiten!"
    Wat gaaf om te zien en ik vind die mahoutkleding ook stoer. Met die dingen nog even badderen, ik vind het echt gaaf!
    Ik haal nog niet eens een bit uit een paardenb. . . .mond, en dan met een olifant in bad, helemaal top!
    Je kunt zien dat er genoten wordt en dat is ook de bedoeling. Nog zestien (16) dagen las ik ergens, het gaat snel!
    Morgen heb ik een gesprek met een eventuele opvolger en als dat wat wordt, zal ik jullie dat mailen.
    Geniet, maar dat kost geen moeite zo te zien en ja, nog steeds een beetje jaloers, x x x

• 14 November 2010 - 21:43

Bumper:

Hoi Diaantje & Karin,
    Las vandaag voor het eerst iets van jullie verslag (olifantenrit). Wat gaaf, zeg! Wat een avontuur!! Komen die paardrijlessen van jullie toch nog van pas. Nouuuu ...., dat niet, want het is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. Echt onwijs stoer en lachen!! Ga morgen nog even andere verslagen van jullie lezen. Ik word trouwens dinsdag 16 nov. weer in Utrecht geholpen. Heeeeeeel veeeeel plezier daar en geniet er maar lekker van. Hebben jullie wel verdiend.
    Groetjes vanuit een nat Holland, Bumper

• 15 November 2010 - 08:02

John.:

Hoi meiden,

Lijkt mij een fantastisch iets met de olifanten.
    Alleen het erop zitten lijkt MIJ helemaal niets.

• 15 November 2010 - 15:00

Broekie:

Damn wat gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf met die olifanten !!

Bizar !!