Mooie natuur en the Big five - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu Mooie natuur en the Big five - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Mooie natuur en the Big five

Door: karinendiane

Blijf op de hoogte en volg Diane

05 November 2011 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Dag 2

Vandaag op tijd vertrokken voor een lange rit van ruim 400 km via o.a. Dullstroom naar ons eindpunt Hazyview. Helaas reden we gelijk al verkeerd zodat we ruim een half uur hebben omgereden. De wegen zijn goed maar soms mogen ze hier wel iets aan de wegbewijzering doen!!!
Onderweg veel verschillende soorten landschappen gezien. Vlak en heuvelachtig met heel veel kleuren groen, rood zand en paarse bomen. Dit alles heel uitgestrekt en weids. Geweldig! Onderweg een lunchstop gehouden in Dullstroom ( 2100m boven de zeespiegel) genoemd naar Wolterus Dull, voorzitter van de Nederlandse immigranten. De stroom wijst naar de overvloed aan water in dit gebied. Na de lunch weer verder gereden om uiteindelijk via steile wegen en flinke afdalingen over een stukje Panaramaroute in Hazyview uit te komen. Wat een leuke rondavel hebben we hier weer zeg. Een vrijstaand hutje in een mooi aangelegde tuin en een heerlijk zwembadje met ligstoelen. Even heerlijk onderuit in de zon, daarna gegeten en na een spelletje scrabble ( ja dat kan ook nog ipv wordfeud :) ) vroeg naar ons mandje want morgen hebben we weer een drukke dag met veel mooie dingen om te zien. Nog 2 dagen en dan gaan we eindelijk proberen om de Big Five te zien!!!

Dag 3 Panaramaroute

Om 08.00 uur al op weg en als 1e stop hebben we de Shangana Cultural Village aangedaan. De mensen leven hier op de traditionele manier en verkopen de dingen die ze met de hand maken. Daarna de beroemde Panaramaroute gereden en wat een verschrikkelijk mooie natuur heeft Zuid-Afrika. Het is enorm groen vanwege de lente en erg uitgestrekt. We zijn gestopt bij de Pinnacle, Gods Window, the Bourke Luck Potholes en de 3 Rondavels, wat een natuurschoon allemaal. Daarna doorgereden naar ons “hotel” in de buurt van Hoedspruit. We zijn erg blij met de airco in de auto want het was bloedheet vandaag. We zitten hier in een private reserve en als hotelkamer hebben we een boomhut midden in de bush. Echt te leuk. De takken van de bomen groeien door de hut heen en alles is gemaakt van natuurmaterialen. ’s-Avonds een douche genomen en ik hoorde wat gescharrel rond onze boomhut. Vervolgens zag ik op een paar meter van onze boomhut een giraffe langs lopen. Zo gaaf!! Karin pakte gelijk haar camera en is naar beneden geslopen. Vervolgens kwamen er in totaal wel zo’n 6 a 7 giraffes langs gewandeld om te stoppen bij een boom met veel groene blaadjes om lekker te dineren. En plotseling kwam daar ook en groep zebra’s langs gewandeld. Onze dag kon al niet meer stuk!! ’s-Avonds een braai ( bbq ) met alle mensen die hier verblijven en op tijd gaan slapen want we zijn best moe en morgen hebben we om 06.00u een bushwalk met een ranger die ons van alles gaat uitleggen over de planten, de kleine dieren, de sporen en misschien spotten we ook nog wat dieren.

Dag 4
Vroeg op en helaas slecht geslapen want wat een geluiden om ons heen en het stormde behoorlijk vannacht dus de boomhut kraakte aan alle kanten!! Om 06.00 uur eerst een bakkie thee en daarna in een ganzenpas achter ranger Donny aan. Onderweg legde Donny van alles uit over de bomen, planten en kleine beestjes. Helaas geen grote dieren gezien behalve 2 impala’s. De beesten kunnen overal in de bush zitten en je moet net geluk hebben. Ze hebben hier geen knopje waarop je kunt drukken en dat dan alle beesten tevoorschijn springen. Om half 9 waren we weer terug en na het ontbijt was het heerlijk relaxen. We besloten om met een boek in de hangmat bij het zwembad te gaan liggen. Voor de zekerheid wel de camera en de verrekijker meegenomen want je weet maar nooit! Op een gegeven moment kwam Donny naar ons toe en nam ons mee naar een plek waar 6 giraffen stonden te eten. Hij legde ook nog wat dingetjes uit. En natuurlijk weer foto’s genomen. Daarna in de hangmat beland en even gerelaxed. Na een uurtje zagen we dat de giraffen weer dichterbij kwamen en ze moeten we gedacht hebben……heb je die leuke mevrouw met die grote camera weer. We konden zo dichtbij komen, echt zo ontzettend gaaf. En ook de zebra’s stonden weer te grazen. Die zijn zo mooi getekend. Karin heeft al heel veel mooie foto’s gemaakt! Om half 3 een hightea en daarna zijn we met Olaf, een NL ranger, in de open Range rover op pad gegaan voor een gamedrive. (rondrijden in het park om beesten te spotten ).
We hoopten natuurlijk de Big Five te zien. Dat zijn: de leeuw, de olifant, de luipaard, de neushoorn en de buffel.
Het was zonnig en 35 graden en gelukkig zaten we in een open truck en was er wat rijwind. Om een lang verhaal kort te maken…..we hebben erg veel geluk gehad. We hebben alleen de olifant niet gezien en die andere 4 wel. Je zou denken dat de olifant overal is maar nu even niet waar wij waren. Maar wat een geluk dat we de luipaard hebben gezien. De meeste mensen zien m niet en wij zagen m gelukkig bijna aan het einde van de gamedrive. We hebben ook geleerd dat er een zwarte en een witte neushoorn is en de zwarte zie je bijna niet. Ook nu hadden we geluk. We hebben 1 zwarte neushoorn gezien en aan het einde op weg naar de uitgang van het park zagen we nog 5 witte neushoorns dus we gingen met een zeer goed en voldaan gevoel het park uit. Het is zo onwijs gaaf om zo dichtbij de dieren te kunnen komen, De ranger stuurt de auto tot heel dichtbij en dan komen de dieren soms richting de auto zodat je ze bijna kan aanraken. Echt heel erg bijzonder. We hebben heel veel foto’s gemaakt en gaan proberen om een aantal foto’s bij dit verslag te plaatsen zodat jullie ook kunnen genieten van al het moois wat wij gezien hebben !!
Morgenvroeg op weg want dan gaan we het beroemde Krugerpark in en daar gaan we hopelijk weer heel veel mooie dieren zien!!

Tot de volgende keer

PS We hebben geprobeerd om foto's te plaatsen maar het vaste internet is zo traag dat dat helaas niet lukt dus die volgen nog!!

• 05 November 2011 - 19:41

Angelique En Wil:

Moet wel heel bijzonder zijn...die dieren zo dichtbij(Is nog eens wat anders dan Blijdorp of Artis)Heel leuk om jullie reisverslag te lezen.Wij zijn ook erg benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier verder maar zo te lezen zal dat best lukken!!!Gr A&W

• 06 November 2011 - 11:18

Boudewijn:

Zit te genieten van jullie reisverslagen.
    Dit is zo verschrikkelijk mooi !
    Veel plezier dames !

• 06 November 2011 - 13:02

Sonja:

De herinneringen aan mijn eigen Afrika avontuur komen weer boven........ heerlijk!

Groetjes Sonja PiNo

• 06 November 2011 - 13:02

Rody:

Ik zeg; fott's wat kleiner maken.. ;-)
    Verder ga ik wel naar Blijdorp, zitten ze veilig achter tralies.... :s Geintje! Erg super zeg, wat ik lees! Heb je al een extra SD-card nodig, hahaha!
    Enjoy!
    Ps. Doe voortaan eerst ff een uitleg wat een rondavel is, tis dat ik een foto kreeg, haha.

• 07 November 2011 - 09:29

Kees:

Als je terug ben wil ik alles weten. Als ik jullie reisverslag lees krijg ik al zin om achter jullie aan te komen. Wat een avontuur, veel plezier nog en blijf je verslag lezen.

• 07 November 2011 - 13:14

Liesje:

Ik wil ook!!!!! Super gaaf zeg.
    Ik heb wel de olifant gezien maar dan op Bali of telt dat niet?? whaaaa....
    Veel plezier nog...
    En diaantje, mau is heel veel aan het oefenen....

• 07 November 2011 - 14:26

Maschja:

Lieve meisjes,

wat een belachelijk gaaf reisverslag, en dan staat jullie nog zoveel moois te wachten. Als ik sta te douchen en ik hoor wat geritsel dan is het slechts een simpele duif!
    Heel graag wil ik de foto's zien!!!
    dikke kus

• 07 November 2011 - 15:01

Rolf & Maayke:

Klinkt super gaaf en mooi allemaal!
    Geniet er maar lekker van!

We zijn benieuwd naar alle foto's! ;)

Liefs xx
    Rolf en Maayke

• 07 November 2011 - 16:16

Danny:

He dames,

Wat een geweldige ervaring. Het lijkt mij ook wel wat maar gaat hem niet worden denk ik. Pascale is al bang voor een regenworm haha. Geniet er nog maar van het gaat hier kouder worden.

• 08 November 2011 - 10:35

Ina En Mama:

wat genieten wij van die prachtige verhalen.En dan die foto's!zeker uit een plaatjesboek gehaald,ha ha.denny print het nog steeds trouw uit ,maar de printer is weer gemaakt,dus ik hoop dat ik het dan zelf weer kan doen!Veel liefs vanuit een steeds kouder wordend holland van mama en ina

• 08 November 2011 - 18:50

Mona:

jaaa de foto's zijn er hoor, wat een geweldige foto's. Ik zou nietmeer kunnen kiezen wlke ik zou uitvergroten. Wat een onwijs gave reis maken jullie weer!!! Genieten meiden en heel veel plezier!! Oh en Diaan: ik spaar koelkast magneten uit alle landen en Zuid-Afrika heb ik nog niet, betaal m je gewoon terug als er maar Zuid-Afrika op staat of zo :-)
    kus!!