Van Hyden via Cape le Grand NP naar Esperance - Reisverslag uit Esperance, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Hyden via Cape le Grand NP naar Esperance - Reisverslag uit Esperance, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Hyden via Cape le Grand NP naar Esperance

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

19 Maart 2024 | Australië, Esperance

Dag 5

De stad hebben we verlaten en vandaag een soort van de middle of nowhere ingereden naar het plaatsje Hyden met de beroemde Wave Rock. Lange dag want de camper ophalen duurde laaaaaang. Thuis al ingecheckt want dat zou veel tijd schelen. Niet veel van gemerkt. Daarna boodschappen gehaald in Perth want ik wist dat op zondag nagenoeg alle winkels dicht zijn in de kleine plaatsjes. Links rijden is wel weer even wennen [e-1f644]. Ook dat de richtingaanwijzer rechts zit en de ruitenwisserbediening links dus regelmatig vlogen de ruitenwissers heen en weer terwijl ik dacht richting aan te geven. Gaat vanzelf wennen. Googlemaps en cruisecontrol aan en de 1e 400 km weg rijden. Eenmaal Perth uit was het een makkie want je komt werkelijk hele stukken niemand tegen...nagenoeg 1 rechte weg. Je zag 3 kleuren...blauw van de lucht, groen van de bomen en geel van het gras en oh ja...grijs/wit van de schapen. Normaal zou ik ook niet voor deze plaats gekozen hebben maar we wilden heel graag naar Esperance. Dat ligt op 800km van Perth en was net ff te ver voor de 1e dag dus prima zo als tussenstop. Aangekomen op de camping de camper een beetje gefatsoeneerd en ingeruimd. Sws een hele kluif om de inhoud van 2 grote koffertassen en de boodschappen in dit kleine campertje te proppen. We beseften ons hoe groot en ruim onze eigen camper is. Karin ging beginnen met inruimen en ik ging koken op een 2 pits electrisch ding in de campkitchen. Dus het werd wraps met kip en sla. Wordt de aankomende weken sws makkelijk koken maar dat is mij wel bekend [e-1f602]

We zijn nog even naar de Wave Rock gelopen. Dat is wel een bezienswaardigheid hier. Een rotswand in de vorm van een golf....je verwacht het niet hè als t Wave Rock heet. Die rock is 2700 miljoen jaar oud en ontstaan door wind en water erosie.

Nu zitten we buiten uit te waaien. Vandaag de 35gr aangetikt en gelukkig reden we in de camper met de airco aan. Nu is t nog 26gr en morgen in Esperance duikt het naar de 22gr. Daar is de herfst al begonnen!

Dag 6

Wederom een flinke rit vandaag van 400 km naar National Park Cape le Grand - Lucky Bay. De temperatuur was flink gedaald naar 20 graden. Het campertje vangt veel wind dus het was af en toe goed opletten als de mega lange vrachtwagencombinaties langs reden. Af en toe even de benen strekken en een bakkie doen onderweg...als je al iets of iemand tegenkomt. Die lui die hier wonen, moeten echt een stuk rijden om inkopen te doen en ik gok zomaar dat Temu hier niet wordt afgeleverd haha.

In Esperance een parkenpas gehaald die voor de entree van alle parken geldt en dat scheelt flink in de prijs ipv dat je alles apart moet kopen. Nog wat boodschappen gedaan in de Woolworths. Wat een top supermarkt is dat...alles verkrijgbaar dus de pindakaas en nutella staan in het kastje. De prijzen zijn hier nog een stuk hoger dan in Nederland. Behalve de benzine want de prijs ligt tussen de 1.15e en 1.30e [e-1f44c]

Op de camping mocht je zelf een plek uitkiezen. Megagrote plek en alles is hier zonder stroom. Toiletten zijn van die niet doortrektoiletten maar waar alles in een grote tank valt.

Lucky Bay is 1 van de mooiste stranden van Australië maar het was bewolkt dus net iets minder blauw dan met een zonnetje maar alsnog zie je hoe mooi het is. Ook staat Lucky Bay bekend om de kangoeroes die op het strand lopen echter die hadden denk ik een vrije dag vandaag. Hoewel....bijna bij de camper aangekomen, kwamen er 2 aangehopt. Hoe leuk is dat!. Wij waren helemaal blij haha en we konden nog wat foto's maken ook. Blijven geinige beesten. Vervolgens samen gekookt en alvast een curry voor morgen gemaakt. Uiteten gaat hier nergens tenzij je in een dorpje verblijft.

Morgen door naar Esperance via verschillende strandjes ( is maar 60 km rijden ) maar eerst nog even naar Lucky Bay want wie weet, hoppen daar de kangoeroes nu wel rond.!

Dag 7

Gelukkig was de bewolking vanochtend iets minder en kwam de zon er doorheen want we wilden een aantal stranden bezoeken die in het park liggen en die hoog aangeschreven staan. Eerst een vroege strandwandeling gemaakt en we hoopten natuurlijk dat de kangoeroes nu vrolijk over het zand aan het springen waren. Maar helaas. Echter toen we de camping verlieten, huppelden ze over het pad dus uiteraard weer wat foto's gemaakt. 2x mazzel zeg maar! Vervolgens eerst naar Thistle cove en inderdaad...heel mooi strandje met wit zacht zand en felblauw water. Stukje gewandeld en weer door. Toen kwam Hellfire Bay in zicht. Ook supermooi en je verwacht niet dat er in het groene park ineens een strandje ligt. Daarna konden we naar de camping in Esperance en hadden we een korte reisdag qua kms. In de buurt ligt Twilight beach en dat is onderdeel van de great ocean drive die we morgenochtend o.a gaan rijden. Maar aangezien we tijd over hadden toch alvast maar even gaan kijken. Al die stranden zijn hier mooi omdat het water felblauw is, het zand wit is en het ligt mooi tussen de rotsen. We waaiden wel uit ons hempie en het werd wat fris dus de camper op de camping geparkeerd. Hup de stoelen naar buiten en relaxen in de zon. Omdat er hier een hele mooie grote keuken is, hebben we alvast vooruit gekookt en hebben we voor meerdere dgn macaroni en tikki massala...lekker makkelijk. En toen sloeg een beetje de paniek toe want we waren de autosleutel kwijt. Hele camper meerdere keren overhoop gehaald, buiten gezocht, bij die receptie geweest want misschien had iemand m gebracht maar niks. Hoe dan? Geen reservesleutel want dat geven ze nooit mee. Hopelijk had iemand m gevonden en dan zou ie morgen bij de receptie liggen? Karin keek nog even in de ruimte bij de voorstoelen en ja hoor...op de bodem achter de voorstoel. Niet dat we er iets van begrepen hoe ie daar kwam maar gelukkig...we kunnen morgen weg naar Bremer Bay via Fitzgerald national park.

• 19 Maart 2024 - 15:45

Mathilde :

Klinkt allemaal super!

• 19 Maart 2024 - 19:16

Mas:

Wat fantastisch weer!!! En ook weer zo leuk geschreven. Moet er gewoon om lachen! Die wave rock! Geweldig! De kangoeroes hadden lekker vrij! Maar gelukkig toch nog een encounter met ze!en dan dat sleutel verhaal…. Gelukkig gevonden!!!! Kijk uit naar het volgende verslag! [e-1f48b][e-1f48b]

• 21 Maart 2024 - 12:09

Spaapie:

Jammer dat je de sleutel gevonden hebt. Was weer een leuk verhaal geworden denk ik.

Net zoals de rest..