Van Denham naar Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu Van Denham naar Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Diane Feron - WaarBenJij.nu

Van Denham naar Exmouth

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Diane

06 April 2024 | Australië, Exmouth

Dag 20

Vandaag een rustig ontspannen dagje. Een bezoek gebracht aan Monkey Mia. Waarom dat zo heet weet niemand maar geen aap gezien daar en ook niemand die Mia heette. Toen we om 09u aankwamen, vertelde de ranger dat de dolfijnen al langs geweest waren maar de kans is altijd dat ze terugkomen. Er is een groot stuk van de zee en het strand afgezet waar je niet mag zwemmen. Dat is het gebied in de zee waar de dolfijnen vrij kunnen zwemmen als ze al komen. We liepen de jetty op en ineens zagen we een mega schildpad met zn oranje koppie. In de verte zagen we een paar dolfijnen en toevallig stond de ranger naast ons. Zij vertelde ons dat de kans dan groot was dat de dolfijnen terug zouden komen. En ja hoor. Ineens lagen ze bijna op het strand. 8 stuks waarvan 1 baby van een paar maanden oud. Ze zwommen rustig en gedroegen zich relaxed. Die kunnen ook weer op het lijstje van dieren. Alleen de slang en de spin ontbreekt nog haha. Tijdens de koffiebreak kwamen er twee brutale Emu's die gewoon op het strand en langs het terras rond liepen. De dolfijnen zien blijft ook echt leuk.

Op de terugweg nog even gekeken bij Little Lagoon. Prachtig blauw water. Is niet goed vast te leggen op een foto zoals met meer dingen maar het geeft toch een aardig beeld.

Omdat het zo warm was (36 graden) de middag doorgebracht in een parkje aan het strand. Heerlijk lezen in de schaduw met een windje. Het is fijn dat we altijd alles bij ons hebben in ons campertje. Van alle gemakken voorzien dus.

Dag 21

Dit wordt mn kortste verslag van deze reis haha.

Vandaag een reisdagje en onderweg was er niet veel te zien behalve de temperatuurmeter die steeds hoger opliep tot 40 graden vandaag. We zijn weer even gestopt bij Eagle Bluff waar we eergister die manatee en haai zagen maar door de wind was het water een beetje troebel dus op een paar stingrays na was dat het wel.

In Carnarvon stukje langs het water gewandeld en met de wind erbij was t wel te doen.

In de middag bij het zwembad gelegen maar wel in de schaduw want het is het is echt te warm in de zon.

We staan op een camping in een gebied waar heel veel fruit geteeld wordt dus veel fruitplantages. Morgen voordat we vertrekken maar even een kijkje nemen bij de buren om te zien wat er verbouwd wordt. En hoe de prijzen zijn. Afgelopen week kostte een komkommer 3e en een kilo sinaasappels 10e dus tsja...het levensonderhoud is hier echt een stuk duurder dan in Nl. Kan dat nog dan? Ja, dat kan hier zeker.

Dag 22

We gaan de aankomende tijd meer naar een strand/ relaxvakantie toe. In het Cape Range NP liggen heel veel mooie stranden waar je heel erg goed kan snorkelen. Zou leuk zijn als we met een schildpad kunnen zwemmen.

Vandaag na een rit van een paar uur de rest van de dag al in zee gelegen.

Dat is momenteel de enige plek waar het goed vertoeven is. Vandaag was het 41 graden wat een nieuw record is. In de zee koel je wel af ondanks dat het water 27 graden is. Je kan ook een heel eind de zee in lopen voordat je knieen een keer nat worden. Eindelijk kan ik gaan zwemmen haha. Ik ben met mn Gopro de hele zee doorgeweest en heb een filmpje gemaak van een rog/vis.......geen idee welke vissoort maar zag er leuk uit. En we zagen weer een bepaald soort rog met een megalange staart. Morgen gaan we naar Yardie Creek. We zullen weer aardig wat tijd al snorkelend door gaan brengen in de zee!!

PS...Google zegt dat die ene vis die er leuk uitzag een gitaarrog was.

Dag 23

Bikini aan, snorkelspullen in de tas en de Gopro klaar...vandaag snorkelen bij een paar bekende stranden van Cape Range NP.

Maar eerst een vroege strandwandeling en het was eb en wie weet welke vissen je nog ziet. En we wilden net het water uitgaan toen ik een rog zag. Een mooie zandkleurige met blauwe stippen. Later even gegoogled en het was een blauwgestippelde pijlstaartrog. Haha je verwacht het niet.

Vervolgens op pad en onderweg zagen we heel veel van die grote termietenbergen in het oranje landschap. Hier kan toch niks groeien als het zo warm is!

Uiteraard eerst een koffie/donutstop in Exmouth. Een bekende plaats aan zee waar we vanaf morgen 3 dagen op de camping staan en waar ik zaterdag met de walvishaai gaat zwemmen.!

Maar we hadden een probleem met de koelkast. Vannacht een plek zonder stroom gehad maar dat moet makkelijk kunnen met een volle batterij. De batterij was in de ochtend nog vol genoeg dus de koelkast zou het moeten doen. En dat is best handig bij 37 graden want anders kunnen we de inhoud weggooien! In Exmouth gebeld met het noodnummer. Volgens die mevr kunnen we sws maar 1 nacht zonder stroom staan en dan moeten we weer aan de stroompaal. Dus we moesten dat eerst maar proberen. De nieuwe camping gebeld en die had gelukkig nog een plek met stroom. Hop de camper aan de stroompaal gekoppeld en de koelkast sprong weer aan dus dat was heel fijn. Omdat we de koelkast een tijdje aan het stroom moesten laten staan en we dus even op de camping moesten blijven, zijn we het zwembad ingedoken. Een heerlijke verkoeling bij 37 graden. Gelukkig zijn die vliegen hier op 1 hand te tellen. Het ligt er echt aan hoe de wind staat en we zitten aan de kust. Toch wilden we heel graag gaan snorkelen want er zijn stranden waar er geen koraal ligt maar een soort van gras en daar houden de schildpadden van. En wij willen nu eindelijk na al die jaren weleens zwemmen met een schildpad haha. We hebben al zoveel reizen gemaakt waarbij dat kon maar we hebben ze nooit gezien helaas!!

Dus wij op pad naar Osprey beach waarvan ik gelezen had dat er weleens schildpadden worden gezien. Het zeewater heeft echt een goeie temperatuur. En we lagen nog geen 5 min in het water en ik spotte een schildpad. Maar Karin lag verderop in de zee te snorkelen dus roepen onder water ging niet haha. Gelukkig kon ik Karin waarschuwen en ja hoor...een niet zo'n grote schildpad was gras aan het eten en zwom rustig onder ons door. Echt zo gaaf om het van zo dichtbij te zien. We hebben echt een tijdje met de schildpad mee gezwommen en foto's en filmpjes gemaakt met de Gopro. Dus we waren euforisch en een highfive mocht niet ontbreken haha.

Sandy beach lag op 600 meter dus naartoe gewandeld en uiteraard weer het water in want wie weet wat we nu onder water zagen. De vissen zijn er niet in grote getalen en je ziet wel wat aparte vissen en wat van die felgekleurde. En ja hoor...weer een schildpad en dit was een grote. Met een oranje koppie dus een andere die we hiervoor zagen. Het blijft echt heel tof om met ze mee te zwemmen en te observeren wat hij/zij doet. Deze ging een paar naar de oppervlakte om te ademen om vervolgens weer naar beneden te duiken. Het water was hier helder dus de Gopro maakte mooie foto's. En Kaar maakte een filmpje toen ik naar de bodem dook om dichterbij de schildpad te zwemmen. En we dachten echt dat er maar 1 schildpad was. Hoe gek was het toen we later het filmpje bekeken en zagen dat er 2 schildpadden waren. Allebei hebben we gewoon niet gezien dat er nog 1 vlak achter ons aanzwom!!

Wat een toffe middag en we waren echt enthousiast dat we nu eindelijk wel 2 ( of 3 haha ) schildpadden hadden gezien. Morgen weer een nieuwe kans onder water!

Dag 24

Vandaag hebben we weer gesnorkeld bij verschillende strandjes zoals de beroemde Oyster Shack en Turquoise Bay. Prachtig net een groot aquarium en het koraal ligt gelijk aan het strand dus je kan daar alleen snorkelen als het vloed is.Het is wel lastig onder water alles goed vast te leggen met de Gopro maar Diaan heeft weer een poging gedaan. De kleure worden mooier met een oranje filter op de Gopro maar die ligt ergens op de zeebodem...helaas! En wederom een schildpad gezien maar die lag een beetje stil te knagen op de bodem en bewoog heel weinig. Lastig te zien want hij ging op in de kleur van het koraal! Turquoise Bay deed zn naam eer aan en het water was wederom warm net zoals de buitentemp van 37 graden.

Onze camping zou een mooi nieuw zwembad hebben. Dat is er ook alleen er zit geen water in en dat zwemt wel moeilijk zeg maar. Maar dat hebben ze opgelost door ons vrijkaarten te geven voor het grote zwemparadijs wat in de stad ligt. Dus daar nog even wat baantjes getrokken en afgekoeld.

Morgen moeten we de camper een dagje achterlaten bij een garage. De schuifdeur krijg je van binnen niet meer open. Niet erg handig en veilig als je er uit moet [e-1f644]. Nou is het zo warm dat we de deur meestal open hebben maar toch. Gelukkig kunnen we de camper morgen wel missen want we gaan met een boot de zee op. Diaan gaat met haaien zwemmen en ik ga "gewoon" snorkelen. Ben benieuwd.

We hebben vanavond in de camper pasta pesto met kip gekookt want er was 1 campkitchen met alleen maar BBQ'S.Wat een hitte en buiten dat lekker die broccoli lucht enzo in je slaapkamer [e-1f631]Zo gek dat hier geen echte campkitchen is.... tenminste dat dachten we. Na het eten (het was inmiddels donker) zagen we ineens een fel verlichte ruimte met daarin een ruime keuken met diverse kookplaten, afwasbakken en voorzien van airco ook nog

• 08 April 2024 - 10:31

Rinus:

Hallo dan,

Dat jullie een geweldige reis maken, staat wel vast! Ik word soms al moe van het lezen van de dingen die jullie doen en hebben gedaan. Inmiddels is het hier "aardig" weer, maar ik blijf wel een beetje jaloers op de temperaturen bij jullie. Ik geniet van jullie reisverslag, geniet!!

• 11 April 2024 - 22:34

Mas:

Wauw wauw wauw!!! Wat een prachtige reis! Zo gaaf al jullie snorkel verhalen!!! En dan dat zwemmen met de haai!! Zo ongelofelijk indrukwekkend!! Jullie genieten echt volop hè? Hoop binnenkort weer wat foto’s te zien! [e-1f497][e-1f497]