Laatste week is aangebroken - Reisverslag uit Broome, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Laatste week is aangebroken - Reisverslag uit Broome, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Laatste week is aangebroken

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

13 April 2024 | Australië, Broome

Dag 26

Vandaag een dag op de bodem van de zee doorgebracht. We wilden nog graag even genieten van al het moois onder water voordat we naar een warm en stoffig NP zouden gaan. Wehoopten natuurlijk op een schildpad of het liefst een paar haha. We zagen weer een hoop mooie vissen maar de schildpad was even een blokje om denk ik. Dus besloten we door te rijden naar Osprey Bay waar we de 1e dag hadden gezwommen met de schildpadden. Er was bijna niemand toen we het water ingingen. En het was our lucky day. We zagen er 5 waarvan 1 hele grote en 1 met een heel mooi rood/oranje schild. Blijft echt heel gaaf om zo vrij met ze te kunnen zwemmen. Ik heb niet het idee dat ze ons opmerken want ze kijken niet op of om.

Het zal nu even voor het laatst zijn dat we konden snorkelen. Morgen gaan we vroeg op pad naar onze tussenstop op weg naar Karijini national park. Dit omdat anders de rit TE lang zou zijn en het moet wel leuk blijven.

Vandaag ook nog de foto's van de walvishaaien opgehaald. Geeft een mooi beeld want dit is gemaakt door een fotograaf. Zit ook een foto bij van een gigantische groep kleine visjes. Het leek wel een tornado. Het heeft een naam maar daar kom ik even niet op. Heel bijzonder om te zien en ook weer uniek. Net zoals die slang die ineens in de zee zwom!

Dag 27

Vandaag was een reisdagje. We dachten de hele weg hetzelfde landschap te zien maar dat viel heel erg mee. Het ging eigenlijk best snel die 6 uurtjes rijden want we wisselden wat podcasts met muziek af. Beetje kijken, luisteren en zingen.

De camping ligt in de middle of nowhere...heel mooi. Het nadeel van de middle of nowhere is wel dat je meer kleine rondvliegende beestjes hebt ennnn onze zoemende en rondvliegende vriendjes zijn volop terug.

Kijken wat ons morgen brengt. Op naar Karijini National Park.

We zijn al gewaarschuwd dat er wegen dicht zijn en we helaas niet alles kunnen zien wat we willen. Overmacht dus niks aan te doen!

Dag 28

Vandaag op weg naar Dales campground wat in het Karijini NP ligt.Onderweg nog even koffie/thee gedronken. Veel keuze in waar je dat gaat doen, heb je niet want er is onderweg behalve een verdwaald toiletgebouw helemaal niks. Ik gebruik de app Wikicamps en dat is wel echt heel handig omdat op je route staat aangegeven wat je tegenkomt onderweg dus de avond ervoor kijken we en weten we waar een koffiestop zit of een plaspauze haha.

Onderweg zagen we wel mooie natuur dat ons verrast heeft omdat het veelal oranje is maar nu veel groen met mooie heuvels enz. Ook nog een stop gemaakt bij een memorial plaats en gebied eigenlijk, een rest in peace waar je een eenvoudig gedenkplekje voor je dierbaren kunt maken. Eigenlijk hadden we naar Hamersley George willen rijden. Dat was een stukje gravelroad maar goed te berijden voor ons campertje...volgens mensen die we eerder ontmoet hadden. Echter bij het ophalen van de camper was ons verteld dat we max 12 km een gravelroad mochten inrijden. Maar wij dachten..wij gaan gewoon omdat het goed te berijden was. Haha kregen we toch op het radioscherm metkoeienletters dat we naar een gebied met gravelroads reden en dat daar een boete van 300 dolar opstond. En ik moest bevestigen dat we het gelezen hadden. Dus toch maar omgekeerd. Jammer maar zou anders een duur geintje worden daar ze de camper kunnen tracken voor als er iets zou gebeuren onderweg. Daarna doorgereden naarFortescue Falls, Fern Pool en Dales Gorge voor een trail. Prachtig weer daar. Jammer van dat vliegennetje om je hoofd maar dat deed niks af aan hoe mooi het daar is. De Fortescue Falls was zelfs nog een echte fall er kwam redelijk wat water naar beneden. Daarna aan de wandeling begonnen. Het was er een op niveau 4 (5 is het moeilijkst) nou dat klopte wel. Het was klimmen en klauteren, hink stap sprong op stenen in het water, balanceren op een randje stenen maar geweldig. Je loopt eigenlijk door de kloof. Eenmaal naar boven geklauterd, moesten we dat stuk ook weer teruglopen naar het begin van de wandeling. Gelukkig was het bewolkt en maar 30gr. Om even af te koelen, is Kaar de Fern Pool ,met een lief klein watervalletje, ingedoken. Het was mij echt te koud haha. Ik ben inmiddels de temperatuur van het zeewater gewend (warm water) dus ik kon mooi een foto maken. Daarna naar de camping gereden. Nou ja...camping! Het is een bushcamp dus daar is niks behalve van die bush toiletten en geen douche of campkitchen. En daar waren we op voorbereid dus de meegenomen vochtige washandjes konden we nu mooi gebruiken om ons op te frissen. En de rest hebben we bij ons. Voor het gemak hebben we brood gegeten. Geen wifi/internet en dat is ook weleens lekker. We konden wel de gijzeling in de Apple Store kijken die we gedownload hadden. Van alle luxe voorzien dus. Heerlijk op tijd gaan slapen.

Dag 29

Vandaag op weg naar Eco Retreat. Ligt ook in het Karajini NP. We zijn heeeeeel langzaam opgestart. Om ons heen hoorden we de dingo's janken. Dat is een soort van hond die op sommige plekken in Australië rondhuppelt. Wie weet spotten we er nog 1. Nou dat ging snel want toen we bij Eco aankwamen, zagen we gelijk een dingo. Zo die konden we ook weer afstrepen. We mogen ze niet voeren van die mevr van de receptie. Dat plan hadden we ook zeker niet! Alleen de spin nog ( brrr ) en een slang die over het land voorbij komt en dan hebben we alle dieren van Australië wel zo'n beetje gezien.

Campertje neergezet en op pad. We wilden naar de Joffre Falls en Joffre Gorge. Dit zou een tocht zijn van klasse 5 wat zeker mogelijk is als je rustig aandoet en genoeg water enz meeneemt. Maar we kwamen een man tegen die het ons een beetje afraadde. Te veel losse stenen, rotsen en erg glad. Mmm lastig en na overleg toch maar besloten het niet te doen. Denk ik wel verstandig gezien Karin dr versleten heup ook.

Maar geen spijt want de Joffre Falls waren ook mooi. Ook nog best een klim en klauter tochtje trouwens om beneden te komen. Beneden kon je zwemmen. Dat heeft Karin natuurlijk weer gedaan. Zij was alleen in het water prachtig! Ik kon weer een fotoreportage maken alhoewel Kaar met dat vliegennetje op haar hoofd geen schoonheidsprijs wint.

Maar mooie ervaring weer dit.

Na de terugtocht lekker met een zak Burritos en een drankje op het terras een spelletje gedaan. Dit was een iets luxere camp met een kkein restaurantje zelfs. Geen internet dus lekker rustig. Morgen gaan we weer richting het strand. Nog 1 week relaxen en dan zit het er weer op. De weken zijn omgevlogen!

Dag 30

Vandaag vertrokken uit het prachtige NP. Wat we gezien hebben, was geweldig Wat een natuur en wat een ruimte. Alleen daarvoor zou je al naar Australië emigreren.

Omdat we niet alles konden doen en we de vliegen op een gegeven moment toch wel heel hinderlijk vonden, zijn we een dagje eerder naar Port Hedland vertrokken. We hadden al een camping geregeld daar dus een nachtje extra bijgeboekt.

Onderweg zagen we een combinatie op de weg, niet te geloven zo groot en breed. Uit tegengestelde richting kwam een vrachtwagencombinatie die aan de kant moest stoppen om deze door te laten gaan.En deze combinatie is een roadtrain en al 80 meter lang!!Je ziet hier vrachtwagens rijden. Knap hoe die lui ermee omgaan. Ik vind onze camper van 7.50m al lang haha.

De camping waar we nu zijn, ligt dichtbij het strand en heeft een zwembad. Eerst even de laatste was in de machine en relaxen maar!

Dat zal het de komende dagen sowieso gaan worden dus veel spectaculair nieuws zal er niet meer komen. We gaan nu echt in de chillmodus en hoeven niks meer behalve van de zon te genieten en af te koelen in het zwembad of de zee. Mooie afsluiting van weer een prachtige reis.

Dag 31

Niet veel gedaan vandaag buiten een boodschapje, een wandeling langs het strand om mooie schelpen te zoeken en liggen lezen bij het zwembad. Heerlijk hoor. Beetje afbouwen want het gaat al opschieten en voordat je het weet, zijn we weer aan het werk. Maar nog 1 week genieten van de zon en de mooie stranden.

Vanavond heeft Kaar pannenkoeken gebakken. Lekker hoor met Nutella en banaan erop en smikkelen maar. Weer eens wat anders dan wraps, macaroni en curry met rijst.

Je hebt hier wederom prachtige zonsondergangen en schitterende sterrenhemels. Blijft prachtig om te zien.

We eindigen de avond uiteraard met een potje Phase 10 of Skipbo en dan morgen op weg naar Eighty Mile Beach voor 1 nachtje. Camping aan het strand dat 260km lang is. Strandwandeling gaan we zeker maken maar een paar km is meer dan genoeg haha. Morgen rijden we naar Broome waar woensdag onze vakantie al een beetje eindigt doordat we de camper inleveren en naar Perth vliegen. De aankomende dagen zullen bestaan uit luieren, van de zon genieten, beetje snorkelen en dat is m wel. We hebben als we de camper inleveren 7000 kilometer gereden en dan nog hebben we maar weer een stuk van Australië gezien!!

• 13 April 2024 - 23:53

Mas:

Leuk verslag weer!!!! Dat verhaal met die vrachtauto……. Niet normaal zo groot!! Ennnn ben nu aan het denken hoe zo’ n school vissen heet……

• 14 April 2024 - 20:52

Keeskoosofzo:

Zo mooi verhaal, jammer dat je dan die school vissen niet weet te benoemen ha ha. Jeetje snel weer voorbij jullie vakantie. Nou geniet nog even van rust en zon. Er wacht een regenbuitje op jullie en een graad of tien wat temperatuur betreft als jullie terug komen. Veel plezier nog[e-1f618]

• 16 April 2024 - 18:57

Renate Weijers:

Mooi verhaal en bizar de afmeting van die vrachtwagen! Veel plezier nog[e-1f618]